آشنایی با جاذبه‌های دیدنی در اطراف آمل

  چهارشنبه، 05 مهر 1402   زمان مطالعه 5 دقیقه
آشنایی با جاذبه‌های دیدنی در اطراف آمل
آمل یکی از شهرهای قدیمی استان مازندران است که در حوزه گردشگری بسیار مورد توجه گرفته است. این شهر زیبا و جذاب دارای جاذبه‌های گردشگری بسیاری است. برای آشنایی بیشتر با دیدنی‌های آمل با ما همراه شوید.

جنگل واز

منطقه جنگلی واز با مساحت بیش از 9 هزار هکتار از مناطق دیدنی آمل در جنوب چمستان است. این محدوده در سال 1380 منطقه‌ای حفاظت شده اعلام شد. منطقه کوهستانی دارای اقلیم مرطوب و سرد با رودهای فراوان که از جنگل‌های هیرکایی و مراتع ییلاقی پوشیده شده است. گونه‌های اصلی جانوری منطقه، پلنگ، مرال، شوکا، خرس‌قهوه‌ای، سیاه‌گوش، کبک، شغال، گراز است.

جنگل واز

چشمه آبگرم بلیران

چشمه آب گرم بلیران در روستای بلیران در بخش سردشت آمل قرار دارد. این روستا علاوه بر جنگل بلیران، رودخانه زیبای گرمارود یا گرمرو و چشمه‌های آب معدنی نظیر «گرو» و «لاله‌زار» را در خود جای داده است. این دو چشمه به‌ خاطر داشتن املاح معدنی گوناگون دارای خواص درمانی برای امراض پوستی و دردهای مفصلی هستند. آب گرم لاله‌زار رنگی فیروزه‌ای دارد و از سمت چپ به رودخانه سرازیر می‌شود.

چشمه آبگرم بلیران

آبشار برجی کلا

آبشار برجی کلا در دره چلاو و در روستای برجی کلا واقع شده است. در این منطقه چهار آبشار وجود دارد که آبشارهای اول تا سوم به‌ صورت پله‌ای و عریض و با ارتفاعی در حدود 7 متر و آبشار چهارم و در واقع آخرین آبشار حدود 23 متر ارتفاع با حوضچه‌ای نسبتاً بزرگ است.

ابشار برجی کلا

دشت لار

دشت لار یکی از زیباترین و قشنگ‌ترین دشت‌های ایران است که در مرز دو استان تهران و مازندران جای گرفته است. این دشت در طول تاریخ به‌ دلیل داشتن آب‌وهوای خنک و دلپذیر، مناظر تماشایی با گل‌های زرد و شقایق‌های قرمز و وجود چشمه‌سارهای فراوان همیشه مورد توجه قرار گرفته است و از تفرجگاه‌های ییلاقی شاهان و حاکمان بود. دشت لار 73 هکتار و 500 مترمربع مساحت دارد. این دشت رویایی و دل‌نواز در سال 1354 به نام پارک ملی ثبت شد. دشت لار از تنوع گیاهی خوبی برخوردار است. گون، خرگوشک، آویشن یا اوشم، شنگ، لواش، سیرک یا تلم، پیازک، قارچ وحشی، کاسنی، گلپر یا الرگ، شیرین بیان، باریجه، چای کوهی، بارهنگ و والک از جمله گیاهان این دشت و ارتفاعات آن هستند.

دشت لار

جنگل الیمستان

الیمستان یکی از زیباترین مناظر را در فصول بهار و تابستان به گردشگران و دوستداران طبیعت نوید می‌دهد. این منطقه را مه غلیظ و جنگل‌های سرسبز و انبوه در برگرفته است و به طلای سبز ایران شهرت دارد. جنگل‌های الیمستان، محل رویش گیاه «الیما» است که در اردیبهشت ماه رشد می‌کند و آن‌طور که به‌ نظر می‌آید، نام جنگل الیمستان نیز از آن گرفته شده است.

جنگل الیمستان

دریاچه ساهون

دریاچه‌ ساهون در دامنه‌های جنوب‌غربی قله دماوند و در نزدیکی روستای نوا قرار گرفته است و از جمله جاذبه‌های گردشگری آمل به شمار می‌رود. با ارتفاعی بیش از سه هزار متر از سطح دریا، این دریاچه در گذشته بیش از 1000 هکتار وسعت داشت و تا نیم‌قرن پیش پر از آب بود. به مرور زمان و بر اثر دخالت‌های انسان از حجم آب و وسعت این دریاچه کاسته شد. امروزه دریاچه ساهون به‌ صورت مردابی درآمده است که مرغزارهای بزرگ پیرامون آن را دربرگرفته‌اند. مراتع وسیع، چشم‌اندازهای زیبای کوه‌ها و قله دماوند همراه با جریان چشمه‌سارهای کوچک و بزرگ، از جذابیت‌های قابل توجه این منطقه هستند.

دریاچه ساهون

غار گل زرد

غار گل زرد غاری‌ است رودخانه‌ای در در دامنه جنوب شرقی قله 3706 متری گل زرد که از مجموعه قله‌های ناظر بر کوه دماوند است. این غار که در استان مازندران، در منطقه پلور و در مراتع شمالی روستای منظریه قرار دارد. سطح درون غار از کربنات کلسیم پوشیده شده و درون آن چندین حوضچه آب سرد وجود دارد. زمان مناسب برای بازدید غار گل زرد خرداد تا شهریور ماه هر سال است و پیش و پس از این زمان دهانه غار معمولاً به دلیل آب گرفتگی بسته‌ است. دهانه غار بسیار تنگ است که ابتدای آن را باید 10 متر با حالت سینه طی کرد.

غار گل زرد

پارک جنگلی هلومسر

پارک جنگلی هلومسر در ابتدای ورودی جاده آمل قرار دارد. این پارک جنگلی با 67 هکتار وسعت، یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های تفریحی و گردشگری مازندران به‌شمار می‌رود. ایجاد امکانات تفریحی و رفاهی در این پارک در قالب چند مرحله در حال اجرا است. مرحله نخست در قالب 27 هکتار با ایجاد سرویس‌های بهداشتی، نصب آلاچیق‌، سطل‌های جمع‌آوری زباله، کافی‌شاپ، نمازخانه و وسایل بازی کودکان صورت گرفته است. پارک جنگلی هلومسر به‌ عنوان منطقه نمونه گردشگری انتخاب‌ شده است.

پارک جنگلی هلومسر

دره زمان

دره زمان از جاذبه‌های دیدنی آمل در روستای پلور به شمار می‌آید. دره زمان دره‌ای با صخره‌های بلند و پرشیب است که رودخانه‌ای خروشان از میان آن عبور می‌کند؛ بنابراین، در زمان بازدید از آن باید به دل رودخانه بزنید و پیاده‌روی کنید. دره زمان در منطقه کوهستانی قرار دارد و فصل بهار زمان مناسبی برای سفر به آن نیست؛ زیرا هوا در این زمان از سال هنوز سرد و رودخانه پر آب است؛ به همین دلیل نمی‌توان در شرایط امن به گردش در این دره پرداخت. در پاییز و زمستان نیز با وجود هوای سرد، بارندگی و یخبندان مسیر دسترسی به دره به‌ طور کامل بسته می‌شود و امکان دره‌نوردی، فرو رفتن در آب رودخانه و سفر به این منطقه تقریباً غیرممکن است. بهترین زمان سفر به دره زمان از اواخر بهار تا اواخر تابستان است.

دره زمان

دریاچه دوخوهران

دریاچه دوخواهران از جاذبه‌های گردشگری آمل در بخش لاریجان است و در دامنه‌های غربی قله دماوند، نزدیک مجموعه قلل دوخواهران قرار دارد. با قرارگیری در ارتفاع 3880 متری از سطح دریا، آب این دریاچه از ذوب برف‌های اطراف و بهمن‌ها تأمین می‌شود و دمایی بسیار پایین دارد. به خاطر عمق کم دریاچه، شنا در آن توصیه نمی‌شود. هرچند مسیر دسترسی به دوخواهران آسان نیست؛ هر ساله از اواسط اردیبهشت ماه تا اواخر خرداد، این منطقه میزبان گردشگران زیادی است. برای رسیدن به دوخواهران باید در مسیر هراز برانید و پس از طی نیمی از آن، در دو راهی پنجاب، به مسیر خاکی وارد شوید. در این مسیر روستاهای پنجاب، سوا، کلری و دیوران را پشت سر بگذارید تا به روستای نمارستاق برسید. با عبور از روی پل و رسیدن به دشت دریوک، به سمت جنوب حرکت کنید. با صعود از قله لهرا، دریاچه دوخواهران را خواهید دید.

دریاچه دوخوهران

آبشار لاکوه

آبشار لاکوه که با نام‌های آبشار لاکو و آبشار نقره سر نیز شناخته می‌شود. مسیر دسترسی به این آبشار، با گونه‌های متنوع گیاهی و رنگ‌های زیبا آراسته شده است. پوشش گیاهی این منطقه شامل گونه‌های سیزاب، ممرز، آلوی‌جنگلی ، ازگیل و ولیک، گل‌های شقایق، گل‌گاوزبان و زلف پیر است. برای دسترسی به آبشار لاکوه، باید وارد مسیر پاکوب نقره سر، در جاده هراز شوید.

آبشار لاکوه

آبگرم استراباکو

آبگرم استراباکو در جاده هراز، 110 کیلومتری تهران، 55 کیلومتری آمل، منطقه لاریجان و در محلی به نام قلابن قرار دارد. آبگرم معدنی استراباکو با چهار چشمه با فواصل کم است که از دل کوه می‌جوشد و پس از چند متر به رودخانه هراز می‌ریزد. آبگرم معدنی استراباکو با حرارت 34 درجه سانتی‌گراد، از پای کوه جوشیده و پس از جمع شدن در دو استخر تقریباً بزرگ، از آن سرریز کرده و به داخل رودخانه می‌ریزد.

آبگرم استراباکو


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (125 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (80 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (78 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (67 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (64 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (51 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (46 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (38 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (37 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (37 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (36 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (35 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (33 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (32 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: یکی میگفت من دعاهام 50 درصد مستجاب میشه گفتم چطور گفت دخترم بزرگ شد دعا کردم یه دوماد خرپول نصیبم بشه میگه داماد قسمتم کرده خر هست ولی پول نداره... +ویدئو😂👌 (26 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز یکشنبه 28 مرداد ماه 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 28 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 28 مرداد 1403
7 خواسته ای که مردان از همسرشان دارند!
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 28 مرداد 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه یکشنبه 28 مرداد 1403
روستای تاریخی حیرت انگیز در مازندران؛ جایی که ابر‌ها زیر پای‌تان شناورند، پیشنهادی رویایی برای سفر یک روزه در اطراف تهران
رونمایی از 7 انسان عجیب الخلقه ای که منقلبتان می کند/ از دیو و دلبر واقعی تا دختری که شتر شد!+عکس
کلاه 490،000 تومانی دزد معروف خیابان استاد معین تهران + فیلم / درآمد ماهانه یک میلیارد تومانی !
فوت و فن خانه‌داری؛ 5 راه حل ساده و تضمینی برای از بین بردن سوسک در آشپزخانه و منزل
کشف قدیمی‌ترین تقویم جهان در معبدی 13 هزار ساله در ترکیه
فال انبیاء روزانه یکشنبه 28 مرداد 1403
فوت و فن خانه‌داری؛ 11 ترفند تمیز کردن ماشین لباسشویی و ضدعفونی کردن آن در خانه+راهکاری موثر برای از بین بردن بوی بد لباسشویی
قاتل آی نور 3 ساله بلاخره اعتراف کرد/ من بچه را داخل چاه فاضلاب انداختم!
آغاز عملیات ساماندهی آسفالت بلوار پیامبر اعظم (ص) شوشتر
منتخب روز   
در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه