آیا شکست خوردن فایده ای هم دارد؟

  پنجشنبه، 04 آذر 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
آیا شکست خوردن فایده ای هم دارد؟
ما ممکن است در طول زندگی خود بارها و بارها شکست بخوریم؛ اما بعضی از شکست ها در زندگی زمینه ای است برای پیروزی و موفقیت های بزرگ تر. با ما همراه باشید تا فواید شکست خورد را بررسی کنیم.

گاهی خودمان را شکست خورده احساس می کنیم و در کشمکشی میان فراموش کردن و برخاستن دوباره از جای و یا تسلیم شدن و ناامیدی قرار می گیریم. در مواقعی این احساس شکست در نتیجه یک شکست خوردن واقعی در رسیدن به یکی ار اهداف زندگیمان ایجاد می شود و گاهی نیز ناشی از خلق پایین و نارضایتی کلی از زندگی می باشد. در هر صورت احساس شکست، احساسی است که به خاطر عدم توانایی در حل مشکلات و مسائل زندگی و یا نرسیدن به یک خواسته و هدف تجربه می شود.

چرا همش شکست می خورم؟

فکر می کنم اکثر مواقع دلیل شکست ها و ناکامی های ما می تواند ناشی از موارد زیر باشد. مواردی از قبیل:

1. پیش نرفتن کارها طبق سلیقه ما

وقتی کاری به شکلی که در ذهنمان هست پیش نمی رود و نتیجه باب میل ما نمی شود، حس ناامیدی وجودمان را می گیرد. در حالی که شاید نتیجه ای که به دست آوردیم آنقدرها هم بد نیست. امّا چون ذهنمان را برای رسیدن به این نقطه آماده نکردیم، احساس “شکست” می کنیم. دانش آموزی را تصوّر کنید که از لحاظ درسی سطح ضعیفی داشته و بعد از چند جلسه تمرین و کلاس رفتن و رشد کردن ، موفق شده نسبت به نمرات قبلی چندین نمره پیشرفت داشته باشد، امّا هنوز موفق به دریافت نمره 20 نشده است. به نظر شما آیا این دانش آموز شکست خورده؟ قطعا “خیر”. چون توانسته شرایط را تغییر دهد و چند قدم به هدفش نزدیکتر شود.بهتر نیست کمی دیدگاهمان را تغییر دهیم؟ موفقیت رسیدن به هدف نیست! بلکه همین حرکت کردن در مسیر است. این که هر روز یا هر هفته بتوانید نسبت به روزهای گذشته حتی تغییرخیلی کوچکی کرده باشید و رشدتان افزایش پیدا کرده باشد.

2. عدم توانایی تغییر با شرایط

دومین دلیل این که چرا شکست میخوریم ، این است که نمی توانیم با شرایط تغییر کنیم. تا به حال به علت انقراض دایناسورها فکرکردید؟جالب است بدانید دایناسورها منقرض شدند چون نتوانستند خودشان را با شرایط جدید جوی سازگار کنند و انعطاف پذیر نبودند، پس به همین سادگی منقرض شدند.طفاً از همین لحظه شروع کنید و یاد بگیرید قرار نیست همیشه همه چیز آرام باشد و ما هم خیلی خوشبخت! گاهی شرایط به صورت کاملاً غیر منتظره تغییر می کند و مطمئن باشید اگر برای چنین روزی آماده نباشید، خیلی راحت از بازی حذف خواهید شد.

3. بدون تلاش منتظر غیر از شکست نباش!

داستان شکست بعض افراد واقعا شنیدنی است. وقتی پای درد دل هایشان می نشینیم، متوجه می شویم این دوستان ره صد ساله را به قصد یک شبه طی کردن شروع می کنند و همان شب اول هم توقع دارند با کمترین تلاش و کمترین کار، به نتایج درخشان برسند و اسمشان در دفتر تاریخ ثبت شود. موفق باشی دوست عزیز! با همین روش بری جلو حتماً از “آخر” نفر “اول” می شوی!تا وقتی تلاش و پشتکار نداری و تنبل هستی، منتظر نتایج درخشان نباش. اگر موفقیت راحت بود و به دست آوردنش آسان، حتماً تا الآن همه دنبالش رفته بودند و به آن دست پیدا کرده بودند.

4. انتظار شکست را نداریم!

بعضی اوقات هم هست که کارها اتفاقاً هم دارد باب میل ما پیش می رود، هم با شرایط تغییر می کنیم و هم تلاش زیادی هم می کنیم. اما بازهم شکست های سنگینی را متحمل می شویم! می دانید دلیل این شکست چیست؟دقیقاً دلیلش در همین موارد است! ما انتظار شکست را نداریم و فکر می کنیم حتماً موفق می شویم. اما ناگهان همه چیز به هم می ریزد. می دانید این اتفاق دقیقاً شبیه چیست؟مثل یک تیم فوتبال قدرتمند است که در برابر تیم کوچکی بازی می کند و فکر می کند کار راحتی در پیش دارد. در نتیجه آن تیم را دست کم می گیرد و در نهایت هم مسابقه را واگذار می کند!پس همیشه، تکرار می کنم همیشه منتظر شکست باشید، چون ممکن است ناخودآگاه سر برسد

شکست خوردن

فواید و اثرات مثبت شکست

موفقیت آسان به دست نمی آید. برای اینکه در زندگی موفق باشید، باید یاد بگیرید که بعد از هر شکست دوباره بلند شوید و تلاش خود را از سر گیرید. اینکه چند بار شکست می خورد اهمیتی ندارد، مهم آن است که هر بار بپاخیزید و نگذارید شکست جلودار شما باشد.شکست طعم تلخی دارد و می تواند بسیار نا امید کننده باشد، اما باید بدانید که هر بار زمین خوردن پایان دنیا نیست و زندگی می تواند همچنان ادامه داشته باشد. پس خود را آماده یک جنگ واقعی با نابرابری های زندگی کنید، چرا که سرانجام شیرینی پیروزی انتظارتان را می کشد.چنانچه در ادامه ی این بخش خواهید خواند، شکست فواید و مزیت هایی دارد که در نوع خود فوق العاده اند.

شکست بیشتر از موفقیت به شما می آموزد

شکست نشان می دهد که شما چیزی را امتحان کرده اید و تلاش خود را برای درک چیزی انجام می دهید. شما به بهترین شکل ممکن و در حد توان خود تلاش کردید و حالا آنچه را که از تلاش خود بدست آورده اید بررسی کنید و خوب بیاموزید چرا که تلاش و شکست، مهمترین معلمان هستند.

شکست باعث می شود قوی تر شوید

شکست می تواند شما را برای مدت زمانی، تخریب کند و این می تواند باعث ایجاد احساس وحشتناک در مورد خود و زندگی تان شود اما در نقطه مقابل می تواند شما را به گونه ای تقویت کند که در حتی فکرش را هم نمی کردید.اولاً، شکست به شما این شانس را می دهد که اشتباهات خود را بپذیرید و مسئولیت آن را بر عهده بگیرید. پس مسئولیت نقشی را که در شکست خود بازی کردید بر عهده بگیرید و سعی کنید از اشتباهاتی که احتمالاً انجام داده اید درس بگیرید. به دلایل شکست خود کمی فکر کنید با این کار دلایل شکست خود را درک خواهید کرد. به زودی شما به فردی تبدیل خواهید شد که می تواند در هر شرایط منطقی مدیریت کند زیرا توضیحات آن را درک خواهید کرد.شکست شما را به فردی فروتن تر تبدیل می کند و برایتان شخصیت قوی تری می سازد بنابراین به شما این اطمینان را میدهد که هنگام تصمیم گیری های آینده بیشتر به خود اعتماد کنید.

شکست به یادگیری و رشد کمک می کند

یکی از مهمترین چیزهایی که در شکست به دست می آوریم، یادگیری تجربه است. پس از شکست، ما اشتباهاتی را که انجام داده ایم، تشخیص می دهیم و از این اشتباهات درس می گیریم و این یکی از مهم ترین بخش های مربوط به مزایای شکست است.

شکست شما را متوجه توانایی هایتان خواهد کرد

موفقیت بعد از شکست باعث می شود بفهمید که چقدر توانایی دارید. اغلب، ما تا زمانی که تلاش نکنیم نمی دانیم که در چه چیزی توانمند هستیم. بعد از تلاش و شکست، علیرغم شکست، متوجه می شوید که واقعاً در چه زمینه ای شگفت انگیز هستید و چطور میتوانید به موفقیت برسید.این به شما این امکان را می دهد که پس از بارها شکست برای تحقق رویاهایتان به موفقیت برسید و اجازه ندهید هیچ چیز در مسیر خواسته شما قرار گیرد و این ویژگی ریشه انداخته در شما حتی می تواند به دیگران در اطراف شما الهام بخش باشد.

شکست بهتر از پشیمانی است

شکست ممکن است جایگزین بهتری برای پشیمانی باشد. حداقل با گزینه شکست، شما تا رسیدن به هدف خود بسیار نزدیکتر هستید و دیگر دچار حس پشیمانی از اینکه چرا به سراغ تحقق رویای خود نرفتید، نخواهید شد.شکست همچنین به جای اعتماد کاذب به شما اطمینان واقعی می دهد و ابزار قدرتمندی برای درک و موفقیت بیشتر است. شکست اجازه نمیدهد حسرت بخورید، حسرت امتحان نکردن راهی که در سر داشته اید، پس قدردان فرصتهای خود باشید، حتی فرصتهای کوچک.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سلن اردم کیه؟ ما خودمون شهربانو منصوریان داریم؛ باور ندارید؟ تصاویر جدید ‌شیرزن قهرمان رو ببینید! +ویدئو (219 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (102 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: دختره بهم میگه شما آخوندا به دو تا مو و فوکول ما گیر ندید منم بهش گفتم اگه منم عماممو دو سانت جلوتر بذارم توام به من گیر میدی +ویدئو😂👌 (47 نظر) نگاهی به سبک چیدمان مدرن رستوران علی دایی در کامرانیه تهران / از صندلی های بنفش و گیاهان تا سقف شیشه ای و پرده های ساده +عکس (44 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (36 نظر) مادر شوهر جوان آیسان آقاخانی +عکس / رضا گلزار چه مامان مهربونی داره😍 (36 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (36 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (36 نظر) نگاهی به میز ناهار رنگارنگ و نان محلی دستپخت صبا راد برای همسر و مادرشوهرش/ شیک و باکلاس+عکس (35 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (34 نظر) روزی که آیت الله خامنه ای پای حرف های شهربانو منصوریان نشست +عکس/ خواهران منصوریان مهمان ویژه بیت رهبری (31 نظر) قدرت نمایی جعفر غفارنژاد رقیب مازندرانی هادی چوپان وسط دریای خزر +فیلم/ غول بابلسری حجم حیرت آور ماهیچه هایش را به رخ کشید (29 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (29 نظر) نگاهی به خونه زندگی اعیانی متین ستوده خانم بازیگر خرم آبادی برنامه جوکر/ ماشالا سلیقش حرف نداره+عکس (28 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (27 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
دانلود آهنگ عاشقانه "دلگیر" عرفان طهماسبی/ می‌ترسم از آن شب که تو آسوده بی من سر کنی...+فیلم
بریدن سر زن تهرانی با داس توسط شوهرش / اظهارات عجیب قاتل پس از اعتراف به جنایت
بازگشت قاتل آی‌نور به محل جنایت
فال روزانه امروز سه شنبه 30 مرداد ماه 1403
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 30 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 30 مرداد 1403
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 30 مرداد 1403
فال حافظ با تفسیر سه شنبه 30 مرداد 1403 + فیلم
فوت و فن خانه‌داری؛ 6 روش کاربردی برای رسوب گیری سر دوش حمام
روستای تاریخی حیرت انگیز در کردستان؛ خانه های سنگی و پلکانی زیبا به سبک ماسوله و جنگلی با درختان گلابی وحشی
فال انبیاء روزانه سه شنبه 30 مرداد 1403
وقتی رهبر معظم انقلاب پول میوه و آجیلی که در هواپیمای مخصوص مسئولان به ایشان داده بودند را پرداخت کردند
زنوزی: یک تنه حریف همه شما هستم نیازی به دخالت پزشکیان نیست!
فوت و فن خانه‌داری؛ 8 ترفند خانگی از بین بردن زردی لیوان و استکان و برق انداختن آن‌ها
عضو پیشین شورای اطلاعات ملی آمریکا: پاسخ ایران به ترور اسماعیل هنیه با هدف قرار دادن مقامات اسرائیلی
منتخب روز   
نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد!