دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / بارداری و زایمان / قبل از بارداری /

آیا تنبلی تخمدان و کیست باعث نازایی می شود؟ 

سه شنبه، 07 بهمن 1399
اغلب زنان مبتلا به تخمدان پلی کیستیک، بعلت وجود عدم تعادل هورمون های جنسی، تخمک گذاری نداشته و در نتیجه دچار نازایی می شوند. 

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، تنبلی تخمدان وضعیتی است که باعث بی نظمی دوران عادت ماهانه، جوش های چرکی (آکنه)، پوست چرب، رشد موهای زائد صورت و بدن ، یا ریزش موهای سر میگردد.

در چنین وضعییتی حاملگی میتواند به سختی انجام شود. شیوع سندرم تخمدان پلی کیستیک بالا است، در مطالعه قند و چربی که بر روی تعدادی از زنان ساکن تهران در سن باروری انجام شد، شیوع سندرم تخمدان پلی کیستیک ۵/۸ % میباشد.

اغلب زنان مبتلاء اضافه وزن دارند یا چاق هستند.

علل سندرم تخمدان پلی کیستیک چیست؟

در این بیماران، کارکرد تخمدانها طبیعی نیست و هورمون تستوسترون بیش از حد تولید میکنند. تستوسترون هورمون مردانه است ولی در زنان نیز وجود دارد. بصورت طبیعی، تخمدان زنان مقادیر اندکی از آنرا ترشح میکنند ولی در سندرم تخمدان پلی کیستیک تولید آن افزایش می یابد.

سیکل طبیعی قاعدگی

برای وجود یک سیکل طبیعی قاعدگی که با تخمک گذاری همراه است هماهنگی کامل غده هیپوفیز، هیپوتالاموس و تخمدان ها لازم است. وجود هر اختلال در این غدد، با کاهش سطح استروژن مانع از غالب شده یک فولیکول و در نتیجه تخمک گذاری از تخمدان می شود و تخمک های فعال شده بصورت کیست در داخل تخمدان باقی می مانند.

مهمترین علامت سندرم تخمدان پلی کیستیک

مهمترین علامت سندرم تخمدان پلی کیستیک نامنظمی قاعدگی است. فواصل بین قاعدگی طبیعی بین ۲۱ تا ۳۵ روز است و اگر ۴ واصل قاعدگی ها از ۲۱ روز کمتر و یا از ۳۵ روز بیشتر شود غیرطبیعی تلقی می شود. از دیگر نشانه های این سندرم رویش موهای زائد است. بطور طبیعی در برخی از مناطق بدن زنان مانند چانه، پشت قفسه سینه، بین ران و بازوها، سینه، بالای لب و اطراف ناف نباید رشد موهای ضخیم داشته باشیم . در برخی زنان دراین مناطق رشد موهای ضخیم رخ می دهد. به این رشد موهای زائد که اغلب ناشی از سندرم تخمدان پلی کیستیک است هیرسوتیسم گفته می شود.

علل نازایی در زنان

اغلب زنان مبتلا به تخمدان پلی کیستیک، بعلت وجود عدم تعادل هورمون های جنسی، تخمک گذاری نداشته و در نتیجه دچار نازایی می شوند.

علائم سندرم پلی کیستیک

اگر فردی دو مورد از سه علامت زیر را داشته باشد تشخیص سندرم تخمدان پلی کیستیک برای او داده می شود:

  • قاعدگی نامنظم
  • هاپیرآندروژنیسم (افزایش آندروژن با افزایش تستوسترون سبب بروز تظاهرات فیزیکی مردانه مانند رویش موی زائد می گرد
  • بزرگی دو طرف تخمدان که با سونوگرافی مشخص می شود و تخمدان پر از از فولیکول های ریز 9-2 میلی متری است در سونوگرافی حدود یک چهارم زنان با سندرم تخمدان پلی کیستیک کیست های تخمدانی قابل مشاهده است.

در آزمایشات مبتلایان به این سندرم افزایش غلظت LH، تستوسترون، انسولین پرولاکتین دیده می شود. در بسیاری از بیماران نشانه های سندرم متابولیک یعنی فشار خون بالا، دور کمر بیشتز از ۸۷.۵، سطوح گلوکز بیشتر از نرمال، HDL پایین ، و تری گلیسیرید بالا دیده می شود. در برخی از افراد مبتلا یه سندرم تخمدان پلی کیستیک نواحی تیره رنگ مخملی در برخی مناطق بدن نظیر کشاله رانها، زیر پستانها، پشت گردن و زیر بغل ها دیده می شود که به آن آکانتوزیس سیاه گفته می شود.

درمان

برای درمان تخمدان پلی کیستیک نیاز به مصرف داروهای هورمونی مانند قرص ال دی است تا اختلالات هورمون جنسی را تنظیم کرده و کیست ها رفع شوند. تغییر روش زندگی، رژیم غذایی کم کالری و با فیبر بالا، انجام ورزش های هوازی و همچنین کاهش وزن نیز در درمان تخمدان پلی کیستیک موثر هستند.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
مراحل سابمیت مقاله
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی
ترجمه رسمی انگلیسی اسناد و مدارک
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب