روش‌های رفع بی خوابی در دوران بارداری

  جمعه، 25 مهر 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
روش‌های رفع بی خوابی در دوران بارداری
برنامه ریزی منظم و پایدار می‌تواند در ایجاد آرامش در شب به شما کمک می‌کند تا بتوانید به سهولت به خواب روید. منظور انجام کارهایی مثل نوشیدن یک لیوان شیر گرم یا فنجان چای بدون کافئین، خواندن کتاب یا دوش آب گرم یا شانه کردن مو و گرفتن ماساژ است.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، در دوران بارداری بدلیل تغییرات جسمانی و هورمونی و همچنین علائم بارداری گاهی به سختی می توان خواب راحت و کافی داشت. مشکلات خواب در بارداری می توانند بر سلامت شما و جنین تاثیر منفی داشته باشند و موجب افزایش خطر زایمان زودرس شوند.

دلایل بی خوابی در دوران بارداری

بی خوابی در دوران بارداری دلایل متفاوتی می تواند داشته باشد. فکر و خیال ها، نگرانی ها و عوامل فیزیولوژیکی بر بی خوابی در دوران بارداری تاثیر می گذارند. از دیگر عوامل مهم و شایع بی خوابی در زنان به شرح زیر است.

وضعیت نامناسب بدن موقع خواب

درد کمر و عادت نداشتن به وضعیت خواب مناسب برای جنین، مهم ترین دلایل بی خوابی هستند. بهترین حالت خوابیدن برای زن باردار خوابیدن به پهلو می باشد. اما خوابیدن به پشت نیز ایرادی ندارد. اما برای زنانی که عادت داشته اند قبل از بارداری بر روی شکم بخوابند، در دوران بارداری با دشواری بیشتری برای خوابیدن مواجه می شوند. بهتر است از همان ماه های اول بارداری بر روی وضعیت خواب خود تغییراتی ایجاد کنید تا در ماه های آخر کمتر با مشکل بی خوابی مواجه شوید.

مشکلات مربوط به هضم غذا از دلایل بی خوابی در بارداری

در دوران بارداری مولکول های غذا سریع تر شکسته شده و باعث سوء هاضمه در دوران بارداری می گردند. سوزش سر معده که در نظر بعضی ها با رویش موی جنین رخ می دهد، از دیگر دلایلی است که موجب بی خوابی در دوران بارداری می گردد. یبوست نیز ممکن است به این مشکلات اضافه شود. در صورتی که با این دست مشکلات روبرو هستید، با پزشکتان مشورت کرده و بیشتر از غذاهای فیبر دار استفاده نمائید.

تکرر دردسر ساز ادرار

کلیه ها در دوران بارداری دوبرابر کار می کنند. همچنین در ماه های آخر بارداری، به دلیل بیشتر شدن وزن جنین، به مثانه فشار بیشتری وارد می گردد. بنابراین نیاز مادران به استفاده از دستشوئی بیشتر و بیشتر می شود. وقتی که فعالیت جنین در شب زیاد شود، تکرر ادرار دردسر ساز شده و به بی خوابی در مادران منجر می گردد. می توانید برای تاثیر کمتر این قضیه بر خوابتان، از روش های زیر بهره بگیرید.

روش های رفع بیخوابی دوران بارداری

برای حل و درمان بیخوابی خود می توانید از روش های زیر استفاده نمایید.

  • در طول روز میزان مایعات بیشتر مایعات بنوشید و در شب مصرف آن را تا جای ممکن کم کنید.
  • در طول روز تحرک داشته و به ورزش بپردازید، این گونه با افزایش گردش خون تان، کمتر در عضلات گرفتگی حس خواهید کرد و مشکلات بی خوابی در دوران بارداری کاهش می یابد. البته در اواخر روز ورزش نکنید؛ زیرا افزایش آدرنالین در بدنتان باعث بی خوابی در شب می گردد.
  • آرامش و کنترل اضطراب و استرس یکی از مهم ترین عواملی است که به صورت ذهنی در خوابیدن شبانه موثر است. بجای نگرانی های بیجا، سعی کنید با صحبت کردن، مشکلات را حل کرده و خود را آرام نگه دارید. برای به دست آوردن آرامش با یک مشاور روانشناسی صحبت کنید.
  • برنامه ریزی منظم و پایدار می تواند در ایجاد آرامش در شب به شما کمک می کند تا بتوانید به سهولت به خواب روید. منظور انجام کارهایی مثل نوشیدن یک لیوان شیر گرم یا فنجان چای بدون کافئین، خواندن کتاب یا دوش آب گرم یا شانه کردن مو و گرفتن ماساژ است.

دیگر روش هایی که می تواند برای خوابیدن در دوران بارداری به شما کمک کند

  • به دست آوردن یک حالت مناسب برای خوابیدن می تواند به شما کمک شایانی بکند. اگر بتوانید خودتان را به خوابیدن به پهلوی چپ عادت بدهید، جریان خون به جنین و کلیه خودتان بهتر شکل می گیرد و آسوده تر به خواب خواهید رفت.
  • برای بهبود سوزش سر دل می توانید 1 تا 2 ساعت بعد از خوردن غذا، خم نشوید. روش دیگر قرار دادن سر خود در بالای بالش در هنگام خواب است. همچنین سعی کنید از خوردن غذای سرخ شده، تند و اسیدی اجتناب کنید.
  • استفاده از بالش بارداری نیز به حمایت و محافظت از بدنتان کمک می کند. می توانید یک بالش زیر شکم و یک بالش در زیر زانوی خود قرار دهید تا راحت تر بخوابید.
  • رژیم غذایی مناسب مثل پرهیز از مصرف الکل و کافئین؛ خالی نگه نداشتن معده و استفاده بیشتر از میان وعده های شیرین در خواب بهتر مفید هستند.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (224 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (132 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (55 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (51 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (49 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (32 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (30 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (26 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (19 نظر) برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس (18 نظر) رهبر معظم انقلاب: آرزوی کفش بنددار به دلم بود؛ تا الان هم من کفش بنددار نپوشیده‌ام (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (16 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت