آشنایی با مناطق دیدنی اطراف جلفا

  جمعه، 31 شهریور 1402   زمان مطالعه 6 دقیقه
آشنایی با مناطق دیدنی اطراف جلفا
جلفا یکی از شهرهای مرزی ایران در استان آذربایجان شرقی است. این شهر به علت قرارگیری در حاشیه رود ارس، از طبیعتی زیبا و شگفت‌انگیز برخوردار است. جاذبه‌های دیدنی طبیعی، بناهای تاریخی، مراکز تجاری و تفریحی در این شهر زیبا، باعث شده است گردشگران بسیاری به این شهر سفر کنند. برای آشنایی بیشتر با این شهر دیدنی و جاذبه‌های اطرافش با ما همراه شوید.

پارک ملی کنتال

پارک ملی کنتال در شمال استان آذربایجان شرقی، بخش سیه رود شهرستان جلفا و مرز بین المللی با جمهوری ارمنستان قرار گرفته است. کنتال یکی از زیباترین مناطق طبیعی استان آذربایجان شرقی می‌باشد که در حاشیه جنوبی رودخانه ارس واقع شده است. رودخانه‌‌های دائمی، صخره‌‌های زیبا، دره‌‌های ژرف مناطق بدیع و چشمگیر همچنین تنوع زیستی بر اهمیت این منطقه افزوده است. پارک ملی کنتال با وسعت 7000 هکتار در شمال استان آذربایجان شرقی و مرز بین المللی با جمهوری ارمنستان واقع شده است، این منطقه جز بخش شمال شرقی پناهگاه حیات وحش کیامکی محسوب می‌گردد. در واقع چشم‌اندازهای بی‌نظیر پارک ملی کنتال بخشی از منطقه کیامکی است.

پارک ملی کنتال

رود و سد ارس

رود ارس از ارتفاعات هزار برکه در جنوب ارزروم، در کشور ترکیه سرچشمه می‌گیرد و از نزدیکی دوالو تا قره‌دونی در مرز ایران جریان دارد. طول این رودخانه نزدیک به 1072 کیلومتر است و با حرکت از غرب به شرق، از استان‌های اردبیل، آذربایجان‌غربی و آذربایجان شرقی می‌گذرد. عریض‌ترین نقطه رودخانه در نزدیکی شهر جلفا قرار دارد که در آن پهنای رود به بیش از 200 متر و عمق آن به بیش از چهار متر می‌‌رسد. این رودخانه دائمی در تمام فصول سال پر آب است.

دریاچه سد ارس در فاصله 40 کیلومتری شهرستان جلفا، در مرز کشور ایران و جمهوری آذربایجان و پشت سد ارس واقع شده‌ است. این دریاچه 145 کیلومتر مربع وسعت دارد و عمق آن به‌طور متوسط برابر با 20 متر است. از دریاچه سد ارس به‌ عنوان بزرگ‌ترین دریاچه پشت سد در ایران یاد می‌شود و دارای انواع زیادی از ماهیان آب شیرین است.

دریاچه ارس

آبشار آسیاب خرابه

در میان مرز ایران و کشور آذربایجان و در دل دره‌ای سرسبز، آبشاری از میان صخره‌ها جاری شده است. آسیاب خرابه در شهرستان جلفای آذربایجان شرقی و در 27 کیلومتری هادی‌شهر واقع شده است. این آبشار 10 متری از چشمه‌هایی جاری شده است که از دل کوه‌های کیامکی آذریایجان شرقی می‌جوشند. در این دره زیبا تا چشم کار می‌کند خزه است. آبشار آسیاب خرابه به‌ دلیل هم‌جواری با آسیاب‌های آبی و قدیمی به این نام شناخته می‌شود.

آبشار آسیاب خرابه

روستای اشتبین

روستای پلکانی اشتبین از توابع بخش سیه‌رود و دهستان نوجه‌مهر در شهرستان جلفا محسوب می‌شود. فاصله روستا از جاده اصلی و مرزی سیه رود-خداآفرین حدود هفت کیلومتر است. روستای اشتبین که به ماسوله آذربایجان معروف است به دوره صفویه تعلق دارد و یکی از ده‌ها روستایی است که در حاشیه رود ارس قرار دارد. این روستا که در دل کوه‌های بلند آذربایجان شرقی جای گرفته است، از مکان‌های بکر و دست‌ نخورده‌ منطقه به حساب می‌آید و متشکل از سه آبادی به نام‌های هراس، سیاوشان و جعفرآباد است. این روستا که از جاهای دیدنی جلفا محسوب می‌شود، در تاریخ 17 خرداد 1379 هجری شمسی به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. وجه تسمیه این روستا به گفته برخی کارشناسان از قرارگیری آن در میان سه روستای همجوار می‌باشد که از این رو «اوشتبین» مرکب از دو کلمه «اوش» به معنی عدد سه و «تبین» به معنی طایفه در زبان تاتی تشکیل شده است.

روستای اشتبین

آبشار ماهاران

آبشار ماهاران که از مقاصد طبیعت‌گردی و جاذبه‌های گردشگری جلفا است، در نزدیکی روستای قشلاق، در پناهگاه حیات‌وحش کیامکی قرار دارد و در دامنه شمالی کیامکی داغ و در جنوب شرقی لیوارجان واقع شده است. این آبشار 15 متر ارتفاع دارد و در دره‌ای زیبا به نام دره ماهاران جای گرفته است.

آبشار ماهاران

منطقه حفاظت شده مراکان

منطقه حفاظت‌شده مراکان در استان آذربایجان شرقی واقع شده است و غرب، جنوب و جنوب غرب شهر جلفا را تشکیل می‌دهد. رودخانه مرزی ارس و جمهوری آذربایجان در مرز شمالی این منطقه قرار دارند. از نظر تقسیمات سیاسی، بخش‌هایی از منطقه حفاظت‌شده مراکان در استان آذربایجان‌شرقی (شهرستان‌های مرند و جلفا) و بخش‌هایی در استان آذربایجان‌غربی (شهرستان‌های پلدشت، چایپاره و خوی) قرار گرفته است. نزدیک‌ترین شهرها به این منطقه، شهرهای جلفا و هادی شهر در شمال‌شرقی مراکان و شهر قره ضیاالدین در جنوب‌غربی آن هستند.

منطقه حفاظت شده مراکان

روستای کردشت

روستای کردشت به دلیل نزدیک بودن به رودخانه ارس، روستایی بسیار سرسبز و زیبا می‌باشد. در این روستا گونه‌های گیاهی و جانوری متنوعی وجود دارد. اکثر افراد روستای کردشت را با دو مکان تاریخی ارزشمند، یعنی حمام کردشت و قلعه کردشت می‌شناسند. حمام کردشت در زمان صفویه و به دستور شاه عباس صفوی ساخته شد و در ابتدا فقط مخصوص درباریان بود. با قدرت گرفتن قاجاریه این حمام برای استفاده عموم قرار گرفت. حمام کردشت معماری خاص و شگفت‌انگیزی دارد. همچنین تزئینات به کار رفته در این حمام جلوه آن را دو چندان کرده است. از نکات جالب حمام کردشت این است که سقف آن هم سطح زمین می‌باشد و باعث حیرت گردشگران شده است. قلعه کردشت هم از آثار تاریخی مهم منطقه است که در جریان جنگ بین ایران و روس مقر نیروهای ایرانی بود. دیوار‌های این قلعه بسیار بلند بوده و نشان می‌دهد که در گذشته از آن به عنوان یک سد دفاعی استفاده می‌کردند.

روستای کردشت

کلیسای سنت استپانوس

کلیسای سنت استاپونس یکی از جاهای دیدنی جلفا است که در محلی به نام قزل وانگ یا صومعه سرخ در استان آذربایجان شرقی قرار دارد. این کلیسا در نزدیکی مرز جمهوری آذربایجان و در منطقه آزاد ارس قرار گرفته است و با کرانه جنوبی رودخانه ارس سه کیلومتر فاصله دارد. سنت استپانوس همچنین با شهر جلفا حدود 17 کیلومتر فاصله دارد. کلیسای سنت استپانوس (کلیسا خرابه جلفا) در سال 1341 در فهرست آثار ملی ایران و در سال 1386 در میراث جهانی یونسکو ثبت شد. این کلیسا نام خود را از یکی از حواریون حضرت مسیح می‌گیرد. کلیسای سنت استپانوس علاوه بر محل عبادت مسیحیان، مکان اجتماع هنرمندان، فلاسفه، مورخان، دانشمندان و مکانی برای آموزش و تعلیم و تربیت کشیشان و راهبان مسیحی بوده است. این کلیسا به‌ دلیل سبک بنا و جنبه فرهنگی از مراکز مشهور دینی و فرهنگی ارمنیان به شمار می‌رود. خوش‌نویسان و خطاطان زیادی در این وانگ حضور داشتند و به نوشتن کتاب می‌پرداختند. نقاشان و تهذیب‌کاران نیز با هنر خود بر زیبایی کتاب‌ها می‌افزودند و به این دلیل به‌عنوان یکی از مراکز خوش‌نویسان ارمنی شهرت دارد. در حال حاضر نیز تعداد زیادی از کتاب‌های نوشته شده در این کلیسا در کتابخانه‌های جمهوری ارمنستان و ایتالیا نگهداری می‌شود.

کلیسای سنت استپانوس

کلیسای چوپان

کلیسای چوپان که در پنج کیلومتری غرب شهر جلفا و در ساحل رود ارس قرار دارد، از جاذبه‌های گردشگری جلفا به شمار می‌‌رود. مردم محلی از این کلیسا با نام ناخیرچی یاد می‌کنند. طبق برخی گفته‌ها، این کلیسا محل عبادت چوپانان ارمنی ساکن در روستاهای پیرامون دره شام بوده و در سال 1836 میلادی بازسازی شده است. پلان کلیسا از خارج به‌ صورت مربع و فضای داخلی آن به شکل صلیب است. گنبدی روی بنا قرار دارد که چهار نورگیر در چهار طرف آن دیده می‌شود. در محوطه کلیسا سنگ صلیب‌های وجود داشتند که برای محافظت بیشتر به تبریز منتقل شدند. این اثر در اسفند 1381 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

کلیسای چوپان

حمام جلفا

حمام تاریخی جلفا در سال 1387 به ثبت فهرست آثار ملی رسیده است. در بخش‌هایی از این حمام تاریخی اشیای قدیمی و ارزشمند منطقه جلفا نگه‌داری می‌شود. این بنا با مساحتی در حدود 500 متر مربع تاسیسات وسیعی همچون رختکن، سربینه، گرم خانه و صحن دارد. ستون‌های سنگی حمام جلفا از سه بخش ته‌ستون، ساقه‌ستون و سرستون‌هایی مقرنس‌کاری شده، تشکیل شده است و گنبدها و قوس‌های بنا مولفه‌های نزدیک و شباهت‌های زیادی به معماری دوره قاجار دارد. گنبد گرم‌خانه حمام جلفا روی چهار ستون سنگی قرار گرفته است و در اطراف آن هشت گنبد دیگر نیز وجود دارند که به ابهت و معماری چشم‌گیر آن می‌افزایند. گنبد مرتفع دیگری در مرکز رختکن این حمام روی چهار ستون با گچ‌بری‌های زیبا بالا رفته است. تا به امروز حمام جلفا چندین مرتبه مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته است. گنبد‌های آسیب دیده و طاق‌های شکسته آن نیز ترمیم و بسیاری از دیوارها و ستون‌های آن، تقویت و کاهگل پشت‌بام بازسازی شده‌اند. این بنا را می‌توان از جهت طراحی و معماری و رعایت تناسبات با بسیاری آثار تاریخی برجسته کشور قیاس کرد.

حمام جلفا


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (127 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (87 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (83 نظر) الهام چرخنده: من که آبرو ندارم خودم را سنجاق کرده ام به اهل بیت (82 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (66 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (66 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (58 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (45 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (40 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (38 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (37 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (37 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (35 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (34 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (33 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز یکشنبه 28 مرداد ماه 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 28 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 28 مرداد 1403
7 خواسته ای که مردان از همسرشان دارند!
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 28 مرداد 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه یکشنبه 28 مرداد 1403
روستای تاریخی حیرت انگیز در مازندران؛ جایی که ابر‌ها زیر پای‌تان شناورند، پیشنهادی رویایی برای سفر یک روزه در اطراف تهران
رونمایی از 7 انسان عجیب الخلقه ای که منقلبتان می کند/ از دیو و دلبر واقعی تا دختری که شتر شد!+عکس
کلاه 490،000 تومانی دزد معروف خیابان استاد معین تهران + فیلم / درآمد ماهانه یک میلیارد تومانی !
فوت و فن خانه‌داری؛ 5 راه حل ساده و تضمینی برای از بین بردن سوسک در آشپزخانه و منزل
کشف قدیمی‌ترین تقویم جهان در معبدی 13 هزار ساله در ترکیه
فوت و فن خانه‌داری؛ 11 ترفند تمیز کردن ماشین لباسشویی و ضدعفونی کردن آن در خانه+راهکاری موثر برای از بین بردن بوی بد لباسشویی
قاتل آی نور 3 ساله بلاخره اعتراف کرد/ من بچه را داخل چاه فاضلاب انداختم!
آغاز عملیات ساماندهی آسفالت بلوار پیامبر اعظم (ص) شوشتر
نایب قهرمان کشوری زورخانه‌ای کشور تجلیل شد
منتخب روز   
در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه