دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / گردشگری /

آشنایی با دیدنی‌ترین موزه‌های همدان + آدرس 

پنجشنبه، 13 مهر 1402
همدان یکی از شهرهای قدیمی ایران است که از آثار باستانی و بناهای تاریخی بسیاری برخوردار می‌باشد. برای آشنایی بیشتر با موزه‌ها و بناهای تاریخی همدان با ما همراه باشید.

موزه سفال همدان

خیابان شهدا همدان میزبان یکی از موزه‌های همدان به نام موزه سفال است. موزه سفال همدان در بافت قدیمی شهر همدان و در محله جولان آن واقع شده است. هدف از ساخت این موزه نگهداری و حفظ سفال‌های کشف‌شده در مکان‌های تاریخی شهر همدان می‌دانند. بازدیدکنندگان موزه سفال همدان می‌توانند سیر پیشرفت ساخت سفال طی دوره‌های مختلف تاریخی را در سایت موزه سفال به نظاره بنشینند. علاوه بر دست‌ساخته‌های سفالی، مجموعه‌ای از صنایع‌دستی مربوط به دوران قبل و بعد از اسلام نیز برای بازدید عموم در معرض نمایش قرار گرفته است.

آدرس: همدان، محله جولان، خیابان شهدا

موزه تاریخ طبیعی همدان

موزه تاریخ طبیعی همدان در دانشکده بوعلی سینا همدان تأسیس شده است. این موزه از موزه‌های همدان و در بردارنده 3 سالن شامل هزاران نمونه زنده، سنگواره و تاکسیدرمی‌ شده است. تنوع گونه‌های زیستی این موزه انواع گونه‌های گیاهی و جانوری از گروه پستانداران، پرندگان، خزندگان، پرندگان، حشرات و آبزیان را در بر می‌گیرد.

آدرس: همدان، میدان مدرس، انتهای بلوار آزادگان، جنب دانشکده کشاورزی

موزه حمام محله حاجی همدان

موزه حمام محله حاجی همدان در سال 1379 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. دلیل نام‌گذاری این موزه همدان این است که اولین کاروان حج در محله حاجی این شهر تشکیل شده است. همین واقعه باعث شده تا نام آن بر روی حمام محله هم باقی بماند و به نام موزه حمام حاجی محله معروف شود. علت اهمیت این بنا در تزئینات و معماری داخلی است. وجود سرستون‌ها و قوس‌های شکیل در بنای این موزه زیبایی خاصی به آن بخشیده است. متأسفانه نقش‌های آهک‌بری روی دیوارهای حمام در اثر فرسایش از بین رفته است. در حالی‌ که وجود آن می‌توانست بر شکوه و زیبایی این موزه بیفزاید.

آدرس: همدان، میدان امام خمینی در محله حاجی، خیابان تختی همدان

موزه مشاهیر همدان

موزه مفاخر و مشاهیر همدان یک موزه دو طبقه و با مساحت حدودی 220 مترمربع در میان موزه‌های همدان است. در این موزه همدان می‌توانید شرح حال، زندگی‌نامه و سردیس‌هایی از بزرگان ایرانی را تماشا کنید. این موزه را می‌توانید در خانه بیژن شهر همدان پیدا کنید. خانه بیژن نیز از جاذبه‌های معماری استان همدان است که به دست بیژن از نقاشان زبردست دوران قاجار و کارل فریش، معمار برجسته آلمانی طراحی و اجرا شد.

آدرس: همدان، خیابان شریعتی

باغ موزه نظری همدان

باغ موزه نظری یکی دیگر از موزه‌های همدان است که در چهارراه نظری و خیابان عارف قزوینی همدان واقع شده است. شاید در نگاه اول از این موزه یک عمارت باشکوه و مجلل در مرکز باغی وسیع ببینید. معماری کم‌نظیر این بنا باعث شده است تا در سال 1388 به موزه مردم‌شناسی تغییر کاربری دهد. در ورودی عمارت عبارت «موزه ابن سینا همدان» به چشم می‌خورد؛ اما این موزه را به نام باغ موزه نظری نیز می‌شناسند.

آدرس: همدان، چهارراه نظری، خیابان عارف قزوینی

موزه هگمتانه همدان

ساختمان موزه هگمتانه در سال‌های 1320 تا 1325 در قالب یک مدرسه 6 کلاسه فعالیت داشته است؛ اما طی سال‌های دهه 50 به‌ تدریج به دست مرکز باستان‌شناسی نظام سابق درآمد و برنامه‌های پژوهشی و باستان‌شناسی در آن پیگیری شد. بخش‌های مختلف موزه هگمتانه از یک سالن اصلی، سرسرا و دو راهرو تشکیل شده است. در تمامی این بخش‌ها بالغ بر 200 مورد از اشیای تاریخی به‌ جامانده از دوران پیش از اسلام، دوران اسلامی و دوران پیش از تاریخ به نمایش گذاشته شده است. حیاط پشتی موزه هگمتانه محلی برای بازدید ستون‌های عظیم شهر هگمتانه است.

آدرس: ایران، استان همدان، همدان، شرق تپه هگمتانه

موزه صنایع دستی همدان

موزه صنایع دستی همدان در سال 1388 به دست سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان تأسیس شده است. این موزه همدان نگهدارنده بیش از 200 اثر ارزشمند از رشته‌های متنوع صنایع‌دستی شامل صنایع سفال و سرامیک، نقاشی سرامیک، مصنوعات چرمی و چوبی، قلم‌زنی روی مس و نقره، سازهای سنتی، فرش و گلیم، پیکرتراشی، گیوه‌بافی است. بنای موزه صنایع دستی همدان 200 مترمربع وسعت دارد و آثار نفیس خود را در 30 ویترین مجزا به نمایش گذاشته است.

آدرس: همدان، میدان باباطاهر، جنب آرامگاه باباطاهر

موزه مشاغل سنتی همدان

مالک موزه مشاغل سنتی همدان یک مجموعه‌دار خصوصی است که توانسته ابزارآلات و وسایل سنتی و قدیمی مربوط به 60 شغل ایران را در این موزه جمع‌آوری کند. در این موزه علاوه بر معرفی مشاغل سنتی، انواع سکه و پول، عقدنامه‌ها و اسناد قدیمی و کتاب‌های درسی متعلق به مدرسه دارالفنون نیز به نمایش عموم گذاشته شده است. این موزه دسترسی آسان و راحتی به هتل‌های همدان دارد؛ پس به‌ راحتی می‌توانید از هتل محل اقامتتان برای بازدید از آن رهسپار شوید.

آدرس: همدان، بلوار علویان، راسته حسینخانی- گوهریان

موزه وقف همدان

این موزه در استان همدان در سال 1397 و در طبقه زیرزمین زیارتگاه امامزاده عبدالله این شهر راه‌اندازی شده است. مجموعه آثار ارزشمندی که در موزه وقف همدان نگهداری می‌شود شامل بیش از 1000 قطعه اثر وقفی قیمتی از قبیل قالی، قالیچه، گلیم، نسخ خطی، آثار فلزی، نقاشی روی بوم است. اغلب اشیای این موزه متعلق به دوران قاجاریه هستند. همچنین آثار وقفی که حاج محمدباقر ضرابیان به دست وقف سپرده است، از دیگر آثاری است که در این موزه به یادگار مانده است. با توجه به اهمیت موضوع وقف و حفظ امانت در آثار نگهداری‌‌ شده در این موزه، تمامی هزار اثر وقفی در معرض نمایش عموم قرار داده نشده است.

آدرس: همدان، میدان امامزاده عبدالله (ع)

موزه مردم شناسی آمادای همدان

موزه آمادای استان همدان از موزه‌های شهر همدان است که در مساحت حدودی 1200 مترمربع و در چهار سالن مجزا طراحی و اجرا شده است. دلیل اهمیت موزه همدان را فسیل‌های قدیمی و سنگ‌های زینتی می‌دانند که در این موزه نگهداری می‌شوند. موزه آمادای شامل اشیای نفیس از دوران صفویه تا دوران معاصر و 3 هزار گونه حشره و پروانه تاکسیدرمی‌ شده از حیات‌وحش استان همدان است. همچنین بخش مردم‌شناسی این موزه به معرفی فرهنگ و آداب‌ورسوم اهالی همدان طی دوره‌های مختلف تاریخی می‌پردازد.

آدرس: همدان، دانشگاه آزاد اسلامی


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز پنجشنبه 28 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
ویراستاری تخصصی مقاله
تبدیل پایان نامه به مقاله و کتاب
ویدیویی از بازسازی سه‌بعدی شهر باستانی دارابگرد/ شگفتی‌های شهر افسانه‌ای شاهنامۀ فردوسی را ببینید
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
(ویدئو) داستان کوتاه انگلیسی «روباه و کلاغ»/ زیرنویس فارسی چسبیده و یادگیری آسان اصطلاحات خاص
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
جدیدترین ژست عاشقانه المیرا دهقانی و همسر قدبلند و خوش‌تیپش در مکانی با بافت سنتی و قدیمی/ ظاهر شدن خانوم بازیگر با استایل ساده و بدون آرایش
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
ترجمه تخصصی کتاب