دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / گردشگری /

آشنایی با منطقه حفاظت‌شده گنو و چشمه آب‌گرم آن 

پنجشنبه، 31 فروردین 1402
منطقه حفاظت‌شده گنو و چشمه آب‌گرم آن از محبوب‌ترین جاهای دیدنی بندر عباس هستند که در فاصله کمی از شهر واقع شده‌اند. طبیعت دل‌انگیز منطقه در کنار امکاناتی نظیر استخرهای جداگانه، شهربازی و رستوران، افراد زیادی را از سراسر استان به گنو می‌کشاند. در سفر به جنوب کشور با ساعد نیوز همراه باشید و با چشمه آب‌گرم گنو آشنا شوید.

در 34 کیلومتری شمال شرقی بندرعباس، منطقه حفاظت شده ای قرار گرفته که طبیعت شگفت انگیز و آب و هوای معتدل آن چنان متفاوت و دلپذیر است که به تفرجگاهی برای فرار از گرمای طاقت فرسای تابستان های هرمزگان مبدل شده است. این مکان که به منطقه حفاظت شده گنو شهرت دارد، از 42 هزار هکتار برخوردار بوده و کوه سر به فلک کشیده ای به نام گنو (ششمین کوه مرتفع استان هرمزگان) را در خود جای داده است. اما چیزی که کوه گنو را از دیگر کوه های این منطقه متفاوت ساخته، چشمه آب گرمی است که از دل آن می جوشد. این چشمه آب گرم، تنها چشمه آب گرم این منطقه نیست، اما بدلیل زیبایی های توصیف نشدنی اش، شهرت بسیاری را میان گردشگران و اهالی خوب این منطقه برای خود دست و پا کرده است.

درباره منطقه حفاظت شده گنو

منطقه حفاظت شده گنو مکانی است بکر و کوهستانی واقع در 29 کیلومتری شمال غربی بندرعباس که از مساحتی بیش از 40 هزار هکتار برخوردار بوده و گستره وسیعی از گونه های گیاهی و جانوری کمیاب کشورمان را در خود جای داده است. این منطقه خوش آب و هوا که وسعت زیادی از طبیعت شگفت انگیز ایران را در برگرفته، بدلیل داشتن چشم اندازهایی بسیار تماشایی و مناظری شگفت انگیز و رویایی، دیر زمانی است که مورد توجه بسیاری از دوستداران طبیعت و خریداران بلیط هواپیما بندرعباس قرار گرفته است.
گفتنی است که تنوع پوشش گیاهی غنی منطقه حفاظت شده گنو موجب شده که این مکان دیدنی به زیستگاه طبیعی حیوانات علف خوار و گوشت خوار فراوانی از قبیل خرگوش، بز کوهی، آهو، روباه، کفتار و شغال تبدیل شود و از جنبه زیست محیطی از چنان اهمیت شگرفی برخوردار گردد که به یکی از معدود ذخیره گاه های زیست کره کشورمان مبدل شود. در حال حاضر این منطقه بدلیل داشتن مواهب طبیعی فراوانی از قبیل چشمه های آب گرم، کوه های باشکوه و دشت هایی سرسبز، از مقاصد پرطرفدار و اماکن دیدنی جنوب کشورمان به حساب می آید و هر سال مورد بازدید بسیاری از گردشگران قرار می گیرد.

چرا چشمه آبگرم و مجتمع تفریحی گنو بندر عباس؟

  • این چشمه‌ زیستگاه گونه‌ بسیار نادری از ماهی با نام علمی Aphaniusginaonis است و این نوع از ماهی را تنها در این چشمه می‌توانید ببینید.

  • در این مجتمع امکانات تفریحی و رفاهی مناسبی برای بازدیدکنندگان فراهم شده است.

  • از آنجا که چشمه گنو در منطقه حفاظت شده کوه گنو قرار گرفته، علاوه بر جنبه درمانی می‌توانید از تفریحاتی مانند طبیعت‌گردی، پرنده‌نگری و کوهنوردی نیز بهره ببرید.

  • چشمه گنو را می‌توان مهم‌ترین چشمه معدنی در جنوب کشور دانست که گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را به خود جذب می‌کند.

  • به طور کلی منطقه گنو در فهرست ذخیره‌‌گاه زیست‌کره یونسکو قرار دارد و یک پارک ملی محسوب می‌شود.

آشنایی با چشمه آب گرم گنو

در کشورمان 230 مرکز آب درمانی وجود دارد که یکی از آن ها در دل کوهی مرتفع به نام کوه گنو واقع شده است. این چشمه جوشان که به چشمه آب گرم گنو شهرت دارد، یکی از چندین چشمه آب گرمی است که در منطقه حفاظت شده گنو قرار گرفته و علاوه بر داشتن خواص درمانی، از ظاهر متفاوت و بسیار زیبایی برخوردار است. تماشای مناظر دل انگیز منطقه گنو و ثبت تصاویری به یادماندنی از این چشمه زیبا سبب شده است که بسیاری از گردشگران هر ساله از تفرجگاه منطقه حفاظت شده گنو بازدید کرده و لحظات خوشی را در این مکان سپری کنند. اگر دوست دارید در کنار این چشمه‌‌های آب گرم به تماشای زیبایی‌های این منطقه بنشینید و از خواص درمانی این چشمه‌ها لذت ببرید پس سری به قسمت خرید بلیط آنلاین هواپیما بزنید.

خواص درمانی چشمه آب‌گرم گنو

بهترین کار بعد از آنکه در محل مستقر شدید، رفتن به طرف آب‌گرم است؛ چون گرمی آب خستگی راه را از تن‌تان به‌در خواهد کرد. بسته به اینکه کدام چشمه را انتخاب کنید، دمای آب بین 35 تا 41 درجه متفاوت است. آب این چشمه‌ها بی‌رنگ و شفاف، اما شور و تلخ مزه است. اگر به بعضی مشکلات گوارشی دچار هستید، بهتر است مزه بد آن را تحمل کنید و چند جرعه‌ای نیز بنوشید. خوردن این آب به‌دلیل داشتن مقدار زیاد کلرید سدیم، موجب افزایش ترشح بزاق و حرکات معده می‌شود و در نهایت اثر ملین بر دستگاه گوارش دارد. علاوه بر تمام این‌ها شناور شدن در این آب باعث باز شدن رگ‌ها می‌شود و گوگرد و املاح دیگر محلول در آن برای درمان بیماری‌های تنفسی، پوستی و رماتیسم هم مناسب است.

جاهای دیدنی نزدیک چشمه آب‌گرم گنو

  • نخلستان 500 ساله : بعد از اتمام آبتنی می‌توانید مسیر خروج آب چشمه را دنبال کنید که شما را به یکی از دیدنی‌ های استان هرمزگان خواهد کشاند. آب بعد از خروج از چشمه به‌سمت نخلستانی می‌رود که درختان 500 ساله در آن وجود دارند و سال‌ها است که از آب همین چشمه‌ها سیراب می‌شوند.

  • آسیاب‌های آبی: در پایین‌دست چشمه‌ها و پیش از رسیدن به نخلستان، چند آسیاب آبی وجود دارد که سال‌ها قبل اهالی بومی از آن استفاده می‌کرده‌اند. این آسیاب‌ها امروزه بازسازی شده‌اند و برای عکاسی گزینه‌ای عالی هستند. اگر باغ‌راه تازه ساخت را به‌سمت ارتفاعات طی کنید، آلاچیق‌های چوبی محیط خوبی را برای استراحت فراهم کرده‌اند که می‌توان غذا را در سایه یکی از آن‌ها صرف کرد.

  • قله گنو : برای بسیاری آب‌گرم مقصد سفر نیست و قله گنو پایان راه است. البته خود قله منطقه نظامی محسوب می‌شود و نمی‌توان به نوک آن رسید. آب‌و‌هوای کوهستان در تابستان، مطبوع و در زمستان سرد است و گاه‌گاهی برف‌گیر می‌شود؛ به همین خاطر اگر قصد صعود دارید، نیاز به تجهیزات کوهنوردی و لباس گرم و البته راهنما است.

  • آفانیوس گینوئیس : اما شاید جالب‌ترین نکته در سفر به گنو، دیدن یک نوع ماهی باشد که تنها در آب‌گرم زندگی می‌کند. این ماهی مختص به آب‌های گنو و در دنیا بی‌نظیر است. محلی‌ها به آن گورخر ماهی می‌گویند؛ اما در پسوند نام علمی‌اش اشاره‌ای هم به زادگاهش شده است. نامش «آفانیوس گینوئیس» است. بعضی با شنیدن چنین تعریفی از ماهی آفانیوس شاید تصور کنند که در همان استخر آب‌گرم 41 درجه‌ای که مشغول شنا هستند، این ماهی نیز زندگی می‌کند؛ اما این طور نیست. این ماهی را در آن حوضچه‌هایی می‌توان پیدا کرد که آب‌گرم بعد از خروج از چشمه‌ها در آن‌ها جاری می‌شود. متأسفانه به‌خاطر ریختن زباله در این حوضچه‌ها و بی‌توجهی به آن‌ها، تعداد این ماهی‌ها بسیار کم شده است و در خطر انقراض هستند؛ به همین دلیل حتی هنگام حرکت با ماشین نیز باید مواظب این حوضچه‌ها باشید. ضمنا اندازه این ماهی به‌اندازه انگشتان دست است.

امکانات چشمه آب‌گرم گنو

در مجتمع آب‌درمانی گنو همه چیز مهیا است، از استخر گرفته تا هتل و رستوران:

  • دو استخر مجزا برای آقایان و بانوان به‌همراه جکوزی

  • هتل

  • رستوران و سفره‌خانه سنتی

  • پیست دوچرخه‌سواری

  • امکانات درشکه‌سواری و سوارکاری

  • سینمای روباز

  • بازارچه

  • آلاچیق و محل برپایی چادر

  • مجموعه شهربازی

  • سالن همایش

نکات ضروری در بازدید از چشمه آبگرم گنو

  • به دلیل آب‌وهوای گنو و ارتفاعات کوهستانی آن در روزهای گرم سال جانورانی مانند رتیل و عقرب را می‌توانید در آنجا ببینید. بنابراین در محل‌های تاریک مراقب باشید و در صورت استفاده از چادر زیپ آن را حتما ببندید.

  • برای استفاده از استخر حتما لوازم شنا (مایو، صابون، شامپو، حوله، دمپایی و کلاه) به همراه داشته باشید.

  • به دلیل وجود املاح حتما پس از شنا خود را با شامپو و صابون بشویید.

  • اقامتگاه‌ مجموعه در روزهای آخر هفته و تعطیلات زود پر می‌شود بنابراین رزرو خود را در همان ساعات اولیه انجام دهید.

  • افراد مبتلا به بیمارهای قلبی، عفونی و کسانی که زخم باز دارند تحت هیچ شرایطی مجاز به استفاده از چشمه نیستند.

خلاصه

آب گرم گنو چشمه آب معدنی گنو در فاصله 34 کیلومتری شمال شرقی شهر بندرعباس واقع در بخش مرکزی شهرستان بندرعباس و یکی از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است.این چشمه آب معدنی در کناره راه بندرعباس به سیرجان واقع شده‌است. این چشمه در دره ای قرار دارد که کوه گنو و ارتفاعات سخت آهکی‌اش از شمال و جنوب آن را دربر گرفته‌است.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز جمعه 29 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
ترجمه تخصصی کتاب
ویراستاری تخصصی مقاله
خطای دید/ حتی افرادی با ضریب هوشی بالا نمی‌توانند "تخم‌مرغ عید پاک" را که در "مهمانی خرگوشی" گم شده است، در 4 ثانیه پیدا کنند
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
ترجمه تخصصی متن
دارالترجمه رسمی به زبان انگلیسی
تبدیل پایان نامه به مقاله و کتاب
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
ویدیو/ سوال چینی "حامد آهنگی" از مترجم‌ زبان چینی/ اومد اداشونو دربیاره ولی محتواش جالب‌تر شد