دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

سیاست /

ایران برای مقابله با جنگ سالاران به مذاکرات امنیتی با غرب نیاز دارد 

شنبه، 06 اسفند 1401
کد خبر: 331666
ساعدنیوز: دکتر حشمت الله فلاحت پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم در گفتگویی اختصاصی با ساعدنیوز بر ضرورت حرکت ایران به سمت مذاکرات امنیتی با غرب برای جلوگیری از جدی تر شدن تهدید جنگ تأکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی ساعدنیوز، دکتر حشمت الله فلاحت پیشه استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی و رئیس اسبق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگویی اختصاصی با ساعدنیوز و در توضیح توئیت اخیرش درباره ضرورت شکل گیری "مذاکرات امنیتی میان ایران و غرب" و در واکنش به تحولات اخیر در روابط ایران با غرب گفت: در مورد توئیتی که عرض کردم، این توئیت بی شباهت نیست به توئیتی که در زمان ترامپ طرح کردم. آن زمان، بنده درخواست کرده بودم که بین ایران و آمریکا یک خط قرمز یا خط ارتباطی قرمز یا یک میز قرمزی شکل بگیرد که شبیه دوران جنگ سرد عمل کند، چون به هر حال شرایط و روابط بین ایران و آمریکا به شدت تنش آلود شده بود، برخوردهای محدود نظامی هم شکل گرفته بود. عوامل مختلفی که هم از ایران و هم از آمریکا ضربه خورده بودند، و در آن شرایط ایجاد جنگ بین ایران و آمریکا بسیار به سودشان بود. این عوامل آشوب ساز به همراه عوامل آشوب ساز همیشگی مثل رژیم صهیونیستی و برخی از مرتجعین خیلی سعی می کردند که تنش میان ایران و آمریکا تبدیل به یک جنگ شود. البته جنگ سالارانی که در کشورهای غربی به ویژه در آمریکا همواره برای جنگ به دنبال بهانه هستند. من در این توئیت نوشته بودم که اگر اتفاقی بیفتند، ایران و آمریکا بتوانند درباره ماهیت اتفاق صحبت کنند. متأسفانه در آن زمان، این موضوع منجر به شکایت دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی از بنده شده بود، که در نهایت هم هیئت عالی نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس به نفع بنده رأی داد که صحبت های مطرح شده در راستای ایفای وظیفه نمایندگی بود؛ وظیفه ای که خیلی ها به آن عمل نمی کنند و به همین دلیل مملکت ما به اینجا رسیده است. و وقتی رأی به نفع بنده صادر شد، تازه بعد از آن ما دیدیم که آقای روحانی در پاراف زیر آن شکایت، نوشته بود که من مخالف شکایت هستم! یعنی وقتی به این موضوع به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی به بدعت خطرناک دبیرخانه ورود پیدا کردند که عملاً بنده تبرئه شده بود. حق را به بنده داده بودند و ورود آقای روحانی به این موضوع هم اثری نداشت.

دکتر فلاحت پیشه در تبیین موضع اعلامی اش در توئیت جدید منتشر شده در صفحه شخصی اش افزود: الان هم توئیتی که بنده دادم این است که وقتی بحث اورانیوم 84 درصد مطرح شد، و بحث مسائل امنیتی که مطرح می شود؛ انگلیسی ها خیلی در این موضوع نقش دارند. بسیاری از آشوب های جهانی را انگلیسی ها راه می اندازند. الان هم ما می بینیم که به هر حال مسائلی را مطرح می کنند. متأسفانه در داخل ایران، یک سری افراد، به گونه ای دامن می زنند. من متأسفم وقتی که اقدامات انگلیس مطرح شد، مسئولی در ایران آمد و گفت که این عمق استراتژیک جمهوری اسلامی ایران است که می تواند عواملی را در خاک انگلیس تهدید بکند! این دامی است که برخی در ایران در آن گرفتار می آیند. لذا من معتقدم که این وضع، وضع خطرناکی است. متأسفانه در دوران پس از جنگ به طور میانگین هر دو سال یک جنگ در دنیا شکل گرفته است. تکرار می کنم، هر دو سال یک جنگ! بعد از جنگ سرد، بلوک های قدرت، جنگ ها را از حوزه قدرت ها به سایر حوزه ها منتقل کردند. لذا هر سری ما یک قدرت شرقی یا غربی را می بینیم که حمله می کند به یک جایی در دنیا. به عبارتی، جنگ سالاران به ویژه فروشندگان سلاح در دنیا همواره به دنبال بهانه هایی برای جنگ هستند و کیاست دیپلماتیک کشورها باید به گونه ای باشد که خودشان را طعمه ی این جنگ سالاران نکنند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم در ادامه تصریح کرد: من معتقدم که ایران به هر حال فرصت های عمده دیپلماتیک را از دست داده است و الان یکی از کانون های هدف به حساب می آید، که خیلی ها انگیزه دارند که جنگ بر علیه ایران شکل بگیرد. بازیگرانی در منطقه و بازیگرانی در دنیا، و متأسفانه جنگ سالارانی در کشورهای غربی و حتی در انگلستان انگیزه هایی را دارند تا جنگی را بر علیه ایران راه بیندازند. لذا من اعتقادم بر این است که الان این ایرانی ها هستند که باید به گونه ای عمل کنند که بهانه ای شکل نگیرد.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: همان طوری که در طرح اورانیوم 84 درصد و موارد دیگری مطرح شد، ما دیدیم که هدف این است که یا جنگی بر ایران تحمیل شود یا آخرین روزنه های دیپلماتیک از بین برود. طبیعتاً زمانی که اختلافات امنیتی شوند، بهانه جدی تری به دست جنگ سالاران داده می شود. موضوعی که مطرح کردم این است که ایران پیامی را به کشورهای غربی ارسال کند. این پیام باید یک پیام آشکار باشد تا دیپلماسی عمومی را هم پوشش دهد مبنی بر این که ایران ملاحظات امنیتی را به عنوان یک عضو سازمان ملل متحد در نظر می گیرد و به هر حال، مذاکراتی که حتی می تواند آشکار هم باشد برای این که مشخص بشود که تهدیدسازی کاذب بر علیه ایران توسط چه کسانی صورت می گیرد و در عین حال، بهانه زدایی هم بشود از هرگونه امنیتی کردن مناسبات ایران با دیگر کشورهای دنیا. این مرسوم هست که کشورها چنین پیام هایی را برای همدیگر ارسال می کنند. لذا من معتقدم که ایران با اروپا و آمریکا باید چنین مبادله پیامی را داشته باشد و چنین ابتکاری باید شکل بگیرد. در غیراینصورت، عوامل آشوب ساز به نظرم من، سعی می کنند تا شرایط امنیتی خطرناکی را بر این مناسبات حاکم کنند.


3 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز سه شنبه 18 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
مراحل سابمیت مقاله
ترجمه رسمی انگلیسی اسناد و مدارک
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI