ساعدنیوز
ساعدنیوز

آشنایی با تنگ مهریان یاسوج با چشم اندازی زیبا!

  سه شنبه، 26 اردیبهشت 1402   زمان مطالعه 5 دقیقه
آشنایی با تنگ مهریان یاسوج با چشم اندازی زیبا!
تنگ مهریان با چشم‌اندازی زیبا، از مقاصد طبیعی و جاذبه های گردشگری یاسوج به شمار می‌رود که در 5 کیلومتری مسیر یاسوج به اقلید واقع شده است. این تنگ در زمستان به محلی مناسب برای اسکی تبدیل می‌شود. در این فصل همچنین می‌توانید تشکیل یخ بزرگ بر روی صخره امامزاده حسن را ببینید و در آخر زمستان شکستن این یخ بزرگ را شاهد باشید.

نام روستایی دراستان کهگیلویه و بویر احمد است که در شهرستان بویر احمد، بخش مرکزی و دهستان سررود شمالی قرار دارد. در پنج کیلومتری مسیر یاسوج به اقلید منظره ای زیبا و طبیعی چشم هر مسافری را به خود جلب می کند که به تنگ مهریان شهرت دارد. ارتفاع متوسط آن از سطح دریا 1850 متر می باشد و از لحاظ طبیعی نیز میان رودخانه مهریان در شرق و کوه های دنا که در شمال آن قرار دارد محصور شده است. در ادامه با ساعد نیوز همراه باشید تا زیبایی های این منطفه را بیشتر توصیف کنیم.

چرا تنگ مهریان؟

  • از جاذبه‌های زیبایی است که در نزدیکی یاسوج قرار گرفته و امکانات مناسبی برای بازدیدکنندگان دارد.

  • تنگ مهریان طبیعتی بکر و فوق‌العاده، چشمه‌ها و درختان مختلف و آب‌وهوای مطبوع دارد که توجه گردشگران و مسافران زیادی را به‌خود جلب کرده است.

  • در بازدید از این تنگه می‌توانید تفریحات متنوعی مانند کوه‌نوردی، آب‌تنی، پیک‌نیک و طبیعت‌گردی را تجربه کنید.

  • از جمله تنگه های ایران است که کمتر شناخته شده است.

رودخانه مهریان که در سالیان نه چندان دور چندین انسان را به کام خود فرو برد، همچنین آبشارى مرتفع با عرض کم بر زیبایی های این روز افزوده است. نزدیک این آبشار که مى شوى نسیمی خنک و دلپذیر روحت را نوازش مى دهد و وسوسه زمان بیشتری را در کنار این مناظر طبیعی زیبا سپری کنی و حتی از صخره هاى کوچک آن بالا بروى، واقعا طبیعت مهریان و شگفت انگیزی دارد که تنگ مهریان در مرکز این زیبایی ها واقع شده است، سر زمینی همیشه سبز که فقط در فصل زمستان از سرسبزی آن کاسته می شود.

تنگ مهریان | تفرجگاهی شگرف

در 5 کیلومتری مسیر یاسوج – اقلید به منطقه‌ای می‌رسیم که دیدنی‌هایش به دلیل دسترسی دشوار نسبتا ناشناخته مانده است. تنگ مهریان منطقه‌ای دیدنی در استان چهار فصل کهگیلویه و بویراحمدست که در 2 کیلومتری روستای مهریان قرار گرفته؛ این روستا دشتی در پای کوه است و اقلیمی سرد و مرطوب دارد. تنگه مهریان از تلاقی دو رود آب‌نهر و مهریان که سرچشمه آنها کوه‌های بالادست‌اند، به‌وجود آمده و با ارتفاع 1850 متری از سطح دریا، از شرق میان رودخانه مهریان و از شمال میان کوه‌های دنا محصور شده است. قرار گرفتن این تنگه در میان درختانی مانند بلوط، چنار و بید، صدای دلنشین رودخانه، هوای مطبوع و لذت‌بخش، آن را به منطقه‌ای جذاب برای گردشگران تبدیل کرده و هر ساله پذیرای شماری از بازدیدکنندگان علاقه‌مند است.

تنگ مهریان جاذبه‌ای زیبا در یاسوج، که در فصل تابستان و بهار گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می کند. در این منطقه نیز چند مزرعه‌ پرورش ماهی وجود دارد که نقش پر رنگی در افزایش جذابیت منطقه ایفا می‌کند. تنوع درختانی از قبیل سپیدار، چنار، بلوط، افرا، کاج، انگور وحشی و بنه در تنگ مهریان باعث سرسبزی و طراوت بیشتر این منطقه شده است و از ویژگی‌های آن است و همچنین تنگه مهریان در زمستان هم مورد علاقه و محل آمد و شد علاقه مندان به ورزش اسکی است. در واقع این تنگه در این فصل در اثر شرایط آب و هوایی منطقه، یخی بزرگ بر روی صخره‌ای مقابل بارگاه امامزاده حسن تشکیل می شود که این توده یخ در یک ماه مانده به پایان سال شکسته می شود و 20 روز مانده به پایان سال با صدایی مهیب که تا کیلومترها شنیده می‌شود، از صخره فرو می ریزد.

 تنگ مهریان یاسوج

ویژگی های طبیعی و گردشگری برجسته تنگ مهریان یاسوج

تنگ مهریان یاسوج با برخورداری از آب‌وهوایی سرد و مرطوب و مناظری بدیع و شگفت‌انگیز یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی گردشگری ایران به حساب می‌آید. این تنگه در سایه‌سار انواع درختان کاج، بلوط، گردو، چنار، انگور وحشی و بید مجنون قرار گرفته است. مسیر دستیابی به تنگ مهریان پوشیده از شالیزارهای سرسبزی است که عطر برنج محلی را تا کیلومترها پخش کرده و آدمی را به خیال‌انگیزترین رویاها دعوت می‌کنند.
تماشای گل‌های آفتابگردان، خانه‌های کاه‌گلی روستا و تلاش بی‌وقفه مردم مهربان این ناحیه از زیباترین تصاویری است که تا مدت‌ها در ذهن گردشگران این منطقه باقی می‌ماند. نهر خروشانی که از کوه دنا سرچشمه می‌گیرد با پیچ‌وتابی دلفریب از میان این تنگه عبور می‌کند. در فصل‌های پر باران، عمق این رود به بیش از یک متر می‌رسد. در این ناحیه، تنگه کوچک‌تری نیز وجود دارد که به تنگ دوآب معروف است و از تلاقی نهرهایی تشکیل شده که بیش‌تر آب خود را از ذوب شدن برف و یخ کاکان تامین می‌کنند.
رودخانه مهریان، با گذر از تنگ مهریون و پیمودن مسیری نسبتا طولانی، سرانجام به رودخانه کارون واقع در استان خوزستان می‌پیوندد. به خاطر داشته باشید، گشت‌وگذار در این تنگه نیازمند عبور مکرر از رودخانه خواهد بود. بنابراین، خصوصا در فصل‌های پر بارش، لازم است گردشگران کلیه نکات ایمنی را رعایت کرده و با احتیاط کامل، عرض نهر را طی کنند. فاصله اندک این مکان با شهر یاسوج، گردشگران را تشویق می‌کند که پس از سپری کردن اوقاتی خوش در این تنگه از سایر جاذبه‌های این شهر بازدید کنند.

 تنگ مهریان یاسوج

جاهای دیدنی نزدیک به تنگ مهریان یاسوج

از دیدنی‌ترین مکان‌های اطراف تنگ مهریان یاسوج می‌توان به آبشار یاسوج اشاره کرد که در فاصله 2 کیلومتری از مرکز این شهر قرار دارد. پارک ساحلی رود بشار نیز فضایی زیبا و تماشایی است که در ورودی یاسوج واقع شده است. گردشگران در سفر به یاسوج می‌توانند در این مکان به قایقرانی پرداخته و اوقات خوشی را سپری کنند.
تل خسرو یا تل خسروی هم یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری تاریخی نزدیک به تنگ مهریان است که یادگاری از دوران حکمرانی کی‌خسرو به حساب می‌آید. موزه یاسوج نیز با آثار باستانی به‌جا مانده از دوره‌های مختلف تاریخی یکی از دیدنی‌ترین مکان‌هایی است که نظر علاقه‌مندان به تاریخ و هنر را به خود جلب می‌کند. قدمت برخی از اشیاء این موزه به هزاره‌های اول و دوم پیش از میلاد مسیح می‌رسد.
علاوه بر آن‌چه که گفته شد، پیست اسکی کاکان با قرارگیری در دامنه‌های مرتفع زاگرس از زیباترین پیست‌های ایران به حساب می‌آید. دوست‌داران ورزش اسکی و سرگرمی‌های زمستانی با مراجعه به این مکان می‌توانند خاطره‌ای فراموش‌نشدنی را با خود به‌همراه ببرند. از سوی دیگر، دشت راق یکی از تماشایی‌ترین جلوه‌های طبیعی اطراف یاسوج است که با آغوشی پر از گل‌های صحرایی و چشمه‌هایی زلال و گوارا، تصویری به‌یادماندنی را در پیش چشم گردشگران ترسیم می‌کند. مسافران تنگ مهریان با صرف زمانی اندک می‌توانند به دشت راق سفر کرده و از مناظر دیدنی آن بهره‌مند شوند.
از دیگر یادگارهای تاریخی این منطقه می‌توان پل پاتاوه را برشمرد. این پل با قرارگرفتن در فاصله 15 کیلومتری از دنا گوشه‌ای از معماری دوران صفویه را به نمایش می‌گذارد. جاهای دیدنی یاسوج بی‌شمارند. گردشگران در سفر به تنگ مهریون می‌توانند از یکایک این مناظر زیبا بهره‌مند شوند.

خلاصه

تنگ مهریان یاسوج که از آن با عنوان تنگ مهریون نیز یاد می‌شود یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد است. تنگ مهریون در مسیر یاسوج به اقلید و در فاصله 2 کیلومتری روستای مهریان قرار دارد. این تنگه با قرار گرفتن در میان دیواره‌های سر به فلک‌کشیده دنا و با درختان بید مجنون، چنار و بلوطی که آن را احاطه کرده‌اند، یکی از تماشایی‌ترین جلوه‌های طبیعی را در این مکان کم‌تر شناخته شده ایجاد کرده است.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (79 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (75 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (38 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (36 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (33 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (30 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (27 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (24 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (23 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (19 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: پلیس یه خانومی رو گرفته که چرا یکطرفه میری گفته به شما ربطی نداره من زن آقای قرائتی ام +ویدئو😂👌 (16 نظر) عکسی از خانه ابدی زهره فکور صبور و هنرمندی که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... (15 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (13 نظر) بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری (13 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (12 نظر)
دیگران می‌خوانند   
خلاقیت بی نظیر یک طراح مبل راحتی با الهام از مدل عقرب سیاه/ مغز تو رو باید تو موزه نگه داشت+عکس خلاقیت منحصربفرد یک ایرانی برای ساختن قلیان با آفتابه حماسه آفرید/ این عتیقه فروشی نیست+عکس رونمایی از چهره جذاب و بدون ریش و سبیل عباس کاکاوندی، بازیگر داعشی سریال پایتخت/ تو خیابون اصلا قابل شناسایی نیست!+عکس 4 زنگ خطر که باید قبل از خشک شدن گیاهان به آن توجه کنید موثرترین روش های از بین بردن جوش سر سیاه بینی در خانه چرا ابروهام رنگ فیبروز و هاشور رو نمیگیره (ویدئو)سکانس خنده دار خواستگاری قل مراد از فروغ در سریال باغ مظفر/شفیعی جم باز هم ملت رو از خنده روده بر کرد خلاقیت هوشمندانه اُوستا نقّاش برای رنگ آمیزی3 بعدی اتاق کودک/ وقتی استعداد تو خون آدم باشه میشه همین+ عکس فال ابجد روزانه یکشنبه 16 اریبهشت 1403 فال شمع یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 فال انبیاء روزانه امروز یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 + فیلم فال قهوه با نشان روز یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 نگاهی به کیک تولد 48 سالگی و 2طبقه کریم باقری/ شیک در عین سادگی+ عکس خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! شاهرخ‌خان در تهران دستگیر شد عکسی از خانه ابدی علی طباطبایی و پدربزرگش که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... لحظه هولناک سقوط دکل برق روی یک خودرو وسط جاده؛ انفجار مخزن! +ویدئو نگاهی به خونه زندگی لوکس و دلباز پاشا جمالی، مهیار سریال نون خ+عکس/ چه مبلمان خوش رنگ و باکلاسی😍 فریبا نادری: همسرم منو نمیگرفت تا اینکه گریه و زاری کردم گفتم من جوونیمو برات گذاشتم+ویدئو مادرانگی و بچه داری کیوت حدیث میرامینی، روشنکِ سریال دلنوازان/ ماشالا چه بچه بانمکی+عکس صحبت های خنده دار آقای قرائتی: به رهبر گفتم برای بچه های مدرسه پول بدیم طلبه بیاد نماز بخونه گفت نمیخواد نماز برای خداست گفتم پول تاکسیشو باید بده +ویدئو😂👌 خلاقیت خنده دار مهندس ایرانی در پیوند موفقیت آمیز پیکان به پرشیا حماسه آفرید+عکس/ شرکت بنز باید سازنده اینو استخدام کنه تغییر استایل سامان صفاری، امیر سریال دلدادگان در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس انتخاب بازیگران منوچهر هادی در فیلم جدیدش بدون حضور یکتا ناصر +عکس/از جواد خیابانی تا حمید گودرزی... نگاهی به سفر رهبر انقلاب به لرستان با ماشین معمولی و فقط با یک راننده/مردم لُر جواهرند +عکس این زن اولین واردکننده تاکسی به تهران بود/ یک تاکسی سهم پسرانی که متاهل می شدند+عکس (عکس) گریه های تلخ محمود احمدی نژاد در روز تشییع پیکر برادر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی عکسی از تیپ خاص اسحاق جهانگیری در طبیعت /هوا واقعا دلچسب است روزی روزگاری 21 مغازه پالان‌دوزی در بازار طهران قدیم+عکس/نعل و میخ؛ ابزار یک شغل پردرآمد محبوب‌ترین سکه طلا در بازار ایران این سکه است آیا فرزندتان یک استعداد استثنایی است؟ به دنبال این نشانه‌ها باشید! راز چهره‌ی نیاکان ما فاش شد / چهره نئاندرتال 75 هزار ساله بازسازی شد! + تصویر معمای جالب ریاضی که از 1000 نفر 1 نفر توانست به آن پاسخ دهد (ویدئو) تمرینات سخت و نفس‌گیر رانندگان فرمول یک! (ویدئو) پایان فضا، راز حل شده یا افسانه‌ای ابدی؟ قبول شدگان ماده 28 پس از قبولی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش باید چه کنند؟ (ویدئو) با رعایت این نکات از آسیب نرسیدن به ماشین خود در فصل گرما اطمینان حاصل کنید (ویدئو) این بار با کمک هوش مصنوعی سیمپسون‌ها پا به دنیای واقعی گذاشتند!
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...