ساعدنیوز
ساعدنیوز

آشنایی با جاذبه های پارک ملی کروگر

  یکشنبه، 28 اسفند 1401   زمان مطالعه 10 دقیقه
آشنایی با جاذبه های پارک ملی کروگر
پارک ملی کروگر در آفریقای جنوبی، مقصدی ایدئال برای تجربه سافاری و حیات وحش است. اما برای لذت بردن بیشتر از این سفر، چه کارهایی باید کرد؟ با ساعد نیوز همراه باشید ...

پارک ملی کروگر (به انگلیسی: Kruger National Park) یک پارک ملی در کشور آفریقای جنوبی است. این پارک مساحتی به اندازهٔ 19٬485 کیلومتر مربع (7٬523 مایل مربع) را در بر می‌گیرد و در استان‌های لیمپوپو و امپومالانگا در شمال‌شرقی کشور آفریقای جنوبی قرار دارد. این پارک از شمال به جنوب 360 کیلومتر (220 مایل) و از شرق به غرب 65 کیلومتر (40 مایل) مساحت دارد. محدودهٔ پارک برای نخستین‌بار در سال 1898 میلادی مورد حفاظت دولت آفریقای جنوبی قرار گرفت و در سال 1926 میلادی به‌عنوان نخستین پارک ملی آفریقای جنوبی ثبت شد.در این پارک گردشگران می توانند گونه های مختلفی از حیوانات مانند: شیر، بوفالو، فیل، پلنگ، کرگدن، سگ وحشی آفریقایی که در حال انقراض است و …، پرندگان و بسیاری از جانداران دیگر مانند: خزندگان و همچنین گونه های گیاهی نادر و متنوعی مانند: چوب پنبه، درخت خار، درخت های قدیمی و پر بار … را مشاهده کنند. علاوه بر این در این پارک چندین رودخانه وجود دارند که اکوسیستم و حیات این پارک به این رودخانه ها وابسته می باشد و از آب همین رودخانه ها چاله های آبی در قسمت های مختلف پارک کروگر برای بازی ایجاد شده اند. .

چرا بازدید از پارک ملی کروگر پیشنهاد می‌شود؟

  • پارک ملی کروگر بزرگ‌ترین پناهگاه حفاظت از حیوانات در آفریقای جنوبی است.

  • از 21 کمپ تفریحی، 2 منزلگاه انحصاری و 15 پناهگاه سیاحتی اکتشافی تشکیل شده است.

  • شمار زیادی از گونه‌های نمادین جانوری آفریقا، از پلنگ و فیل آفریقایی گرفته تا کرگدن و بوفالوی آفریقایی را در خود جای داده است.

  • محل زندگی بیش از 147 گونه‌ی مختلف پستاندار آفریقایی است.

  • از حیات‌وحش بی‌نظیری تشکیل شده که امکان تماشای حیوانات وحشی از فاصله نزدیک را برای طبیعت دوستان فراهم کرده است.

  • قدمت تاریخی بالایی دارد و از 420 محوطه باستانی ثبت شده تشکیل شده است.

پارک ملی کروگر آفریقای جنوبی

بازدیدکنندگان معمولاً خودشان با ماشین شخصی به این پارک می‌آیند؛ اما از تورهای آن نیز می‌توانید استفاده کنید که از بین تورهای یک یا دو روزه تا چند هفته‌ای انتخاب خواهید داشت. شاید بهتر باشد عضو یکی از تورهای سافاری پارک شوید تا شما را دسته جمعی با ماشین مخصوص خودشان به نقاط مختلف آن ببرند و در ناحیه‌های به خصوص پیاده کنند تا بتوانید با دوربین دوچشمی‌تان، حیوانات را زیر نظر بگیرید و تجربه‌ی سافاری پیاده را نیز به دست بیاورید.

پارک ملی کروگر آفریقای جنوبی

چه تفریحاتی در پارک ملی کروگر برای بازدیدکنندگان وجود دارد؟

هدف اصلی بازدید از پارک ملی کروگر، وحش‌گردی (سافاری) و تماشای جانوران گوناگون این منطقه بکر در زیستگاه طبیعی آن‌ها از فاصله‌ی نزدیک است؛ بنابراین تمام تفریحاتی که در این پارک تجربه خواهید کرد، با محوریت این فعالیت ارائه می‌گردد. وسعت بسیار زیاد این پارک، اکوسیستم‌های گوناگونی نظیر ساوانا، تورن‌ولد و وودلند را در برگرفته و محدوده وسیعی از گونه‌های گیاهی و جانوری (150 گونه مختلف از پستانداران بزرگ) را پوشش داده است. در حقیقت پارک کروگر شهرت اصلی خود را مدیون وجود 5 گونه پرطرفدار از پستانداران بزرگ خود یعنی فیل‌ها، شیرها، بوفالوها، کرگدن‌ها و پلنگ‌ها است. برای تماشای حیات‌وحش و گشت‌وگذار در این پارک عظیم‌الجثه، گزینه‌های زیادی پیش روی شماست: اگر خودروی مناسبی برای گشت‌وگذار در جاده‌های پر دست‌انداز و خاکی این منطقه در اختیار داشته باشید، وحش‌گردی با خودروی شخصی تجربه نابی است که نباید از دست داد. اما برای انزوای کامل با طبیعت بکر و خیره‌کننده این منطقه گزینه دیگری نیز وجود دارد: پیاده‌گردی در مسیرهای ایمن و خوش‌منظره کروگر؛ این گزینه برای شیفتگان طبیعت و دوستداران اماکن تاریخی به شدت پیشنهاد می‌شود، چراکه پارک کروگر علاوه بر داشتن مناظر رؤیایی و چشم‌اندازهایی شگفت‌انگیز، مکانی باستانی نیز محسوب می‌شود و بیش از 300 محوطه باستانی متعلق به عصر حجر و چندین و چند مکان تاریخی متعلق به عصر آهن را در خود جای داده است. و اما گزینه آخر برای گشت‌وگذار در پارک ملی کروگر، شرکت در تورهای پیاده‌گردی یا خودروگردی این مکان است که در کمپ‌های تفریحی گوناگونی که در نقاط مختلف پارک قرار دارند، ارائه می‌گردند. این تورها بازدیدکنندگان را با خودروهایی روباز در سه نوبت بامداد، عصر و شامگاه به برخی از زیستگاه‌های جانوران اهلی و وحشی می‌برند تا از نزدیک تماشاگر زندگی روزمره این حیوانات باشند. در ادامه با برخی از تورهای گردشگری و تفریحی که در این پارک دیدنی ارائه می‌گردد، آشنا خواهید شد.

  • تور پیاده‌گردی: تور پیاده‌گردی در کروگر را باید شیرجه‌‌ی بلندی به ژرفای طبیعت بی‌همتای آفریقا و غوطه‌ور شدن در زیبایی‌های وصف‌ناشدنی مناظر رؤیایی این منطقه دانست. این تور توسط جنگلبانانی مسلط به منطقه در مسیرهای پیاده‌گردی ایمن صورت می‌پذیرد. در تورهای پیاده‌گردی شبانه نیازی نیست نگران پخت و پز و نظافت باشید، چراکه این کارها توسط اعضای کمپ‌هایی که در آن ساکن می‌شوید، انجام می‌گردد. ناگفته نماند که تمام امکانات لازم از جمله حمام و دستشویی همگانی در کمپ‌ها برای بازدیدکنندگان فراهم گردیده است. نقطه قوت اصلی شرکت در تورهای پیاده‌گردی، تجربه ناب و تکرارناشدنی تماشای حیواناتی گوناگون از نمایی نزدیک است. در حقیقت هدف از پیاده‌گردی در این پارک، بیدار کردن حس زیبایی‌شناسی افراد در درک بهتر جزئیات طبیعت بکر منطقه و قدردانی از زیبایی‌های بی‌شماری است که این پارک، مجال تماشای آن‌ها را برایشان فراهم کرده است.

  • تور وحش‌گردی صبحگاهی با خودروی روباز: طبیعت وصف‌ناپذیر پارک کروگر در سپیده‌دم و زمانی که خورشید پرتوی حیات‌بخش خود را بر تن بی‌جان پارک می‌افکند و به رنگ‌های مُرده‌ی طبیعت جان می‌بخشد، رستاخیزی است شگرف و ضیافتی باشکوه برای تماشا، و تور وحش‌گردی صبحگاهی پارک نیز برای اکران پرده نخست این نمایش خارق‌العاده تدارک دیده شده است. در این تور سه ساعته به مناطق مختلفی از پارک که برای تماشای حیوانات از نمایی نزدیک تعبیه شده است، خواهید رفت و شاهد زندگی گونه‌های مختلفی از حیوانات و حیات‌وحش پارک از نزدیک‌ترین فاصله ممکن خواهید بود.

  • تور وحش‌گردی عصرگاهی با خودروی روباز: لحظه سقوط خورشید زرین‌فام پارک ملی کروگر در دل اقیانوس سرخ‌رنگی از ابرها، صحنه‌ی بسیار دراماتیک و غم‌انگیزی است؛ گویی جهان به پایان خود رسیده و تاریکی بر دنیا چیره گشته است؛ و تاریکی صحنه تاخت‌وتاز شکارچیان ترسناک شب است: از جولان کفتار و گورکن گرفته تا عرض‌اندام شیر و پلنگ، شب‌ها صحنه‌ی خودنمایی درندگان و تجلی طبیعت بی‌رحم و هراس‌انگیز کروگر است. تور وحش‌گردی عصرگاهی در گردشی سه ساعته شما را به دل شب‌های خوفناک کروگر می‌برد تا از نزدیک تماشاگر سناریوی تکراری و تراژیک زندگی، یعنی همان تعقیب و گریز شکار و شکارچی باشید.

  • تور وحش‌گردی شب‌هنگام با خودروی روباز: شب در پارک کروگر جهان دیگری است؛ مهیب و ترسناک، سکوتی هراس‌انگیز در این مکان چیره می‌گردد و نهانی‌ترین اسرار پارک آشکار. تماشای زندگی مخفیانه جانوران موذی و بدطینت شب‌زی و طبیعت کم‌نظیر کروگر در تاریکی شب، تجربه ناب و شگفت‌انگیزی است که با شرکت در تور وحش‌گردی شامگاه پارک برای شما فراهم خواهد شد. در این تور دو ساعته که از ساعت 8 شب آغاز می‌شود، شما به همراهی جنگلبانانی کارکشته به مناطق مختلف کروگر خواهید رفت تا چهره متفاوتی از مناظر دل‌فریب و طبیعت افسونگر این پارک تماشا کنید. آشنایی با گونه‌های گیاهی مختلف و کسب اطلاعاتی بسیار مفید درباره درختان گوناگون پارک و تماشای مخفیانه حیوانات وحشی و آسمان پرستاره و تماشایی کروگر از فعالیت‌های جذابی است که در این تور وحش‌گردی دو ساعته تجربه خواهید کرد.

  • دوچرخه‌سواری در ارتفاعات و مناطق کوهستانی پارک: برای برقراری ارتباطی بی‌واسطه، نزدیک و شخصی با طبیعت دل‌نواز پارک کروگر، دوچرخه‌سواری برترین گزینه‌ای است که پیش روی دارید. رکاب زدن در محوطه فراخ پارک خوش‌منظره و جنگلی کروگر در حین شنیدن آواز پرندگان و تماشای حیوانات و مناظر رؤیایی این منطقه، لذتی است جایگزین‌ناپذیر و تکرارنشدنی که هر گردشگر ورزشکاری باید دست‌کم یک‌بار آن را تجربه کند. برای تجربه این تفریح هیجان‌انگیز، نیازی نیست هیچ تجهیزاتی با خود به همراه داشته باشید، چراکه کمپ اولیفنتس (Olifants Camp) تمام اسباب و وسایل لازم برای دوچرخه‌سواری را در اختیار شما خواهد گذاشت. در این کمپ افراد متخصصی نیز وجود دارند که شما را در انتخاب برترین مسیرهای دوچرخه‌سواری، بسته به سطح استقامت و آمادگی بدنی که دارید، یاری می‌رسانند.

  • سفر تفریحی یک‌ روزه با خودروی روباز در پارک: چنانچه دوست دارید یک روز کامل مهمان پارک ملی کروگر باشید و از سپیده صبح تا غروب آفتاب به گشت‌وگذار در مناظر رؤیایی پارک بپردازید، تور سفر تفریحی یک روزه پارک کروگر مناسب شماست. این تور بدون فوت وقت، شما را به جذاب‌ترین بخش پارک یا همان زیستگاه 5 پستاندار بزرگ آفریقایی (شیر، پلنگ، کرگدن، فیل و بوفالوی آفریقایی) خواهد برد تا از نمایی بسیار نزدیک تماشاگر زندگی این پستانداران عظیم‌الجثه باشید. صرف صبحانه‌ای لذیذ و مقوی در دل طبیعی اعجاب‌انگیز با مناظری مبهوت‌کننده و گشت‌وگذار در کمپ‌هایی مختلف برای خرید نوشیدنی و غذا از دیگر برنامه‌های تفریحی این پارک برای شرکت‌کنندگان خواهد بود.

  • بالن‌سواری در پارک: بی‌تردید نقطه اوج داستان سفر شما به پارک ملی کروگر زمانی خواهد بود که با بالن‌های هوای گرم کروگر بر فراز این منطقه تماشایی بالن‌سواری می‌کنید. برای بالن‌سواری باید به پناهگاه حیات‌وحش لوولد بروید تا تدارکات این کار را پیش از طلوع خورشید برای شما فراهم کنند. در این پناهگاه شما صبحانه مفصلی را میل می‌کنید و پس از اینکه دستورالعمل‌های ایمنی به شما ارائه گشت، آماده پرواز و تماشای لحظه رؤیایی طلوع خورشید بر فراز پارک کروگر خواهید شد. این پرواز حدوداً یک ساعت به طول خواهد انجامید و خلبان در طول پرواز سعی خواهد کرد که ارتفاع بالن از سطح زمین را برای یافتن باد موافق عوض کند تا بالن را بر فراز چشم‌اندازی مسحورکننده شناور نگه دارد. پس از گذشت یک ساعت، خلبان نقطه امنی را برای فرود انتخاب خواهد کرد و شما را در جایی که خدمه نجات حضور دارند، پیاده می‌کند تا میهمان نوشیدنی‌های سرد و گرم پارک باشید.

  • بازی گلف: برای جلب رضایت گلف‌بازهایی که دوست دارند در دل مناظر رؤیایی کروگر به انجام این بازی سرگرم‌کننده و فرح‌بخش بپردازند و توانایی جسمانی و نیروی فکری خود را در پرتاب توپ در فضایی وسیع محک بزنند، چهار زمین بازی پهناور گلف با 18 حفره در پارک ملی کروگر و اطراف آن تعبیه شده است تا رفاه حال دوستداران این ورزش هیجان‌انگیز نیز فراهم گردد. بی‌تردید تجربه بازی گلف در دل طبیعت دل‌انگیز و زیستگاه طبیعی موجودات این منطقه، لذت زائدالوصفی است که هیچ گلف‌بازی نباید از دست دهد.

  • تماشای پرندگان پارک: تنوع بسیار زیاد گونه‌های جانوری به خصوص پرندگان در پارک کروگر موجب شده است که تماشای این موجودات به تفریحی لذت‌بخش برای بازدیدکنندگان مبدل گردد. پرندگان با تصرف تمام مناطق پارک ملی کروگر، قلمروی فرمانروایی خود را از شمال به جنوب گسترش داده‌ و سمفونی لطیف و گوش‌نواز خود را ضمیمه‌ی چشم‌اندازهای باشکوه و شگفت‌انگیز کروگر کرده‌اند. تاکنون 226 گونه مختلف پرنده در این پارک توسط رنجرها و جنگلبانان شناسایی شده‌اند، اما برای تماشای گونه‌های نادر پرندگان کروگر باید سری به بخش‌های شمالی پارک بزنید تا از درون پناهگاه‌های مخصوصی که با هدف پرنده ‌پایی در یازده نقطه مختلف پارک احداث گردیده‌اند، نظاره‌گر این موجودات رنگارنگ و خوش‌آواز به شکلی پنهانی باشید.

پارک ملی کروگر

حیات وحش پارک ملی کروگر

چمن زار مرکزی پارک بیشترین جمعیت شیر را در پارک ملی کروگر دارد و شیرها ممکن است که در هر نقطه از مسیر چمنزارهای مرکزی پارک دیده شوند.گاهی اوقات علف های بلند باعث می شود که گله های گورخر و بوفالو در امان بمانند. چمن زارهای جنوب غربی زیستگاه پلنگ در گذشته از آفریقای جنوبی تا کره در سراسر آفریقا و جنوب آسیا پراکنده بود. اما تخریب زیستگاه و شکار، قلمرو این حیوان را به شدت کاهش داده و امروزه بیشترین تراکم پلنگ‌ها در منطقه چمنزارهای جنوب غربی پارک ملی کروگر است.

انواع میمون‌ها، گراز، مرغان زمینی و انواع علف‌خواران از طعمه‌های پلنگ محسوب می‌شوند. جنوب غرب پارک کوهستانی ترین قسمت آن محسوب می شود و میزان بارندگی آنجا از سایر نقاط بیشتر است. این کوههای گرانیتی را می توان به دو زیست بوم مهم تقسیم کرد.

کوه Malelane در جنوب و Pretoriuskop در غرب. در منطقه جنوب شرقی پارک ملی احتمال دیدن 5 حیوان اصلی آفریقا (فیل، بوفالو، شیر، پلنگ و کرگدن) در جنوب شرق پارک در مقایسه با دیگر مکان ها، بیشتر است. در دو رودخانه اصلی جنوب شرقی کروگر (Sabie و Crocodile)، آب در تمام سال جاری است.سفر به این مکان میتواند بسیار جذاب و هیجان انگیز باشد .

پارک ملی کروگر کجاست؟

پارک ملی کروگر در شمال شرقی آفریقای جنوبی واقع شده و بخش‌هایی از استان‌های لیمپوپو و امپومالانگا را در برگرفته است. این پارک از شمالی‌ترین بخش آفریقا آغاز و تا بخش‌های جنوبی این منطقه امتداد یافته و زمینی به طول 360 کیلومتر (از شمال به جنوب) و عرض 65 کیلومتر (از شرق به غرب) را به خود اختصاص داده است.

خلاصه

پارک ملی کروگر، یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های حفاظت شده‌ی آفریقا به حساب می‎آید که با استفاده از تورهای سافاری می‌توانید حیوانات و بخش‌های مختلف آن را از نزدیک ببینید.پارک ملی کروگر، که تجربه ای زنده از حیات وحش را برای گردشگران رغم می زند، در نوع خود بهتربن در قاره آفریقا است و دنیا آنرا کاملا متمایز می داند. «پارک ملی کروگر» (Kruger National Park) در آفریقا قرار دارد و حیات وحش آن، ویژگی‌های منحصر به فرد این قاره را به خوبی به نمایش می‌گذارد.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری بسیار قدیمی از 17 سالگی آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب/ساده زیستی رهبر از ابتدای زندگی (458 نظر) بهترین گردو ایران متعلق به کدام شهر است (250 نظر) (عکس) دمپایی‌های لاکچری بچه‌های دهه شصت / هر کی از اینا برای بچش می‌خرید خیلی لاکچری بود ... (218 نظر) میز عزای ساده و بدون تجملات مادر محسن کیایی، مجری برنامه صداتو +عکس/ روحشون شاد چه چهره دلنشینی داشتن (191 نظر) حضور چهره های فوتبالی در بیمارستان و روحیه دهی به علی دایی در عیادت از اسطوره فوتبال+ عکس/ مهدی رحمتی، عادل فردوسی‌ پور، کارلوس کی‌روش و ... (89 نظر) (عکس) زیبایی بی حد و اندازه روژان سریال نون خ در عکسی که هدیه بازوند در اینستاگرامش منتشر کرد / مهیار حق داره این قدر عاشقش باشه ... (77 نظر) خلاقیت خنده دار و هوشمندانه قصاب اهوازی برای فریب گوسفند و قربانی کردنش حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (52 نظر) میز عزای شیک پسر نسرین مقانلو با گل آرایی منحصر به فرد و شمع و تسبیح/ حیف جوونیش+عکس (42 نظر) شعرخوانی زیبا و دلنشین رهبر معظم انقلاب/ سرشارم از جوانی، هرچند پیر دهرم...+ویدیو (40 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب اصفهانی در کشاندن مشتری به مغازه با تزئین فوق خلاقانه کله پاچه‌ها+عکس/ خوش ذوقی از در و دیوار میریزه😂 (38 نظر) خونه زندگی رحمان رحیم سریال پایتخت (مصطفی و مجتبی بلال حبشی) در واقعیت به سبک سلیقه 90 درصد ایرانی ها/ خونه نگو سمساری بگو😅 (36 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همیشه عضو خانواده پرسپولیس هستم/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم (32 نظر) خلاقیت بامزه یک پدر ایرانی روی کلید کولر حماسه ساز شد/ این یادداشت بانمک پربازدید شد+عکس (31 نظر) تقسیم وظایف در جلسه مهم به شیوه رهبر معظم انقلاب: من چای درست کردن را خوب بلدم و چای میدهم! (24 نظر) نگاهی به ماشین لوکس و هوش پَران مجید واشقانی بازیگر سریال هفت سر اژدها/ این ماشین نیست هواپیماست + عکس (22 نظر)
دیگران می‌خوانند   
عکس متفاوت خانم مجری محجبه در ساحل دریا / مبینا نصیری قابل شناسایی نبود افشاگری جالب وحید سریال نون از پشت صحنه: در چابهار چندین بار بیهوش شدیم رونمایی هدیه بازوند، روژان سریال نون خ از عکس باحال با همکارانش در پشت صحنه/ چقدر این عکس زیباست حرکت تحسین برانگیز یک کارمند وظیفه شناس و شریف مترو در تهران/ ایران و ایرانی به وجودت افتخار میکنه+عکس رونمایی از پسر و همسر جوان سید بشیر حسینی داور برنامه عصر جدید/ چقدر پدر و پسر شبیه هم هستن!+عکس (ویدئو)سبحان ا...؛ تولد یک توله سگ به رنگ سبز لیمویی خبرساز شد خانه پدری ساده و بدون تجملات علیرضا بیرانوند +عکس /شیک در عین سادگی... سکانس خنده دار متهم گریخت: وقتی بی بی قاطی میکنه😂 خلاقیت منحصر بفرد شهرداری تهران در پیاده رو خیابان عباس آباد حماسه ساز شد+عکس رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه ریما رامین فر، همای پایتخت+عکس / عاشقانه های ریما و امیر جعفری ارزش صد بار دیدن رو داره👌 مراسم تولد جگرسوز زهره فکور صبور،ستایش سریال دلنوازان در خانه ابدی اش و گریه های دلخراش مادرش/ روحش شاد+ عکس فال انبیاء روزانه جمعه 7 اردیبهشت ماه 1403 ویو زیبا از باغ ویلای باصفای افسانه چهره آزاد مادر پارسای دلدادگان / یک تعطیلات آخر هفته دلچسب +ویدئو شبی که محمود احمدی نژاد مهمانِ خانه ابدی مادرش شد و در آن خوابید+عکس/روحش شاد و یادش گرامی... خلاقت خنده دار یک ایرانی در استفاده بهینه از دسشویی و روشویی حماسه آفرید+عکس/هیتلر هم مغز تو رو نداشت... فال ابجد روزانه جمعه 7 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز جمعه 7 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 7 اردیبهشت 1403+فیلم خلاقیت خنده دار پدر ایرانی برای ضد سرقت کردن موبایلش حماسه خلق کرد+عکس/ سلطان تامین امنیت محله خودتی و بس🤣 فال روزانه امروز جمعه 7 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز جمعه 7 اردیبهشت 1403 سفر به ایران قدیم؛ پسر روزنامه‌فروش با جراحی دختر شد+عکس کشف حیرت‌انگیز «فکّ انسان» در یک سنگ 1 میلیون ساله لحظات ثبت شده از حرکات نوزاد داخل رحم مادر+ویدئو/فقط یک مادر میتونه این سختی ها رو به جون بخره 🥺❤ خلاقیت نشاط‌آور و تحسین برانگیز یک راننده تاکسی با ماشین پر از گل برای مسافران/ ذوق و شوق آقا رحمان پربازدید شد+عکس نگاهی به استایل سرتاسر مشکی بهرام افشاری بازیگر قد بلند سینما/ سبیل چه بهش میاد +عکس ویدیویی دیده نشده از دیدار رامبد جوان و رهبر معظم انقلاب/ سوال جالب آقای بازیگر وقتی تقریباً 20 ساله بود +ویدیو مهران مدیری: 700 بار احسان علیخانی را به برنامه دعوت کردیم و هر بار یک بهونه ای آورد+ویدئو/از معده درد تا کلیه درد برای نیامدن به برنامه... نگاهی به استکان کمر باریک و نعلبکی مینا مختاری در خانه باصفایش/ چای و استکان کمرباریک و گُل، ترکیب زندگی وقتی نمک شرکت کننده بیشتر از مهران مدیریه+ویدئو/همه از خنده رفتند روی هوا (تصاویر) حواشی بازدید وزیر علوم از برگزاری کنکور در دانشگاه الزهرا (س) رونمایی از لوگوی جدید دانشگاه تهران در جشن تولد نود سالگی لب ساحل با آهنگ عرفان طهماسبی چه شود.../ وای اگر عشق مرا وارونه تعبیر کند... +فیلم انتقام باورنکردنی یک گوسفند از چوپان/فک کنم از چند جا تَرَک خورد+ فیلم تیپ و ظاهر متفاوت «مهمت» سریال پایتخت بعد پنج سال بدون گریم تلویزیونی/ مگه داریم این همه تغییر؟+عکس خلاقیت خنده دار تازه داماد ایرانی در ندادن رمز کارت بانکش به همسرش حماسه آفرید+عکس/ بنازم به این مغز 😂 خوانندگی حیرت انگیز پسر سوپرمارکتی با صدای بهشتی و زیباش در برنامه صداتو/ عالی اجرا کرد+ویدیو کشف هولناک جسد دست و پا بسته زن ثروتمند در کمد کَل‌کَل خنده دار محسن کیایی با بانوی شیرازی و شبنم مقدمی سر پارک دوبل خانم ها/ فقط جواب آخرش عالیه😂+ویدیو سفر به شهر ترابزون: آشنایی با آداب و رسوم محلی
تیتر امروز   
فال روزانه امروز جمعه 7 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز جمعه 7 اردیبهشت 1403 کشف حیرت‌انگیز «فکّ انسان» در یک سنگ 1 میلیون ساله خلاقیت نشاط‌آور و تحسین برانگیز یک راننده تاکسی با ماشین پر از گل برای مسافران/ ذوق و شوق آقا رحمان پربازدید شد+عکس فال ابجد روزانه جمعه 7 اردیبهشت 1403 (تصاویر) حواشی بازدید وزیر علوم از برگزاری کنکور در دانشگاه الزهرا (س) رونمایی از لوگوی جدید دانشگاه تهران در جشن تولد نود سالگی فال انبیاء روزانه جمعه 7 اردیبهشت ماه 1403 فال قهوه با نشان روز جمعه 7 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 7 اردیبهشت 1403+فیلم کشف هولناک جسد دست و پا بسته زن ثروتمند در کمد افشاگری جالب وحید سریال نون از پشت صحنه: در چابهار چندین بار بیهوش شدیم بیوگرافی و زندگی خصوصی دنیا جهان‌منش،مهناز سریال نون خ و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی آزار زنان در مراسم ترحیم؛ متهم به مادرمرده هم رحم نکرد /مرد موطلایی از طعمه‌ها فیلم سیاه می‌گرفت رونمایی باورنکردنی جواد خیابانی از ماشین ساده و ایرانی‌اش
منتخب روز   
عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده رودررویی با یک تمساح آن‌ هم فقط با یک ماهیتابه +فیلم متقاضیان عمره بخوانند/ آخرین وضعیت و شرایط ثبت‌نام حج عمره 1403 اعلام شد طرح 100 میلیارد پوندی برادر اسامه بن لادن برای ساخت طولانی ترین پل معلق جهان+عکس