آزمون GRE General چیست؟

  یکشنبه، 05 مرداد 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
آزمون GRE General چیست؟
یکی از شرایط پذیرش برای تحصیل در دانشگاه های آمریکا و برخی از دانشگاه های اروپا، شرکت و قبولی در آزمون GRE است.

آزمون GRE General چیست؟

اگر قصد ادامه تحصیل در مقطع تحصیلات تکمیلی را داشته باشید، به احتمال زیاد اسم آزمون GRE به گوشتان خورده است. شرکت در این آزمون و ارسال نمره ی آن برای اکثر دانشگاه­های آمریکا اجباری است.

البته پروگرم­های به خصوصی مثل اقتصاد و ... در آمریکا و کشور­های دیگر که نمره­ی آزمون GMAT را از شما می­خواهند، معمولا نمره آزمون GRE را هم قبول می­کنند. علاوه بر این، داشتن نمره این آزمون برای برخی از دانشگاه­ها در بقیه کشور­ها مثل ترکیه، سوئیس، ایتالیا، کانادا و ... اجباری بوده و یا امتیاز مثبت محسوب می­شود.

برخی معتقدند که این آزمون هوش شما را می­سنجد و برخی فکر می­کنند هدف این آزمون سنجش سطح زبان شماست. در واقعیت هیچ کدام از این­ها توصیف دقیقی از این آزمون ارائه نمی­دهند. این آزمون در واقع مهارت تحلیلی و استدلالی(Reasoning) شما را در سه زمینه ی زبانی (Verbal)، کمی (Quantitative) و نگارش (Analytical Writing) می­سنجد.

به همین دلیل بر خلاف نمره آزمون های زبان که اعتبار آن ها 2 سال است، اعتبار آزمون GRE 5 سال است. خبر خوب این هست که بر خلاف بهره هوشی (IQ) که به سختی قابل تغییر است، تمامی این مهارت­ها با تمرین و آموزش تا حد زیادی قابل بهبود هستند. قابل ذکر است که هدف این آزمون سنجش دانش زبان شما هم نیست، اما برای موفقیت در فهم متون در بخش استدلال زبانی و برای نگارش یک متن تحلیلی قوی، به ناچار شما نیازمند سطح قابل قبولی از زبان انگلیسی خواهید بود و به همین خاطر شرکت کنندگان در این آزمون باید علاوه بر بهبود مهارت های استدلالی­شان، دانش زبان­شان را هم بهبود ببخشند.

بر خلاف تافل و ایلتس که به شما نمره­ی مطلق می دهند، آزمون GRE به شما نمره ی نسبی می­دهد، به این معنا که موقعیت نسبی شما را نسبت به تمامی شرکت کنندگان به صورت صدک (percentile) اعلام می­کند و از این جهت شبیه آزمون ورودی دانشگاه ها در ایران است.

صدک نباید با درصد اشتباه گرفته شود. مثلا اگر شما در صدک 70 قرار گرفته باشید به این معناست که عملکرد شما از 70% شرکت کننده­ها بهتر بوده است در حالی که ممکن است درصد شما هر عددی باشد (مثلا 84% که نشان می­دهد شما به 84% سوالات پاسخ درست داده­اید).

تصویر
  1. بخش تحلیل زبانی (Verbal Reasoning)

در این بخش، با دو و یا سه سری سوال 20 تایی مواجه هستید که برای هر بخش 30 دقیقه فرصت پاسخگویی دارید و هدف آن سنجش توانایی استدلال زبانی شماست و برای موفقیت در این قسمت، شما نیاز به دایره ی لغوی بسیار وسیع و توانایی درک مطلب و استدلالی قوی دارید. به طور کلی سه نوع سوال در این بخش وجود دارد:

  1. بخش تکمیل متن (Text Completion): در هر سوال یک متن شامل 1 تا 5 جمله به شما داده می شود و شما باید 1 تا 3 جای خالی را با انتخاب گزینه های درست پر کنید. این بخش همانند بخش­های دیگر آزمون GRE نمره منفی ندارد و تنها در صورتی نمره این بخش را می­گیرید که پاسخ تمامی جاهای خالی را درست داده باشید.
  2. بخش تطابق لغات (Sentence Equivalence): هر سوال شامل یک جمله با یک جای خالی است و شما باید از بین گزینه ها دو مورد را انتخاب کنید که به هم شبیه­تر هستند و در جمله معنی مشابه می­دهند. این بخش همانند بخش های دیگر آزمون GRE نمره منفی ندارد و تنها در صورتی نمره این بخش را میگیرید که هر دو کلمه را درست انتخاب کرده باشید.
  3. بخش درک مطلب (Reading Comprehension): در این بخش به شما یک متن داده می شود که طول آن می تواند از یک پاراگراف تا چند پاراگراف متغیر باشد و از این متن یک یا چند سوال از شما پرسیده می­شود.

نمره این بخش بین ۱۳۰-۱۷۰ می باشد. نکته قابل توجه این است که این بخش همانند بخش تحلیل کمی، adaptive است. یعنی سختی سری دوم سوال با توجه به عملکردتان در سری اول سوال­ها تعیین می­شود. مثلا اگر عملکردتان در بخش اول ضعیف باشد، سطح سری دوم سوال ها آسان­تر می شود و اگر عملکردتان قوی تر باشد، سطح سری دوم سوال ها سخت تر خواهد بود. طبیعتا برای گرفتن نمره بالا، نیاز دارید که عملکرد خوبی در سری اول سوالات داشته باشید تا بتوانید در سری دوم با سوالات سخت مواجه بشوید.

  1. بخش تحلیل کمی (Quantitative Reasoning)

در این بخش، با دو یا سه سری سوال 20 تایی مواجه هستید که برای هر بخش 35 دقیقه فرصت پاسخگویی دارید و هدف آن سنجش توانایی تحلیل کمی و محاسبات ریاضی شماست. با توجه به سطح نسبتا خوب دبیرستان­های ایران، اکثر دانشجویانی که در رشته ریاضی یا تجربی درس خوانده­اند قادرند تا به راحتی نمره ی خوبی در این بخش بگیرند. شاید چالش برانگیزترین مطالب در این بخش سوالات احتمال و آمار و در کل فهم درست مسائل باشد. اما با داشتن پیش زمینه مناسب ریاضی، در زمان نسبتا کمی می­توان برای این بخش آماده شد. قابل ذکر است که برای پاسخگویی به سوالات این بخش شما به یک ماشین حساب با چهار عمل اصلی دسترسی خواهید داشت. به طور کلی سه نوع سوال در این بخش وجود دارد:

  1. سوالات مقایسه کمی (Quantitative Comparison): در هر سوال دو کمیت به شما داده می شود که پس از محاسبه ی آنها، باید مقدار این دو را با هم مقایسه کنید.
  2. سوالات چند گزینه ای (Multiple-choice): سوالات چند گزینه ای دو نوع هستند: سوالاتی که یک پاسخ صحیح دارند و شامل پنج گزینه هستند و سوالاتی که شامل بیش از یک گزینه درست هستند و دارای سه تا ده گزینه هستند. این بخش همانند بخش های دیگر آزمون GRE نمره منفی ندارد و تنها در صورتی نمره این بخش را کسب می­کنید که همه­ی گزینه های درست را انتخاب کرده باشید.
  3. سوالات با ورودی عددی (Numeric Entry): در این بخش، به شما یک جای خالی داده می­شود که شما باید پس از حل مسئله، جواب را در فضای تعبیه شده وارد کنید.

مطالب این بخش شامل حساب، جبر، مسئله، هندسه، تحلیل داده و احتمال می باشد. نمره این بخش بین ۱۳۰-۱۷۰ می باشد. این بخش همانند بخش تحلیل زبانی، adaptive است. یعنی سختی سری دوم سوال با توجه به عملکردتان در سری اول سوال ها تعیین می شود. مثلا اگر عملکردتان در بخش اول ضعیف باشد، سطح سری دوم سوال­ها آسان­تر می­شود و اگر عملکردتان قوی­تر باشد، سطح سری دوم سوال ها سخت­تر خواهد بود. طبیعتا برای گرفتن نمره بالا، نیاز دارید که عملکرد خوبی در سری اول سوالات داشته باشید تا بتوانید در سری دوم با سوالات سخت مواجه بشوید.\

  1. بخش نگارش تحلیلی (Analytical Writing Assessment)

در این قسمت که بخش اول آزمون GRE شماست، شما باید دو انشا بنویسید و برای هر کدام ۳۰ دقیقه زمان در اختیارتان قرار گرفته است. در بخش اول (Issue) به شما یک موضوع داده می شود که شما باید در خصوص آن بنویسید. بر خلاف آزمون های زبان مثل آیلتس و تافل که برای گرفتن نمره خوب صرفا کافیست که ساختار و گرامر درست داشته باشید، در آزمون GRE علاوه بر این ها؛ تحلیل و واکاوی دقیق موضوع، گرامر نسبتا پیچیده، سبک نوشتاری قوی، استدلال و دلایل مستحکم و .. بر روی نمره شما تاثیر بسزایی خواهند داشت. دیدگاه مناسب برای نگارش در این بخش این است که شما قرار است مصحح را به صورت واقعی قانع کنید که موضع شما درست است. بنابراین باید دلایل خوبی در دفاع از موضع خود بنویسید. نمره ی این بخش از ۶ محاسبه می شود که نمره ۴ خوب و نمره 5 عالی محسوب می شود.

در بخش دوم (Argument) ، متنی شامل چند استدلال و نتیجه گیری به شما داده می شود که در ظاهر درست به نظر می رسد اما در واقعیت دارای ابهامات یا اشکالات منطقی می باشد و شما باید مشکلات یا ابهامات متن را اسخراج کنید و در مورد آن ها بنویسید. نمره ی این بخش از ۶ محاسبه می شود که نمره ۴ خوب و نمره 5 عالی محسوب می شود.

نمره ی کلی بخش نگارش تحلیلی میانگین نمرات دو بخش خواهد بود.

برچسب ها: GRE آزمون GRE

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (680 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (198 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (58 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
ویدیویی از بازسازی سه‌بعدی شهر باستانی دارابگرد/ شگفتی‌های شهر افسانه‌ای شاهنامۀ فردوسی را ببینید
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان