ساعدنیوز
ساعدنیوز

آیا ایربگ خودرو می تواند به سرنشینان صدمه وارد کند؟

  یکشنبه، 21 آذر 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
آیا ایربگ خودرو می تواند به سرنشینان صدمه وارد کند؟
چند دهه است که فناوری کیسه های هوا در خودروها استفاده می شود؛ اما آیا واقعا امکان دارد که این فناوری، به سرنشینان صدمه وارد کند؟ با ما همراه باشید تا این مساله را بررسی کنیم.

کیسه هوا یا ایربگ، بالشتی اضطراری است که هنگام تصادف پر از باد شده و مانند محافظ بین سرنشین و خودرو قرار می گیرد. کیسه های هوا بعد از کمربند های ایمنی، دومین وسیله ای بودند که جهت ارتقای ایمنی خودروها مورد استفاده قرار گرفتند. سال ها زمان برد تا استانداردهای جهانی و کارشناسان در نقش مثبت کمربند ایمنی برای حفظ سرنشینان از آسیب های بیشتر به تفاهم برسند و استفاده از آن را برای سرنشینان و راننده تبدیل به قانون کنند. پس از آن نوبت به کیسه های هوا رسید. تا سال ها پس از اختراع این سیستم و نصب آن بر روی خودروها، کارشناسان در نقش مثبت صد در صد ی شان در تامین ایمنی راننده و سرنشینان تردید داشتند. اما در سال ۱۹۹۸ سازمان ایمنی جاده ای آمریکا استفاده از کیسه هوا را برای راننده و سرنشین جلو در تمام خودروها الزامی کرد. براساس آمار جهانی استفاده از ایربگ در خودروها میزان مرگ و میر ناشی از تصادفات را تا ۶۳ درصد کاهش می دهد.

ایده اصلی ساخت کیسه های هوا، هدفی خوب و متعالی دارد. آن ها بدین منظور طراحی شده اند که افراد به جای برخورد با شیشه و داشبورد ماشین در هنگام تصادف، با سطحی نرم مواجه شوند تا بدین شکل خطر مرگ و آسیب دیدگی کاهش یابد. از سال ۱۹۹۸ میلادی، کیسه های هوا برای راننده و شاگرد در تمامی خودروها و کامیون های ایالات متحده مورد استفاده قرار گرفته اند. آن ها در طول این مدت توانسته اند ۲۵ هزار بار جان افراد را نجات دهند که همین امر، کیسه های هوا را به یکی از تجهیزات اصلی برای افزایش ایمنی سرنشینان تبدیل کرده است.امروزه ماشین هایی وجود دارند که بیش از ۱۰ عدد ایربگ برای آن ها در نظر گرفته شده است. برخی تولید کنندگان نیز توانسته اند آن ها را در سامانه کمربندهای ایمنی جاسازی کنند. با این حال، سوال اصلی اینجاست که آیا کیسه های هوا باعث نجات سرنشینان می شوند و یا این که آن ها را به کام مرگ می فرستند؟

آیا واقعا امکان دارد که کیسه های هوا به جای نجاتِ جان سرنشینان، منجر به آسیب دیدگی بیشتر شوند؟

هر کسی که تجربهٔ باز شدن کیسهٔ هوا در حین تصادف دارد، آن را یک اتفاق کاملا سخت و شدید توصیف می کند که در واقع، باید هم این گونه باشد. کیسهٔ هوا باید در سریع ترین زمانِ ممکن باز شود تا از برخورد فرد با اشیاء اطراف ممانعت کند. کیسه های هوای درب، به طور متوسط در زمان ۲۰ تا ۳۰ میلی ثانیه و با سرعتی در حدود ۳۲۲ کیلومتر بر ساعت باز می شوند. در حقیقت، فناوری استفاده شده در باز شدن کیسهٔ هوا، مشابه فناوری بوستر موشک است.

کیسه های هوا به هنگام باز شدن، نیروی زیادی اعمال می کنند که احتمال دارد به فرد آسیب بزند. قرار گرفتن در فاصلهٔ نزدیک کیسهٔ هوا، منجر به صدماتی مانند کوفتگی و سوختگی خواهد شد. در صورت برخورد با کیسهٔ هوا در موقعیتی که کمربند ایمنی بسته نشده است یا در صورت وجود چیزی مانند حیوان خانگی، بطری یا حتی تلفن همراه بین فرد و کیسهٔ هوا، احتمال ایجاد صدمات جدی بسیار بالا خواهد بود.

کودکان و بزرگ سالان کوچک جثه به علت عدم تحمل بدن آن ها در برابر نیروی وارده، مستعد ترین افرادی هستند که در معرض خطر مرگ به خاطر برخورد با کیسهٔ هوا قرار دارند. علاوه بر این، بیشتر کودکان در صندلی ایمنی کودک قرار می گیرند که در طراحی آن ها وجود کیسهٔ هوا در نظر گرفته نشده است. نوع صندلی و هم چنین وضعیت نشستن نیز خطرات خاص خودش را دارد. برای مثال، صندلی ایمنی کودک که در آن صورت کودک به طرف عقب خودرو قرار می گیرد، به هیچ عنوان نباید در صندلی جلو نصب شود؛ چرا که منجر به آسیب دیدگی جدی می شود و حتی امکان دارد با وارد کردن ضربه به پشت صندلی ایمنی کودک، منجر به مرگ شود.

بدون تردید در صورت استفادهٔ درست، کیسه های هوا خطر کمی برای بزرگ سالان دارد و موجب نجات جانِ آن ها می شوند. اگر لازم است کودک را در صندلی جلو قرار دهید و درصورتی که خودروی پیشرفته و مجهزی دارید، حتما کیسه های هوای جلو را غیر فعال کنید. البته در برخی خودروها و در صورت داشتن شرایط خاص، غیرفعال کردن کیسه های هوا را به یک مکانیک با تجربه واگذار کنید. درصورتی که با خواندن این مطلب، نگران خطرات کیسه های هوای ردیف عقب خودروی خود شده اید، بهتر است کودک را در وسط صندلی های عقب قرار دهید.

ایربگ خودرو

ایمنی در کاربرد کیسه های هوا

از همان ابتدای به کارگیری کیسهٔ هوا در خودرو، کارشناسان بر این باورند که این فناوری در کنار کمربند ایمنی قرار می گیرد و به طور مستقل کارایی لازم را ندارد. با این که امروزه کیسه های هوای درب ها مرسوم تر شده اند، اما هنوز هم کمربند ایمنی لازم است؛ چرا که کیسه های هوا بیشتر در برخوردهای روبرو و عقب در سرعت بالای ۶ کیلومتر بر ساعت کاربرد دارند.تحقیقات نشان داده اند که فاصلهٔ ۵ تا ۸ سانتی متری با کیسهٔ هوا خطرناک است. بهتر است تا کیسهٔ هوای فرمان، ۲۵ سانتی متر فاصله داشته باشید. برای دست یابی به این فاصله می توانید روش های زیر را امتحان کنید:

تا جایی که امکان دارد و راحت هستید، صندلی خود را به عقب ببرید.

کمی به پشت صندلی زاویه بدهید. طراحی صندلی خودروهای مختلف متفاوت است؛ ولی حتی با بردن کامل صندلی به جلو، هنوز هم می توان با زاویه دادن پشت صندلی، فاصلهٔ ۲۵ سانتی متری ایجاد کرد. اگر زاویه دادن پشت صندلی در دید شما اختلال ایجاد می کند، از سیستم بالابر صندلی استفاده کنید. در صورت نبود این سیستم، از یک بالش که روکش لغزنده ندارد، استفاده کنید.اگر فرمان خودروی شما قابلیت تنظیم دارد، بخش کیسهٔ هوای آن را به جای سر و گردن، به سمت قفسهٔ سینه تنظیم کنید.

برای کودکان موارد زیر را در نظر بگیرید

  • کودکان با سن ۱۲ سال یا کمتر، باید در صندلی مخصوص و در ردیف عقب جای بگیرند.
  • نوزادان با سن زیر یک سال و وزن کمتر از ۱۰ کیلوگرم، به هیچ عنوان نباید در صندلی جلویِ خودرویی که مجهز به کیسهٔ هوای سرنشین جلو است، قرار داده شوند.
  • کودکان بالای یک سال را در صورتی در صندلی جلوی خودروی مجهز به کیسهٔ هوای سرنشین جلو قرار دهید که در صندلی ایمنی کودک بنشیند و بست های محکم و اضافه شانه داشته باشد؛ تا جایی که ممکن است، صندلی را به عقب ببرید.

غیر فعال کردن کیسه های هوا

به علت نگرانی های موجود در خطرات کیسه های هوا، مؤسسهٔ ایمنی NHTSA از سال ۱۹۹۷ به منظور لزوم به کارگیری کیسه های هوای با قدرت کمتر ۲۰ تا ۳۵ درصد، برای کمپانی های خودروسازی قوانینی وضع کرده است. پیرو این قانون، از سال ۱۹۹۸ به تعمیرگاه ها و نمایندگی های مجاز، اجازهٔ غیرفعال کردن سیستم کیسه های هوا داده شده است. در حال حاظر مالکان خودرو می توانند با پر کردن فرم مربوطه کیسه های هوا را غیر فعال کنند.

آیندهٔ فناوری کیسه های هوا

با این که ۴۰ درصد صدمات جدی، ناشی از تصادفات به پهلوی خودرو هستند و علاوه بر این، تصادفات به پهلوی خودرو، ۳۰ درصد کل تصادفات را شامل می شوند؛ تا به امروز اکثر تست های تصادفات، از روبرو یا از عقب به خودرو بوده است. بیشتر کمپانی های خودروسازی برای جلوگیری از آسیب در تصادفات به پهلوی خودرو، به تقویت استحکام درب ها، کف و سقف خودرو پرداخته اند. طراحان خودرو، باور دارند که طراحی کیسه های هوای درب ها بسیار مشکل تر است. کیسه های هوای درب ها باید در زمانی حدود ۵ تا ۶ میلی ثانیه فعال شوند. هم اکنون کمپانی های ولوو و بی ام و در حال بررسی روش های جدید استفاده از کیسه های هوا هستند.

نکات ایمنی در استفاده از ایربگ

با وجود اینکه ایربگ در اکثر موارد باعث نجات زندگی سرنشین می شود اما می تواند باعث آسیب دیدگی (و بسیار به ندرت مرگ) او شود! کیسه های هوا برای اینکه کارشان را درست انجام دهند باید با سرعت زیادی باز شوند تا از تکان خوردن شدید سرنشین جلوگیری کنند. به همین دلیل کیسه هوا با شدت زیادی به راننده برخورد می کند و گاها دیده شده باعث ایجاد کبودی و حتی شکستگی بینی هم می شود.همچنین به ندرت امکان فوت بر اثر ضربه ایربگ هم وجود دارد. طبق آمار از ابتدای اختراع سیستم ایربگ تا کنون ۱۵۰ نفر در تصادفات توسط ایربگ فوت کرده اند. در ادامه نکات ایمنی برای استفاده از ایربگ آمده است.

  1. در صورتی که صندلی خودرو کودک را در صندلی جلو نصب کرده اید، بهتر است از غیرفعال بودن کیسه هوای مقابل او اطمینان حاصل کنید، چرا که باز شدن کیسه هوا می تواند باعث صدمه به کودک شود.
  2. بهتر است صندلی راننده تا حد ممکن عقب برود تا فضای کافی برای باز شدن کیسه هوا فراهم باشد.
  3. اگر فرمان خودرو شما از نوع تلسکوپی است، آن را طوری تنظیم کنید که در صورت باز شدن ایربگ، روی سینه شما باز شود نه صورت و گردن شما!
  4. نوزادان را هرگز در صندلی سرنشین جلو قرار ندهید، زیرا کیسه هوا برای آناتومی کودکان طراحی نشده و می تواند باعث مرگ یا آسیب های جدی در آن ها شود.
  5. از قرار دادن اشیای تیز و خطرناک روی داشبورد یا چسباندن آن ها روی فرمان خودداری کنید؛ این اشیا می توانند حین باز شدن کیسه هوا مسبب صدمات جبران ناپذیری به صورت شما شوند.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (196 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (90 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (84 نظر) ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (84 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (42 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (42 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (41 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (36 نظر) نگاهی به کیک تولد 1 سالگی و 4طبقه آروکو پسر سپهر حیدری و آرام خانوم/ کیک نیست کاخه برا خودش+ عکس (38 نظر) ایده خنده دار یک ایرانی برای احداث برج آزادی روی پشت بوم خونه اش حماسه آفرید/یه پا جاذبه گردشگریه واسه خودش😂+عکس (33 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (34 نظر) خلاقیت خنده دار دانش آموز تنبل در پاسخ به سوال ریاضی حماسه ساز شد+عکس/حیف انیشتین این نخبه رو ندید مرد (32 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (31 نظر) خلاقیت منحصربفرد کباب پزِ تبریزی برای کِشاندنِ مشتری به مغازه حماسه ساز شد+عکس/هیتلر هم مغز اینو نداشت!🤣 (28 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (27 نظر)
دیگران می‌خوانند   
این زن اولین واردکننده تاکسی به تهران بود/ یک تاکسی سهم پسرانی که متاهل می شدند+عکس بدرقه مهدی هاشمی برای رفتن به اوین توسط پدرش هاشمی رفسنجانی +ویدئو (عکس) گریه های تلخ محمود احمدی نژاد در روز تشییع پیکر برادر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی عکسی از تیپ خاص اسحاق جهانگیری در طبیعت /هوا واقعا دلچسب است روزی روزگاری 21 مغازه پالان‌دوزی در بازار طهران قدیم+عکس/نعل و میخ؛ ابزار یک شغل پردرآمد محبوب‌ترین سکه طلا در بازار ایران این سکه است آیا فرزندتان یک استعداد استثنایی است؟ به دنبال این نشانه‌ها باشید! راز چهره‌ی نیاکان ما فاش شد / چهره نئاندرتال 75 هزار ساله بازسازی شد! + تصویر معمای جالب ریاضی که از 1000 نفر 1 نفر توانست به آن پاسخ دهد (ویدئو) تمرینات سخت و نفس‌گیر رانندگان فرمول یک! (ویدئو) پایان فضا، راز حل شده یا افسانه‌ای ابدی؟ قبول شدگان ماده 28 پس از قبولی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش باید چه کنند؟ (ویدئو) با رعایت این نکات از آسیب نرسیدن به ماشین خود در فصل گرما اطمینان حاصل کنید (ویدئو) این بار با کمک هوش مصنوعی سیمپسون‌ها پا به دنیای واقعی گذاشتند! بررسی‌ و مطالعه تقسیم استانهای غربی و شرقی تهران/ لزوم تطبیق طرح با شرایط امروز جمعیتی واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران ؛ مرعوب نمی شویم نخبه معلول کنکور انسانی بر اثر گاز گرفتگی جان باخت‌ توصیه امام صادق (ع) به پدران و مادران امروز دفاع جانانه محمدحسین میثاقی از بانوان پرسپولیسی هتک حرمت شده / از اون سربندت خجالت بکش ... پدر مهران غفوریان افسر ارشد ساواک بود؟ | واکنش فوری ستاره سینما و تلویزیون به یک شایعه فراگیر درباره پدرش از اهتزاز پرچم ایران در کالیفرنیای امریکا تا بازداشت لیدر سپاهان در حواشی داغ امروز شنبه 15 اردیبهشت 1403 شباهت بی حد و اندازه احسان علیخانی، مجری محبوب ایرانی به مادرش+عکس رونمایی از یک عکس نایاب و تاریخی از خلاقیت مردم دوران قاجار برای حمل جنازه/ بیچاره مُرده تا دفن بشه چی به سرش میومد!+عکس عکس تاریخی از یک دبیرستان پسرانه در تهران 90 سال پیش/ چه قوانین جالبی برای امتحان گرفتن داشتند! کولاک ژست های جذاب و جدید علیرضا بیرانوند، ستاره تیم ملی در صنعت مدلینگ/ چه استایل تابستونی خفنی+ویدیو (ویدئو)سکانس فراموش نشدنی از پشت صحنه در حاشیه/ترکیب جواد رضویان و مهران مدیری یعنی بمب خنده نگاهی به تابلوفرش وَاِن یَکاد المیرا شریفی مقدم در خانه اش/ هم اصالت هم دیانت +عکس خلاقیت خنده دار یک مادر در تبدیل نوزادش به تِی برای تمیز کردن خانه حماسه آفرین شد+ویدئو/هیتلر هم مغز تو رو نداشت! رونمایی از مادر واقعی ریما رامین فر، همای پایتخت +عکس/چه مامان زیبایی😍 خانه شیک و امروزی بهاره افشاری، بیتای سریال فاصله ها به سبک اروپایی/ دکوراسیون لوکس و باسلیقه خانم بازیگر+عکس نگاهی به لباس عروس و دسته گل با کلاس سوگل طهماسبی بازیگر سریال فاصله ها/ باز هم عکس عروس خانوم بدون حضور آقای داماد+عکس خلافیت منحصربفرد مادر باحوصله ایرانی برای خوراندن تخم مرغ به فرزند بد غذایش/ مادر نمونه سال+ عکس ویدئوی جذاب از همراهی جواد عزتی و الناز حبیبی در اکران تمساح خونی! شوکه کننده ترین سکانس برنامه "صداتو"/ افشاگری عجیب جوان خوش چهره و خوش صدای برنامه صداتو درباره ترانه معروف "تنهاترین عاشق" (ویدئو) شادترین لحظه برنامه "صداتو" با آهنگ محلی جنوبی / داور معروف دیگه نتونست جلو خودشو بگیره اومد وسط عکسی جنجالی از دوران جوانی مریم امیر جلالی / ماشالا خانوم بازیگر مثل قالی کرمان می مونه! (عکس) استوری جدید یوسف تیموری با پدرش/ شباهت عجیب وی به پدرش جلب توجه کرد!/چه میز غذای شیک و رنگارنگی! زهره فکور صبور، ستایش دلنوازان: مرگ آرومو خیلی دوس دارم و بدم میاد تو بستر مریضی بمیرم! +ویدئو خلاقیت بامزه و خنده دار یک پسربچه برای رای آوردن در انتخابات شورای مدرسه/ با این وعده شیرین حتما رای میاری😂+عکس (فیلم) لحظه وحشتناک ظاهر شدن یک فروچاله بزرگ در استرالیا! / خوب شد آدم اون دور و بر نبود
تیتر امروز   
محبوب‌ترین سکه طلا در بازار ایران این سکه است آیا فرزندتان یک استعداد استثنایی است؟ به دنبال این نشانه‌ها باشید! راز چهره‌ی نیاکان ما فاش شد / چهره نئاندرتال 75 هزار ساله بازسازی شد! + تصویر معمای جالب ریاضی که از 1000 نفر 1 نفر توانست به آن پاسخ دهد (ویدئو) تمرینات سخت و نفس‌گیر رانندگان فرمول یک! (ویدئو) پایان فضا، راز حل شده یا افسانه‌ای ابدی؟ قبول شدگان ماده 28 پس از قبولی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش باید چه کنند؟ (ویدئو) با رعایت این نکات از آسیب نرسیدن به ماشین خود در فصل گرما اطمینان حاصل کنید (ویدئو) این بار با کمک هوش مصنوعی سیمپسون‌ها پا به دنیای واقعی گذاشتند! بررسی‌ و مطالعه تقسیم استانهای غربی و شرقی تهران/ لزوم تطبیق طرح با شرایط امروز جمعیتی واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران ؛ مرعوب نمی شویم نخبه معلول کنکور انسانی بر اثر گاز گرفتگی جان باخت‌ توصیه امام صادق (ع) به پدران و مادران امروز پدر مهران غفوریان افسر ارشد ساواک بود؟ | واکنش فوری ستاره سینما و تلویزیون به یک شایعه فراگیر درباره پدرش از اهتزاز پرچم ایران در کالیفرنیای امریکا تا بازداشت لیدر سپاهان در حواشی داغ امروز شنبه 15 اردیبهشت 1403
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...