عوارض و خطرات مصرف مشروبات الکی در بارداری

  سه شنبه، 29 مهر 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
عوارض و خطرات مصرف مشروبات الکی در بارداری
مصرف الکل در تمام طول بارداری به ویژه سه ماه اول برای جنین خطرناک است. حتی مصرف الکل پیش از بارداری نیز می‌تواند اثرات مخربی برای فرزند شما داشته باشد.

به گزارش سایت خبری ساعدنیوز، سوء مصرف الکل در دوران بارداری و نوشیدن الکل (شراب، آبجو و مشروبات الکلی) می تواند منجر به عوارض جدی در دوران بارداری و بعد از تولد شود. سوء مصرف الکل در دوران بارداری، می تواند به چند روش به مادر و فرزندش آسیب برساند. مصرف الکل حتی به میزان خیلی کم هم، به طور بالقوه می تواند یک نوزاد متولد نشده را در معرض خطر قرار داده و سلامت یک زن باردار را به خطر بیاندازد. تحقیقات مبتنی بر شواهد نشان داده است که نوشیدن حتی مقادیر کمی الکل در حین بارداری می تواند خطر سقط جنین، سزارین، زایمان زودرس یا سندرم مرگ ناگهانی نوزاد را افزایش دهد.

متأسفانه، بسیاری از نوزادان به دلیل مصرف الکل مادر در حین بارداری، با عوارض سلامتی حتی خطرناک به دنیا آمده اند . برخی از نوزادان لازم است هفته ها یا ماه ها پس از تولد خود در بیمارستان بمانند تا کادر پزشکی بتوانند از نزدیک ویتامین ها و وصعیت آنها را کنترل کند. برخی دیگر ممکن است با طیف وسیعی از مشکلات رشدی، مانند اختلالات شناختی و ناتوانی های یادگیری روبرو شوند. نوزادانی که در رحم در معرض الکل قرار می گیرند نیز در معرض خطر اختلالات طیف الکل جنین (FASDs) و نقص هنگام تولد هستند.

نحوه اثر مصرف الکل روی جنین در بارداری

الکل موجود در خون مادر از طریق جفت وارد بدن جنین می شود و بر روی رشد تمام اعضای بدن او تاثیر می گذارد. از آن جا که اعضای اصلی بدن مانند سیستم عصبی و عروقی در سه ماه اول بارداری تشکیل می شود مصرف الکل در این دوره تاثیرات شدیدتری دارد. اما رشد ارگان های بدن جنین در تمام طول بارداری وجود خواهد داشت و به تبع آن مصرف الکل در تمام این مدت آسیب زننده است. تاثیر مصرف الکل بر روی جنین می تواند تبعات خطرناکی به همراه داشته باشد که برخی از آن ها عبارتند از:

_تولد زودرس که از اصلی ترین خطرات مصرف الکل است.

_وزن کم هنگام تولد

_مشکلات شنوایی

_شکل قلبی نوزاد

_سقط جنین

سندروم جنین الکلی از اثرات مصرف الکل در بارداری

سندروم جنین الکلی شدیدترین حالت طیف ناهنجاری های جنینی ناشی از مصرف الکل است. نوزادان مبتلا به جنین الکلی خصوصیات مشترکی دارند مانند کوتاه تر بودن قد، کمبود وزن و... . همچنین در این کودکان پل بینی و تورفتگی بالای لب وجود ندارد.

از نظر ذهنی نیز حافظه ضعیف، مشکلات توجه، مشکل در ریاضی، ناتوانی یادگیری، تاخیر گفتاری و زبان، هوش پایین و بیش فعالی می تواند وجود داشته باشد. برای این علائم درمان های روان شناختی و دارویی وجود دارد اما هیچ کدام از آن ها نمی تواند علائم به وجود آمده را به طور کلی از بین ببرد.

اگر کودکی در دوره جنینی در معرض مصرف مقدار کمی الکل بوده ممکن است همه این علائم را نشان ندهد یا علائم جسمی را نداشته باشد، اما همچنان مشکلات رفتاری و شناختی را تجربه می کند. مقدار تاثیرپذیری جنین از مصرف الکل به عوامل محیطی دیگر و همچنین ژنتیک نیز بستگی دارد.

هیچ نوع مشروبی استثنا نیست!

شاید برای شما سوال شده باشد یا از کسی شنیده باشید که انواع مشروبات الکلی مانند شراب، آبجو، ودکا و ویسکی یا عرق تاثیرات متفاوتی بر روی جنین در دوره بارداری می گذارند. در حقیقت این مسئله به هیچ وجه صحت ندارد. انواع مشروبات الکلی جدا از روش تهیه، طبیعی و دست ساز بودنشان حاوی مقادیر مختلفی الکل هستند. مصرف الکل در هر مقدار به جنین آسیب می رساند. بنابراین مادران باردار از مصرف هر نوع مشروب الکلی باید خودداری کنند.

مقدار امن وجود ندارد!

همان طور که گفته شد هیچ مقدار و تعداد دفعات امنی برای مصرف الکل وجود ندارد. مصرف الکل در هر شکل و با هر مقدار بر روی جنین تاثیر منفی دارد. پس نمی توانید تصور کنید با مصرف الکل در دفعات کم مانند مهمانی های خاص یا در مقدار کم از آسیب به فرزندتان جلوگیری می کنید. حتی همین مقدار و دفعات کم نیز اثر مخرب دارد.

ممنوعیت مصرف الکل در تمام طول بارداری

مصرف الکل در تمام طول بارداری به ویژه سه ماه اول برای جنین خطرناک است. حتی مصرف الکل پیش از بارداری نیز می تواند اثرات مخربی برای فرزند شما داشته باشد. بسیاری از مادران باردار در ماه اول و دوم که اطلاع از باردار بودن خود نداشتند الکل مصرف کرده اند. در این زمان بیشترین احتمال آسیب به جنین در اثر مصرف الکل مادر وجود دارد. توصیه می کنیم اگر قصد بارداری دارید از مصرف الکل از روز قبل از تخمک گذاری خودداری کنید. اگر هم قصد بارداری ندارید مواقعی که الکل مصرف می کنید توجه بیشتری برای روش های پیشگیری از بارداری داشته باشید.

اعتیاد به الکل در زنان

اگر اعتیاد به الکل در شما وجود دارد و مدتی طولانی است که هرروز مقدار زیادی الکل می نوشید، قطعا به یکباره کنار گذاشتن الکل پیش از بارداری کار ساده ای نیست. چرا که در صورت ننوشیدن آن علائم خماری و ترک الکل برای شما ایجاد می شود، به علاوه ترک ناگهانی خطرات ناگواری را به همراه خواهد داشت. در این شرایط اگر قصد باردار شدن دارید ابتدا باید به درمان بیماری اعتیاد خود توجه کنید و با مراجعه به متخصص سعی در ترک اعتیاد به الکل خود داشته باشید. با وجود آن که مصرف هر مقدار الکل در حاملگی بر روی نوزاد اثر منفی می گذارد اما با کم کردن مقدار مصرف می توانید این اثرات مخرب را کاهش دهید.

اگر الکل نوشیدید، نگرانی شما به نوزادتان کمکی نمی کند!

اگر در دوره بارداری الکل مصرف کردید، تنها اقدام موثر آن است که مقدار مصرف الکل خود را در حد توانتان کاهش دهید یا ترجیحا کلا الکل مصرف نکنید. نگران شدن و مضطرب بودن بابت اثرات الکل بر روی جنین به شما و فرزندتان کمکی نمی کند. استرس و فشار روحی خود عامل مخربی است که رشد نوزاد شما را با خطر تهدید می کند. پس سعی کنید دیگر شرایط موثر بر جنین را کنترل کنید، به تغذیه خود توجه کنید، از عوامل استرس زا دوری کنید و به توصیه پزشکتان عمل کنید تا تاثیر مصرف الکل قبلی شما بر روی نوزادتان را به حداقل برسانید.

پدر هم الکل ننوشد!

نوشیدن الکل توسط مردان به تولید اسپرم در بدن آن ها آسیب می زند بنابراین بهتر است پدر نیز پیش از تمایل به آوردن فرزند مصرف الکل را کنار بگذارد. مصرف الکل توسط پدر نیز می تواند اثرات مشابهی بر روی جنین داشته باشد. کاهش اندازه مغز، اختلالات عملکرد شناختی، اسکیزوفرنی، اوتیسم و نقص های مادرزادی مشکلاتی هستند که با الکل نوشیدن پدر احتمال بروزشان برای نوزاد بیشتر می شود.

نوشیدن الکل توسط پدر می تواند اثرات غیرمستقیم بر روی جنین داشته باشد. با توجه به اثرات کوتاه مدت و بلندمدت مصرف الکل مانند پرخاشگری، رفتار نامناسب و آسیب خانواده مصرف الکل پدر می تواند منجر به استرس و فشار روحی بر روی مادر شود که تاثیر مخربی بر رشد جنین دارد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (223 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (129 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (54 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (51 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (49 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (31 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (30 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (26 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (19 نظر) برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس (17 نظر) رهبر معظم انقلاب: آرزوی کفش بنددار به دلم بود؛ تا الان هم من کفش بنددار نپوشیده‌ام (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت