ساعدنیوز
ساعدنیوز

چگونه لایحه دفاعیه تنظیم و ثبت کنیم؟

  دوشنبه، 08 اسفند 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
چگونه لایحه دفاعیه تنظیم و ثبت کنیم؟
در گذشته تنظیم و ثبت لایحه قضایی و لوایح دفاعی از طریق اوراق قضایی چاپ شده انجام می گرفت ولی امروزه نحوه ارائه این خدمت با توجه به الکترونیکی شدن فرآیند رسیدگی به دعوا در قوه قضاییه به صورت کاملا الکترونیکی انجام می شود. به همین مناسبت در ادامه قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم که نحوه تنظیم و ثبت لایحه دفاعیه به چه صورت است.

علاوه بر اینکه طرفین دعوا می توانند در جلسات رسیدگی توسط دادگاه حاضر شوند و به صورت شفاهی از خود دفاع کنند ، به لحاظ قانونی این حق را هم دارند که مطالب و مستندات خود را که نقش مهمی در سرنوشت رسیدگی به دعوا و صدور حکم توسط قاضی دارد ، به صورت لایحه دفاعیه یا لایحه قضایی به دادگاه ارائه نمایند.

نحوه تنظیم لایحه دفاعیه

به طور کلی لوایحی که اشخاص می توانند به دادگاه ها و مراجع قضایی ارائه نمایند ، انواع و اقسام مختلفی دارد که یکی از مهم ترین این لوایح ، لایحه دفاعیه است . لایحه دفاعیه یا لایحه قضایی ابزار قضایی مناسبی است که هر یک از طرفین دعوا اعم از خواهان و خوانده ، می توانند با استفاده از آن ، ادله اثبات دعوی ، مدارک ، مستندات ، توضیحات و هر آنچه که نقش مهمی در رسیدگی به دعوا توسط قاضی دادگاه دارد را ارائه نمایند. هر چند که تنظیم لایحه دفاعیه الزامی نمی باشد ، مستند و مستدل بودن مطالب لایحه دفاعیه قاعدتا در صدور حکم تاثیر بسزایی دارد و به همین دلیل نحوه تنظیم لایحه دفاعیه باید به گونه ای باشد که در صدور حکم توسط قاضی به نفع شخص تاثیر گذار بوده و در واقع در اقناع وجدان دادرس و علم قاضی موثر باشد ؛ البته در تنظیم دادخواست قضایی نیز همین مطالب باید مورد توجه قرار گیرد .

بر همین اساس یکی از نکات مهم در خصوص نحوه تنظیم لایحه دفاعیه این است که در عین منسجم بودن و ارائه کامل مطالب ، از بیان مطالب حاشیه ای و زاید خودداری شود . در عین حال ، لایحه دفاعیه باید به گونه ای تنظیم شود که حق مورد ادعا اثبات شده و یا از اثبات حقی که علیه شخص ادعا شده ، جلوگیری کند . به این منظور ، می توان از مشاوره لایحه نویسی نیز استفاده کرد. این موضوع باعث می شود که در تنظیم لایحه دفاعیه حتما از مشاوره های حقوقی تخصصی استفاده شود ؛ به ویژه در دعاوی کیفری که نقش قانون و ادله اثبات دعوی پر رنگ تر است ، می بایست شخصی که امر تنظیم مراحل ثبت لایحه دفاعیه را بر عهده دارد ، با قوانین و مقررات مربوطه آشنایی کاملی داشته باشد .

پوستر مسائل حقوقی

نحوه ثبت لایحه دفاعیه

در قسمت قبل توضیح داده شد که نحوه تنظیم لایحه دفاعیه به چه صورت است . با این حال سوال مهمی که در ارتباط با لایحه دفاعیه وجود دارد آن است که ثبت لایحه دفاعیه به چه صورت است و اگر اشخاص قصد داشته باشند دفاعیات خود را به صورت لایحه به دادگاه حقوقی ارائه نمایند چگونه می توانند آن را ثبت کنند و مراحل ثبت لایحه دفاعیه به چه شکل است ؟ در گذشته، مراحل و نحوه ثبت لایحه قضایی و لایحه دفاعی به این صورت بود که هر یک از طرفین دعوا و یا وکلای دادگستری که برای دعوا انتخاب شده بودند، اظهارات و مستندات خود را که در ارتباط با پرونده بود ، بر روی اوراق فیزیکی می نوشتند و به صورت حضوری آن را به دادگاه ارائه می دادند تا در پرونده به ثبت برسد. اما در حال حاضر با توجه به اینکه سامانه عدل ایران راه اندازی شده است ، بسیاری از خدمات قضایی همچون ثبت اظهارنامه قضایی به صورت غیر حضوری و به شیوه کاملا الکترونیکی انجام می شوند و دیگر نیازی به تنظیم و ثبت لایحه به صورت فیزیکی نیست ؛ بلکه طرفین دعوا و حتی وکلای پایه یک دادگستری با مراجعه به این سامانه و ثبت نام در آن ، می توانند لایحه قضایی مد نظر خود را ثبت کنند . به همین منظور :

  • در صورتی که وکلای دادگستری قصد داشته باشند به وکالت از طرفین دعوا لایحه دفاعیه ای ثبت کنند ، می بایست به سامانه خود کاربری وکلا در سامانه عدل ایران مراجعه نماید و پس از وارد کردن اطلاعات کاربری خود و ورود به سامانه ، از قسمت تنظیم لوایح قضایی اقدام به ثبت لایحه در خصوص پرونده نمایند و در صورت لزوم ، مستندات لازم را به آن ضمیمه نمایند .

  • در صورتی که هر یک از طرفین دعوا قصد داشته باشند به صورت شخصی اقدام به ثبت لایحه دفاعیه نمایند و وکیل نگرفته باشند ، می توانند به هر یک از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نمایند و با پرداخت هزینه مربوطه ، پس از انجام ثبت نام در سامانه ثنا ، لایحه دفاعیه خود را از طریق کارشناسان دفاتر خدمات قضایی در سامانه ثبت کنند . البته امکان ثبت لایحه دفاعیه توسط اشخاص عادی در سامانه لایحه remission.adliran.ir نیز وجود دارد که راهنمای مراحل ثبت لایحه دفاعیه به این شرح است :

  • به منظور ثبت لایحه قضایی ، می توانید مستقیما وارد سایت remission.adliran.ir شوید . همچنین می توانید مطابق تصویر زیر ، عبارت " سامانه ثبت لایحه قضایی " را در مرورگر خود جستجو نموده و وارد اولین سایت به نشانی remission.adliran.ir شوید .

پوستر ثبت لایحه دفاعیه

  • در این سامانه امکانات متعددی پیش بینی شده است ؛ اگر قبلا لایحه قضایی در سامانه ثبت کرده اید ، می توانید با در اختیار داشتن کد رهگیری لایحه قضایی ثبت شده و اطلاعات مربوط پرونده ، نسبت به بازیابی یا ویرایش لایحه اقدام نموده و دلایل و مستندات جدیدی که در اختیارتان قرار گرفته است را به آن اضافه کنید. همچنین امکان پیگیری لایحه قضایی ثبت شده و چاپ آن نیز وجود دارد . علاوه بر این امکان ثبت لایحه جدید نیز برای هر یک از طرفین دعوا وجود دارد .

پوستر ثبت لایحه دفاعیه

  • در صورتی که قصد دارید لایحه جدیدی ثبت کنید ، می توانید با کلیک کردن بر روی گزینه ثبت لایحه ، اقدام به این کار نمایید .

پوستر ثبت لایحه دفاعیه

  • در این مرحله وارد صفحه جدیدی شده اید که باید اطلاعات مربوط به پرونده اعم از شماره پرونده 16 رقمی ، ردیف فرعی پرونده و رمز شخصی 5 رقمی مربوط به پرونده را وارد کادر کرده و به مرحله بعدی بروید و باقی مراحل ثبت لایحه قضایی را نیز به ترتیب طی کنید .

پوستر ثبت لایحه دفاعیه

  • در خاتمه مراحل ثبت لایحه قضایی ، حتما کد رهگیری را برای پیگیری لایحه قضایی ثبت شده یادداشت نمایید .

نکات مربوط به تنظیم و ثبت لایحه دفاعیه

با توجه به نکاتی که در قسمت های قبل در خصوص نحوه تنظیم و نحوه ثبت لایحه قضایی ذکر شد ، نکات مربوط به تنظیم و ثبت لایحه دفاعیه را می توان به شرح زیر مطرح کرد :

  • تنظیم و ثبت لایحه دفاعیه بر خلاف تنظیم شکواییه و دادخواست الزامی نمی باشد و طرفین دعوا می توانند به انتخاب خود از این ابزار استفاده کنند یا خیر ؛ اما اگر مدرک و سند جدیدی کشف شود که در سرنوشت دعوا تاثیر دارد ، بهتر است اقدام به تنظیم و ثبت لایحه دفاعیه نمود .

  • در صورتی که دفاع شفاهی در دادگاه ارائه شده باشد ، قاضی دادگاه اظهارات طرفین دعوا را در صورتجلسه قید می کند و موقع صدور حکم دادگاه این مطالب مورد توجه قاضی قرار می گیرد ؛ با این حال اگر امکان نقص و خطا در این مورد را متصور باشیم بهتر است لایحه دفاعیه تنظیم و ثبت کنیم .

  • در صورتی که دفاعیه شفاهی در دادگاه به خوبی انجام نشده باشد ، این بار از طریق تنظیم و ثبت لایحه دفاعیه و به صورت مستند و مستدل اقدام نمود

  • تنظیم و ثبت لایحه قضایی و لایحه دفاعیه توسط هر یک از طرفین دعوا اعم از خواهان و یا خوانده دعوا می تواند انجام شود ؛

  • تنظیم و ثبت لایحه دفاعیه در هر یک از دعاوی حقوقی و یا دعاوی کیفری قابل انجام است و اختصاص به دعاوی حقوقی ندارد ؛

  • تنظیم لایحه دفاعیه در دعاوی کیفری در خصوص اثبات یا رد اتهام جرم ارتکابی می باشد ولی لایحه دفاعیه در پرونده های حقوقی ناظر بر ماهیت دعوا و حق مورد ادعا می باشد که باید مستندات و مدارک موجود در خصوص آن ضمیمه لایحه دفاعیه شود .

  • تنظیم و ثبت لایحه دفاعیه تا زمانی که قاضی ختم رسیدگی را اعلام کند قابل انجام است ولی اگر لایحه پس از ختم دادرسی به دادگاه ارائه شود ، قاضی الزامی به توجه به لایحه دفاعیه ارائه شده نخواهد داشت .

  • تنظیم و ثبت لایحه دفاعیه در صورتی که شخص در فرایند رسیدگی به دعوا حضور نداشته است ، سبب می شود که حکم دادگاه حضوری قلمداد شود و حکم غیابی صادر نشود .

  • تنظیم و ثبت لایحه دفاعیه به دلیل اینکه امری کاملا تخصصی است ، بهتر است که با مشورت و دخالت فردی که از اطلاعات حقوقی و قضایی کافی در این خصوص برخوردار است انجام گیرد ؛ به ویژه وکلای دادگستری .

  • در صورتی که خود شخص اقدام به تنظیم و ثبت لایحه دفاعیه می کند بهتر است که از ارائه مطالب زاید ، طولانی و غیر مرتبط با موضوع خودداری نماید و صرفا به بیان مطالبی بپردازد که نقش مهمی در صدور حکم دارد .

  • ثبت و تنظیم لایحه قضایی و لایحه دفاعیه در حال حاضر از طریق سامانه عدل ایران انجام می شود که وکلای پایه یک دادگستری ، کارشناسان حقوقی و حتی طرفین دعوا می توانند با استفاده از این سامانه به صورت الکترونیک لایحه دفاعیه تنظیم کنند .

سخن پایانی

بنابراین تنظیم لایحه دفاعیه یک امر کاملا تخصصی است ؛ به این معنا که هر چند هر یک از طرفین دعوا می توانند اقدام به ثبت لایحه دفاعیه نمایند ، بهتر است از مشاوره حقوقی و خدمات وکلای دادگستری در این خصوص استفاده شود. در حال حاضر نحوه تنظیم و ثبت لایحه دفاعیه به صورت کاملا الکترونیکی و از طریق سامانه عدل ایران انجام می شود که راهنمای تصویری مراحل ثبت لایحه در بالا ذکر شده است. امیدوارم از محتوای مسائل حقوقی نهایت استفاده را برده باشید و برای کسانی که دچار مشکل حقوقی هستند، میتوانید ارسال نمایید. همچنین برای مشاهده ی مطالب پر محتوای دیگر میتوانید به بخش آموزش ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم .

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سوژه شدن موجودی حساب هوش پران مشتری مغازه موبایل فروشی+عکس/ تا حالا این همه عدد رو کنار هم ندیده بودم که امروز دیدم🙄 (745 نظر) میزبانی حسن روحانی از سیاستمداران و اقوام در مراسم عید دیدنی در منزل زیبا و ایرانی پسندش+ عکس/ چه مبلمانی، چه فرش هایی، از همه مهمتر چه خونه دلبازی😍 (409 نظر) مراسم سلام عید نوروز و اهداء سکه توسط فرح پهلوی به همسران مقامات دولتی +عکس/ ولخرجی زن تازه به دوران رسیده زمانی که مردم غرق در فقر و بدبختی بودند! (392 نظر) خلاقیت خنده دار یک ایرانی برای گرم کردن آب حماسه ساز شد/ خسته نباشی هم وطن+ عکس (254 نظر) تلاوت زیبا و دلنشین سوره شمس توسط رهبر معظم انقلاب+ویدئو (244 نظر) تصویری از عیادت نجم الدین شریعتی، مجری برنامه سمت خدا از رهبر معظم انقلاب و استقبال گرم ایشان (203 نظر) صبحانه مفصل و رنگارنگ دو نفره رضا گلزار و آیسان خانوم+عکس/از خاویار گرفته تا آواکادو و انار وحشی... (203 نظر) روایتی از هواپیمایی که برای آوردن یک روبان عروسی برای فرح پهلوی از تهران به پاریس رفت! (177 نظر) حضور علی دایی در رستوران شیک فریبا نادری به صرف افطار+عکس/ ذوق و خوشحالی خانم بازیگر از حضور شهریار ایران در رستورانش (160 نظر) رونمایی منوچهر هادی از خواهر و شوهر خواهر پزشکش+ عکس/ به قولی مخ خانواده ایشون هستن که پسرش هم دکتره (159 نظر) خلاقیت منحصر به فرد پسر مشهدی با ساخت تریلی حماسه آفرید/ هیلتر هم مغز اینو نداشت!+عکس (145 نظر) دو پادشاه یکی از ایران (ناصرالدین شاه) و دیگری از ژاپن (میجی) در یک زمان به اروپا رفتند/ تفاوت ها را بنگرید (139 نظر) خواهر یکتا ناصر سکوتش را شکست (130 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک برند خارجی در اختراع کیف برای نون بربری/ مشکل حمل و نقل بربری هم حل شد خدارو شکر😂+عکس (131 نظر) مراسم تولد جگرسوز آزاده نامداری در خانه ابدی اش و گریه های دلخراش همسر و پدرش/ روحت شاد+ عکس (128 نظر)
دیگران می‌خوانند   
(عکس) تیپ و چهره متفاوت «صابر فردوس» و «محمود نادری» سریال ستایش در کانادا دورهمی صمیمی خانواده پرجمعیت علی دایی در خانه لوکس مادر مهربانشان به مناسبت یک تولد/ چه کیک خوشگلی+عکس نگاهی به ماشین لوکس و هوش پَران سامان صفاری، امیر سریال دلدادگان/ این ماشین نیست هواپیماست + عکس کیک تولد 2 طبقه و باکلاس تولد 31 سالگی علی ضیا مجری جذاب/مبارکا باشه + عکس نوزاد خوشگل و بانمک نجم الدین شریعتی مجری برنامه سمت خدا/ ای خدا چقد نازه +ویدئو😍 میز چای ساده و چوبی رهبر انقلاب و مرحوم هاشمی رفسنجانی/ساده زیستی به معنای واقعی +عکس قلیان و نقش آن در تمایزات اجتماعی ایران در عصر قاجار خلاقیت منحصر به فرد بنای ملایری در محکم سازی ساختمان اش حماسه ساز شد+عکس/لامصب خونه رو کاملا ضد زلزله کرد😂 دورهمی خانوادگی سپیده بزمی پور و دوستانش در یک ویلای متروکه! +عکس فیلم آخرین افطاری رهبر معظم انقلاب در کنار امام خمینی (ره) مانتو ژاکارد و مزونی یکتا ناصر+عکس/ عجب رنگ دلبری داره این مانتو! دانشجویان خارجی در بدو ورود به دانشگاه‌های ایران باید زبان فارسی یاد بگیرند 4 بازیگر فوت شده‌یِ سریال خانه به دوش پس از پایان فیلمبرداری+عکس/ روحشون شاد و یادشون گرامی هنرنمایی و انتقاد ایرج نوذری از تغییر لحن برخی افراد در آنتن زنده+ویدئو/ فقط خنده های المیرا شریفی مقدم😂 حضور رهبر معظم انقلاب در مراسم عقد مهدی هاشمی فرزند مرحوم هاشمی رفسنجانی+عکس/ خجالتی بودن داماد در تصویر مشهوده پیشنهادات وسوسه برانگیز مریم رجوی و مسعود رجوی به اسرا چه بود؟ (عکس) پاسخ خنده دار دانش آموز به سوال ادبیات در ورقه امتحانی/ کاش کتابو یه ورق میزدی!! عیدی دادن ناصرالدین شاه سوژه شد /هیچ وقت آن‌قدر شاهزاده ندیده بودیم! خلاقیت خنده دار یک بانوی اهل فن ایرانی در استفاده کاربردی از دریل حماسه آفرید/ هم کدبانو هم فنی +عکس خلاقیت منحصربفرد در طراحی راه پله با الهام از میوه ها/ چشم نمیشه ازشون برداشت + عکس تصویری از پسر شهاب حسینی بازیگر قباد در سریال شهرزاد که از خودش بزرگتر است/به شهاب حسینی نمیخوره پسری به این بزرگی داشته باشه (ویدئو) تجربهٔ شیرین مرگ در کودکی و دیدن رنگ‌هایی از جنس نور/ استاد محمود فرشچیان در برنامهٔ زندگی پس از زندگی روایت می‌کند بیوگرافی و زندگینامۀ دکتر آذر اندامی باکتری‌شناس و کاشف واکسن شبه وبای التور در ایران نگاهی به چیدمان شیک هفت سین کریم باقری اسطوره فوتبال/ چه خونه زندگی داره+عکس خوانندگی بی‌نظیر شرکت کننده خوش صدای صداتو با آهنگ اصیل ایرانی/ چقدر فوق العاده سنتور میرنه+ویدیو جشن تولد ساده و خلوت بهرام افشاری بهتاش سریال پایتخت درکنار نوید محمدزاده و رفیق فابش+عکس (فیلم) خلاقیت جالب و جنجالی راننده اسنپ در محیط داخلی خودرو که غوغا کرده!/راننده خوش ذوق! (عکس) عاشقانه شاهرخ استخری و همسرش در ایام عید/ این دو زوج جنجالی هرروز جوان‌تر از دیروز می‌شوند! (عکس) پریناز ایزدیار بازیگر نقش جیران ناصرالدین شاه با این عکس‌های زیبا نوروز را جشن گرفت! سفره های مجلل افطاری و سحری شاه خوش اشتهای قاجار برای درباریان و همسرانش/ چلو کباب و آبگوشت و ...+عکس نوشته قشنگ و تحسین برانگیز روی شیشه یک مغازه‌ بستنی فروشی جلب توجه کرد!!/بزرگ منشی و خوب بودن به دارایی انسان نیست به قلب مهربان و بخشندگی اوست! افطاری ساده و خوشمزه ستاره سادات قطبی مجری پرانرژی در ماه رمضان+عکس خلاقیت خنده دار و حماسه ساز یک متورسوار ایرانی برای حمل بار/ هنر نزد ایرانیان است و بس+عکس رونمایی از عکس سرعقد حامد آهنگی و خانومش لحظه انداختن حلقه ازدواج / از اولش هم انقدر خوش خنده بوده😂 تهران گردی رضا قوچان نژاد، شوهر خواهر خوشتیپ و باکلاس ساره بیات همراه با پسرش+عکس (فیلم) افطاری ساده و صمیمی در بیت رهبری و پذیرایی دوستانه رهبر معظم انقلاب از مهمانان/ یک لقمه نان با دل خوش بیوگرافی حامد سلطانی مجری اعجوبه ها و سال تحویل/ همسر اول دوم و علت تصادف + فیلم و عکس‌های جذاب و دیدنی (عکس) چیدمان مبلمان استیل و سلطنتی خونه وریا غفوری و همسر چشم رنگی اش در یک جشن تولد عاشقانه/ ماشالا چقدر به هم میان😍 آمار تلفات حمله اسرائیل به حلب سوریه + جزئیات دیزاین شیک کیک حامد سلطانی مجری برنامه سال تحویل با یک عکس عاشقانه برای سالگرد ازدواجشان+عکس
تیتر امروز   
دانشجویان خارجی در بدو ورود به دانشگاه‌های ایران باید زبان فارسی یاد بگیرند آمار تلفات حمله اسرائیل به حلب سوریه + جزئیات بارش باران و کاهش دمای برخی استانها گام های استوار دولت در مسیر «جهش تولید»؛ غول‌های صنعت به میدان بازگشتند پرهیز از تخریب در انتخابات، همواره مورد تاکید رهبری بوده است عزای خانواده شیرازی به جشن تبدیل شد + جزئیات 10 آقازاده ای که تاکنون پای میز محاکمه رفته اند / اجرای عدالت حتی برای فرزندان هاشمی رفسنجانی، آیت الله جنتی و .... علی دایی 4 برادر خوش تیپ و عجیب‌تر از خود دارد؛ افسانه 5 برادران خانواده شهریار توصیه به استعفای سفیر ایران در باکو به خاطر مصاحبه با یک خبرنگار با پوشش زننده از سوی رسانه اصولگرا پاداش 4 میلیارد تومانی برای بچه‌دار شدن خبرساز شد حواشی داغ امروز جمعه 10 فروردین 1403 / یادگاری عجیب علیرضا جهانبخش برای دختر هلندی! 4 بازیگر فوت شده‌یِ سریال خانه به دوش پس از پایان فیلمبرداری+عکس/ روحشون شاد و یادشون گرامی پیشنهادات وسوسه برانگیز مریم رجوی و مسعود رجوی به اسرا چه بود؟ عیدی دادن ناصرالدین شاه سوژه شد /هیچ وقت آن‌قدر شاهزاده ندیده بودیم! بیوگرافی حامد سلطانی مجری اعجوبه ها و سال تحویل/ همسر اول دوم و علت تصادف + فیلم و عکس‌های جذاب و دیدنی