ساعدنیوز
ساعدنیوز

آشنایی با جاذبه های اهرام سه گانه مصر

  یکشنبه، 28 اسفند 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
آشنایی با جاذبه های اهرام سه گانه مصر
اهرام سه گانه مصر نام سه عدد از اهرام تاریخی ساخته شده در دوران مصر باستان است که در محدوده شهر باستانی جیزه و در حاشیه شمالی شهر قاهره کنونی واقع شده‌است. قدمت اهرام جیزه به دودمان چهارم مصر می‌رسد. نام‌های این اهرام عبارتند از هرم خوفو، خَفرِع و مَنقُرع. که هرم خوفو بزرگترین‌شان هست و تنها بازمانده عجایب هفتگانه جهان به‌شمار می‌آید.

مجموعه اهرام جیزه (به عربی: مجمع أهرامات الجیزه) نام مجموعه اهرام تاریخی ساخته شده در دوران مصر باستان است که در حاشیه جنوب غربی شهر قاهره کنونی واقع شده‌است. هرم بزرگ جیزه یکی از اهرام در مجموعه اهرام جیزه و تنها بازمانده عجایب هفتگانه جهان به‌شمار می‌آید. قدمت اهرام جیزه به دودمان چهارم مصر می‌رسد که نام‌های این اهرام عبارتند از خوفو، خَفرِع و مَنکورع، که خوفو بزرگ‌ترین‌شان و یکی از عجایب هفتگانه است.

مساحت جیزه در حدود 8 کیلومتر است. علاوه بر سه هرم اصلی، چندین هرم کوچکتر، مجسمه ابوالهول و کشتی بزرگ مصری متعلق به 2500 سال پیش از میلاد مسیح نیز در منطقه جیزه واقع شده‌است. برخی از پژوهشگران، تاریخ ساخت اهرام را به بیش از 12 هزار سال پیش نسبت می‌دهند که هنوز منبع موثقی در این مورد یافت نشده‌است.

شهر جیزه در منطقه شمالی کشور مصر، در ساحل غربی رود نیل قرار گرفته و سومین شهر بزرگ مصر، پس از قاهره و اسکندریه محسوب می‌شود. موقعیت استراتژیک آن در نزدیکی پایتخت باستانی ممفیس، آن را به شهر مهمی در طول تاریخ مصر بدل کرده است. فلات جیزه در قسمت شرقی شهر جیزه، جایی است که شما می‌توانید اهرام مشهور سه‌گانه مصر را پیدا کنید؛ هر چند که در این مجموعه شما شاهد 9 هرم خواهید بود.

قدیمی‌ترین هرم با نام هرم جوزر، توسط معماری با نام ایمهوتب ساخته شده است

فلات جیزه شامل آرامگاه خوفو شمالی‌ترین، مقبره خفرع میانی و جنوبی‌ترین آن قبر منکائور (منقرع) است. در جنوب شرقی این دو مقبره آخر، روستای کارگران قرار دارد؛ روستایی که تا قبل از ساختن هرم بزرگ خوفو، وجود نداشت؛ اما با شروع ساخت آن، این روستا برای اسکان کارگران طراحی شد.

تمدن مصر باستان 3140 سال پیش از میلاد مسیح در دره رود نیل با هم پیوستن دو قلمرو مصر علیا و سلفی زیر فرمانروایی نخستین فرعون که به «منس» شهرت داشت، به وحدت سیاسی رسید و شکل گرفت. اکثر اهرام مصر به واسطه باور مردمان آن زمان به ارتباط غروب آفتاب و جهان مردگان، در بخش غربی رود نیل قرار گرفته‌اند. آن‌ها متصور بودند به خاک سپردن مردگان خود در بخش‌های غربی و نزدیک‌تر به غروب آفتاب، به آن‌ها کمک می‌کند تا ارتباط بهتر و سریع‌تری با جهان بعد از مرگ برقرار کنند.

قدیمی‌ترین هرم یعنی هرم پلکانی جوزر در محوطه باستانی سقاره واقع در جنوب غربی ممفیس قرار دارد. این بنا و مجموعه اطراف آن توسط معماری با نام ایمهوتب ساخته شده است؛ اما مطرح‌ترین اهرام، همان اهرام سه‌گانه مصر هستند. این اهرام، خوفو، خفرع و منقرع نقطه عطفی در سبک معماری مصر باستان محسوب می‌شوند و به‌نوعی نماد مصر نیز هستند. اهرام سه گانه مصر در فضایی هشت کیلومتری در فلات جیزه در کنار تعدادی هرم کوچک‌تر و مجسمه زیبا و مشهور ابوالهل، بزرگ‌ترین مجسمه یک‌پارچه جهان قرار گرفته‌اند.

 اهرام مصر

قدمت اهرام مصر

اهرام مصر متعلق به دوران باشکوه مصر است؛ سه هزار سال پیش از میلاد مسیح، زمانی که یکی از قدرتمندترین فرمانروایی‌ها در مصر حکم‌فرمایی می‌کرد. قدمت هرم خوفو که یکی از اهرام سه‌گانه مشهور جیزه و از عجایب هفت‌گانه جهان نیز محسوب می‌شود، به 2551 سال پیش از میلاد بازمی‌گردد که نشان‌دهنده قدمت 4500 ساله این سازه عظیم است. ساخت هرم خوفو در حدود 20 سال به طول انجامید. اهرام مصر از قدیمی‌ترین سازه‌های ساخته دست بشر به‌حساب می‌آیند که امروزه همچنان پابرجا هستند. قدمت اهرام سه‌گانه مصر که از مطرح‌ترین و شناخته‌شده‌ترین آن‌ها به شمار می‌روند، به دودمان چهارم مصر بارمی‌گردد.

برخی بر این باور هستند که اهرام، نقطه اوج آرامگاه‌های سلطنتی هستند که از دودمان اول پادشاهان مصر شکل گرفته‌اند. اولین پادشاهان دودمان اول در «مستابا» دفن شده‌اند و سپس در روندی تدریجی این مستابا به‌صورت یک طبقه درآمدند و در دوره‌های بعدی (سلسله سوم پادشاهی) معماری آن‌ها تکامل پیدا کرد و به‌صورت اهرام پلکانی چیده شدند.

اگر اهرام را وارثان معماری مستباهای اولیه بدانیم، می‌توان آثار و الگو‌های آغازین را در آن‌ها مشاهده کرد؛ چراکه مستاباها در واقع اتاق‌هایی بودند که از کندن راهرویی به زیرزمین منتهی می‌شدند. اهرام نیز تا حدی همین آرایش را حفظ کرده‌اند و راهرویی زیرزمینی به اتاق تابوت منتهی می‌شود. چیدمان از هرم تا هرم دیگری متفاوت است و می‌تواند پیچیدگی‌های خود را داشته باشد؛ اما همیشه طرح داخلی شامل راهرو و محفظه‌ای زیرزمینی است.

بسیاری بر این باور هستند که شکل در نظر گرفته شده برای اهرام مصر به خورشید اشاره داشته است. در واقع اهرام مصر را مدلی یک‌پارچه از اشعه‌های خورشید در نظر گرفته‌اند. در متن‌ها از اشعه خورشید با عنوان مسیری برای صعود فرعون به آسمان‌ها نیز صحبت شده است. نخستین اهرام مصر همچون هرم جوزر در سقاره به‌صورت پلکانی طراحی می‌شدند. کاملا واضح است که هرم جوزر به «سنگ مقدس بن بن» مرتبط بوده؛ نمادی از تپه باستانی که خلقت اولیه در آن اتفاق افتاده است. به این هرم به‌عنوان مکانی برای تولد دوباره فرمانروای مرده نگاه می‌کردند.

اهرام مصر

اهرام مصر چگونه ساخته شد؟

سه مورد از اولین اهرام در فلات جیزه در سه نسل متفاوت خانواده‌ای سلطنتی و به دستور حاکمان خوفو، خفرع و منکائور ساخته شده‌اند. این اهرام بخشی از آرامگاه مردگان سلطنتی آن دوره‌ها بودند که یک معبد و مسیر سنگی بلندی با طول یک کیلومتر را شامل می‌شدند. این مسیر سنگی به‌طور معمول از شرق فلات به‌سمت معبدی در حاشیه دشت منتهی می‌شد.

علاوه بر اهرام ثلاثه مصر که در واقع ساختار اصلی را شکل می‌دهند، چند هرم کوچک‌تر به تقلید مرتب شده‌اند که متعلق به ملکه‌ها هستند. گورستان بزرگی از مقبره‌های کوچک‌تر که معروف به «مستابا» (mastaba) هستند نیز محوطه شرقی و غربی هرم خوفو را پر می‌کنند. این مقبره‌های کوچک‌تر که به‌صورت شبکه‌ای کنار هم قرار گرفته‌اند، برای افراد برجسته دربار ساخته شده‌اند. در آن دوران دفن شدن در کنار فرعون افتخار بزرگی محسوب می‌شد و در باورها به داشتن مکانی ارزشمند در زندگی پس از مرگ کمک می‌کرد.

سوال‌های بسیار زیادی درباره ساخت این سازه‌های عظیم باقی‌مانده است و نظریه‌های فراوانی درباره روش‌های معمول مورد استفاده وجود دارد. نیروی کار به خدمت گرفته شده برای ساخت این بناهای عظیم نیز بحث‌های بسیار زیادی با خود به‌همراه داشته است. کشف شهری برای کارگران در جنوب فلات جیزه به بخشی از ابهامات پاسخ داده است.

این احتمال می‌رود که گروهی دائمی از نیروهای متخصص و صنعتگران وجود داشتند که با گروه‌های 2000 نفری از کارگران و نیروهای فصلی تکمیل می‌شدند. این افراد به گروه‌های 200 نفره و هر گروه به تیم‌های 20 نفره تقسیم می‌شدند. آزمایش‌ها نشان می‌دهد که هرکدام از این تیم‌ها قادر بودند در مدت 20 دقیقه بلوک‌های 2٫5 تنی (معادل یک ماشین شاسی بلند) را از معادن به هرم‌ها جابه‌جا کنند. این مسیر با سطحی از شن و ماسه‌های نرم روان‌کننده پرای حرکت ساده‌تر بلوک‌ها پوشانده می‌شد. بر طبق تخمین‌ها با توجه به کوچک‌تر بودن بعضی از بلوک‌ها (مانند سنگ‌ها در قمست فوقانی) روزانه 340 سنگ جابه‌جا می‌شده است.

آنچه که امروز در فلات جیزه از آب و هوا و جغرافیای منطقه می‌بینیم با آنچه در مصر باستان در جریان بوده، منطبق نیست. در آن زمان خبری از شنزارها نبوده است و این فلات دشتی سرسبز بوده است و اهرام به صورتی ساخته شده بودند که انعکاس تصویر آن‌ها در آب رود نیل می‌افتاد. به باور برخی محققان، مصریان باستان با احداث کانال‌های در آب رود نیل قطعات عظیم سنگ را به نزدیکی محل احداث اهرام منتقل می‌کردند.

اهرام مصر

داخل اهرام مصر چیست؟

طبق یک افسانه ی ناپلئونی، وقتی ناپلئون از هرم بزرگ مصر خارج شد رنگ پریده و متزلزل بود و ساعت ها را در اتاق پادشاه تنها سپری کرد. او هیچ وقت فاش نکرد که چه چیزی باعث تزلزل او شد ولی ظاهرا این اتفاق باعث تغییر زندگی او شد.
ما نمی دانیم این داستان واقعیت دارد یا فقط افسانه است، ولی مطمئناً به قدرت هرم بزرگ که باعث برانگیختن تصورات یک رهبر بزرگ و همچنین تصور ما شده است، گواهی می دهد. ناپلئون چه چیزی را ممکن است دیده باشد که چنین واکنشی را داشته است؟ داخل هرم بزرگ دقیقاً چیست؟ پاسخ ساده این است که ، واقعاً چیز زیادی نیست.

خلاصه

اهرام بزرگ مصر با گذشت هزاران سال از ساخت و طراحی هنوز هم از شگفت‌انگیزترین سازه‌های معماری ساخته دست بشر هستند. به واسطه ساخت پیچیده، جهت‌گیری دقیق و ارتفاع این سازه‌ها نظریات مختلفی پیرامون منشا شکل‌گیری آن‌ها وجود دارد؛ حتی بسیاری منشا اهرام مصر را منشا فرازمینی دانسته‎‌اند. امروزه پس از تحقیقات گسترده درباره 100 سال پیش از ظهور این سازه‌ها، به آگاهی‌های بشر اضافه شده است و ساخت و طراحی این اهرام شگفت‌انگیز را متاثر از تلاش‌ها و تجربیات متعدد مردم آن زمان می‌دانند.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
مراسم سلام عید نوروز و اهداء سکه توسط فرح پهلوی به همسران مقامات دولتی +عکس/ ولخرجی زن تازه به دوران رسیده زمانی که مردم غرق در فقر و بدبختی بودند! (379 نظر) میزبانی حسن روحانی از سیاستمداران و اقوام در مراسم عید دیدنی در منزل زیبا و ایرانی پسندش+ عکس/ چه مبلمانی، چه فرش هایی، از همه مهمتر چه خونه دلبازی😍 (339 نظر) خلاقیت خنده دار یک ایرانی برای گرم کردن آب حماسه ساز شد/ خسته نباشی هم وطن+ عکس (250 نظر) تلاوت زیبا و دلنشین سوره شمس توسط رهبر معظم انقلاب+ویدئو (240 نظر) صبحانه مفصل و رنگارنگ دو نفره رضا گلزار و آیسان خانوم+عکس/از خاویار گرفته تا آواکادو و انار وحشی... (194 نظر) تصویری از عیادت نجم الدین شریعتی، مجری برنامه سمت خدا از رهبر معظم انقلاب و استقبال گرم ایشان (180 نظر) روایتی از هواپیمایی که برای آوردن یک روبان عروسی برای فرح پهلوی از تهران به پاریس رفت! (162 نظر) رونمایی منوچهر هادی از خواهر و شوهر خواهر پزشکش+ عکس/ به قولی مخ خانواده ایشون هستن که پسرش هم دکتره (151 نظر) خلاقیت منحصر به فرد پسر مشهدی با ساخت تریلی حماسه آفرید/ هیلتر هم مغز اینو نداشت!+عکس (141 نظر) دو پادشاه یکی از ایران (ناصرالدین شاه) و دیگری از ژاپن (میجی) در یک زمان به اروپا رفتند/ تفاوت ها را بنگرید (134 نظر) مراسم تولد جگرسوز آزاده نامداری در خانه ابدی اش و گریه های دلخراش همسر و پدرش/ روحت شاد+ عکس (127 نظر) خواهر یکتا ناصر سکوتش را شکست (122 نظر) خنده های رهبر معظم انقلاب به اشعار شاعر طنزپرداز با موضوع آقازاده+ویدئو/ ای صورت و سیرت تو مطلوب، به‌به به‌به به این ژن خوب (115 نظر) استوری معنادار شاهین صمدپور برای یکتا ناصر و منوچهر هادی (111 نظر) حضور علی دایی در رستوران شیک فریبا نادری به صرف افطار+عکس/ ذوق و خوشحالی خانم بازیگر از حضور شهریار ایران در رستورانش (108 نظر)
دیگران می‌خوانند   
سکانس خنده دار ذهن منحرف یوسف تیموری درباره فیلمنامه محیا دهقانی/ همه از شدت خنده منفجر شدن+ویدیو حضور مهران مدیری، رامبد جوان و المیرا شریفی مقدم در یک ضیافت افطاری مشترک/ یک میز با غذاهای ساده و رنگارنگ+عکس (ویدئو) ستاره فوتبال آسیا امام جماعت شد! شام عاشقانه رامید جوان و همسرش نگار جواهریان در یک جگرکی/ چقدر این زوج خاکی و خاص هستن+عکس (تصاویر) تغییر چهره و تیپ «جمیله» همسر تقی معمولی در سریال پایتخت بعد 5 سال فال انبیاء روزانه جمعه 10 فروردین ماه 1403 عکس جنجالی با استایل بهاری مرجانه گلچین/ فخر فروشی مرجانه گلچین با طلا و جواهراتش ! (عکس) نمایی دیده نشده و خاص از دکوراسیون داخلی و نوروزی خانه ملیکا شریفی نیا/دکور شاد و رنگی رنگی! عکس عاشقانه امیر علی نبویان و همسرش بهار نوروزپور با دسته گل زیبا و بهاری/ جذاب ترین زوج تلویزیون ! جلوه‌گری فرح دیبا با چادر توری در حرم امام رضا/اقدامات ریاکارانه برای بهره برداری سیاسی از دین! (عکس) عکس لو رفته و متفاوت از نرگس محمدی بازیگر سریال ستایش و خواهر پژمان جمشیدی در کانادا/خوش گذرانی خانم ها کنار آبشار نیاگارا! کتابخانه شخصی دلنشین و مملو از کتاب سید حسن خمینی در خانه‌اش با رونمایی از قاب عکس رهبری و دخترشان+عکس/ محبوب‌ترین بخش منزل نوه امام (عکس) منوی غذای مفصل کافه هنر شهاب حسینی، قباد سریال شهرزاد در لواسان/ از کیک شکلاتی گرفته تا آیس آمریکانو... استعداد و هوش بالای خانمهای شرکت کننده در مسابقه حامد آهنگی و عصبانیت بانمک او از نباختنشون+ویدئو رامین رضائیان ستاره تیم ملی درحال نماز خواندن در اتاقش+عکس علی دایی: زندگی مرفه حق من است، اما پنت هاوس ندارم دختر گدایی که یه شبه میلیاردر شد! دختری که در خیابان برای پول و غذا گدایی می کرد+عکس نان محلی پختن حرفه‌ای و جالب آزیتا حاجیان با تنور روستایی/ خانم بازیگر رو با این تیپ محاله بشناسید!+عکس (ویدئو) دکتر فیروز نادری اطلاعات مرموز ناسا را فاش کرد خلاقیت خنده دار و اقتصادی پدر ایرانی با هدف صرفه جویی در استفاده از چای کیسه ای حماسه آفرید+عکس/ هنر نزد ایرانیان است و بس! صحبت های شنیدنی هادی چوپان قهرمان جهان در حضور آرنولد/ من یک جنگجو هستم +فیلم روایت خنده دار گاوی که از روی ملیکا شریفی نیا رد شد و عمرش را داد به مهران مدیری/ بیژ بیژ را بیشتر بشناسید+فیلم میز ناهار رنگارنگ مصطفی زمانی و مهتاب کرامتی در یک رستوران شیک چینی+عکس (عکس) کشف شگفت انگیز حلقه طلایی و زیبای کوروش هخامنشی در روسیه/ انگشتری متعلق به 500 سال قبل از میلاد مسیح عکس های دکوراسیون شیک و لاکچری خانه شیلا خداداد و همسر جراحش/ هفت سین جذابش را هم ببینید (تصاویر) حیوانات خانگی عجیب و غریب ملکه الیزابت دوم / باورتون میشه واقعا؟ (عکس) تلاشهای بی وقفه ی زن بریتانیایی برای جلب رضایت همسرش جواب داد و رکوردش در کتاب گینس ثبت شد فال قهوه با نشان روز جمعه 10 فروردین ماه 1403 فال ابجد روزانه جمعه 10 فروردین 1403 فال حافظ با تفسیر جمعه 10 فروردین 1403 + فیلم فال شمع روزانه امروز جمعه 10 فروردین 1403 فال روزانه امروز جمعه 10 فروردین ماه 1402 (عکس) جواد عزتی و علی مردانه در پشت صحنه فصل 3 سریال زخم کاری در رامسر / فصل 3 زخم کاری در راه است رونمایی از سفره افطار مفصل و رنگین 6 کیلومتری در مشهد +عکس 12 دروغ شاخداری که پدر و مادرها در بچگی به ما گفتند / خیلی از باورهای کودکیمان حقیقت ندارد و باید با واقعیت رو به رو شد اگر این 10 رفتار را در اولین قرارتان دیدید پا به فرار بگذارید / اگر طرف مقابل این رفتارها را داشت بدون فرد مناسبی برای ازدواج نیست (عکس) خوابیدن محمدرضا گلزار وسط تمرین ورزش / مثل اینکه فشار زندگی متاهلی با آیسان خانم زیاده🤣 جزئیات مسمومیت شدید یک جوان در پی بلعیدن مواد مخدر چهرۀ «خون‌آشام ایتالیایی» بعد از 400 سال بازسازی شد+ عکس مخالفت با بازیگر شدن فریبرز به سبک ژاله صامتی، پریِ سریال زیرخاکی+ویدئو/ اون تیکه معنی کردن چپر چلاغ برا کاوه خیلی خوب بود
تیتر امروز   
جلوه‌گری فرح دیبا با چادر توری در حرم امام رضا/اقدامات ریاکارانه برای بهره برداری سیاسی از دین! 12 دروغ شاخداری که پدر و مادرها در بچگی به ما گفتند / خیلی از باورهای کودکیمان حقیقت ندارد و باید با واقعیت رو به رو شد اگر این 10 رفتار را در اولین قرارتان دیدید پا به فرار بگذارید / اگر طرف مقابل این رفتارها را داشت بدون فرد مناسبی برای ازدواج نیست جزئیات مسمومیت شدید یک جوان در پی بلعیدن مواد مخدر علی دایی: زندگی مرفه حق من است، اما پنت هاوس ندارم چهرۀ «خون‌آشام ایتالیایی» بعد از 400 سال بازسازی شد+ عکس دختر گدایی که یه شبه میلیاردر شد! دختری که در خیابان برای پول و غذا گدایی می کرد+عکس امروز آخرین مهلت ثبت‌نام دیدار رمضانی دانشجویان با رهبر معظم انقلاب جایی که ابر‌ها زیر پای‌تان شناورند/ پیشنهادی رویایی برای سفر یک روزه در اطراف تهران فال قهوه با نشان روز جمعه 10 فروردین ماه 1403 فال ابجد روزانه جمعه 10 فروردین 1403 فال حافظ با تفسیر جمعه 10 فروردین 1403 + فیلم فال شمع روزانه امروز جمعه 10 فروردین 1403 واکنش معین به انتشار خبر حضور پنهانی‌اش در ایران/ معین چند بار به ایران آمده؟ فال روزانه امروز جمعه 10 فروردین ماه 1402