آشپز شو؛ طرز تهیه عدسی صبحانه خوشمزه و مجلسی به روش رستورانی

  پنجشنبه، 03 آبان 1403 ID  کد خبر 414846
آشپز شو؛ طرز تهیه عدسی صبحانه خوشمزه و مجلسی به روش رستورانی
ساعدنیوز: عدسی یکی از غذاهای سنتی کشورمان است که به عنوان صبحانه سرو می شود. این غذای خوشمزه را به سلیقه خود می توانیم با موادی مثل سیب زمینی یا قارچ درست کنیم، برای مشاهده آموزش آشپزی سنتی و مرحله به مرحله طرز تهیه عدسی در ادامه با ساعدنیوز همراه باشید.

به گزارش سرویس مجله خانواده ساعدنیوز، عدسی یکی از غذاهای سنتی کشورمان است که به عنوان صبحانه سرو می شود. این غذای خوشمزه را به سلیقه خود می توانیم با موادی مثل سیب زمینی یا قارچ درست کنیم، برای مشاهده آموزش آشپزی سنتی و مرحله به مرحله طرز تهیه عدسی در ادامه با ساعدنیوز همراه باشید.

مواد لازم برای پخت عدسی (3 نفر)

آب: 4 پیمانه + 3 پیمانه آب داغ

عدس: 1 پیمانه

روغن آفتابگردان: 2 قاشق سوپ‌خوری

کره: 1 قاشق سوپ‌خوری

پیاز (ریز خرد شده): 1 عدد

نمک: به میزان لازم

زنجبیل تازه (پوست کنده و رنده شده): 1 و 1/2 قاشق چای‌خوری

سیر (ریز خرد شده): 4 حبه

گوجه فرنگی (نگینی خرد شده): 400 گرم

رب گوجه فرنگی: 2 قاشق سوپ‌خوری

خامه پرچرب یا شیر پرچرب: 1/2 پیمانه

برگ گشنیز تازه (خرد شده): 1/4 پیمانه (برای تزیین)

طرز تهیه عدسی

مرحله اول

برای تهیه عدسی خوشمزه و مخصوص به روش سنتی ابتدا یک کاسه بزرگ را از آب پر می کنیم و عدس را نسبت به نوع آن به مدت 30 دقیقه تا 2 ساعت در آب می خیسانیم. پس از گذشت این زمان عدس را آبکشی و تمیز می کنیم.

مرحله دوم

اگر از عدس محلی استفاده می کنید حتما با دقت آنرا با پاک کنید زیرا در میان عدس های محلی سنگ ریزه زیاد وجود دارد. در این مرحله پیاز را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم سپس با 1 قاشق غذاخوری از روغن زیتون در یک قابلمه مناسب تفت می دهیم.

مرحله سوم

در مرحله سوم تفت دادن پیاز را تا زمانی که سبک شود ادامه می دهیم. در ادامه مقداری زردچوبه اضافه می کنیم و تفت دادن را ادامه می دهیم تا زردچوبه و پیاز یکدست شوند. رب گوجه فرنگی را به مخلوط پیاز و زردچوبه اضافه می کنیم.

مرحله چهارم

سپس خوب تفت می دهیم تا رب گوجه فرنگی به خوبی سرخ شود. توجه داشته باشید که سرخ کردن رب گوجه فرنگی علاوه بر اینکه طعم و بوی خامی آنرا می گیرد باعث می شود در پایان عدسی خوشرنگ تری داشته باشیم.

مرحله پنجم

در این مرحله عدس آبکشی شدهرا به همراه مقداری نمک و فلفل سیاه به قابلمه اضافه می کنیم و در صورت تمایل عدس را هم کمی تفت می دهیم. در ادامه 6 لیوان آب به قابلمه اضافه می کنیم و درب قابلمه را قرار می دهیم تا عدس به آرامی بپزد.

مرحله ششم

حالا حرارت زیر قابلمه را زیاد می کنیم تا آب سریعتر به جوش بیاید ، پس از اینکه آب داخل قابلمه به جوش امد حرارت را کم می کنیم تا عدسی با حرارت ملایم بپزد. در ادامه آرد سفید را به همراه 1 قاشق غذاخوری روغن زیتون در یک تابه کوچک تفت می دهیم.

مرحله هفتم

تفت دادن آرد باعث می شود که تا طعم و بوی خامی آن گرفته شود و در نهایت رنگ آن کرمی شود. پس از اینکه آرد را خوب تفت دادیم آنرا به قابلمه عدسی اضافه می کنیم. این کار باعث می شود عدسی لعاب خوبی بگیرد.

مرحله هشتم

در ادامه سیب زمینی را به صورت مکعب های کوچک خرد می کنیم تا راحت تر پخته شوند ، سپس با آب سرد آبکشی می کنیم و کنار می گذاریم. پس از اینکه عدس ها نیمپز شدند سیب زمینی های خرد شده را به قابلمه اضافه می کنیم.

مرحله نهم

برای پخت سیب زمینی ها 30 دقیقه زمان کافی است و اگر آنها را خیلی زود داخل عدسی بریزیم له می شوند و ظاهر عدسی را خراب می کنند.پس از اینکه عدسی اماده شد می توانید برای تزیین آن از کنجد، جعفری تازه یا پیاز داغ به سلیقه خود استفاده کنید.

برای دیدن مطالب بیشتر درباره آشپزی با ما همراه باشید.

برچسب ها: غذا عدسی

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پزشک رهبر معظم انقلاب: به رهبری توصیه کردیم که میوه بخورند اما ایشان بعد از پرسیدن قیمت میوه‌ها ارزانترین میوه را انتخاب کردند که همه مردم توان خرید آن را دارند+ویدئو (773 نظر) بهاره رهنما: آدمی که بعد 30 سال کار کردن نتونه رفاه مالی داشته باشه آدم بی دست و پاییه! ما راننده تاکسی‌ها و پاکبان‌ها بابت بی دست و پایی‌مان از شما معذرت می‌خواهیم خانم بهاره رهنما+فیلم (513 نظر) ارژنگ امیرفضلی در کانادا: آدم‌ها می‌گن بریم خارج عشق و حال کنیم اما وقتی میان اینجا میگن بریم همون ایران، من خودم بخوام نفسی از ته دل بکشم میرم ایران+فیلم (147 نظر) المیرا شریفی مقدم خطاب به شاهزاده امارات: زیاد حرف بزنی باید 2 تا جزیره دیگه رو هم پس بدی +عکس (144 نظر) هادی چوپان در برنامه علی ضیا: قهرمان جهان شدم صبحش رفتم سر ساختمون گچکاری؛ صاحبکارمون بنر یک در یک زده بود آقا قهرمان جهان شدی مبارکه!/ از شیراز تا تهران رو با اتوبوس می اومدم (137 نظر) محمدرضا شریفی نیا: رهبر معظم انقلاب در زمینه ادبیات متبحّر هستند خصوصا ادبیات روس؛ خیلی جالب بود که یک روحانی چقدر مسلط بر ادبیات کشورهای دیگه هستند+ویدیو (88 نظر) الهام حمیدی: تا حالا بوتاکس نکردم؛ مخالف عمل زیبایی نیستم اما احساس می‌کنم برای من زوده+ ویدیو (85 نظر) محمدرضا گلزار برای اولین بار با انتشار عکس مادر جوان و باکلاسش در اینستاگرام تولدش را تبریک گفت+عکس/ مادرشوهر جوان آیسان خانوم چه چهره مهربونی داره (84 نظر) رهبر معظم انقلاب: ساعت 5 صبح که کارم رو شروع می‌کنم، ده و نیم دلم میخواهد بخوابم +ویدیو/ شرح یک روز کاری پُربار از زبان رهبری (75 نظر) حضور بازیگران مشهور ایرانی در ورژن ایرانی افسانه جومونگ/ رضا عطاران در نقش موپالمو، امین حیایی در نقش یونگ بو، الناز شاکردوست در نقش سوسانو و جواد عزتی در نقش جومونگ+فیلم (71 نظر) زهرا خواهر رضا داوودنژاد: روز اول مهر صبح با مادرم رفتم مدرسه و بعد از ظهرش دیگه مادرم رو ندیدم، به خاطر اینکه ایشون سکته قلبی کردند و از دنیا رفتند (60 نظر) محمود احمدی‌نژاد: مهران مدیری به من پیغام داد که من یه سریال ساختم و مجوز نمیدن پرسیدم و به من گفتند این داره دوره ریاست‌جمهوری تو رو نقد میکنه+ویدیو (59 نظر) ناصرالدین‌شاه: این شهر زن‌های بسیار خوشگل دارد /دخترهای مثل حوری را نگاه می‌کردم و افسوس‌ها می‌خوردم (52 نظر) قاب نوستالژی؛ نگاهی به تصاویر خاطره انگیز بچه های دهه شصتی که تا عمر دارن یادشون نمیره (49 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران امین زندگانی، بازیگر جوکر که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (47 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
گفتگوی پدرانه رهبر انقلاب با فرزندان شهدای امنیت + فیلم / پدر یعنی گرمی یک خانه، پدر یعنی شانه مردانه، پدر یعنی اشک پنهانی، پدر یعنی قلب بارانی ...
دنیای سلامت؛ خوراکی‌هایی که مغز شما را نجات می‌دهند
استاد دانشگاه تبریزی از خیر خانه 12 میلیادری‌اش گذشت ...
بسته تاریخ امروز | بذل و بخشش شاه پهلوی برای معشوقه هالیوودی‌اش و ولخرجی فرح دیبا از جیب ملت برای طلا و جواهراتش!
ماجرای کامل غزاله و آرمان؛ عشقی که منجر به جنایت شد / جزئیات پرونده مقتول جوانی که مفقود ماند!
کتاب «از شریف تا لس‌آنجلس»؛ منتخب پنجمین دورۀ مسابقات کتابخوانی دانشجویی هشت‌بهشت
دانشجویان با استعداد قربانی موسسات غیرمجاز اعزام دانشجویان به خارج از کشور+ ویدیو
ماجرای خنده‌دارترین و عجیب‌ترین عکس انیشتین در جشن تولد 72 سالگی‌اش چیست؟/ عکسی که در مودِ خستگی و بی‌حوصلگی انیشتین گرفته شد تبدیل به کارت پستال جهانی شد
بسته فیلم امروز | سفارش عجیب عمو رشید برای یک اعدامی، عصبانیت مریم امیرجلالی از رضا عطاران، دلخوری اکبر عبدی از قضاوت‌ها و مجسمه جالب مهران غفوریان با تمام جزئیات
جزئیات دقیق و کامل دوئل مرگبار به خاطر عشق دختر صاحبکار / قتل بی‌رحمانه جوان 26 ساله به دست دوستش
عکس/ پاسخ خنده‌دار یک دانش‌آموز ایرانی به سوال امتحانی که معلم بعد از خواندن جوابش، ترجیح داد استعفا بدهد😂
(ویدئو)درخواست دانش‌آموز قاتل از معلم طناز و کمدینش، عمو رشید/ قدرت الله ایزدی: سفارش می‌کنم یه جای خوش‌ آب‌ و هوا دارت بزنن!
(ویدئو) شاهکار هنرمند خلاق و باذوق ایرانی با تبدیل کردن فرمول‌های ریاضی به تصویر«پروفسور مریم میرزاخانی»+ عکس
تست هوش ناسا/ حتی افرادی با ضریب هوشی بابک فردوسی نمی‌توانند سوالی از آزمون ورودی ناسا را در 10 ثانیه پاسخ دهند
جذاب ترین تصویر روز ناسا: خفاش کیهانی؛ زایشگاهی در دل تاریکی
منتخب روز   
جزئیات دقیق و کامل دوئل مرگبار به خاطر عشق دختر صاحبکار / قتل بی‌رحمانه جوان 26 ساله به دست دوستش جزئیات کامل عملیات ناموفق گروگان گیری مسلحانه / پسر 18 ساله به سلامت آزاد شد قتل توسط فردی که 4ماه از آزادی اش می گذشت بازگشت مجدد موج شدید فیلترینگ / آقای رئیس جمهور! فقط 2 ساعت فیلترینگ را برداشتید رفتار خارج از عرف و بی‌احترامی اردوغان به پزشکیان در اجلاس بریکس+ویدئو (فیلم) کباب بازی مردم لبنان زیر بمباران وحشتناک اسرائیل / انصافاً این روحیه مردم لبنان قابل ستایشه ... عکس دیده نشده از معشوقه یهودی مظفرالدین شاه قاجار / ماشالا مَردیه برای خودش!😂 زوایای پیدا و پنهان سرطان‌های ارثی/آیا سرطان ارثی است؟ بازداشت مردی که به اسیدپاشی روی دوستش متهم است وحشتناک ترین قتل مرد جوان به دست بستگانش / صحنه‌سازی زن و شوهر جوان برای طبیعی جلوه دادن مرگ 4 محکوم پرونده مشروبات الکلی مسموم اعدام شدند مال باخته برای پیدا کردن دزد خودرواش اشتباهی مردی بیگناه را ربود!