ساعدنیوز
ساعدنیوز

ایراد رد دادرس چقدر مهلت دارد؟

  یکشنبه، 14 اسفند 1401   زمان مطالعه 8 دقیقه
ایراد رد دادرس چقدر مهلت دارد؟
هدف قانونگذار از تصویب قوانین متعدد حفظ حقوق و منافع افراد و اجرای عدالت است . همچنین برای افرادی که این قوانین را نقض می کنند، ضمانت اجرا یا مجازات تعیین کرده است که باید مقام قضایی یا قاضی مجازات فرد را تعیین نمایند. که باید بی طرف و بدون شبهه باشد در غیر اینصورت ایراد رد دادرس گفته میشود. در ادامه ساعدنیوز به تفصیل این موضوع خواهد پرداخت.

در قانون آیین دادرسی کیفری و آیین دادرسی مدنی مواردی بیان شده است که در صورت وجود این موارد قاضی ملزم است قرار امتناع از رسیدگی صادر کرده و به دعوا رسیدگی نکند که به این موارد ایراد رد دادرس گفته می شود. در برخی از موقعیت ها ، شرایطی به وجود می آید که شائبه اینکه قاضی دارای نفع شخصی مادی یا معنوی در دعوایی که به آن رسیدگی می کند، وجود دارد. به همین دلیل ، در قانون ، مواردی پیش بینی شده است که در صورت وجود آنها ، قاضی باید از رسیدگی خودداری کرده و قرار امتناع از رسیدگی صادر نماید.

ایراد رد دادرس چیست؟

از جمله مهم ترین اصول قضایی حین رسیدگی به دعوا، رعایت عدالت است که صرفا در شرایطی این امر تحقق می یابد که قاضی یا دادرس رسیدگی کننده به دعوا بی طرفی لازم نسبت به طرفین دعوا را داشته باشد؛ به همین دلیل هر امری که موجب خدشه اصل بی طرفی در دادرس شود، مذموم تلقی شده و باید از آن جلوگیری شود. لذا در قانون آیین دادرسی مدنی و قانون آیین دادرسی کیفری مواردی تحت عنوان ایراد رد دادرس بر شمرده شده است که در صورت وجود آنها، هر یک از طرفین می تواند با استناد به این موارد، رد دادرس را تقاضا نماید. در این صورت، دادرس باید از رسیدگی به این پرونده امتناع یا خودداری کرده و پرونده را به دادرسان دیگر دادگاه محول کند.

موارد رد دادرس در امور حقوقی

در قانون آیین دادرسی مدنی موارد رد دادرس در امور حقوقی مورد پیش بینی قرار گرفته است که به موجب آن، در صورت وجود داشتن یکی از موارد رد دادرس در آیین دادرسی مدنی، دادرس باید از رسیدگی به پرونده امتناع نموده و علاوه بر آن، هر یک از طرفین دعوا نیز می توانند ایراد رد دادرس را مطرح نمایند. از جمله جهات رد دادرس در امور حقوقی بر اساس ماده 91 قانون آیین دادرسی مدنی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • الف – قرابت نسبی یا سببی تا درجه سوم از هر طبقه بین دادرس با یکی از اصحاب دعوا وجود داشته باشد.

  • ب – دادرس قیم یا مخدوم یکی از طرفین باشد و یا یکی از طرفین مباشر یا متکفل امور دادرس یا همسر او باشد.

  • ج – دادرس یا همسر یا فرزند او ، وارث یکی از اصحاب دعوا باشد.

  • د – دادرس سابقا در موضوع دعوای اقامه شده به عنوان دادرس یا داور یا کارشناس یا گواه اظهارنظر کرده باشد.

  • ه – بین دادرس و یکی از طرفین و یا همسر یا فرزند او دعوای حقوقی یا جزایی مطرح باشد و یا در سابق مطرح بوده و از تاریخ صدور حکم قطعی دو سال نگذشته باشد.

  • و – دادرس یا همسر یا فرزند او دارای نفع شخصی در موضوع مطروح باشند.

پوستر مسائل حقوقی

مهلت ایراد رد دادرس

زمانی که این شائبه و تردید پیش می آید که قاضی دارای نفع شخصی مادی یا معنوی در دعوایی که به آن رسیدگی می کند می باشد ، عدالت قاضی در معرض خطر قرار می گیرد. قانونگذار در قانون، این موارد را پیش بینی کرده است که در صورت وجود آن ها ، قاضی باید از رسیدگی خودداری کرده و قرار امتناع از رسیدگی صادر نماید. اگر دادرس ایراد رد را بپذیرد، از رسیدگی امتناع می کند و رسیدگی به دادرس علی البدل یا شعبه دیگر ارجاع می شود . در صورت نبودن دادرس علی البدل یا شهبه دیگر پرونده برای رسیدگی به نزدیک ترین مرجع قضایی هم عرض فرستاده می شود. اگر دادرس ایراد رد را نپذیرد ، دادرس مکلف است ظرف 3 روز قرار رد ایراد را صادر کند و به رسیدگی ادامه دهد. قرار رد ایراد رد دادرس ظرف 10 روز از تاریخ ابلاغ قابل اعتراض درمرجع صالح است و به این اعتراض خارج از نوبت رسیدگی می شود.

پوستر مسائل حقوقی

ایراد رد دادرس در موارد تشکیل دادگاه با تعدد قضات

ایراد رد دادرس در موارد تشکیل دادگاه با تعدد قضات به دو صورت امکانپذیر است. اگر طرفین دعوا قصد رد دادرس را داشته باشند و بخواهند دادرس را رد نمایند و تعداد قاضی بیش از یک نفر باشد و اگر نسبت به یکی از اعضا ایراد رد دادرس وارد شود اگر آن عضو ( قاضی ) از رسیدگی امتناع کند دادگاه با حضور عضو دیگر تکمیل می شود و مبادرت به رسیدگی می کند. اگر ایراد رد مورد پذیرش قرار نگیرد ، همان دادگاه بدون حضور عضو مورد ایراد در وقت اداری به اعتراض رسیدگی و قرار رد ایراد یا قرار قبول ایراد رد را صادر می کند. حالت دوم صورتی است که طرفین دعوا در دادگاهی با چند قاضی بیش از یک نفر را رد دادرس نمایند اگر نسبت به چند نفر از اعضای دادگاه ایراد رد دادرس وارد شود اگر آن ها ایراد رد را قبول نکنند و تعداد باقی مانده اعضای شعبه در اکثریت نباشد و امکان انتخاب اعضای علی البدل نیز برای رسیدگی به ایراد وجود نداشته باشند. رسیدگی به ایراد در شعبه دیوان عالی کشور به عمل می آید هرگاه شعبه دیوان درخواست رد را وارد بداند پرونده جهت رسیدگی به دادگاه هم عرض ارجاع می شود.

مهلت و زمان ایراد رد دادرس در امور حقوقی و مدنی

ایراد رد دادرس که در ماده 91 قانون آیین دادرسی مدنی، مورد پیش بینی قرار گرفته، زمانی از سوی اصحاب دعوا قابل طرح است که مواردی نظیر رابطه خویشاوندی تا درجه سوم از هر طبقه، میان دادرس با یکی از اصحاب دعوا، وجود داشته باشد؛ دادرس، کارفرما یا قیم یکی از اصحاب دعوا بوده یا یکی از اصحاب دعوا، مباشر امور دادرس یا همسر و فرزندان او باشد؛ دادرس یا همسر و اولاد او، در موضوع پرونده، نفع داشته یا با یکی از اصحاب دعوا، رابطه توارث داشته باشند. این ایراد، یکی از ایرادات و موانع رسیدگی به دعوا محسوب می شود و طرح آن، همانند سایر ایرادات و موانع رسیدگی، دارای یک مهلت و بازه زمانی است و به عبارتی، صرفا در همان زمان، قابلیت طرح خواهد داشت. از این رو، در این بخش از مقاله، قصد داریم درباره مهلت و زمان ایراد رد دادرس در امور حقوقی و مدنی، صحبت کنیم و به این پرسش پاسخ دهیم که ایراد رد دادرس تا چه زمانی قابل طرح است؟ برای پاسخ به پرسش در خصوص مهلت و زمان طرح ایراد رد دادرس، باید ماده 87 قانون آیین دادرسی مدنی را مورد بررسی قرار داد که مقرر می دارد: " ایرادات و اعتراضات، باید تا پایان اولین جلسه دادرسی به عمل آید؛ مگر این که سبب ایراد، متعاقبا حادث شود." بنابراین، در حالت کلی، زمانی که شخصی، نسبت به دادرس اعتراض داشته و قصد رد دادرس را دارد، تا پایان اولین جلسه ای که برای دادرسی تشکیل شده، فرصت و مهلت خواهد داشت تا اقدام به طرح ایراد رد دادرس نماید. البته، مهلت و زمان طرح ایراد رد دادرس، بر اساس قسمت دوم ماده فوق الذکر، استثنائاتی نیز دارد؛ بر اساس قسمت دوم این ماده از مواد قانون آیین دادرسی مدنی، در صورتی که یکی از جهات و موارد رد دادرس، پس از پایان اولین جلسه دادرسی حادث شود، با وجود پایان مهلت و زمان طرح ایراد رد دادرس از نظر قانون آیین دادرسی، همچنان می توان این ایراد را مطرح کرد. به عنوان مثال، یکی از موارد رد دادرس در امور حقوقی، آن است که بین دادرس و یکی از طرفین و یا همسر یا فرزند او، دعوای حقوقی یا جزایی مطرح باشد. حال اگر این ایراد، قبل از رسیدگی به پرونده، در دادرس وجود داشت، هر یک از اصحاب دعوا می تواند، تا پایان جلسه اول، به دادرس، ایراد وارد کند؛ اما اگر پس از پایان یافتن جلسه اول دادرسی، بین دادرس و یکی از طرفین، دعوایی مطرح شود، باز هم می توان این ایراد را مطرح کرد و بنا به همین دلیل، دادرس باید از رسیدگی امتناع نماید و بررسی پرونده را به دادرسان دیگر دادگاه محول نماید.

نمونه لایحه ایراد رد دادرس

ریاست محترم دادگاه ......

با سلام

احتراما، درخصوص پرونده شماره .......، با موضوع ...........، با اصحاب دعوا از قرار جناب آقای.........، در سمت خوانده و .......... در سمت خواهان، به استحضار می رساند:

با توجه به اینکه دادرس پرونده، پدر خوانده می باشد و نظر به اینکه قانون گذار، در قانون آیین دادرسی مدنی، در ماده 91 این قانون، رابطه خویشاوندی نسبی تا درجه سوم از هر طبقه را از ایرادات رد دادرس و موارد صدور قرار امتناع از رسیدگی به دعوا می داند، به موجب این لایحه، از آن مقام محترم، صدور قرار امتناع از رسیدگی مورد استدعا است.

سخن پایانی

بنابراین، به طور خلاصه می توان گفت عدم اهلیت اصحاب دعوا اعم از خواهان و یا خوانده دعوا سبب می شود که طرف مقابل بتواند به این موضوع اعتراض کرده و ایراد عدم اهلیت مطرح نماید که در پی طرح این ایراد، دادگاه اهلیت خواهان وخوانده را مورد بررسی قرار می دهد و اگر عدم اهلیت هر یک از اصحاب دعوا محرز گردید، دادگاه قرار رد دعوا را صادر می کند و در صورتی که عدم اهلیت هر یک از خواهان و خوانده احراز نشد، دادگاه به رسیدگی ادامه می دهد و رای مقتضی را صادر خواهد کرد. لازم به ذکر است که طرح ایراد عدم اهلیت خواهان یا خوانده دعوی در دادگاه به عنوان یکی از آثار عدم اهلیت اصحاب دعوا تنها تا پایان اولین جلسه دادرسی امکان پذیر است و صرفا در برخی از شرایط ، پس از اولین جلسه دادرسی نیز قابل طرح است که در مقاله مهلت طرح ایراد عدم اهلیت به آن پرداخته شده است. امیدوارم از محتوای مسائل حقوقی نهایت استفاده را برده باشید و برای کسانی که دچار مشکل حقوقی هستند، میتوانید ارسال نمایید. همچنین برای مشاهده ی مطالب مشابه دیگر میتوانید به بخش آموزش ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
عرض ارادت احساسی و عیادت بازیگران و ورزشکاران از رهبر معظم انقلاب در بیمارستان+ عکس/ از جواد عزتی و علی ضیا تا علی پروین و بهداد سلیمی (680 نظر) رهبر معظم انقلاب چه میوه هایی را برای حفظ سلامتی خود میل می کنند؟ (200 نظر) خلاقیت خنده دار و هوشمندانه قصاب اهوازی برای فریب گوسفند و قربانی کردنش حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (73 نظر) خلاقیت بامزه یک پدر ایرانی روی کلید کولر حماسه ساز شد/ این یادداشت بانمک پربازدید شد+عکس (61 نظر) پاسخ جالب رهبر معظم انقلاب به یک سوال: حضرت آقا اصلاً شما فکر می‌کردین که رهبر بشین؟ (60 نظر) دسته گل بزرگ و لوکس رضا گلزار و آیسان خانوم برای افتتاحیه سالن زیبایی ساره بیات +عکس/ واقعا گل کاشتین (51 نظر) خلاقیت خنده دار یک ایرانی برای دوخت کاپشن با پتو پلنگی حماسه آفرید/ ایرانی پنجه طلا از هر انگشتش هنر میباره😂 (44 نظر) نگاهی به مراسم عروسی لاکچری و مفصل دختر بزرگ اردوغان در استانبول+عکس/ چه لباس عروس خوشگلی، چه داماد خوش‌تیپی (41 نظر) ماجرای جالب کارت عروسی فائزه و حمید که به دست رهبر انقلاب رسید/ حرکت تحسین برانگیز عروس و داماد ایرانی برای خرید سرویس طلا+عکس (33 نظر) میز عزای ساده و بدون تجملات مادر محسن کیایی، مجری برنامه صداتو +عکس/ روحشون شاد چه چهره دلنشینی داشتن (35 نظر) خلاقیت بی نظیر یک معمار در طراحی خانه ای با الهام از موز/ مغز تو رو باید تو موزه نگه داشت+عکس (30 نظر) شرط جالب رهبر معظم انقلاب برای خواندن خطبه عقد عروس و داماد ایرانی/ ماجرای بخشیدن 86 سکه به آقای داماد چه بود؟ (30 نظر) بهترین گردو ایران متعلق به کدام شهر است (29 نظر) روایتی جالب از روز دقیق تولد رهبر معظم انقلاب از زبان خودشان در سالگرد 85 سالگی ایشان+عکس شناسنامه (23 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز چوپان برای تردد بدون دردسر گوسفندانش در سطح شهر+ویدیو/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (19 نظر)
دیگران می‌خوانند   
فال انبیاء روزانه چهارشنبه 5 اردیبهشت ماه 1403 سکانسی از سریال پایتخت که هیچکس راز آن را نفهمید+ فیلم اشتباه مهران مدیری در برنامه اسکار سوژه شد+ فیلم کشف 2 میلیارد تومان دخانیات قاچاق در این شهر افشای راز هوتن شکیبا برای صداسازی «بچه»؛ روش عجیب ایرج طهماسب در کار +فیلم تماس علی دایی با پدر ترانه علیدوستی جوک فی البداهه و خیلی خنده دار یوسف صیادی در برنامه شب آهنگ/ حامد آهنگی از خنده منفجر شد +فیلم خلاقیت هوشمندانه اُوستا نجار در طراحی مجسمه هایی با چوب و تنه ی درخت/ مغزشو باید طلا گرفت +فیلم پاسخ خنده‌دار دانش‌آموز به سؤال دینی؛ چطوری جرأت کرد این رو بنویسه!! + فیلم (عکس) چاوش خان تفنگچی مهربان سریال گیلدخت، در آغوش مادرش با تیپ و استایل امروزی / خوشتیپه، نه؟! (عکس) چهره واقعی و بدون گریم عارفه معماریان، بازیگر نقش دختر محمود نقاش در سریال پایتخت / نقی قبل از هما خواستگاری ایشون رفته بوده! هر آنچه که باید در مورد کابل های شبکه بدانید از کجا، بلیط هواپیما ارزان بخریم؟ پرطرفدارترین گیاهان آپارتمانی برگ پهن برای دکور منزل 3 مورد از شگفت انگیزترین اکتشافات مصر باستان؛ از شهر طلایی تا مقبره نفرین‌ شده جشن عروسی باشکوه و مجلل دختر ناصرالدین‌شاه با تشریفات و ولخرجی فراوان در کاخ گلستان/ این مراسم 130 سال پیش برگزار شد+عکس نگاهی به مراسم عروسی ساده و بدون تجملات پوتین در روسیه+عکس/ از انداختن حلقه طلا به دست عروس تا امضا کردن سند ازدواج رونمایی از عجیب ترین مدرسه دنیا که در آن مارها را جادو میکنند+عکس فال ابجد روزانه چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 چند قدم برای نظم دهی بهتر به آشپزخانه هایی با فضای کوچک مراقبت‌های پس از بوتاکس صورت؛ نکات کلیدی برای داشتن نتایج بهتر فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز چهارشنبه 5 اردیبهشت ماه 1403 رونمایی از خانواده 4 نفری کاظم نوربخش سلمان سریال نون خ/چه خونواده صمیمی و گرمی +عکس رونمایی صاحب قهوه خانه‌ایی در کاشان از تنها نقاشی با خودکار سهراب سپهری+ویدیو/ می تونستم با فروشش زندگیمو تغییر بدم ولی... فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 5 اردیبهشت ماه 1403 3 ترفند کاربردی برای رسوب‌زدایی و نو شدن دوش حمام فال حافظ با تفسیر امروز چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403+فیلم دعوای زن و شوهری نرگس محمدی و علی اوجی تو برنامه زنده/علی اوجی خانم بازیگر رو با خاک یکی کرد + فیلم خلاقیت هوشمندانه شهرداری اهواز در محافظت از درختی قدیمی و کهن+عکس/ با این کارش جذابیت شهر رو چندین برابر کرده👌 دسته گل بزرگ و لوکس رضا گلزار و آیسان خانوم برای افتتاحیه سالن زیبایی ساره بیات +عکس/ واقعا گل کاشتین وان حمام پر از توپ بامزه و رنگارنگ ستاره سادات قطبی/ حرکت جالب خانم مجری برای سرگرم کردن شازده پسرش+ویدیو فیلم لو رفته از رضا گلزار سوپر استار و آیسان خانوم در فرودگاه/ همیشه در شادی و مسافرت یادی کنیم از تبلیغ فوق تخیلی و لوکس گونه پراید با ساخت این کلیپ+ ویدیو/ داره امکاناتش رو در حد بنز به تصویر میکشه تصویری دیده نشده از آمادگی بدنی بالای آیت الله هاشمی رفسنجانی/ماشاالله به این روحیه بالا اولین تصاویر از تتلو در دومین جلسه دادگاهش بدون ذره ای تغییرات در ظاهر و قیافه اش (تصاویر) غول پیکرترین مجسمه های جهان/ مجسمه آزادی پیششون اونقدر کوچیکه که تو این لیست قرار نمیگیره کشف اتفاقی چهره 600ساله «بچه‌جن» در توالت یک خانه تصویری دیدنی و قدیمی از خانواده هاشمی رفسنجانی با تعداد فرزندان زیاد/ شیطنت بچه ها و خنده های یار دیرین رهبر اولین کشته ی طرح عفاف و حجاب ضدانقلاب شفا گرفت!ماجرای کما و فوت دختر تهرانی در متروی تجریش+فیلم
تیتر امروز   
کشف 2 میلیارد تومان دخانیات قاچاق در این شهر تماس علی دایی با پدر ترانه علیدوستی 3 مورد از شگفت انگیزترین اکتشافات مصر باستان؛ از شهر طلایی تا مقبره نفرین‌ شده رونمایی از عجیب ترین مدرسه دنیا که در آن مارها را جادو میکنند+عکس فال ابجد روزانه چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز چهارشنبه 5 اردیبهشت ماه 1403 فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 5 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403+فیلم فال انبیاء روزانه چهارشنبه 5 اردیبهشت ماه 1403 کشف اتفاقی چهره 600ساله «بچه‌جن» در توالت یک خانه اولین کشته ی طرح عفاف و حجاب ضدانقلاب شفا گرفت!ماجرای کما و فوت دختر تهرانی در متروی تجریش+فیلم نگهدارندگان گربه در معرض یک بیماری روانی خطرناک / ما نمی‌گیم، پژوهشگران خارجی گفتند! بیوگرافی و زندگی خصوصی پاشا جمالی،مهیار سریال نون خ و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی رونمایی از هتلی که همه چیزش از طلای 24 عیار است ؛ از وان و توالت گرفته تا غذایی که در آن سرو می شود! / هتل مورد علاقه خانم‌های طلا دوست!
منتخب روز   
فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده رودررویی با یک تمساح آن‌ هم فقط با یک ماهیتابه +فیلم متقاضیان عمره بخوانند/ آخرین وضعیت و شرایط ثبت‌نام حج عمره 1403 اعلام شد طرح 100 میلیارد پوندی برادر اسامه بن لادن برای ساخت طولانی ترین پل معلق جهان+عکس