دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / گردشگری /

آشنایی با جاذبه های حمام امیر سلطان احمد کاشان! 

دوشنبه، 28 فروردین 1402
حمام امیر سلطان احمد کاشان نام جاذبه‌ای است که امروز به سراغش می‌رویم تا بیشتر با آن آشنا شویم. دیدن یک عکس حمام امیر سلطان احمد کاشان کافی است تا بفهمید چرا آن را یکی از زیباترین حمام‌های ایران می‌دانند و از آن به‌عنوان یکی از بهترین جاذبه‌های کاشان یاد می‌کنند. با ساعد نیوز همراه باشید ...

حمام امیر سلطان احمد کاشان یکی از زیباترین حمام‌های ایران و از بهترین جاهای دیدنی کاشان است که قدمت آن به دوران سلجوقی و قاجار بازمی‌گردد. این حمام که نام آن در فهرست آثار ملی ایران نیز دیده می‌شود، نمونه‌ای منحصربه‌فرد از حمام‌های ایران از نظر معماری و تزیینات به شمار می‌آید و در محله‌ای تاریخی واقع شده است؛ به همین دلیل جاذبه‌های بسیاری در نزدیکی آن قرار دارند. حمام امیر سلطان احمد تنها یکی از حمام‌های تاریخی شهر کاشان است و بناهای دیگری چون حمام باغ فین، حمام گذرنو، حمام عبدالرزاق خان، حمام محتشم و غیره نیز در زمره حمام‌های تاریخی‌ این شهر قرار می‌گیرند.

پشت‌بام حمام امیر سلطان احمد یکی از مکان‌های نمادین کاشان و سوژه بسیاری از عکاسان است. به‌علاوه کاشی‌های آبی فیروزه‌ای و زرفام، گچبری‌های هفت لایه‌ای و معماری درخور توجه سالانه هزاران گردشگران داخلی و خارجی را به‌سمت این بنا جذب می‌کنند. بازدید از این بنا به افراد علاقه‌مند به تاریخ، گردشگری، معماری، مرمت، تاریخ، عکاسی، دانشجویان و پژوهشگران توصیه می‌شود. فضاهای حمام سلطان امیر احمد کاشان، متشکل از پیشخوان، هشتی، راهروهای ارتباطی، سربینه، سرماخوان، گرماخوان، صفه شاه‌نشین، خزینه، اتاق تنظیف، سرویس‌های بهداشتی و دو حلقه چاه آب است. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با حمام امیر سلطان احمد کاشان، تاریخچه، معماری و بخش‌های مختلف آن آشنا کنیم.

حمام سلطان امیر احمد در بافت تاریخی شهر کاشان در خیابان علوی و کوچه مسجد سلطان امیراحمد واقع شده است. این جاذبه گردشگری مشهور در نزدیکی بناهای تاریخی بسیاری چون خانه بروجردی‌ها، خانه عباسیان و خانه طباطبایی‌ها قرار دارد و به همین دلیل می‌توانید بعد یا قبل از بازدید از آن، با پای پیاده به سراغ دیگر جاهای دیدنی کاشان بروید.

فاصله حمام سلطان امیر احمد تا تهران، 250 کیلومتر (دو ساعت و 40 دقیقه) و تا مرکز شهر کاشان، 4٫6 کیلومتر (هشت دقیقه) است. این حمام با اصفهان حدود 200 کیلومتر (دو ساعت و 10 دقیقه) فاصله دارد. فاصله حمام سلطان امیر احمد تا باغ فین کاشان نیز 11 کیلومتر (16 دقیقه) است.

چرا بازدید از حمام سلطان امیر احمد پیشنهاد می‌شود؟

  • از زیباترین حمام های تاریخی ایران است.

  • در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

  • در نزدیکی بسیاری از جاذبه های تاریخی کاشان قرار دارد.

معماری حمام تاریخی سلطان امیر احمد

حمام سلطان امیر احمد در زمینی به مساحت 1000 متر مربع ساخته شده است و از زیباترین حمام های جهان است. آهک بری، گچ بری، کاشی کاری و سقف طاقی از تزئینات حمام و نمونه‌ای از معماری باشکوه ایرانی است. این حمام مانند بسیاری از حمام های تاریخی به دلیل حفظ گرمای بنا کمی پایین‌تر از سطح زمین ساخته شده است.

تاریخچه حمام سلطان امیر احمد

به باور برخی، حمام سلطان امیر احمد فعلی روی ویرانه‌های حمامی قدیمی‌تر در دوره قاجار ساخته شده استحمام سلطان امیر احمد نام خود را از امامزاده مجاور خود، نوه امام جواد (ع)، گرفته است. شواهد و آثار به‌دست‌آمده از این حمام پس از زلزله ویرانگر سال 1150 شمسی، نشان می‌دهند که پیشینه آن به دوران سلجوقیان بازمی‌گردد؛ اما سربینه حمام، به دوره قاجار تعلق دارد. البته برخی بر این باورند که حمامی که امروز در کاشان می‌بینیم، در زمان قاجار و در سال 1292 هجری قمری (حدود 1254 شمسی) روی خرابه‌های حمام قدیمی ساخته و حمام کوچکی به مجموعه‌ آن اضافه شده است.

جالب است بدانید در گذشته هر شهر دارای پنج عنصر اصلی شامل مسجد، بازار، خانه، حمام و آب‌انبار بود؛ به همین دلیل می‌توان حمام سلطان امیراحمد را در زمره یکی از عناصر مهم شهری به شمار آورد. با توجه به اسناد باقی‌مانده از دوران مختلف تاریخی، در تمام دوره‌‌های اسلامی، حمام‌های عمومی بسیاری در شهرها وجود داشتند؛ به‌طوری که از نظر تعداد و اهمیت با مساجد مقایسه می‌شدند.

حمام سلطان امیر احمد در تاریخ 11 اسفند سال 1355 با شماره ثبت 1351 در فهرست آثار ملی ایران قرار به ثبت رسید. این بنا از زمان ساخت تا به امروز چندین بار مرمت و بازسازی شده است و وجود 17 لایه مرمتی، حکایت از قدمت آن دارند. حمام سلطان امیر احمد در سال 1375 شمسی با کمک‌های هیئت امنای مرمت و بازسازی بناهای تاریخی کاشان و مهندس محلوجی، وزیر وقت صنایع و معادن، بنا توسط شهرداری کاشان خریداری و پروژه باسازی و مرمت آن به سرپرستی جناب آقای مهندس مهدی هوشمندی نژاد و همکاری استاد سید علی اکبر حلی و مرحوم دکتر افسری آغاز شد تا این بنای منحصربه فرد تخریب نشود.

حمام سلطان امیر احمد برای مدتی به‌ سفره‌خانه و قهوه‌خانه سنتی تغییر کاربری داد؛ اما امروزه به‌عنوان موزه تحت پوشش سازمان رفاهی و تفریحی شهرداری کاشان فعال است.

بخش های مختلف حمام تاریخی سلطان امیر احمد

حمام سلطان امیر احمد از دو بخش اصلی کوچک و بزرگ تشکیل شده که هرکدام دارای قسمت های مختلفی هستند:

  • ورودی: اولین فضای حمام سلطان امیر احمد جلوخان است، این فضا به سردر می‌رسد. سردر یکی از قسمت های مهم در معماری حمام است. این قسمت حمام به کاشی کاری، گچ کاری و مقرنس کاری های ظریف آراسته شده است. پس از سردر یک فضای هشتی شکل قرار دارد که با یک راهروی پر پیچ و خم مراجعه کنندگان را به سمت سربینه راهنمایی می‌کند.

  • سربینه: سربینه در حقیقت همان رختکن امروزی است. بیشترین تزئینات حمام های سنتی در قسمت سربینه به کار برده می‌شود. گچ بری های زیبای این حمام بسیار چشم‌نواز هستند.
    این قسمت حمام سلطان امیر احمد به شکل یک هشت ضلعی است که حوضی بزرگ در وسط آن قرار دارد. سکوهایی دورتادور حوض برای استراحت مراجعه‌ کنندگان قرار گرفته است.

  • گرم خانه: گرم خانه اصلی‌ترین بخش حمام و محل استحمام است. این بخش ساده‌تر از بخش های دیگر است. گرم خانه به وسیله 4 ستون به 3 بخش تقسیم شده است. بخش مرکزی به خزینه منتهی می‌شود و دو بخش کناری برای استحمام هستند و حوضی در مرکز خود دارند. یک گرم خانه کوچک‌تر در کنار خزینه قرار دارد که مورد استفاده اشراف بوده است.

  • بام حمام: جذاب‌ترین بخش حمام سلطان امیر احمد، بام آن است. گنبدهای روی بام آراسته به شیشه هایی از عدسی ‌های محدب هستند. این شیشه ها نور مورد نیاز حمام را تامین کرده و از طرفی مانع دید داخل می‌شوند. پشت بام چشم‌انداز جذابی از کاشان دارد و اگر به عکاسی علاقمند باشید این مکان شما را شیفته خود می‌کند.

مسیر دسترسی حمام سلطان امیر احمد

برای دسترسی به کاشان از تهران دو مسیر وجود دارد که هر دوی آن‌ها از شهر قم به بعد مشترک هستند. در مسیر اول و سریع‌تر شما از طریق آزادراه تهران قم به‌سمت کاشان می‌روید. مسیر دوم که کمی طولانی‌تر است (270 کیلومتر)، شما را از طریق اتوبان تهران ورامین و آزادراه قم گرمسار شما را راهی کاشان می‌کند؛ مسیری که حدود سه ساعت و 20 دقیقه است.

برای دسترسی به حمام سلطان امیر احمد در بزرگراه امیر کبیر (قم کاشان)، پس از عبور از عوارضی کاشان قم در سمت راست جاده از خروجی سمت راست خارج و وارد بلوار امام رضا شوید. مسیر را در این بلوار ادامه دهید و دو میدان اول را مستقیم بروید تا به میدان سوم (میدان امام حسن) برسید. از خروجی اول میدان خارج و وارد بلوار شهیدان ستوده شوید. مسیر را در این بلوار ادامه دهید و دو میدان اول را مستقیم بروید تا به میدان سوم (میدان قاضی اسدالله) برسید. میدان را به‌سمت چپ بپیچید و وارد خیابان فاضل نراقی شوید. این خیابان را امتداد دهید تا در سمت راست خود کوچه علوی را ببینید. در این کوچه حدود 400 متر (دو دقیقه) مسیر را ادامه دهید تا به کوچه سلطان امیر احمد در سمت راست خود برسید. حمام در این کوچه قرار دارد.

  • تلفن:‌ 55220038 031

  • آدرس: اصفهان، شهر کاشان، خیابان علوی، کوچه سلطان امیراحمد

خلاصه

بازدید از جاذبه های تاریخی بخش مهمی از سفر هستند. تماشای این آثار به مثابه سفری در زمان است و ما را با فرهنگ پیشینیان آشنا می‌سازد. یکی از بهترین شهرها برای بازدید از جاذبه های تاریخی بدون شک شهر کاشان است. این شهر قدیمی پر است از آثاری که هر یک در نوع خود منحصر به فرد هستند. حمام تاریخی سلطان امیر احمد از مهم‌ترین و زیباترین جاذبه های کاشان است که بازدیدکنندگان را مبهوت خود می‌کند.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز پنجشنبه 28 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
دارالترجمه رسمی به زبان انگلیسی
وقتی رونالدو همه ی عروسک های لوناپارک رو با گلزنی برای همسرش جورجینا جایزه گرفت / جورجینا مثل بچه ها ذوق زده شد 😍
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
ترجمه تخصصی متن
ترجمه تخصصی کتاب
آیتک سلامت با پوشیدن مانتو کوتاه طرح سنتی و شلوار بگ استایلی جذاب مناسب خانوم های قد بلند ساخته است +عکس