ساعدنیوز
ساعدنیوز

آشنایی با ضریح حضرت عباس (ع) در عراق

  یکشنبه، 29 آبان 1401   زمان مطالعه 10 دقیقه
آشنایی با ضریح حضرت عباس (ع) در عراق
این مرقد مطهر یکی از مهم ترین حرم هایی است که در کشور عراق و در شهر کربلا قرار گرفته است. این حرم برای شیعیان اهمیت بسیار زیادی دارد و همه ساله علاوه بر ایران، از کشورهای بسیار زیادی به سمت این حرم سفر می کنند تا از آن دیدن کرده و زیارت کنند.

حرم حضرت عباس(ع) محل دفن حضرت عباس در کربلا و از زیارتگاه های شیعیان است. حرم عباس در شمال شرقی حرم امام حسین(ع) قرار دارد و حد فاصل آن دو را بین الحرمین می نامند. حرم حدود ۱۰۹۷۳ مترمربع مساحت دارد و ساختمان آن از ضریح، رواق، صحن، گنبد، گلدسته و ایوان با معماری اسلامی تشکیل شده است. پیشینه تاریخی آن به دوران آل بویه برمی گردد؛ اما در دوره های صفویه و قاجاریه توسعه یافته یا بازسازی شده است. جدیدترین ضریح آن در سال ۱۳۹۵ش نصب شد.حرم حضرت عباس توسط متولیان حرم امام حسین(ع) اداره می شده است. آنان افرادی را به نیابت از خود بر اداره حرم می گماشته اند. حضرت عباس، برادر امام حسین(ع) و پرچمدار سپاه او در کربلا بود که روز عاشورا سال ۶۱ قمری در جنگ با لشکریان عمر سعد به شهادت رسید.

حرم عباس بن علی در میانه کربلا، شهری در هشتاد کیلومتری نجف و صد کیلومتری بغداد است. موقعیت جغرافیایی این شهر ۳۲ درجه و ۴۰ دقیقه عرض شمالی و ۴۳ درجه و ۵۰ دقیقه طول شرقی است.

حرم حضرت عباس (ع)

تاریخچه ضریح حضرت عباس

عباس بن علی، که به امر برادرش حسین بن علی به منظور تهیه آب برای اهالی خیمه گاه به سمت رود فرات رفته بود، بعد از رودرویی با دشمنان در کنار نهر علقمه کشته شد و به علت دوری محل درگذشت وی از خیمه گاه حسین بن علی و میدان نبرد و نیز شدت یافتن جنگ، پیکر وی در همان محل باقی ماند و سپس همان جا نیز به خاک رفت. بنی اسد، اولین کسانی بودند که قبر وی را به شکلی بارز و برجسته بنا کردند تا آثار آن از بین نرود. اولین زائران این آرامگاه نیز نخست عبیدالله فرزند حرّ جعفی، از برجستگان شیعه در کوفه و سپس در بیستم صفر سال ۶۲ ق صحابی مشهور جابر بن عبدالله انصاری بودند.

حرم حضرت عباس (ع)

معماری ضریح حضرت عباس

ضریح حضرت عباس که در سال ۱۳۹۵ش نصب شد.حرم حضرت عباس، مستطیل شکل است و قبر حضرت عباس(ع) در وسط آن قرار دارد. حرم از ضریح، رواق، صحن، ایوان، گلدسته و گنبد تشکیل شده است.در زیرِ بنای حرم راهروی است که ورودی آن از یکی از رواق ها باز می شود و به مدفن حضرت عباس(ع) می رسد. در وبگاه وابسته به حرم، مساحت آن حدود ۱۰۹۷۳ متر مربع ذکر شده است.

ضریح

ضریح، سازه ای از طلا و نقره است که بر روی صندوق خاتم (صندوقی که قبر را در بردارد) قرار گرفته است. از دوره صفویه بر قبر حضرت عباس، ضریح نصب بوده و در دوره های بعد تعمیر و تعویض شده است. به دستور محمدشاه قاجار در سال ۱۲۳۶ق، ضریحی از نقره بر مرقد عباس ساخته شد. در سال ۱۳۸۵ق با حمایت سید محسن حکیم ضریح حرم تعویض شد. این ضریح در ایران ساخته شده بود و در آن ۴۰۰ هزار مثقال (۲ هزار کیلو) نقره و ۸۰۰ مثقال طلا (۴۰ کیلو) به کار رفته بود.[۳۲] در سال ۱۳۹۵ش نیز ضریح حرم تعویض شد. ضریح جدید از طلا و نقره ساخته شده است و ساخت آن حدود ۵ سال در عراق به طول انجامید.[۳۴]

رواق ها

حرم حضرت عباس(ع) دارای چهار رواق در چهار طرف ضریح است که سقف و دیوارهای آنها آینه کاری شده است. رواق شمالی به زيرزمين و قبر راه دارد، در رواق شرقی پنج مقبره وجود دارد. رواق جنوبى با سه در به ايوان طلا متصل مى شود.

گنبد

گنبد حرم حضرت عباس ۱۲ متر قُطر و ۳۹ متر ارتفاع دارد. گنبد نیم کروی و نوک تیز است و از آن، پنجره هایی با قوس های کمان اَبرویی به بیرون باز می شود. بر نمای داخل گنبد، آیاتی از قرآن به رنگ سفید نقش بسته است. به روی گنبد تاریخ ۱۳۰۵ق درج شده است. در سال ۱۳۷۵ق، دولت عراق آن را طلاکاری کرد. گفته شده است در این طلاکاری تعداد ۶۴۱۸ خشت طلا بر گنبد به کار رفته است. در قسمت پایین گنبد، آیاتی از قرآن همراه با آ یینه کاری نقش بسته است.

گلدسته ها

در گوشه ایوان طلا و در کنار دیوار حرم، دو گلدسته وجود دارد که ارتفاع آنها به ۴۴ متر می رسد. در قسمت پایین آنها تاریخ ۱۲۲۱ق بر کاشی ها نقش بسته بود. نیمه بالای هر یک از گلدسته ها با ۲۰۱۶ عدد خشت طلا روکش شده و نیمه پایین آنها از آجر و کاشی بود. تولیت حرم در سال های ۱۳۸۸-۱۳۸۹ش گلدسته ها را بازسازی و نیمه پایین آنها را طلاکاری کرد. در این بازسازی از ۱۰۸ کیلو طلا استفاده شده است.

صحن

صحن حرم حضرت عباس ۹۳۰۰ متر مربع مساحت و چهار ایوان دارد. سقف ایوان ها دارای مُقَرنَس کاری و طاق و قوس های هندسی است و در هر کدام حجره ای است که برای مباحثه یا تدریس علوم دینی از آن استفاده می شده است.

صحن دارای چهار ضلع است. در هر یک از این ضلع ها حجره هایی است که شمار آنها به ۵۷ مورد می رسد. در جلو هر حجره نیز ایوانی کوچک وجود دارد. در میانه هر ضلع، از سمت بیرونی ایوان بزرگی است به ارتفاعی افزون بر دو طبقه از طبقه هایی که حجره ها در آنها جای گرفته اند. این ایوان ها دارای نقش و نگارهایی از گل و بوته، اشکال هندسی و آیات قرآن کریم است

حرم حضرت عباس (ع)

تولیَت

می گویند: از قرن چهارم قمری، اداره مرقد امام حسین و حضرت عباس، از سوی حاکمان، به بزرگ قبیله یا عالمی واگذار می شده است. به گفته سلمان هادی آل طعمه، برخی از خاندان های ساکن کربلا فرمان هایی از پادشاهان صفوی دارند که تولیت (مدیریت) حرم به آنان واگذار شده است. نام برخی از متولیان آن در دوره امپراتوری عثمانی، در اوقاف عراق ثبت شده است. معمولا تولیت حرم حضرت عباس جزء وظایف متولیان حرم امام حسین(ع) بوده است. آنان، افرادی را به نیابت از خود بر تولیت این حرم می گماشته اند.معمولا متولیان از علویان انتخاب می شده اند. در کتاب تاریخ مرقد الحسین و العباس، نام ۲۱ تن از متولیان حرم حضرت عباس ذکر شده است. در میان آنان افرادی از خاندان های آل ضیاء الدین، آل ثابت، آل طعمه و آل وهاب وجود دارد.

حرم حضرت عباس (ع)

اشیای نفیس حرم حضرت عباس (ع)

در حال حاضر گنجینه حرم در مقبره آل خیرالدین در صحن قرار دارد. در این گنجینه آثار گرانبهای زیادی نگهداری می شود. از جمله این آثار می توان به فرشی با نخ های طلا، لوسترها و شمشیرهای منبت کاری و طلاکاری شده، ساعت های دیواری طلاکاری شده، ساعت های دیواری که با چوب آبنوس ساخته شده و نقاشی از امام حسین (ع) اشاره کرد.علاوه بر این اشیا نفیس، یک کتابخانه در حرم وجود دارد که در آن بیش از ۱۰۹ قرآن خطی گرانبها نگهداری می شود. یکی از قرآن ها نوشته و منسوب به امام علی (ع) است.

مدفونان حرم حضرت عباس (ع)

چه کسانی در حرم حضرت عباس (ع) دفن شده اند؟ در حرم مطهر تعدادی مرقد وجود دارد که نام برخی از آن ها در منابع ذکر شده ولی به تاریخ وفات آن ها اشاره ای نشده است. برخی از عالمان شیعه، برخی از افراد خاندان معروف کربلا، کلیدداران حرم و متولیان در حرم ابوالفضل العباس (ع) به خاک سپرده شده اند. نام برخی از آن ها را در ادامه آوردیم:

  • محمدحسین قزوینی
  • علامه سید عبدالله کشمیری
  • سید علی قطب
  • حسین حلاوی
  • سید محمد نقاش
  • سید مرتضی وهاب
  • سید حسن بهبهانی
  • سیدعلی تنکابنی
  • عبدالجواد کلیددار فرزند سید جواد آل طعمه
  • شیخ ملا علی یزدی مشهور به سیبویه
  • شیخ میرزا واعظ
  • مقبره آل ضیاءالدین
  • مقبره آل تاجر
  • ملا عباس اخفش برادر شیخ ملا علی یزدی
  • شیخ محسن ابوالحلب (متوفای ۱۳۶۹ق) از خطبای کربلا
  • و …

حرم حضرت عباس (ع)

اماکن دیدنی نزدیک به حرم حضرت عباس (ع)

مکان های مختلفی وجود دارند که می توانید در کنار زیارت حرم حضرت عباس ع از آن ها نیز دیدن کنید. نکته مهمی که در این مورد باید به خاطر بسپارید آن است که کربلا یک شهر مذهبی است و مسلما بیشترین مکان های دیدنی آن نیز شامل اماکن مقدس و متبرکه می شوند.

  • بین الحرمین

بین الحرمین به مسیری گفته می شود که حرم حضرت عباس را به حرم امام حسین متصل می کند. در زمان تاسوعا و عاشورای حسینی این مسیر مملو از جمعیت می شود و همین موضوع می تواند نشان دهنده اهمیت این مکان باشد.

  • نهر علقمه

نهر علقمه همان نهر بزرگی است که از رود فرات جدا شده و بخشی از آب شهر کربلا را تامین می کند. این مورد نیز یکی از دیدنی هایی است که می توانید به بازدید از آن بروید. موقعیت این نهر دقیقا در کنار حرم مطهر حضرت عباس علیه السلام است و به راحتی و با پای پیاده می توانید به آنجا بروید. دیدنی های دیگر را نیز می توانید در ادامه مشاهده کنید.

  • تل زینبیه
  • آرامگاه امیرکبیر
  • رود فرات
  • مرقد حر ابن ریاحی
  • گودال قتلگاه
  • حرم دو طفلان مسلم
  • بازار کربلا
  • خیمه گاه امام حسین

هتل های نزدیک

زمانی که به شهر کربلا مسافرت می کنید، قطعا پیش از هر چیزی لازم است تا به فکر اسکان خود در این شهر باشید. زمانی که هتل و یا به طور کلی محل اقامت مناسبی را برای خودتان انتخاب کنید، می توانید مطمئن باشید که سفر خوبی را نیز در پیش خواهید داشت. مولفه های مختلفی رادر زمینه هتل های نزدیک به حرم حضرت عباس (ع) باید در نظر بگیرید. این مولفه ها شامل موارد مختلفی می شوند که هر کدام از آن ها می توانند سفر شما را بسیار راحت تر و دلچسب تر نمایند.

نزدیکی هتل به حرم حضرت عباس و امام حسین، تمیزی اتاق ها و رعایت بهداشت، سرویس حمام و دستشویی مناسب و مجهز، وجود سیستم هوای تهویه مطبوع، وجود سیستم سرمایشی مناسب به دلیل موقعیت جغرافیایی شهر کربلا و آب و هوای گرم شهر، وجود امکانات رفاهی مختلف و مضاعف همچون سالن نگهداری از بچه و یا وجود کافی شاپ و رستوران از جمله مولفه های مهمی هستند که لازم است هتل مدنظر شما داشته باشد. در ادامه به چند مورد از بهترین و مناسب ترین هتل ها که به حرم حضرت عباس (ع) نیز نزدیک هستند، اشاره خواهیم کرد.

  • هتل بارون کربلا

اولین هتل با نام هتل ۵ ستاره بارون شناخته می شود. ۲۷۳ اتاق به همراه ۹ رستوران و چندین استخر سبب شده است تا هتل بارون به یکی از لوکس ترین و بهترین هتل های این شهر تبدیل شود. فاصله هتل بارون تا حرم حضرت عباس (ع) حدودا ۲ کیلومتر است اما اگر دوست داشته باشید، می توانید با سرویس رفت و برگشت که هر نیم ساعت یک بار به سمت حرم حرکت می کند، به حرم بروید.

از دیگر ویژگی های هتل مربوط به سکوی اختصاصی فرود هلیکوپتر، تجهیزات باربیکیو، سالن اسپا، سالن بدنسازی و امکانات کامل داخل اتاق از جمله یخچال، تلویزیون، کمد لباس، مینی بار، سرویس حمام و دستشویی مجزا و مناسب و… می شود.

  • هتل نعیم الوارث

این هتل یک هتل ۴ ستاره بوده و حدودا با ۴ دقیقه پیاده روی می توانید به حرم برسید. اتاق های ۳ تخته و ۲ تخته را می توانید در این هتل به ازای هر نفر ۷۰ دلار رزرو نمایید. ویژگی های این هتل شامل رستوران، کافی شاپ، وای فای رایگان در اتاق ها و لابی هتل، تلویزیون کابلی در اتاق، یخچال، کمد لباس می شود که سبب راحتی هرچه بیشتر شما می گردد.

  • هتل برج الخلیج

هتل بعدی که یک هتل ۳ ستاره است، قیمتی به مراتب کمتر داشته و به ازای هر یک شب اقامت در این هتل صرفا نیاز است تا ۲۲ دلار پرداخت کنید. صبحانه در این هتل رایگان است و می توانید با یک پیاده روی ۶ دقیقه ای به حرمین مطهر برسید. هتل برج الخلیج دارای اتاق های ۲ تخته و ۳ تخته می باشد و در هر اتاق یخچال، کمد لباس، میز، تلفن داخل اتاق، تلویزیون کابلی، وای فای رایگان موجود است. در رستوران این هتل نیز می توانید غذاهای مختلف و با کیفیتی را سرو کنید. آدرس هتل به شرح میدان امام حسین، خیابان امام حسین، مجاور حرم مطهر امام حسین است.

  • هتل القبطان

هتل القبطان یکی از هتل های ۳ ستاره است که فاصله اش تا حرم حضرت عباس (ع) حدودا در حد ۴ دقیقه پیاده روی است. هزینه اقامت در این هتل به ازای هر یک نفر ۳۵ دلار است. در اتاق های ۲ تخته و ۳ تخته این هتل امکاناتی نظیر تلویزیون، وای فای رایگان، یخچال، سیستم تهویه مطبوع، نور پردازی مناسب و سرویس بهداشتی کاملا مجهز وجود دارد.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (81 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (63 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (41 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (34 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (32 نظر) نگاهی به گل آرایی فوق زیبا و شیک مراسم ترحیم رضا داوودنژاد/ واقعا حیف جوونیش+عکس (30 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (28 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (24 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (24 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (20 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (18 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (18 نظر) صدای بهشتی دو برادر با خوانندگی برای پدر و مادر ناشنوایشان+ویدئو/حنجرشونو فرشته ها بوسیدن+ویدئو (17 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (15 نظر) درخواست جالب یک دختر کنکوری از رهبر معظم انقلاب برای شرکت در آزمون/ استرس نداشته باشید+ویدیو (14 نظر)
دیگران می‌خوانند   
فال ابجد روزانه جمعه 14 اردیبهشت 1403 خلاقیت فوق خنده دار اوستا نصاب در تقسیم باد کولر گازی بین پذیرایی و اتاق حماسه آفرید + ویدیو/ مغز نیست که یه تیکه جواهره فال روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت1403 کادوهای جالب و بامزه یک معلمِ مناطق دوردست برای روز معلم که پربازدید شد+عکس/ عشق و صفا توی این هدیه ها خلاصه میشه😍 روایت جالب و شنیده نشده از رابطه رهبر انقلاب و پدرشان: آنقدر برای پدرم کتاب میخواندم که سرم گیج می‌رفت+ویدیو دفن جسد زن جوان در باغ شخصی یک مرد/ نمی‌خواستم او را بکشم فال قهوه با نشان روز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 جزئیات آتش‌سوزی مهیب امامزاده ابراهیم شفت +عکس فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 14 اردیبهشت 1403+فیلم برادر قدبلند و چهارشانه الناز حبیبی، شیوای سریال دوپینگ/ ماشاءالله چقدرم خوشتیپ+عکس خلاقیت خنده دار یک ایرانی برای نگه داشتن جای پارک حماسه آفرید/ اوج ابتکار با کمترین امکانات+ عکس نگاهی به حجله عزای مرتضی پاشایی خواننده ناکام و محبوب ایرانی+عکس/ روحش شاد و یادش گرامی نکته جالب عکس جدید جواد عزتی و الناز حبیبی روش منحصربفرد رهبر معظم انقلاب برای مدیریت زمان در سخنرانی های خودشان در نماز جمعه + عکس تصویری معنادار و احساسی که مهران مدیری با انتشار آن خبر فوت مادرش را داد + عکس/ روحشون شاد عکسی از خانه ابدی ارشا اقدسی و هنرمندی که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... تقابل آزاده نامداری و فرزاد حسنی در یک مراسم که توجه همه رو به خودش جلب کرد+عکس/ فقط نگاه های فرزاد حسنی (تصاویر) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق ماجرای عاشقانه پسر میوه فروش صداتو و بغض شدید کیایی و امیرمهدی ژوله/ صدای بهشتی پسر حنجره طلای ایرانی با آهنگ تنهاترین عاشق+ویدیو خلاقیت خنده دار اوستای صافکار در تعمیر ماشین مشتری حماسه ساز شد+عکس/استاد ببخشید دفتر صد برگ برای نوشتن جزوه کافیه😂 رونمایی از 4 قلوهای تو راهی مژده لواسانی و اسم های زیباشون/ خدا از الان حفظشون کنه+ویدئو ماجرای آرزوی رهبر معظم در داشتن کفش بند دار که هرگز برآورده نشد؛ چقدر غصه خوردم، ولی چاره دیگری نداشتیم! تهیه فیلم سیاه از زن متاهل در یک گارگاه توسط مرد بدهکار برای باجگیری آرزوی محال پدر غزل بدیعی و رضا داوودنژاد برای بچه دار شدنشان/ 10 تا بچه هم کمه!+فیلم رونمایی از تیپ باکلاس و شیک دامادی فرهاد شهریزی، سنجر سریال گیلدخت / مبارکا باشه+عکس مات و مبهوت ماندن داوران صداتو از آوازخوانی ترانه سریال پس از باران توسط پسر شمالی/ ماشالا چه صدایی!+فیلم خادمی ثریا قاسمی، خانم گل گیلدخت با چادر نماز سفید در صحن حرم امام رضا(ع)+عکس (ویدئو) دوربین مخفی این پسر خوش ذوق با سرکار گذشتن مردم/فقط واکنش مردم دیدنیه!!😂 آخرین عکس تهیه کننده ایرانی و همسر جوانش سارا صوفیانی قبل از ترک ایران/ زوجی که 28 سال اختلاف سنی دارند!+عکس لهجه اصفهانی بانمک و مسلط احمدرضا عابدزاده که به لطف داشتن همسر اهل اصفهان یاد گرفته +ویدیو/ فقط عرض ارادت آخرش! گریم معرکه آزیتا حاجیان و اکبر عبدی در نقش های ماندگار عجوزه پیر و پسرش/ اصلا قابل شناسایی نیست+عکس خلاقیت خنده دار اوستا بنا برای حل مشکل درختان شهرداری حماسه ساز شد/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس😆 عرض ارادت منحصربفرد روسای جمهور دوره‌های مختلف به رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ روحانی، احمدی نژاد و... استفتاء از رهبری درباره چند همسری و نظر قابل تامل ایشان/خدا یکی محبت یکی یار یکی +فیلم سالن زیبایی اختصاصی همسر شاهرخ استخری داخل خونه شیک و لوکسشون در بلژیک/ مامان هنرمند داشتن نعمتیه+عکس (ویدئو) آیا با گوی آذرخش، این پدیده‌ی نادر طبیعت آشنایی دارید؟ (ویدئو) صحبت‌های جدی با چاشنی طنز تلخ مهران مدیری/ عصر ابتذال است، دانشمند نابغه فالوور ندارد اما... (ویدئو) معلمی که معنی جایزه را نمی‌داند/ معلم کوچک 9 ساله با آرزوهای بزرگ (ویدئو) جانشین مریم میرزاخانی، نابغۀ ریاضی ایرانی چه کسی است؟
تیتر امروز   
فال ابجد روزانه جمعه 14 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 دفن جسد زن جوان در باغ شخصی یک مرد/ نمی‌خواستم او را بکشم فال شمع روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت1403 فال قهوه با نشان روز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 جزئیات آتش‌سوزی مهیب امامزاده ابراهیم شفت +عکس فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 14 اردیبهشت 1403+فیلم ماجرای آرزوی رهبر معظم در داشتن کفش بند دار که هرگز برآورده نشد؛ چقدر غصه خوردم، ولی چاره دیگری نداشتیم! تهیه فیلم سیاه از زن متاهل در یک گارگاه توسط مرد بدهکار برای باجگیری (ویدئو) آیا با گوی آذرخش، این پدیده‌ی نادر طبیعت آشنایی دارید؟ (ویدئو) صحبت‌های جدی با چاشنی طنز تلخ مهران مدیری/ عصر ابتذال است، دانشمند نابغه فالوور ندارد اما... (ویدئو) معلمی که معنی جایزه را نمی‌داند/ معلم کوچک 9 ساله با آرزوهای بزرگ (ویدئو) جانشین مریم میرزاخانی، نابغۀ ریاضی ایرانی چه کسی است؟ داستان کوتاه انگلیسی «جک و لوبیای سحرآمیز»/ با ترجمهٔ فارسی (ویدئو) ربات کوزت وارد بازار شد/ چقدر یکی از اینا تو هر خونه‌ای لازمه😂
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...