دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / گردشگری /

آشنایی با جاذبه های معبد تین هو در شهر کوالالامپور 

شنبه، 26 فروردین 1402
معبد تین هو جزو بزرگ‌ ترین معابد چینی در شهر کوالالامپور قرار گرفته که به نام الهه معروف دریا نامگذاری شده است. معبد تین هو با معماری زیبای خود جزو جاذبه‌ های گردشگری این شهر محسوب می‌شود. این معبد در ارتفاعات سر سبز رابسون قرار گرفته است. از طبقات بالایی این معبد، مناظر بی نظیری از کوالالامپور را می‌توانید تماشا کنید.

معبد تیان هو از بزرگ‌ترین معابد چینی در کوالالامپور است که وقف الهه‌ای به همین نام شده و به لحاظ معماری زیبایش جزو جاذبه‌های گردشگری این شهر محسوب می‌شود. معبد چند طبقه چینی «تیان هو» (Thean Hou) در ارتفاعات سر سبز «رابسن» (Robson) قرار داشته و وقف ملکه‌ای آسمانی به همین نام شده است. از این معبد، مناظری شگفت‌انگیز از کوالالامپور را می‌توانید تماشا کنید. معبد تیان هو در سال 1989 بازگشایی شده و هم به عنوان پرستشگاه و هم یک مکان کاربری برای رویدادهایی مانند ازدواج مورد استفاده قرار می‌گیرد. در سال‌های اخیر، این معبد توانسته به ویژه در دوران فستیوال‌های چینی و تولد خدایان گوناگون، تبدیل به یک جاذبه گردشگری هم بشود. ساختمان اولیه معبد در «جالان سلطان» (Jalan Sultan) قرار داشت و در سال 1987 به جای فعلی تغییر مکان داد. این بنا چهار طبقه داشته و طبقه بالایی تالار اصلی معبد محسوب می‌شود که مراسم فرهنگی و مذهبی به طور منظم در آن برگزار می‌گردد. در طبقه اول یک مغازه سوغاتی فروشی و فودکورت قرار داشته و در طبقه دوم که تالار تشریفات به حساب می‌آید، بیشتر مراسم‌های شام عروسی برپا می‌شوند. طبقه سوم هم به ثبت ازدواج و ادارات اجرایی اختصاص دارد.

تالار اصلی معبد با ستون‌های زیبایی به شکل اژدها تزئین شده و پشت بامش نیز دیدنی است. از اینجا می‌توانید الهه تیان هو را که در سمت راستش «الهه آب» و سمت چپش «الهه رحمت» قرار دارند، تماشا کنید. در نزدیکی محوطه معبد، محوطه بودایی «ماها واهارا» (Maha Vahara) قرار دارد که برای پرستش سنت‌های بودایی ساخته شد. این بنا را بیشتر به نام «معبد بودایی برِکفیلدز» (Brickfields Buddhist Temple) می‌شناسند. از قسمت‌های بالایی معبد مناظری فوق‌العاده‌ای را می‌توان تماشا کرد و حتی اژدهایان موزائیکی و ققنوس‌هایی که برآمدگی‌های بام را هم تزئین کرده‌اند، بهتر دیده می‌شوند. تیان هو یکی از بزرگ‌ترین معابد چینی در آسیای جنوب شرقی است. در معماری معبد تیان هو عناصری از بودیسم، تائویسم و کنفوسیَنیسم دیده شده و شکوه این سازه به خوبی ترکیب تکنیک‌های مدرن معماری را با شاخصه‌های طراحی سنتی اصیل منعکس می‌کند. ستون‌های با‌ابهت، سقف زیبا و حکاکی‌های پیچیده و خیره‌کننده از این شاخصه‌ها هستند. این بنا بیشتر به خاطر معماری‌اش تبدیل به یک جاذبه گردشگری شد. ورودی معبد از دروازه‌ای چند طاقی با ستون‌های قرمز تشکیل شده،؛ چرا که این رنگ در فرهنگ چینی نمادی از سخاوت و اقبال است.

تاریخچه معبد تین هو

این معبد بی نظیر در کشور زیبای مالزی توسط چینی ها برای الهه دریا ساخته شده است. نمونه برجسته ای از معابد شش لایه چینی که در ارتفاعات رابسون واقع شده است. ساخت این معبد در سال 1987 تکمیل گردیده و افتتاحیه رسمی آن در سال 1989 انجام شده است. ساختمان اولیه معبد در جالان سلطان قرار داشت ولی بعدا به جای فعلی تغییر مکان داد. این بنا با چهار طبقه میزبان مراسم فرهنگی و مذهبی کشور است. با توجه به اینکه Thean Hou Temple عمر زیادی ندارد و بالای یک تپه و برای سه خدای چینی ها ساخته شده است.

معماری معبد تین هو

معبد تین هو معماری چینی بی نظیری دارد، همچنین چشم انداز زیبایی از شهر کوالالامپور از این معبد کم سن و سال دیده می شود. بعد از گذشت تقریبا 25 سال، معماری این بنا حالت سنتی خود را حفظ کرده است. تالار اصلی معبد ستون ‌های زیبایی به شکل اژدها دارد و پشت بام این تالار نیز بسیار دیدنی است. از این قسمت می ‌توانید سه الهه را ببینید که الهه تین هو در مرکز، الهه آب در راست و الهه رحمت در چپ قرار گرفته اند. از قسمت‌ های بالایی معبد مناظر فوق ‌العاده ‌ای از شهر را خواهید دید، در حالت کلی، در معماری معبد تین هو عناصری از بودیسم، تائویسم و کنفوسینیسم دیده می شود و به خوبی تکنیک‌ های مدرن معماری با شاخصه ‌های طراحی سنتی اصیل ترکیب شده اند.

ستون ‌های با‌ ابهت، سقف زیبا و حکاکی ‌های عجیب و پیچیده از زیبایی های این معبد محسوب می شود، حتی می توان گفت این بنا بیشتر به خاطر معماری‌ بی نظیرش به جاذبه گردشگری تبدیل شده است. در ورودی معبد دروازه‌ ای چند طاقی با ستون‌ های قرمز رنگ وجود دارد، این رنگ در فرهنگ چینی نماد سخاوت و اقبال است. در فضای بیرونی این معبد نیز باغ گیاهان دارویی چینی، چاه آرزو و حوضچه لاک ‌پشت را می توانید ببینید. رو به ‌روی معبد هم مجسمه‌ ای بزرگ از الهه تین هو و مجموعه‌ ای از مجسمه‌ های دیگر با نماد 12 حیوان ستاره‌ شناسی چینی قرار دارند.

این معبد زیبا دارای دفتر ثبت ازدواج است که سالانه چندین هزار زوج در این معبد مراسم عروسی شان را برگزار می کنند. همچنین برنامه های مختلفی مانند جشن های سال نوی چینی، جشن سالانه، جشن روزهای تولد الهه رحمت، الهه آب و خدایان تین هو برگزار می شوند. علاوه بر جشن ها، فعالیت های رزمی، ووشو و تای چی نیز آموزش داده می شوند.

قسمت های مختلف معبد تین هو

معبد تین هو مالزی دارای چهار طبقه مختلف است:

  • طبقه اول به غذا و مواد خوراکی اختصاص داده شده است، به طوری که در این طبقه مغازه ها و فروشگاه های مواد غذایی مختلفی به چشم می خورند.

  • در طبقه دوم معبد نیز سالن بزرگی وجود دارد و برای برنامه های مختلف از آن استفاده می شود.

  • طبقه سوم نیز برای اجرای برنامه های رسمی، ازدواج و اداری استفاده می شود.

  • طبقه چهارم هم مهم ترین بخش معبد تین هو محسوب می شود و بزرگترین سالن عبادت کاهنان و مردم در این طبقه وجود دارد. تالار عبادت در معبد تین هو از سه محراب تشکیل شده است که در هر کدام مجسمه‌ ای از یک خدا یا الهه به نمایش گذاشته شده است، وقتی وارد تالار عبادت شوید، محراب سمت راست وقف گوان یین (الهه رحمت)، محراب مرکزی وقف تین هو و محراب سمت چپ وقف شویی وی شنگ نیانگ (الهه آب) است.

خلاصه

معبد تیان هو که با نام معبد تین هو نیز شناخته می‌شود، از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین معابد چینی‌ها در جنوب آسیا به‌شمار می‌رود. با چهار طبقه و کاشی‌های نارنجی‌ رنگ، بنای معبد نمونه‌ای از معماری خیره‌کننده چین است. این معبد در سال 1894 ساخته شد و با قرارگیری روی تپه، چشم‌انداز زیبایی از شهر را پیش روی بازدیدکنندگان می‌گذارد. این معبد باشکوه به ملکه بهشت تقدیم شده است. معبد تین هو برای محافظت از کسانی ساخته شده که زندگی خود را از طریق دریا می گذرانند.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز شنبه 27 مرداد
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
حال و هوای فروشگاه لباس ورزشی علی دایی در روز افتتاحیه +عکس/ از حضور افتخاری رضا گلزار و امیر جعفری تا سید جواد هاشمی و ......
اصول مهم ویراستاری تخصصی کتاب چیست؟
(تصاویر) چیدمان ایرانی پسند خانه ی رحمان عموزاد، دارنده مدال نقره المپیک 2024، و همسر جوان و موقرش با کابینت های چوبی و مبلمان استخوانی/ واای به این میگن حیاط👌 شیک و باصفا
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
خلاقیت منحصربفرد قنّاد تبریزی در طراحی و پخت کیک برای "کراتین کار" ها حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که دنیای ایده ست😍
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
ویرایش و ویراستاری متون انگلیسی
تهدید آقای بازیگر برای مهران غفوریان: عکس داخل استخرت رو منتشر می‌کنم +ویدئو
تعرفه استخراج مقاله از پایان نامه
(ویدئو) پشت صحنه ساخت آهنگ جدید محسن ابراهیم زاده / آقای خواننده چه غش میکنه از صدای خودش