از کجا بفهمیم نوزاد از شیر سیر شده است؟

  شنبه، 28 فروردین 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
از کجا بفهمیم نوزاد از شیر سیر شده است؟
بعضی از نوزادان در یکی دو روز اول پس از تولد ممکن است تمایل زیادی به شیر خوردن نداشته باشند و یا پس از هر بار شیر خوردن چندین ساعت بخوابند.

سخت ترین قسمت مراقبت از بچه این است که بفهمید آن ها چه می خواهند. این که ندانید به چه دلیل گریه می کنند بسیار ناراحت کننده است. اگر آن ها می توانستند بگویند چه اتفاقی برایشان افتاده حل آن برای پدر و مادر بسیار آسان تر خواهد بود.

نشانه گرسنگی نوزاد

ولی کودکان نمی توانند به طور کلامی با ما ارتباط برقرار کنند تا متوجه شویم چه چیزی به آن ها دهیم. اگر والدین به دقت توجه کنند، نوزادان آن ها سعی می کنند به آن ها چیزی بگویند. آن ها می گویند چه زمانی گرسنه هستند و چه زمانی میل به خوردن ندارند.طبق آخرین توصیه های انجمن طب اطفال آمریکا، باید هر زمانی که نوزاد علائم گرسنگی را بروز می دهد به وی شیر داد. به عبارت دیگر شما باید قبل از اینکه نوزاد شروع به گریه کند به وی شیر بدهید.

نوزاد باید هر زمان که میل دارد، در شب و یا روز این فرصت و امکان را داشته باشد که مستقیما از پستان مادرش شیر بخورد. بدیهی است برقراری هم اتاقی مادر و نوزاد به این خواسته کمک زیادی می کند ضمن اینکه در تولید و ترشح بیشتر و زودتر شیر و تداوم شیر دهی نیز تاثیر بسزایی دارد.
برای نوزاد بیشترین اثر قابل توجه آن دریافت شیر بیشتر ، وزن گیری بهتر و کاهش سطح بیلی روبین در روزهای اول پس از تولد است . بیشترین اثر آن برای مادر، پیشگیری از احتقان(گرمی ، سفتی ، قرمزی و حساس بودن هر دو پستان) و زخم نوک پستان می باشد.

تصویر
گرسنگی نوزاد

نشانه های گرسنگی نوزاد

معمولا تمام نوزادان از نخستین لحظات زندگی خود با نشان دادن علائم خاصی، وضعیت بدن خود را به مادرشان اعلام می کنند. بروز این نشانه ها برای آگاهی مادر از گرسنگی فرزند خود و تلاش برای تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن او بسیار مفید خواهد بود.
به عنوان یک مادر بی تجربه به یاد داشته باشید که اگر چه این سیگنال ها در بدن تمام نوزادان قابل مشاهده است، اما میزان آن ها در بدن نوزادان مختلف، متفاوت خواهد بود.
مادران می توانند از روزهای اول زندگی نوزاد خود با دقت کردن در رفتار و حرکات او، وضعیت بدنی فرزندشان را دریابند، چون این نشانه ها کمک بزرگی به شناسایی وضعیت گرسنگی و یا سیری هر نوزادی خواهد کرد. مهم ترین این علائم عبارتند از:

- لیس زدن لب ها و ملچ ملوچ کردن اولین نشانه گرسنگی است.
- مک زدن دست، لب ها، انگشت، اسباب بازی و لباس
- باز و بسته کردن دهان
- در آوردن زبان
- تکان دادن سر به طوری که دنبال چیزی می گردد. در هفته های اول پس از تولد هنگامی که به گونه نوزاد دست می زنید به طرف سینه یا شیشه بر می گردد. او عمل مک زدن را با دهان انجام می دهد.

- تلاش برای قرار گرفتن در موقعیت شیر خوردن با کشیدن لباس شما.
- هنگامی که نوزادی می بیند سرش را به طرف سینه مادر او می چرخاند.
- بلند کردن پا و حرکات دست
- سریع نفس زدن یا بهانه گرفتن
- وول خوردن
- از خواب بیدار شدن و خوابیدن دوباره
- نشان دادن حالات و صداهای ناراحت
- ضربه زدن به سینه و دست شما به طور پیوسته.
- حرکات سریع چشم در هنگام خواب. این زمان بهترین زمان برای شیردهی نوزاد است.
- نوزاد گرسنه پس از شیر خوردن نیز انگشت خود را مک می زند. این مسئله نشان می دهد هنوز سیر نشده است.
- نوزاد بزرگ تر از چهار ماه در هنگام شیردهی لبخند می زند و نشان می دهد از ادامه شیر خوردن خوشحال است.


- حرکت سر از یک طرف به طرف دیگر.
- گریه جزو علائم انتهایی گرسنگی است. گریه گرسنگی معمولا کوتاه است و صدایش بلند و آرام می شود.
- پیش از شیردهی به نوزاد او را آرام کنید. بدنتان با بدن نوزاد در تماس باشد و بگذارید به سینه های شما دست بزند.
- اگر در هنگام گریه به نوزاد شیر بدهید استرسی می شود.
- در هنگام گریه نوزاد به زبان او توجه کنید. هنگامی که زبان نوزاد به سقف دهان چسبیده است نوزاد نمی تواند غذا بخورد. بنابراین باید پیش از شیردهی او را آرام کنید. گاهی نوزاد از گریه کردن خسته می شود و به خواب می رود. در این حالت مدتی کوتاه می خوابد و دوباره برای سیر شدن بیدار می شود.

علائم سیری نوزاد

با دقت کردن به بعضی علائم و نشانه ها می توانید متوجه سیرشدن نوزاد بشوید. این علائم شامل موارد زیر می باشد.

قطع شدن گریه نوزاد

نوزادان معمولا از راه گریه کردن گرسنگی خود را نشان می دهند. علت این است که گریه تنها راه ارتباطی نوزاد می باشد. هنگامی که گرسنه هستند گریه می کنند، اما زمانی که به آن ها غذا بدهید و دیگر نیاز به غذا نداشته باشند و سیر شوند گریه آن ها قطع می شود.

بازیگوشی

وقتی که یک نوزاد گرسنه است، تنها چیز با اهمیت برای او در دنیا، غذا خوردن است. وقتی کودک گرسنه باشد، شما به هیچ وجه نمی توانید او را سرگرم یا حواسش را پرت کنید. بنابراین اگر نوزادتان بازیگوشی می کند و حواسش به غذا خوردنش نیست، بهتراست بدانید که او سیر شده و میلی به غذا خوردن ندارد.

متوقف کردن مکیدن

این یک نشانه خیلی ساده است که اگر نوزاد سیر شود، مکیدن شیشه شیر یا سینه مادر را متوقف خواهد کرد. حواستان باشد که اگر نوزاد کاملا سیرشود دیگر شیر نمی خورد و اگر به او اجبار کنید، آن را تف می کند.

خواب

یکی از بزرگترین علائم سیری نوزاد خوابیدن نوزاد درهنگام شیر خوردن است. بیشتر مادرانی که نوزادشان از سینه شیر می خوردند، معمولا برایشان سوال پیش می آید که آیا نوزادی که مدام در حال شیر خوردن به خواب می رود، گرسنه نیست؟ این موضوع در روزهای اول تولد نوزاد خیلی رایج است و معمولا مادران را تشویق می کند که نوزاد را برای شیر خوردن بیدار کنند اما زمانی که نوزاد رشد می کند، جای نگرانی نیست.

بستن لب ها

یکی از شایع ترین علائم سیری نوزاد، بستن لب است. اگر نوزاد بفهمد که شما او را مجبور به شیر خوردن می کنید، لب هایش را محکم به هم نزدیک می کند و دهانش را می بندد.

نگرفتن سینه مادر

یکی دیگر از علائم سیری نوزاد، پس زدن سینه مادر است. زمانی که سیر باشند دیگر تمایلی ندارند سینه مادر را بگیرند. این مورد درباره شیشه شیر نیز صدق می کند.

تغییر الگو در مکیدن
زمانی که مادر در طول شیردهی متوجه تغییر در نوع مکیدن نوزاد بشود، نشانه ای از سیر شدن نوزاد است. مثلا نوزاد از جایی به بعد، با فشار کمتری سینه مادر را می مکد.

کشیدن بدن

اغلب مادران فکر می کنند که نوزادان فقط صبح ها به بدن خود کش و قوس می دهند. بهتر است بدانید این کشش راهی برای گرم کردن بدن است. علاوه براین، نوزادان به هنگام رضایت از چیزی بدن خود را کش می دهند. کش و قوس بدن نوزاد می تواند از نشانه های رضایت نوزاد و سیر شدن او باشد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (637 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (196 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (147 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (60 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (31 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (22 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان