آشنایی با زیبایی های گردنه حیران

  پنجشنبه، 06 بهمن 1401   زمان مطالعه 8 دقیقه
آشنایی با زیبایی های گردنه حیران
یکی از زیبایی‌های کشورمان جاده‌هایی هستند که گذر از آنها بسیار لذت‌بخش است. نمی توان از این جاده‌ها سخن گفت و نامی از گردنه حیران نیاورد. کافیست نگاهی به عکس های گردنه حیران بیندازید تا برای سفر به این مقصد زیبا وسوسه شوید و بار سفر ببندید. ساعد نیوز می‌خواهد شما را با این جاذبه کشورمان بیشتر آشنا کند.

گردنه حیران نامی آشنا برای عاشقان سفر و خطه شمال کشور است. همانطور که می دانیم استان گیلان یکی از زیبا ترین و البته سرسبز ترین مناطق کشور محسوب می شود که دیدنی ها و جاذبه های فراوانی دارد. در طول سال استان عده کثیری از مسافران و گردشگرانی را میزبانی می کند که برای گشت و گذار و تفریح به این منطقه سفر می کنند. یکی از مناطق دیدنی استان، این گردنه است که مسیری پرتردد محسوب می شود و اهمیت استراتژیک و در عین حال گردشگری فراوانی برای ساکنان خطه شمالی کشور دارد.

چرا سفر به گردنه حیران؟

  • گردنه حیران یکی از زیباترین مسیرهای ایران است که گردشگران بسیاری را به سوی خود می کشاند.
  • این گردنه در منطقه ای مرزی قرار دارد و با قرار گرفتن در آن در یک سو زیبایی های طبیعت ایران و در سوی دیگر جنگل های کشور آذربایجان را می بینید.
  • دهکده گردشگری حیران در این گردنه قرار دارد و در آن می توانید از امکانات تفریحی خوبی همچون تله کابین، کارتینگ و ... استفاده کنید.

گردنه حیران برای کدام استان است؟

گردنه حیران از جاهای دیدنی آستارا است. این گردنه در مسیر ارتباطی میان آستارا و اردبیل واقع شده است و در تقسیم جغرافیایی جزو استان گیلان محسوب می شود. لازم به ذکر است که گردنه حیران آستارا به سه روستای حیران سفلی، حیران وسطی و حیران علیا تقسیم می شود. شاید برای شما جالب باشد که بدانید حیران در لغت به معنای «منطقه احاطه شده با ابر و مه» است و ریشه آن از زبان تالشی بیرون آمده است؛ گردنه حیران هم درست مانند نام خود، در بیشتر فصل های سال، پوشیده از ابر و مه است.

البته فراموش نکنید که علت وجود ابر و مه در گردنه حیران به دلیل مرتفع بودن آن نیست؛ در حقیقت ارتفاع بلند بخش گردنه حیران، فقط ۱۵۰۰ متر از سطح دریا است و کارشناسان بسیاری اعلام کرده اند که رطوبت دریای خزر، اصلی ترین علت وجود ابر و مه در گردنه حیران و مناطق پیرامون آن به حساب می آید.

رانندگی خاطره انگیز در گردنه حیران

این گردنه زیبایی های متعدد و شگفت انگیزی دارد، اما با این حال هر ساله خبرهای تاسف باری در مورد تصادف رانندگان در آن را می شنویم. گردنه حیران در چهار فصل سال و در اکثر اوقات از مه و ابر پوشیده شده است. این منطقه اولین بارش های برف استان گیلان را شاهد است و چون جاده لغزنده و پیچ های خطرناکی دارد، سبب ایجاد تصادف های متعددی می شود.

در بیشتر مواقع تصادفات ایجاد شده تلفات مالی و جانی زیادی به همراه دارند. به همین دلیل در زمان سفر به شما توصیه می کنیم که با دقت زیادی رانندگی کنید و از دیدنی های این جاده زیبا لذت ببرید. در گام اول شما باید از سلامت وسیله نقلیه خود مطمئن باشید، ضمن اینکه مهارت رانندگی به شدت در این سفر به کار شما خواهد آمد. به شما توصیه می کنیم اگر مهارت رانندگی شما مناسب نیست، از رانندگی در این جاده جداً پرهیز کنید.

 گردنه حیران

زمستان در حیران

گردنه حیران یک منطقه چهار فصل است که بهار و تابستان زیبایی دارد و زمستان آن جادویی و مسحورکننده محسوب می شود. اولین برف زمستانی گیلان، سرتاسر این گردنه را سفیدپوش کرده و سبب افزایش آمار تصادفات و تلفات می شود. اما فراموش نکنید که حضور در میان یک منطقه سفید پوش با درختان بدون برگ زیبا و عریان، آرامش عمیقی به روح انسان می بخشد. اگر در فصل زمستان قصد عبور از این گردنه را داشتید حتماً با تجهیزات گرمایی کامل اقدام به سفر کنید. فراموش نکنید که زنجیر چرخ نیز یکی از ملزومات مهم و اساسی برای سفر به این گردن محسوب می شود.

دیدنی های گردنه حیران

  • طبیعت مه آلود: اولین چیزی که به هنگام عبور از گردنه حیران چشم تان را نوازش می دهد، پوشش جنگلی است که از دو سو احاطه تان می کند. کم کم سر و کله مراتع نیز پیدا می شود و در میان آنها کلبه هایی نیز به چشم می خورند. در این میان دام های در حال چرا یا اسب هایی که به این سو و آن سو می روند، به مناظر اضافه می شوند تا تصویری ماندگار را در ذهن تان حک کنند. البته همه چیز به اینجا ختم نمی شود؛ همه این زیبایی ها در گردنه حیران، غرق در فضای مه آلود جاده می شوند تا بهشتی رویایی را برای تان خلق کنند و هر لحظه بر لذت سفرتان بیفزایند.
  • پارک ملی هیرکان | مرز ایران و آذربایجان: یکی از ویژگی های این گردنه این است که در یک نقطه مرزی قرار دارد و با قرار گرفتن در آن در یک سوی جاده، جنگلی انبوه و متعلق به پارک ملی هیرکان را خواهید دید که در کشور آذربایجان واقع شده است. پارک ملی هیرکان با وسعتی برابر ۴۰,۳۵۸ هکتار در نهم فوریه سال ۲۰۰۴ میلادی توسط ریاست جمهوری آذربایجان گشایش یافت تا به عنوان یک منبع غنی از گیاهان و جانوران مورد توجه قرار گیرد. به سبب داشتن ویژگی هایی خاص، پیشنهاد ثبت جهانی این پارک ملی نیز مطرح شده است و در سال 2019 این جنگل، در فهرست میراث جهانی یونسکو نامش برای همیشه به ثبت رسید.

روستاهای گردنه حیران: در مسیر گردنه حیران چندین روستا وجود دارند که عبارتند از:

  • روستای حیران: یکی از روستاهای نمونه گردشگری که با آب وهوای ییلاقی در میان طبیعتی سحر انگیز قرار گرفته و از سه روستای حیران سفلی، حیران وسطی و حیران علیا تشکیل شده است. این روستا در 30 کیلومتری آستارا قرار دارد و از جاذبه های شاخص منطقه به شمار می رود.
  • روستای مِشِند: این روستا در استان گیلان و در کیلومتر ۱۸ جاده آستارا - اردبیل قرار دارد و با مناظر زیبا و ییلاقی می تواند پذیرای شما باشد. واژه مش در زبان تالشی به معنای زنبور به کار می رود و نام این روستا به معنای جایگاه زنبور است.
  • روستای کشفی: روستایی مملو از زیبایی های طبیعی که با داشتن مناظری بهشت گونه به یکی از جاذبه های دیدنی منطقه تبدیل شده است. روستای کشفی در مسیر کوهپیمایی نیز قرار دارد و بسیاری از علاقه مندان این رشته ورزشی در ایام مختلفی از سال میهمان این روستا می شوند.
  • جنگل فندقلو: فندقلو نام یکی از جنگل های بسیار زیبای ایران که در فاصله ۱۰ کیلومتری از شهر نمین و ۳۰ کیلومتری از شهر اردبیل قرار گرفته است. این جنگل مملو از انواع درختان میوه همچون فندق، سیب وحشی، گوجه سبز، ازگیل، به، تمشک و توت فرنگی است و وجود یک استخر آب گرم به نام مشه سویی با خاصیت درمانی، بر جذابیت این مقصد می افزاید. اگر در اواسط فصل بهار به جنگل فندقلو بروید، با دشت هایی پر از گل های بابونه مواجه خواهید شد که همچون بهشتی رویایی به نظر می رسند.

دیگر جاذبه های شهرستان نمین: از میان این جاذبه ها می توان به آرامگاه باباروشن در ۶ کیلومتری شرق نمین، مقبره شیخ بدرالدین در شهر نمین، مقبره پیرلنگ در ننه کران و ... اشاره کرد.

 گردنه حیران

نگاهی به شرایط کلی منطقه

گردنه حیران مسیری حیران کننده و تماشایی دارد. این مسیر ۳۵ کیلومتری که در میانه راه جاده آستارا به اردبیل قرار گرفته یکی از جاهای دیدنی آستار است. این گردنه به عنوان زیباترین مسیرهای ایران شناخته می شود. گردنه حیران در منطقه ای ییلاقی قرار گرفته و آب وهوایی کوهستانی دارد.

گردنه به دلیل وجود جنگلی انبوه، دره ای عمیق با رودخانه ای مرزی و مسیر پُر از پیچ وخم شهرت دارد. در یک طرف این گردنه می توانید جنگل هایی را ببینید که در خاک کشور آذربایجان قرار دارند. اگر نقشه های هوایی را ببینید تازه متوجه تفاوت پوشش گیاهی در این مرز خواهید شد. گردنه حیران یکی از مناطق حفاظت شده استان گیلان است که در نزدیکی اردبیل قرار گرفته و فاصله کمی با آن دارد.جاهای دیدنی گردنه حیران و جاهای دیدنی اردبیل زیاد است. از جمله این جاهای دیدنی می توان به روستاهای مختلف اشاره کرد. این روستاها در نزدیکی گردنه قرار دارند و طبیعت بی نظیر و آب وهوای عالی باعث شده تا بهترین انتخاب برای اقامتی چند روزه و به دور از گرمای هوا و آلودگی صوتی باشند.

اگر دوست دارید صبح ها با صدای پرنده ای که به شیشه می زند از خواب بیدار شوید، یکی از خانه های روستایی اطراف گردنه حیران را انتخاب کنید. پنجره را که باز کنید پرنده شاید برود اما نسیم خنک و مه غلیظی صورتتان را نوازش خواهد کرد. این فرصت را از دست ندهید و از چند روز تعطیلات خود نهایت لذت را ببرید.

گردنه حیران کجاست؟

گردنه حیران یکی از جاهای دیدنی آستارا، در مسیر بین آستارا و اردبیل قرار گرفته و در تقسیمات جغرافیایی جزو استان سرسبز گیلان است. این گردنه به سه روستای حیران علیا، حیران وسطی و حیران سفلی تقسیم می شود.

این گردنه در مسیر میان جاده ارتباطی آستارا و اردبیل قرار گرفته، از یک طرف به جنگل و از طرف دیگر هم به دره ای نسبتا عمیق می رسد. با این شرایط، گردنه حیران که یکی از جاهای دیدنی آستارا است، دارای موقعیت جغرافیایی خاصی است. از دره کنار این گردنه، رود ارس عبور می کند که یک جورهایی مرز بین ایران و آذربایجان است. سه روستای ونه بین، حاجی امیر پایین و حاجی امیر بالا از جمله جاهای دیدنی گردنه حیران هستند که در اطراف آن قرار گرفته اند. این سه روستا دارای اهمیت جغرافیایی و سیاسی زیادی هستند.

آدرس گردنه حیران : جاده اصلی اردبیل به سمت آستارا، ابتدای تونل اردبیل و ۵ کیلومتری شهر آستارا

مسیر دسترسی به گردنه حیران

وقتی وارد گردنه حیران می شوید با تونل هایی از ابر و مه روبرو خواهید شد. این ابر و مه فقط به خاطر رطوبت دریای خزر بوجود آمده و همین موضوع هم باعث جذابیت گردنه حیران شده است. مسیر دسترسی به گردنه حیران یکی از جذاب ترین مسیرهاست.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (668 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (120 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (96 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (81 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (70 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (53 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (41 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (40 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (30 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (23 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (17 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (17 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (16 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (16 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان