آشنایی با جاذبه های منطقهٔ حفاظت‌شدهٔ گاندو

  سه شنبه، 26 اردیبهشت 1402   زمان مطالعه 6 دقیقه
آشنایی با جاذبه های منطقهٔ حفاظت‌شدهٔ گاندو
منطقهٔ حفاظت‌شدهٔ گاندو در جنوب شرقی استان سیستان و بلوچستان واقع است. این منطقه 456 هزار هکتار وسعت دارد که بیشتر مساحت آن در بخش باهوکلات شهرستان دشتیاری و بخشی در شهرستان راسک واقع شده‌است. مرز جنوبی این منطقه را ساحل دریای عمان و مرز شرقی را مرز پاکستان تشکیل می‌دهد.

منطقه حفاظت‌شده گاندو که با نام منطقه حفاظت‌شده باهوکلات نیز شناخته می‌شود، از جاهای دیدنی چابهار است. این منطقه که حدود 456 هزار هکتار وسعت دارد، تنها نقطه از ایران محسوب می‌شود که گاندو، تنها تمساح بومی ایراندر آن زندگی می‌کند. علاوه بر گاندو حیوانات دیگری مانند سیاهگوش، جبیر، سنجاب بلوچی، خدنگ، بزمجه بنگال، شغال، روباه، عقاب شاهی، کاکایی، انواع شاهین، هوبره، دراج، لاک‌پشت سبز دریایی و... در این منطقه حضور دارند. مردم منطقه به گاندو علاقه‌ خاصی دارند و آن را مایه برکت و افزایش رزق و روزی می‌دانند.

منطقه حفاظت شده گاندو کجاست؟

  • آدرس: استان سیستان و بلوچستان، محدوده شهرستان‌های چابهار و سرباز

منطقه حفاظت‌شده گاندو در انتهای گوشه جنوب شرقی کشور در استان سیستان و بلوچستان و در طول مرز ایران و پاکستان قرار دارد و محدوده آن در مسیر رودخانه سرباز و باهوکلات است و تا دریای عمان ادامه می‌یابد. این منطقه در محدوده شهرستان‌های چابهار، سرباز و بخش‌هایی از شهرستان نیکشهر واقع شده است.

تاریخچه منطقه حفاظت شده گاندو

در واقع منطقه حفاظت شده گاندو از جمله روستاهای با طبیعت جذاب و عالی در کنار رودخانه این آبادی و بر روی تپه ای قرار دارد که دارای ارتفاع 40 متر از سطح دریا است. هوای روستا در فصول بهار و پاییز آب و هوای معتدل و مناسبی دارد اما در تابستان شرایط جوی آن گرم است.

روستای باهوکلات ساخته شده از دو معماری جدید و سنتی است و اکثر خانه های داخل روستا یک طبقه هستند، مراسمات مذهبی در بین اهالی روستا از اهمیت ویژه ای برخوردار است و مردم این روستا بیشتر در مراسمات با لباس محلی حضور می یابند. روستا طبیعتی فوق العاده و عالی دارد که بسیار دیدنی است و می تواند توجه هر گردشگری را به خود جلب کند.

در این روستا پرندگانی از شبه قاره هند زندگی می کنند و از انواع موجودات مختلف می توان به راسو، سنجاب، ماهی گل خوار و هوبره و همچنین لاکپشت دریایی اشاره کرد. تمساح گاندو و اجداد آن تقریبا 225 تا 265 میلیون قبل زندگی می کرده اند، البته علاوه بر این که این تمساح در اطراف روستای باهوکلات و رودخانه آن قرار دارند در اطراف رودخانه کاجو واقع در شهرستان سرباز وجود داشته اند، نکته جالب درباره تمساح این است که 90 روستا در استان سیستان میزبان گاندو ها هستند.

منطقه حفاظت شده گاندو

معرفی منطقه حفاظت شده گاندو

گاندو یا باهوکلات طی مصوبه شماره 24 شورای عالی محیط زیست مورخ 1349/12/23 با مساحت 465,181 هکتار با نام منطقه حفاظت‌شده باهوکلات مورد حفاظت قرار گرفت و در سال 1361 به نام مهم‌ترین جانور بومی آن یعنی «گاندو» نام‌گذاری شد. گاندو نامی محلی برای تمساح مردابی یا تمساح پوزه کوتاه ایرانی است.

منطقه گاندو که از جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان به شمار می‌رود، از رودخانه‌ها و آبگیرهای محل زیست تمساح تالابی، اراضی ساحلی مجاور دریای عمان، ‌رویشگاه جنگل‌های حرا،‌ کوه‌ها و دشت باهوکلات تشکیل شده است. وجود جنگل‌های حرا و تالاب‌های موجود در خلیج گواتر نیز باعث ارزش‌ بین‌المللی این ناحیه شده‌اند.

رودخانه عامل اصلی زندگی جانداران مختلف، به‌ویژه تمساح پوزه کوتاه ایرانی در جنوب استان سیستان و بلوچستان است. آب‌های جنوب شهرستان ایرانشهر (شامل بخش‌های سرباز، بمپور و راسک) و شهرستان چابهار (شامل بخش دشتیاری و شهرستان قصرقند) وارد این رودخانه می‌شوند و در نهایت به دریای عمان می‌ریزند.

منطقه حفاظت شده گاندو

گاندو‌ چیست؟

اگر بخواهیم تمساح گاندو را برای شما معرفی کنیم باید بگوییم این حیوان به نوعی از خانواده کروکدیل های بومی کشورمان و پاکستان محسوب می شود، در دو کشور یکی از حیوانات و خزندگان بزرگ به شمار می آید که در طی 65 میلیون سال پیش تغییرات بسیار اندکی کرده است.

گاندو از جمله حیواناتی است که به نوعی طبیعی در کشورما زندگی می کند، همین خصوصیت تمساح سبب شده تا این حیوان در میان اهالی منطقه و همچنین گردشگران بسیار محبوب شود. گاندو را اهالی بلوچی به معنای راه رونده روی شکم می دانند و در اصل نام اصلی آن تمساح پوزه کوتاه مردابی است.

مکانی که این تمساح قرار دارد بیشتر رودخانه سرباز و همچنین دیگر محدوده های آبی شهرستان سراوان و چابهار است، البته اصلی ترین مکانی که گاندو در آن قرار دارد سیستان و بلوچستان است.

چابهار به دلیل وجود تمساح گاندو سالانه تعداد زیادی گردشگر را به این منطقه می آورد و هم زیستی مسالمت آمیزی با مردم این منطقه دارد، مردمان اهالی تمساح را نماد آبادانی و برکت می دانند و بر این باورند که مرگ یا هجرت انسان قحطی و بدشانسی را برای افراد به ارمغان می آورد، به همین علت افراد تمام تلاش خود را برای بقای این حیوان به کار می برند.

گاندو دارای چه مشخصات و ظاهری است؟

در اصل تمساح های گاندو از راسته کروکدیل ها هستند که تقریبا 225 تا 265 میلیون سال پیش می زیستند، گاندوها توله هایی دارند که تقریبا طول شان به 20 تا 25 سانتی متر و به رنگ زیتونی با نوارهای تیره بر روی دم شان هستند. تمساح گاندو پوزه ای پهن دارد و در فک بالایی آن 19 دندان و فک پایینی 15 دندان و همچنین پاهایی کوتاه دارد.

گاندوها حیواناتی گوشتخوار و از نوع شکارچی های قهار هستند حیواناتی که طعمه تمساح می شوند شامل پرندگان، ماهی ها و پستانداران و حتی برخی مواقع سگ ها هستند.بیشتر حیواناتی که در آب های محل زندگی گاندو وجود دارند این که خوراک تمساح ها شوند امکان پذیر است گونه هایی از ببر هندی بر سر شکار بارها با تمساح گاندو درگیر شده اند.

البته ناگفته نماند که تمساح های گاندو خاصیت انسان خوری ندارند و تنها در مواردی نادر به انسان ها حمله کرده اند. دندان های داخل دهان تمساح گاندو برای انجام جویدن مناسب نیست و قدرت زیادی برای جویدن ندارند.

تمساح تنها قادر به بلعیدن شکارهای کوچک است و اگر شکار بزرگی داشته باشد سعی می کند مدتی آن را زیر آب و یا این که آفتاب نگه می دارد تا گوشت آن اندکی شل شود و بعد از آن شکار را تکه تکه کرده و شروع به خوردن آن می کند، علی رغم دندان های ضعیفی که دارد شیره گوارشی آن اسید فراوان و بسیار قوی دارد که در عرض چند دقیقه می تواند غذا را هضم کند.

منطقه حفاظت شده گاندو

پوشش گیاهی و جانوری منطقه حفاظت شده گاندو

  • گونه‌های جانوری: 28 گونه پستاندار متعلق به 6 راسته و پنج خانواده؛ 192 گونه پرنده متعلق به 52 خانواده و 123 جنس؛ 71 گونه خزنده متعلق به 42 جنس و 13 خانواده و چهار گونه از دوزیستان در منطقه حفاظت‌شده گاندو شناسایی شده‌اند. منطقه حفاظت‌شده گاندو به‌لطف رودخانه‌هایی همچون سرباز و باهوکلات تاکنون زیستگاه 12 گونه ماهی از 5 خانواده و 10 راسته بوده است. گونه شاخص جانوری این منطقه را می‌توان تمساح پوزه کوتاه ایرانی (گاندو) معرفی کرد. منطقه حفاظت‌شده گاندو زیستگاه خوبی برای پستاندارانی از قبیل جبیر، کفتار، شغال و سنجاب بلوچی است. همچنین آبزیان و دوزیستانی از جمله لاک‌پشت سبز دریایی، ماهی گل خورک و پرندگانی از قبیل دراج، شبگرد بلوچی، گنجشک بلوچی، شهد خور، عقاب دشتی و بسیاری از پرندگان خاص شبه‌قاره هند در این محدوده قابل‌مشاهده هستند.

  • پوشش گیاهی: از نظر تنوع گیاهی، این منطقه از دامنه تا قله کوه مشتمل بر انواع درختان گرمسیری، استپ کوهپایه‌ای و گونه‌های گیاهی نواحی سردسیر است. از جمله این درختان می‌توان به بنه و بادام اشاره کرد. در این منطقه دره‌هایی وجود دارد که معمولا پوشیده از انواع درختان و درختچه‌‌ها هستند. در دشت‌های منطقه نیز گیاهانی مانند آکاسیا، کندر، کهور و استبرق رشد می‌کند.

خلاصه

روستای باهوکلات یا گاندو از جمله جاذبه های مهم گردشگری چابهار است. این روستا شهرتی را که به دست آورده مدیون گونه ای کمیاب از تمساح به نام گاندو یا تمساح پوزه کوتاه است؛ البته درباره شهر چابهار به راحتی می توان گفت از سرزمین های شگفتی محسوب می شود و انواع جاذبه های منحصر به فردی را که دارد در هیچ جای کشور یافت نمی شود و چشم هر جهانگرد و گردشگری را به خود جلب می کند.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سلن اردم کیه؟ ما خودمون شهربانو منصوریان داریم؛ باور ندارید؟ تصاویر جدید ‌شیرزن قهرمان رو ببینید! +ویدئو (220 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (102 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: دختره بهم میگه شما آخوندا به دو تا مو و فوکول ما گیر ندید منم بهش گفتم اگه منم عماممو دو سانت جلوتر بذارم توام به من گیر میدی +ویدئو😂👌 (47 نظر) نگاهی به سبک چیدمان مدرن رستوران علی دایی در کامرانیه تهران / از صندلی های بنفش و گیاهان تا سقف شیشه ای و پرده های ساده +عکس (44 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (36 نظر) مادر شوهر جوان آیسان آقاخانی +عکس / رضا گلزار چه مامان مهربونی داره😍 (36 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (37 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (36 نظر) نگاهی به میز ناهار رنگارنگ و نان محلی دستپخت صبا راد برای همسر و مادرشوهرش/ شیک و باکلاس+عکس (35 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (34 نظر) روزی که آیت الله خامنه ای پای حرف های شهربانو منصوریان نشست +عکس/ خواهران منصوریان مهمان ویژه بیت رهبری (31 نظر) قدرت نمایی جعفر غفارنژاد رقیب مازندرانی هادی چوپان وسط دریای خزر +فیلم/ غول بابلسری حجم حیرت آور ماهیچه هایش را به رخ کشید (31 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (29 نظر) نگاهی به خونه زندگی اعیانی متین ستوده خانم بازیگر خرم آبادی برنامه جوکر/ ماشالا سلیقش حرف نداره+عکس (28 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (27 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
دانلود آهنگ عاشقانه "دلگیر" عرفان طهماسبی/ می‌ترسم از آن شب که تو آسوده بی من سر کنی...+فیلم
بریدن سر زن تهرانی با داس توسط شوهرش / اظهارات عجیب قاتل پس از اعتراف به جنایت
بازگشت قاتل آی‌نور به محل جنایت
فال روزانه امروز سه شنبه 30 مرداد ماه 1403
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 30 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 30 مرداد 1403
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 30 مرداد 1403
فال حافظ با تفسیر سه شنبه 30 مرداد 1403 + فیلم
فوت و فن خانه‌داری؛ 6 روش کاربردی برای رسوب گیری سر دوش حمام
روستای تاریخی حیرت انگیز در کردستان؛ خانه های سنگی و پلکانی زیبا به سبک ماسوله و جنگلی با درختان گلابی وحشی
فال انبیاء روزانه سه شنبه 30 مرداد 1403
وقتی رهبر معظم انقلاب پول میوه و آجیلی که در هواپیمای مخصوص مسئولان به ایشان داده بودند را پرداخت کردند
زنوزی: یک تنه حریف همه شما هستم نیازی به دخالت پزشکیان نیست!
فوت و فن خانه‌داری؛ 8 ترفند خانگی از بین بردن زردی لیوان و استکان و برق انداختن آن‌ها
عضو پیشین شورای اطلاعات ملی آمریکا: پاسخ ایران به ترور اسماعیل هنیه با هدف قرار دادن مقامات اسرائیلی
منتخب روز   
نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد!