دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / بیماری ها و راههای درمان /

آستیگماتیسم چشم و راههای درمان آن 

سه شنبه، 08 مرداد 1398
آستیگماتیسم یکی از مشکلات شایع چشمی است و یک نقص قابل درمان در قسمت انحنای چشم محسوب می گردد که موجب تاری دید در مسافت های دور و نزدیک می شود.

آستیگماتیسم چیست ؟

در آستیگماتیسم شکل قرنیه چشم شما غیرعادی است که این امر باعث تاری دید می شود. از آن جا که قرنیه شکل واقعی خود را ندارد، نوری که وارد چشم می شود از طریق شبکیه چشم دریافت نمی شود. در نتیجه هرچه فاصله شیئی که به آن نگاه می کنید دورتر باشد، بیشتر دچار تاری دید می شوید. در اغلب موارد آستیگماتیسم با مشکل بینایی مانند نزدیک بینی یا دوربینی ظاهر می شود.

انواع آستگماتیسم

آستیگمات نزدیک بین: یک یا هر دو نیمه چشم ها نزدیک بین هستند.( اگر هر دو نصف چشم نزدیک بین باشند، چشم ها در درجه های متفاوت، آستیگمات نزدیک بین هستند)

آستیگمات دوربین: وقتی یک یا هر دو نیمه چشم دور بین هستند.( وقتی هر دو دوربین هستند، چشم ها در درجه های متفاوت آستیگمات دوربین هستند.)

آستیگمات ترکیبی: یک نیمه نزدیک بین و نیمه دیگر دوربین است.

علائم آستیگماتیسم

  • دید تار یا به هم ریخته
  • خستگی یا ناراحتی چشم
  • سردرد
  • مشکل دید در شب
  • دوبینی

دلایل بروز آستیگماتیسم

این عارضه ممکن است ارثی بوده و یا پس از آسیبی به چشم یا جراحی چشم ایجاد شود. پدیده ی نادری به نام قوز قرنیه نیز می تواند منجر به آستیگماتیسم شود.

در قوز قرنیه، قرنیه به صورت پیش رونده نازک شده و بیشتر به شکل مخروط می شود. این حالت باعث ایجاد آستیگمات چشم می گردد. گرچه در بیشتر موارد اعوجاج بصری ناشی از قوز قرنیه می تواند با لنزهای چشمی برطرف شوند، اما این بیماری می تواند تا مرحله ای پیشرفت کند که نیاز به جراحی هایی مانند پیوند قرنیه داشته باشد.

چگونگی تشخیص آستیگمات

استفاده از شیشه های یا لنزهای اصلاح دید برای آستیگماتیسم: برای آستیگماتیسم، معمولاً یک لنز نرم مخصوص که توریک نام دارد تجویز می شود. این دسته از لنزها که برای آستیگماتیسم استفاده می شوند قابلیت منحرف کردن نور در یک جهت را بیشتر از جهات دیگر دارند. همچنین دسته دیگری از لنزها وجود دارند که لنز سخت نامیده می شوند. این دسته از لنز ها برای افرادی که مبتلا به آستیگماتیسم شدید هستند تجویز می شود. پزشک شما بعد از انجام معاینات، لنز متناسب با نیاز شما را به شما معرفی خواهد کرد.

درمان آستیگماتیسم به کمک جراحی انکساری: راهی دیگر برای درمان آستیگماتیسم، تغییر شکل قرنیه توسط جراحی انکساری و یا توسط لیزر است. از آنجایی که بیشتر از یک نوع جراحی انکساری وجود دارد، بسته به شرایط ممکن است از حالت خاصی از جراحی برای درمان آستیگماتیسم استفاده شود.

سخن آخر

با خواندن کتاب یا مجله این تمرین را شروع کنید. بعد از مدتی که مطالعه کردید چشم ها را به نقطه ای دیگر بدوزید، مثلا به یک کارت بازی نگاه کنید. دوباره بعد از گذشت چند ثانیه به خواندن کتاب ادامه دهید. هر چند دقیقه یک بار این تمرین را تکرار کرده و به اجسام دیگر خیره شوید. این کار را چند دقیقه تا وقتی که چشم ها خسته شود می توانید ادامه دهید. اگر آستیگمات دارید یا کسانی را در اطراف خود می شناسید که از آستیگمات رنج می برند می توانید این ورزش ها را برای آنها شرح داده و به رفع مشکل آنها کمک کنید.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
رونمایی از فرزند پسر دیده نشده و بزرگ مرحوم مهرداد میناوند/ چقد شبیه پدرشه +عکس
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
نگاهی به جشن تولد 93 سالگی پدر حمید معصومی نژاد گوینده خبر از رُم/مبارکا باشه +عکس
طلاق بی سر و صدای آرام جوینده و سپهر حیدری در پی انتشار ویدئوهای مستهجن و غیراخلاقی
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
گردش لاکچری شبنم قلی خانی بازیگر نقش مریم مقدس در یک کافه سر سبز در دبی/ خوش بگذره +عکس
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
نگاهی به تغذیه مدرسه ساده و سالم پناه و نبات دخترای شاهرخ استخری در بلژیک+عکس/ مثل همیشه مقوی و مفید
تبدیل پایان نامه به مقاله و کتاب