دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

بازار / بازار بورس /

اصلاح قیمت در بورس چیست؟ 

شنبه، 29 شهریور 1399
ساعد نیوز: زمانیکه شاخص سهام بیش از ۱۰ درصد سقوط می کند وارد محدوده اصلاح قیمت یا correction می شود. اصلاح قیمت یعنی اینکه سهمی در حال صعود یا نزول است ولی این سهم همیشه نزول یا صعود نمی‌کند بلکه وسط کار یک اصلاح انجام می‌دهد همچنین مدت زمان یک دوره اصلاح قیمتی کوتاه بوده و عموما بین سه تا چهار ماه خواهد بود. ا

اصلاح قیمت عبارت است از حرکتی که بخشی از روند غالب بازار را خنثی می کند. یعنی قیمت برخلاف موج اصلی حرکت می کند. در حالت کلی سهم به صورت یک باره صعود یا نزول نمی کند و معمولاً بصورت پلکانی بالا یا پایین می رود. زمانی که احساس شود قیمت ها بیش از اندازه حقیقی شان رشد کرده اند و از طرفی سرمایه گذاران اقدام به فروش سهام خود می کنند را دوران استراحت و در صورت رشد بیش ازحد سهام که متعاقلیا فروش های بعدی سنگین تری را ایجاد می کند را دوران اصلاح قیمت نیز می نامند به طورکلی اصلاح می تواند یک حرکت نزولی درروند صعودی یا یک حرکت صعودی در یک روند نزولی باشد. اما در بیشتر مواقع منظور از اصلاح، کاهش نسبی قیمت ها در یک روند صعودی است. در علم تکنیکال مبحثی به نام الگوهای برگشتی وجود دارد. الگوهای برگشتی در انتهای روندهای صعودی یا نزولی شکل می گیرند و بیانگر برگشت بازار هستند. به عبارت دیگر الگوهای برگشتی باعث تغییر روند بازار می گردند. یکی از اولین نشانه های تشکیل الگوهای برگشتی شکسته شدن خط روند است. از انواع آن نیز می توان به الگوی برگشتی سر و شانه، الگوی بازگشتی سر و شانه معکوس و الگوی بازگشتی سقف یا کف دوقلو اشاره کرد که توضیح مفصل آن ها در این مبحث نمی گنجد.

مناسب ترین عکس العمل هنگام بروزاصلاح قیمت چیست؟

باید بدانید زمانی که اصلاح رخ می دهد بهترین زمان برای خرید می باشد شاید بپرسید چرا؟ حال ما پاسخ سوال شما را در ادامه خواهیم داد: سهام هایی که دارای ارزش ذاتی هستند همواره به صورت صعودی حرکت نمی کنند و روند رشد آنها نیز به صورت پلکانی تغییر می کند. این حرکت پلکانی براورد میزان عرضه و تقاضا در بازار های مالی است. اصلاح قیمت آن نقطه ای است که عرضه بیشتر از تقاضاست لذا قیمت ها کاهش می یابد. دوره اصلاح قیمت همیشگی نیست و سهام به شرط داشتن ارزش ذاتی به روند افزایشی خود باز می گردد، پس بهترین زمان برای خرید ارزان سهام یا ارز دیجیتال است.

انواع اصلاح قیمت

ﻧﻤﻮدارﻫﺎ از دو ﺑﻌﺪ ﻗﯿﻤﺖ و زﻣﺎن تشکیل شده اند، لذا اصلاح ها نیز می توانند در دو بعد قیمتی و زمانی اتفاق بیفتند.در اصلاح زمانی، روند معکوس روند قبلی، طی مدت زمان بلندتری ولی با اصلاح قیمت کمتر شکل می گیرد، بدین معنی که شاهد روندی خلاف جهت روند قبلی (عمدتاً منظور نزولی است) هستیم که بازه ی زمانی طولانی مدتی را ادامه پیدا می کند ولی به لحاظ قیمتی، سهم کاهش قیمت زیادی را نخواهد داشت. این در حالی است که در اصلاح قیمتی، شاهد اصلاح بیشتر قیمت در مدت زمان کوتاه تر هستیم عموماً چنین اتفاقی پس از صعودهای یک باره و سریع اتفاق می افتد، بدین معنی که روند خلاف جهت روند قبلی (عمدتاً نزولی) بازه ی زمانی کوتاهی را به خود اختصاص می دهد ولی سهم در همین بازه ی زمانی کوتاه مدت، کاهش قیمت زیادی را تجربه می کند.

تفاوت ریزش و اصلاح قیمتی سهم

برای بررسی اینکه سهم ریزش داشته یا اصلاح در ابتدا کف و سقف نمودار سهم را در نظر میگیریم

سپس بر اساس کف و سقف قیمت یک فیبوی اصلاحی ترسیم می کنیم

با توجه به تصویر زیر قیمت سهام در ابتدای موج ۲۳۰ تومان بوده است و از این قیمت رشد داشته تا قیمت ۶۶۷ تومان. اگر سهم از قیمت ۶۶۷ تومان شروع به کاهش کرد تا زمانی که سهم داخل فیبوی اصلاحی باشد یعنی قیمت آن هنوز پایین تر از ۲۳۰ تومان نیامده باشد میگوییم سهم دچار اصلاح شده نه ریزش.

اما در صورتی که قیمت سطح ۲۳۰ تومان را بشکند و از این قیمت پایین تر آید می گوییم سهم دچار ریزش شده است مانند تصویر زیر:

تفاوت پولبک و اصلاح قیمت چیست؟

پولبک و اصلاح قیمت هر دو به معنی جابجایی روند است، اما این نکته را در نظر داشته باشید که بین این دو مفهوم یک تفاوت مهم وجود دارد و آن هم این است که پولبک ها موقت و اصلاح ها طولانی مدت هستند. پولبک ها نشانه ی از تغییر روند و تبدیل مقاومت های شکسته شده به حمایت و حمایت های شکسته شده به مقاومت هستند و اصلاح ها نشانه ی ادامه روند صعودی و یا نزولی در جهت ایجاد الگوهای پلکانی قیمت هستند.

دوران اصلاح قیمت، بهترین زمان خرید سهم

قیمت سهام شرکت ها به شرط دارا بودن ارزش ذاتی بالاتر از قیمت معاملاتی در بازار و نیز شرایط بنیادی مناسب، تکرار و پایداری و یا بهبود و افزایش سودآوری آتی، به صورت مداوم و بی وقفه به صورت صعودی حرکت نمی کنند و همانطور که در ابتدای این مطلب توضیح داده شد، حرکت به صورت پلکانی خواهد بود. دلیل بنیادی و اصلی این حرکات پلکانی نیروهای عرضه و تقاضای بازار هستند، جایی که نیروی عرضه بر نیروی تقاضا غلبه می کند روند اصلاح به صورت نزولی شکل می گیرد، با کاهش قیمت ها، قیمت بازار از ارزش ذاتی فاصله بیشتری پیدا می کند و به بیان ساده تر سهام ارزان تر در بازار معامله می گردد و این خود فرصت مناسب “قیمتی” را برای خریداران فراهم می کند.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
ویراستاری تخصصی مقاله
هزینه چاپ یک کتاب
عشق و حال شبانه با خودروی پلاک دولتی کار دست آقای راننده داد! / راننده از صحنه تصادف گریخت + فیلم
تماشای بازی تیم استقلال در کنار مزار جوان تازه فوت شده توسط دوستان بامعرفتش+ویدیو/ بامرام شما هستن بقیه اداتون رو درمیارن👌
تبدیل پایان نامه به مقاله و کتاب
دارالترجمه رسمی به زبان انگلیسی
اولین تصاویر از لحظه اهدای انگشتری خاص توسط رهبر معظم انقلاب به وحید شمسایی
رونمایی از جیمی جامپ پرورترین ورزشگاه لیگ برتری ایران/ یک بادیگارد در حد یاسین چوکو محافظ لیونل مسی برای اینجا لازمه +فیلم
نگاهی به تغذیه مدرسه ساده و سالم پناه و نبات دخترای شاهرخ استخری در بلژیک+عکس/ مثل همیشه مقوی و مفید
خلاقیت جالب دانشجویان آمریکایی برای اعلام انزجار از اسرائیل و رژیم صهیونیستی با الهام از ایرانی‌ها! + فیلم