دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / دهان و دندان /

از عوارض لمینت دندان و معایب آن آگاهی دارید؟ 

دوشنبه، 28 مهر 1399
لمینت دندان بهترین روش ایجاد یک لبخند زیبا و به یاد ماندنی در دهان شماست. اما این تنها دلیل افراد برای لمینت کردن دندانهایشان نیست. افراد برای پوشاندن عیوب ظاهری مانند پریدگی یا بدفرمی دندانها نیز اقدام به لمینت کردن دندانها میکنند.

لمینت دندان بهترین روش ایجاد یک لبخند زیبا و به یاد ماندنی در دهان شماست. اما این تنها دلیل افراد برای لمینت کردن دندانهایشان نیست. افراد برای پوشاندن عیوب ظاهری مانند پریدگی یا بدفرمی دندانها نیز اقدام به لمینت کردن دندانها میکنند.

لمینت لایه ای بسیار نازک از جنس سرامیک یا پرسلن است که بر روی دندان طبیعی فرد چسبانده می شود. برای این کار معمولا به میزان بسیار کم دندانها تراشیده می شوند. میزان این تراش با توجه به تشخیص دندانپزشک متخصص، نوع لمینت و شکل دندانها متفاوت است. اما سوال اینجاست که آیا این درمان نیز مانند سایر درمانهای پزشکی عوارضی دارد یا خیر؟
برای پاسخ به سوال بیماران در خصوص عوارض لمینت دندان باید بگویم که این درمان نیز ممکن است معایب و عوارضی داشته باشد اما اینطور نیست که حتما همه بیماران دچار یک یا چند مورد از این عوارض شوند. این موضوع به موارد زیادی از جمله تخصص، دانش و تجربه دندانپزشک، رعایت مقدمات قبل و موارد حین و مراقبت های پس از لمینت کردن دندان توسط پزشک و بیمار و حتی مواد و تجهیزات مورد استفاده طی درمان بستگی دارد. و دقیقا اینجاست که یک متخصص ترمیمی و زیبایی حاذق و باتجربه می تواند علاوه بر اینکه درمانی به دور از عوارض جانبی برای شما انجام دهد، شما را برای مراقبت های بعدی و حفظ طول عمر لمینت خود به خوبی راهنمایی کند.

معایب لمینت دندان سرامیکی

دائمی و غیرقابل بازگشت هستند

زمانی که ونیر های پرسلین به دندان های شما پیوند خوردند؛ امکان برداشتن آنها و استفاده مجدد از دندان های طبیعی شما وجود ندارد. با اینکه ونیرهای لمینیت از لحاظ ظاهری کاملاً طبیعی به نظر می رسند اما باز هم نوعی از دندان مصنوعی هستند و فرایند نصب آنها کاملاً بازگشت ناپذیر است. در صورتی که به خوبی از آنها مراقبت کنید بیش از ۱۰ سال بدون نیاز به ترمیم و تعویض روی دندانهای شما باقی می ماند.

امکان حساس شدن دندان وجود دارد

بعد از نصب لمینت های سرامیکی ممکن است نسبت به غذاها و نوشیدنی های سرد و گرم حساس شوید. مینای دندان شما پیش از اینکه ونیر لمینت روی آنها نصب شود تا حدودی تراشیده می شود. به همین علت حساسیت به غذاهای سرد و گرم تا چند روز بعد از نصب لمینت ها طبیعی است که البته خود به خود از بین می رود.

امکان آسیب دیدن آنها وجود دارد

ونیرهای دندانی بسیار بادوام اند و نسبت به ضربه نیز مقاومت اند. اما به هر حال امکان آسیب دیدن آنها وجود دارد. در صورتی که فشار بسیار زیادی در اثر جویدن یا گاز زدن غذا های سفت یا دندان قروچه کردن به آنها وارد شود؛ امکان شکستن و افتادن آنها وجود دارد. برای حفاظت از ونیر های دندانی باید به خوبی از دندان های خود مراقبت کنید و بهداشت دهان و دندان را رعایت نمایید.

نیاز به تراشیدن مینای دندان

تراشیدن مینای دندان پیش از نصب به عنوان یکی از معایب لمینت دندان سرامیکی شناخته می شود. نصب ونیرهای لمینت از نوع استاندارد نیاز به آماده سازی دندان ها پیش از کاشت دارند. با توجه به مشکلات و عیوب ظاهری دندان دندانپزشک بخشی از مینای دندان را میتراشد تا ونیرها بعد از نصب شدن روی دندان ها ضخامت اضافه ایجاد نکنند.اما در مقایسه با تاج دندان لمینت ها روش های کم تهاجمی تر به شمار می آیند. برای نصب آنها فقط باید یک سطح دندان را تراشید. برای آماده سازی دندان ها پیش از نصب لمینیت سرامیکی فقط لایه نازکی از مینای دندان تراشیده میشود به همین علت دندان ها کمتر حساس می شوند. چند روز بعد از نصب لمینت های سرامیکی نیز حساسیت دندان ها به طور کامل از بین میرود.

طولانی بودن فرایند ساخت

نصب لمینت های سرامیکی طی دو تا سه جلسه مراجعه به مطب دندانپزشک انجام می گیرد و فاصله زمانی قالب گیری، طراحی و نصب نهایی لمینت ها روی دندان حدوداً یک ماه است. چون دندان ها در اثر تراشیدن مینای دندان، حساس شده اند معمولا از ونیرهای موقت در این مدت استفاده می شود.

طول عمر لمینت دندان چقدر است؟

لمینت سرامیکی معمولا از دوام، استحکام و طول عمر بسیار بالایی برخوردار است. البته این موضوع بدان معنا نیست که دندان لمینت شده نیاز به مراقبت و رسیدگی نداشته باشد. برای افزایش طول عمر لمینت دندان باید نکاتی را رعایت نمایید که عبارتند از:

  1. علیرغم استحکام بالا لمینت نیز نیاز به مراقبت، رعایت کامل بهداشت و بررسی دوره ای توسط دندانپزشک متخصص ترمیمی و زیبایی دارد.
  2. خودداری از شکستن اجسام سخت با دندان

پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
عشق و حال شبانه با خودروی پلاک دولتی کار دست آقای راننده داد! / راننده از صحنه تصادف گریخت + فیلم
علی دایی در کنار همسر دوم و دختر کوچک و نازنینش +عکس
رونمایی از فرزند پسر دیده نشده و بزرگ مرحوم مهرداد میناوند/ چقد شبیه پدرشه +عکس
نگاهی به تغذیه مدرسه ساده و سالم پناه و نبات دخترای شاهرخ استخری در بلژیک+عکس/ مثل همیشه مقوی و مفید
هزینه چاپ یک کتاب
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
تبدیل پایان نامه به مقاله و کتاب