آیا تماس شماره‌های ناشناس خارجی نگران کننده هستند؟+ در مقابله با آن‌ها باید چه کرد؟

  شنبه، 21 مرداد 1402   زمان مطالعه 3 دقیقه
آیا تماس شماره‌های ناشناس خارجی نگران کننده هستند؟+ در مقابله با آن‌ها باید چه کرد؟
چند سالی می‌شود که تماس شماره‌‌های خارجی با افراد داخل کشور، موجب نگرانی آن‌ها شده و به تازگی نیز این تعداد این تماس‌ها افزایش یافته است. این تماس‌های مشکوک به گفته کارشناسان کلاهبرداری به شیوه جدید است. در ادامه ساعدنیوز در مورد تماس های ناشناس خارجی و نحوه مقابله با آنها مطالب را ارائه خواهد داد. همراه ما باشید.
فهرست []

هراز گاهی تعداد تک‌زنگ‌های ناشناس از شماره‌های ناشناس خارجی برای مشترکین ایرانی زیاد می‌شود و با ورود به سال جدید و تعطیلات عید نوروز نیز بار دیگر شاهد ازدیاد این تماس‌های برای برخی مشترکین هستیم. در این حالت، شماره‌هایی ناشناس از کشورهای خارجی که پیش‌شماره آن‌ًها عمدتا به آفریقای جنوبی مربوط است، با مشترکین تماس می‌گیرند و یک Miss Call برای او می‌اندازند. ماجرای این تماس‌ها چیست و باید در برابر آن‌ها چه کرد؟

دریافت تماس از شماره‌های ناشناس بین‌المللی باعث برانگیخته‌شدن حس‌ کنجکاوی مشترکین می‌شود. مشترکین پس از دریافت این تماس‌ها، برای برطرف‌کردن حس کنجکاوی خود به این شماره‌ها زنگ می‌زنند؛ غافل از اینکه تماس آن‌ها برایشان چند ده هزار تومان هزینه در پی خواهد داشت. به این روش کلاهبرداری به اصطلاح کلاهبرداری واناگیری می‌گویند.

تماس ناشناس خارجی

عبارت Wangiri برگرفته از کلمه ژاپنی و معنی آن یک زنگ و قطع‌کردن تماس است. داشتن Missed Call از شماره ناشناس، به‌ویژه شماره متعلق به کشورهای آفریقایی مانند زیمباموه، ترینیداد و توباگو، آفریقای جنوبی، سودان، غنا و… به‌احتمال‌زیاد به‌معنای درگیرشدن با این نوع کلاهبرداری است و نباید به این شماره‌ها زنگ بزنید. در این نوع کلاهبرداری، شخص یک‌سری شماره‌های ویژه یا پرمیوم (premium) تهیه می‌کند و از آن‌ها به‌صورت رندوم به شماره‌های سراسر دنیا تماس‌هایی را برقرار و بلافاصله قطع می‌کند تا یک تماس ازدست‌رفته (Missed Call) در گوشی قربانی مشاهده شود. در صورتی که قربانی به برقراری تماس مجدد (Call Back) با مهاجم اقدام کند، یک پیام ضبط‌شده برای وی پخش شده و بدون اینکه فرد متوجه باشد، درگیر قبوض بالا می‌شود به‌طوری که ممکن است حتی با برقراری یک ثانیه تماس با این شماره‌ها، چند ده هزار تومان هزینه به بار بیاورد.

این روش کلاهبرداری در همه جای جهان مرسوم است و برای اولین‌بار در آمریکا ظاهر شد و حالا به تمام نقاط جهان ازجمله ایران رسیده است. وزیر ارتباطات سابق درباره این تماس‌ها هشدارهایی داده بود، اما به‌نظر می‌رسد پیگیری برای توقف این تماس‌ها به نتیجه نرسیده است. صرف‌نظر از منشأ این تماس‌ها و کلاهبرداری که از داخل یا خارج از کشور هدایت می‌شود، توصیه می‌شود که کاربران پس از برقراری هر تماس ناآشنای بین‌المللی و قطع مکالمه، نسبت به تماس دوباره با شماره مذکور خودداری کنند تا هزینه‌های سنگینی به آن‌ها وارد نشود.

بهترین راهکار مقابله با این تماس‌ها در درجه اول جواب ندادن به آن‌ها و عدم زنگ زدن به آن‌هاست و در وهله دوم در اختیار گذاشتن این شماره به پشتیبان اپراتور سیم‌کارتتان و یا در قدمی بالاتر، ارائه این شماره به سامانه 195 که پیگیر شکایات مردمی درزمینه ارتباطات است. همچنین پلیس فتا اعلام کرده «شهروندان درصورت دریافت تماس‌های مشکوک و یا اطلاع از هرگونه فعالیت مجرمانه در فضای مجازی یا پیام‌رسان‌های موبایلی مراتب را از طریق نشانی پلیس فتا به آدرس www.Cyberpolice.ir بخش ارتباطات مردمی گزارش دهند.»

نکته مهم که باید در برابر این تماس‌ها بدانید این است که برخی از این تماس‌ها آنقدر صبر می‌کنند تا مشترک تلفن را جواب دهد و سپس درجا این تماس را قطع می‌کنند. باید بدانید اگر به این تماس‌ها پاسخ دهید، شماره تلفن شما در لیست سودجویان پشت‌پرده، جزو شماره تلفن‌های ویژه ثبت خواهد شد و تعداد تماس‌ها با شما بیشتر و بیشتر خواهد شد. بنابراین بی‌اعتنایی به این تماس‌ها و عدم پاسخ به آن‌ها تا آخرین لحظه زنگشان، بهترین راهکار مقابله با آن‌هاست.

هنگام برقراری تماس با این شماره‌ها از سمت مشترک، مشترک معمولاً به یک صدای از پیش ضبط‌شده وصل خواهد شد که سعی در نگه‌داشتن او روی تماس دارد. مواردی مانند برنده‌شدن در لاتاری و یا حتی استفاده از آیات قرآنی تا کاری کند که کاربر تلفن را قطع نکند، ازجمله اقدامات سودجویان پشت‌پرده این نوع تماس‌هاست.

سخن پایانی

این تماس‌ها که معمولاً از پیش‌شماره‌هایی مانند +678، +960،‌ +267، +2424، +592 و... متعلق به کشورهای ⁣وانواتو، مالدیو، ماداگاسکار، بوتسوانا، گینه، گویان و… رخ می‌دهند، فقط مختص ایران نبوده و همان‌طور که گفته شد، درحال‌حاضر در کشورهای زیادی این پدیده درحال وقوع است. هدف از این تماس‌ها کسب درآمدهای غیرقانونی از مشترکین سایر کشورهاست. آیا شما تجربه چنین تماس‌هایی را داشته‌اید؟ با ما در میان بگذارید. امیدواریم همچنین برای مشاهده ی مطالب مرتبط دیگر میتوانید به بخش آموزش ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.



دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (224 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (133 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (55 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (52 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (49 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (32 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (30 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (26 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (20 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس (18 نظر) نگاهی به ماشین بی ام و هوش پران کریم باقری که همه آرزوشو دارن/ زیدان فوتبال ایران سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (17 نظر) رهبر معظم انقلاب: آرزوی کفش بنددار به دلم بود؛ تا الان هم من کفش بنددار نپوشیده‌ام (16 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت