در مورد چشمه گیلاس چه می دانید؟

  یکشنبه، 02 بهمن 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
در مورد چشمه گیلاس چه می دانید؟
اگر اهل سفر به چشمه‌های ایران باشید، می‌دانید این چشمه‌ها هرجایی از طبیعت کشورمان تازگی را به خاک هدیه می‌دهند. چشمه‌ای که امروز به دیدن آن می‌رویم، چشمه‌ای است که شاه‌عباس کنار آن تختی دارد. آب این چشمه زمین‌های فردوسی، شاعر بزرگ ایران را سیرآب می‌کرد. مقصد امروز ما چشمه گیلاس است.

چشمه گیلاس یکی از چشمه های بزرگ و تاریخی خراسان رضوی و نیز یکی از مکان های تفریحی و گردشگری استان به شمار می رود که در روستای چشمه گیلاس واقع شده است. این روستای بسیار زیبا در فاصله تقریبی ۲۵ کیلومتری چناران و همچنین ۴۸ کیلومتری شمال غرب شهر مشهد قرار گرفته است.

روستای چشمه گیلاس در فصل تابستان هوای خنک و مطبوعی دارد، به همین جهت در این فصل، گردشگران و طبیعت دوستان بسیاری به آن مراجعه می کنند. روستای چشمه گیلاس از توابع دهستان بیزکی بخش گلبهار و یکی از مناطق ییلاقی شهرستان چناران بوده که دسترسی به آن از طریق جاده مشهد– قوچان امکان پذیر است.

چشمه گیلاس که در متون تاریخی با نام چشمه گلسب نیز از آن یاد می شود یاد آور مرگ یزد گرد بوده است . گفته می شود روزی یزدگرد ملقب به بزه کار، پدر بهرام گور، در کنار همین چشمه از اسب لگد خورده و می میرد که شاید انتخاب کلمه گلسب با این داستان بدون ارتباط نباشد. همچنین شواهدی نیز مبتنی بر عبور چشمه گیلاس از شهر توس ثبت شده است که به نظر می رسد فردوسی در زمان حیات خویش در تلاش بوده است آب چشمه را به شهر توس برساند ولی موفق به این امر نمی شود. اما پس از مرگ این شاعر بزرگ، دخترش برای برآورده ساختن رویای پدرش دست به کار می شود و آب چشمه را به شهر توس جاری می سازد و آن را وقف عام می کند.

این چشمه به دلیل قرارگیری در موقعیت خاص جغرافیایی، همیشه دارای آب بوده و همچنین به دلیل قرار گرفتن در محل اختلاف سطح دو جلگه توس و مشهد و وضعیت خاص ارتفاعات نزدیک آن، از آب فراوانی بهره مند می باشد . چشمه گیلاس که در ارتفاع ۱۰۱۰ متری از سطح دریا واقع شده، به عنوان یکی از چشمه های معروف کشور شناخته می شود. عمق این چشمه ۴ تا ۵ متر و میزان آبدهی آن ۲۳۰ لیتر در ثانیه است. این چشمه از نوع چشمه های آهکی قلمداد می شود ، به همین جهت آب آن دارای درجه سختی بیشتری به نسبت دیگر چشمه های موجود در حاشیه شهر مشهد می باشد.

تاریخچه چشمه گیلاس

به نظر می رسد امیرعلی شیرنوایی در دوران حکومت تیموریان تلاش کرد تا آب این چشمه را به شهر مشهد جاری سازد؛ اما موفق نشد و اقدام وی نیمه تمام ماند. سرانجام در پی این اقدام و در دوران حکومت صفویان، شاه عباس صفوی در سال های ۱۰۱۶ تا ۱۰۲۳ هجری قمری موفق شد آب این چشمه را به مشهد رساند و با گذارندن از میان خیابان شهر، از بین صحن عتیق حرم امام رضا (ع) عبور دهد. البته آب این چشمه امروزه در شهر مشهد جاری نیست.

«گلسب»، نام قدیمی چشمه گیلاس است. به دلیل قرارگیری آن در محل اختلاف سطح دو جلگه توس و مشهد در کنار وضعیت منحصربه فرد و ویژه ی ارتفاعات مجاور این جاذبه زیبای طبیعی، دارای مخزنی پرآب در بخش شمالی چشمه است.از ویژگی های منحصربه فرد چشمه گیلاس، پر آب بودن آن در تمامی ایام سال است

در مورد وجه تسمیه این چشمه به گلسب، روایاتی جالب برسر زبان ها است. در متون تاریخی آمده است که این چشمه رابطه ای مستقیم با مرگ یزدگرد داشت. گویا یزدگرد، پدر بهرام گور که در آن روزگار به «بزه کار» شهرت داشته است، در کنار چشمه با برخورد لگد اسب از پای درمی آید و جان می سپارد. احتمالا همین مسئله باعث می شود چشمه گیلاس به چشمه گلسب شهرت یابد.

در «صاحب مطلع الشمس» شواهدی مبتنی بر عبور چشمه گیلاس از شهر توس ثبت شده است. به نظر می رسد فردوسی در زمان حیات خویش در تلاش بوده است آب چشمه را به شهر توس برساند که متاسفانه موفق به این امر نمی شود. اما پس از مرگ این شاعر بزرگ، دخترش برای برآورده ساختن رویای پدرش دست به کار می شود. وی آب چشمه را به شهر توس جاری می سازد و آن را وقف عام می کند.

بازدید از چشمه گیلاس

متاسفانه در دوران اخیر نگرانی هایی در باب نابودی این چشمه ی تاریخی و زیبا ایجاد شده است که همت بیشتر مردم و مسئولان را می طلبد. این مسئله به دلیل استفاده غیر اصولی و بیش از اندازه ی منابع زیرزمینی، کاهش مقدار بارندگی در طول سال و منتقل کردن آب های دشت چناران برای مصرف مردم و متاسفانه عدم اتخاذ راهکاری مناسب جهت جبران این میزان برداشت آب و عوامل دیگری اتفاق افتاده است.

با این همه طبیعت و فضای اطراف چشمه گیلاس به دلیل زیبایی چشم نواز، این مکان را به یکی از جاذبه های گردشگری طبیعی محبوب تبدیل ساخته است که بدون پرداخت هزینه و به راحتی می توان به آن دسترسی داشت. بهترین زمان بازدید از چشمه گیلاس، فصل تابستان به شمار می رود.

چشمه گیلاس

جاهای دیدنی نزدیک چشمه گیلاس

بسیاری از جاهای دیدنی اطراف مشهد را می شناسید. کشف این جاهای دیدنی را به شما می سپاریم و تمرکزمان را روی جاهای نزدیک تر به چشمه گیلاس می گذاریم.

  • روستای اخلمد: روستای اخلمد حدود 80 کیلومتری با مشهد فاصله دارد. این روستا به خاطر رودخانه ها، دره ها و آبشارهایش تماشایی است. هوای پاکیزه روستا هم که جایی برای تعریف ندارد، همه مان از آسمان آبی و زمین سبزش باخبریم. روستای اخلمد باغ های زیادی هم دارد و سیب هایش معروف است؛ پس چرا معطل کنیم؟ این روستاگردی هم فال و هم تماشاست.
  • آبشار اخلمد: اخلمد آبشاری است که در 12کیلومتری غرب چناران و در دل کوه های بینالود قرار دارد. این آبشار از جاهای دیدنی نزدیک چشمه گیلاس است. اگر بعد از روستای اخلمد 2 کیلومتر دیگر مسیرتان را ادامه بدهید، به این آبشار می رسید. آبشار اول آن 23 متر است و در مسیر به آبشار اصلی می رسیم که بلندایی 40متری دارد. آبشار سوم و چهارم اخلمد هم بالاتر از این هاست. بیشترین حجم آب را در بهار و زمان آب شدن برف کوه ها در این آبشار می بینید. این چهار آبشار دائمی هستند؛ اما این منطقه آبشارهای فصلی هم دارد. وسط این مسیر محلی است که به آن تخت شاه عباس می گویند. بعد از آبشار 40متری رودخانه ای دوکیلومتری هم هست. محلی ها در مسیر آبشار محصولاتشان را می فروشند. اگر اهل لواشک هستید، حتماً کنار یکی شان ترمز کنید.
  • کوه های اخلمد: جنس کوه های این منطقه آهکی است. به همین خاطر حفره های بزرگ و دره ای عمیق دارد. عمق این دره حدود 200 تا 300 متر است و برای صخره نوردی مناسب است. معروف ترین این دیواره های صخره ای، دیواره سفید، عقاب و الله اکبر است.
  • برج رادکان : برج رادکان هم در منطقه چناران است. این برج تاریخی که در معماری هم حرفی برای گفتن دارد، راهنمای مسیر است. در قدیم این بناها را کنار راه های اصلی می ساختند تا مسافرها در مسیری که هیچ علامتی نداشت، گم نشوند. این برج ثبت ملی هم شده اند. یادتان نرود که فاصله رادکان تا مشهد حدود 74 کیلومتر است.

چشمه گیلاس کجاست؟

در شمال شرق ایران و در استان خراسان رضوی، بخشی به اسم گلبهار است. گلبهار از توابع دهستان بیزکی به حساب می آید که روستای چشمه گیلاس در آن است. مسیر این چشمه در سمت راست جاده مشهد به قوچان است؛ البته چشمه گیلاس هم اسم یک روستاست و هم چشمه آن به چشمه گیلاس معروف است.

با هم سری به چشمه گیلاس مشهد زدیم و آبشارهای دیدنی و چشمه پرآبش را تماشا کردیم. هم سفری با ساعد نیوز برایتان چطور بود؟ حظش را بردید؟ اگر قبلاً به این چشمه سفر کرده اید، ما را در کامنت ها مهمان تجربه تان کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (642 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (82 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (53 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (44 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (27 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (12 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
دولت پزشکیان چگونه دولتی خواهد بود؟
قتل دلخراش و هالیوودی توسط پسر 17 ساله در شیراز
هیچ رهبری جرأت شلیک موشک به اسرائیل را نداشت!
توصیه پورمحمدی به پزشکیان برای چینش اعضای کابینه
اعلام اسامی پذیرفته‌شدگان بدون آزمون مقطع کارشناسی ارشد
توقف پذیرش دانشجو در دورۀ شبانۀ دانشگاه شهید باهنر کرمان
ویدیو/ شبیه‌سازی عواقب وحشتناک بمباران هسته‌ای/ قیامت مصنوعی یا پایان جهان در آمریکا
بایدن: نه تنها در مبارزات انتخاباتی هستم بلکه جهان را اداره می‌کنم
(ویدئو) وقتی سلبریتی‌های مرده دوباره زنده می‌شوند/ هوش مصنوعی کتاب‌ها را با صدای بازیگران فقید روایت می‌کند!
(ویدئو) جوانمردی بی‌نظیر شهریار ایران‌زمین کوروش کبیر در برابر زیباترین اسیر خود، پانته‌آ / داستانی که قرن‌هاست ستایش می‌شود!
زیبایی دختر ورزشکار برای تیمش دردسر آفرین شد
(ویدئو) الماس سیاه؛ راز سلامتی و زیبایی با نادرترین سیب جهان که همه را شگفت‌زده کرده است!
مسعود پزشکیان: کسانی که با ما نیستند هم مردم هستند/ پست و مقام برای قیافه گرفتن نیست، برای خدمتگزاری است
ویدیو/ تلفیق علم و فناوری در تولید هنر به وسیلۀ ربات‌های مجسمه‌ساز
ویدیو/ خلاقیت محشر یک هنرمند در ساخت خانۀ ویلایی لوکس با چوب بستنی و صمغ درخت برای سنجاب درختی
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان