با افراد عقده ای چگونه رفتار کنیم؟

  پنجشنبه، 09 بهمن 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
با افراد عقده ای چگونه رفتار کنیم؟
 رفتار شخص مقابل از عهده شما خارج است، اما در برخورد با آدم های عقده ای ، شما باید تصمیم بگیرید که چگونه عکس العمل نشان دهید و درگیر آن شوید یا نه. یکی از راه های انجام این کار افزایش تحمل ناامیدی و منفی است، که شامل اعتقادات غیر منطقی به چالش کشیدن است که ممکن است شما را به استرس، عصبانی شدن یا از دست دادن خونسردی سوق دهد.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، عمدتا افرادی که به تخریب شخصیت دیگران می پردازند و خود را برتر از دیگران می دانند، نقاط ضعف طرف مقابل را مطرح کرده و به فرد اتهام می زنند، غافل از اینکه خود افرادی که دیگران را تحقیر می کنند دچار عقده حقارت هستند !

یکی از شایع ترین انواع سرکوب شخصیت، اسم گذاشتن روی افراد است.عادت هایی که جزو رسوم اصیل ایرانی نیست و متاسفانه این روزها در برخی جمع های دوستانه و در خیابان ها و مکان های عمومی شاهد توهین و تحقیر کردن دیگران از طرف افراد جامعه هستیم.به طوری که افراد سعی می کنند به راحتی با به کار بردن الفاظ نامناسب یک دیگر را صدا کرده و بر روی هم اسم بگذارند حتی گاهی اوقات، والدین با به کار بردن الفاظی زشت، به تنبیه فرزندان خود می پردازند، غافل از اینکه اینگونه رفتارها، چه پیامدهای تربیتی زیانباری را به همراه خواهد داشت.

در برخورد با آدم های عقده ای ، چهار نوع از این افراد وجود دارند:

  • آن ها همیشه حرف بدی برای گفتن دارند. آن ها شکایت، انتقاد و قضاوت می کنند.
  • آن ها دوست دارند برای تحت تأثیر قرار دادن شما، دیگران را تحقیر و تخریب کنند.
  • آن ها کمکی به اطرافیان خود نمی کنند و به دیگران اجازه می دهند کارهای سخت را به جای آن ها انجام دهند.
  • آن ها راه خود را می خواهند و برای به دست آوردن آن و رسیدن به هدفشان، هر کاری می کنند.

برخورد با آدم های عقده ای:

۱. سعی نکنید افراد عقده ای را تغییر دهید.

وقتی با یک فرد عقده ای ملاقات می کنیم، یا اگر یکی ازا ین افراد را در اعضای خانواده خود داریم، غریزه ما این است که سعی کنیم آن ها را تغییر دهیم. تغییر آن ها هرگز عملی نمی شود. در حقیقت در برخورد با آدم های عقده ای ، وقتی می خواهید تغییر دهید، آن ها تمایل دارند از شما کینه داشته باشند و بدتر می شوند.

۲. سعی کنید آدم های عقده ای را درک کنید:

در برخورد با آدم های عقده ای ، باید بفهمید آن ها از کجا آمده اند. سعی کنید زبان ارزشی آن ها را پیدا کنید. زبان ارزشی همان چیزی است که شخصی بیشتر از همه برای آن ارزش قائل است. این همان چیزی است که تصمیمات آن ها را پیش می برد. برای برخی از مردم پول است. برای دیگران، قدرت یا دانش است. این نه تنها به شما کمک می کند تا آن ها را درک کنید، بلکه به آن ها کمک می کند تا آرام شوند و ذهن بازتر داشته باشند. به عنوان مثال ، گاهی اوقات افراد عقده ای فقط می خواهند نظر خود را توضیح دهند. اگر اجازه دهید آن ها با شما صحبت کنند، این ممکن است به آن ها کمک کند تا منفجر نشوند یا سعی نکنند بر یک موقعیت مسلط شوند.

۳. اجازه ندهید آن ها سمی باشند:

برخی از افراد عقده ای می توانند سمی باشند. افراد سمی می توانند منفعل، پرخاشگر، پست یا آسیب زن باشند. بنابراین در برخورد با آدم های عقده ای ، اگر مجبور هستید با آن ها کنار بیایید، می توانید بفهمید که آن ها از کجا می آیند و سپس فاصله خود را حفظ کنید. روابط سمی مضر است. بنابراین ، باید اطراف خود را با دوستان خوب محاصره کنید، آن ها را کمتر ببینید و اگر مجبورید با آن ها باشید، باید یک منطقه امن ایجاد کنید.

۴. گوش کنید:

گوش دادن قدم اول در برخورد با آدم های عقده ای است. همه می خواهند احساس شنیده شدن داشته باشند. تا زمانی که فرد مقابل احساس تصدیق نکند، هیچ پیشرفتی نمی تواند اتفاق بیفتد. در حالی که در حال گوش دادن هستید، واقعاً بر صحبت های طرف مقابل تمرکز کنید، نه به آن چه می خواهید بعد بگویید.

۵. آرام باشید:

وقتی یک موقعیت با آدم های عقده ای دارید، گرفتار شدن در تنش های لحظه آسان است. آرامش خود را حفظ کنید. سعی کنید نفس های آرام و عمیق بکشید.

۶. احترام و عزت را نسبت به شخص مقابل نشان دهید:

در برخورد با آدم های عقده ای ، مهم نیست که شخص عقده ای با شما چگونه رفتار می کند، رفتار کردن مثل خودشان به حل اوضاع کمک نمی کند و تنها عزت نفس شما را کاهش می دهد.

۷. به دنبال نیازهای پنهان باشید:

این شخص واقعاً به دنبال چه چیزی است؟ این شخص در تلاش است تا از چه چیزی جلوگیری کند یا از شما برای رسیدن به چه هدفی استفاده کند؟

۸. از لبخند زدن خودداری کنید:

لبخند زدن ممکن است این گونه به نظر برسد که فرد را مسخره می کنید یا او را تایید می کنید و اجازه استفاده کردن را به آدم عقده ای می دهید. لبخند زدن ممکن است نتیجه معکوس دهد. پس در برخورد با افراد عقده ای ، بهتر است با آن ها برخورد دوستانه و محبت آمیز نداشته باشید.

۹. بحث نکنید یا سعی نکنید طرف مقابل را متقاعد کنید.

۱۰. فضای اضافی بین خود و آدم های عقده ای حفظ کنید.

۱۱. حد و مرزها را تعیین کنید:

در حالی که در برخی از نکات بالا، به گوش دادن به حرف های آدم های عقده ای توصیه می کند، شما همچنین حق دارید قاطع باشید و بگویید که نمی خواهید با آن ها صحبت کنید یا حق ندارند با شما با این لحن صحبت کنند.

۱۲. به غریزه خود اعتماد کنید:

اگر غریزه شما می گوید که در امنیت نیستید یا ممکن است برخورد با آدم های عقده ای به شما آسیب برساند، به آن اعتماد کنید و سریعا از نزدیک آن ها خارج شوید و خود را در دسترس قرار ندهید.

۱۳. قبل از واکنش به رفتارهای آدم عقده ای، لحظه ای مکث کنید.

قبل از برخورد با افراد عقده ای ، نفس عمیق بکشید تا افکار خود را جمع کنید و احساسات خود را آرام کنید. کمی وقت بگذارید تا سطح استرس شما کاهش یابد. در این صورت می توانید منطقی تر به شخص نزدیک شوید.

۱۴. نیازهای خود را به روشنی بیان کنید.

به فرد فرصت ندهید که حرف های شما را دستکاری کند یا حقیقت را بچرخاند. استفاده از اظهارات “من” به جای اتهامات “شما”. مثلا:

من فکر می کنم که کاری که انجام دادم ام، کاملا منطقی است و اشتباهی رخ نداده است.

۱۵. هنگام برخورد با آدم های عقده ای ، رویکرد ساندویچ را امتحان کنید.

با یک نظر مثبت شروع کنید، مانند این که به آن ها بگویید شما برای رابطه ارزش قائل هستید و این خوب است، سپس وارد قسمت عقده ای بودن آن ها و مشکلاتتان با آن ها شوید. در پایان، با یک نظر مثبت دیگر مانند تشکر از آن ها برای گوش دادن به شما، مکالمه را تمام کنید.

۱۶. تعاملات خود را به حداقل برسانید:

در برخورد با آدم های عقده ای ، وقت خود را با آن ها محدود کنید. اگر باید تعامل داشته باشید، سعی کنید با معذور شدن از گفتگو یا آوردن شخص ثالث در مکالمه، مسائل را کوتاه کنید. تا آن جا که ممکن است مثبت باشید و مطمئن شوید که پس از آن آرام می مانید.

۱۷. درک کنید که همیشه افراد عقده ایی وجود دارند:

در هر کجا که زندگی می کنید یا کار می کنید ، با افرادی روبرو خواهید شد که به نظر می رسد آن ها برای صدمه زدن به دیگران هر کاری می کنند. نکته اصلی یادگیری نحوه برخورد با افراد عقده ای است.

۱۸. تحمل منفی را در خود افزایش دهید:

رفتار شخص مقابل از عهده شما خارج است، اما در برخورد با آدم های عقده ای ، شما باید تصمیم بگیرید که چگونه عکس العمل نشان دهید و درگیر آن شوید یا نه. یکی از راه های انجام این کار افزایش تحمل ناامیدی و منفی است، که شامل اعتقادات غیر منطقی به چالش کشیدن است که ممکن است شما را به استرس، عصبانی شدن یا از دست دادن خونسردی سوق دهد.

۱۹. رفتار خود را بررسی کنید:

اگر مدام در برخورد با آدم های عقده ای هستید، ممکن است شما افراد اشتباه را جذب می کنید. به عنوان مثال ، اگر شما بیش از حد منفی باشید، افراد بدبین دیگر ممکن است به سمت شما جذب شوند. سعی کنید دوستانی پیدا کنید که رفتارهای مثبتی داشته باشند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (688 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (199 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (61 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (34 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
مسمومیت حدود 800 نفر در گلوگاه / یک مقام مسئول: علت مسمومیت نوشیدن آب یا شربت توزیع شده است
شریعتمداری: ظریف جایگاه رسمی ندارد، نباید به صدا و سیما دعوت می‌شد!
از اهدای چفیه رهبری به عزاداران حسینی تا رونمایی تراکتور از بیرانوند در حواشی داغ امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
ظریف در گفتگوی ویژه خبری نحوه انتخاب وزرا در دولت چهاردهم را تشریح کرد
(فیلم) عزاداری امیر قلعه نویی، سام درخشانی و محمدحسین میثاقی در کنار وحید شمسایی در مجلس سلبریتی ها در شب تاسوعا
لباس های مزونی المیرا شریفی مقدم با مانتوی بلند تزئین شده کاردست و روسری نگین دار زیبا/ رعایت کامل حجاب در عین داشتن استایلی جذاب +عکس
بورس دانشجویان سال آخر دکتری برای تأمین نیاز هیئت علمی دانشگاه‌ها
جزئیات تماس تلفنی محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان با مسعود پزشکیان
استایل همسر راجر فدرر قهرمان مسابقات تنیس با لباسی متشکل از پَر/ فکر کنم این حجم از پَر توی دوخت لباس اوج هنرنمایی طراح باشه +عکس
کلید اولیه سوالات نوبت دوم کنکور 1403 منتشر شد
استایل پولداری همسر علی دایی در کنار مولتی میلیاردر فوتبال ایران / مانتو جلو باز با طرح چهارخونه و کیف پر زرق و برق بانو فرخ آذر دیدن داره !
ویدیو/ خلاقیت حیرت‌انگیز در ساخت کلبۀ جنگلی با چوب درخت بامبو با طرح کلبه‌های اسکیمویی/ سقف سانروف هم گذاشته برای تماشای مهتاب
تیپ و استایل ورزشی محمدرضا گلزار راکت به دست در حضور جمعی از دوستان / به نظرتون قد آقای گلزار کوتاه نیست ؟!
خطای دید/ حتی افرادی با ضریب هوشی بالا نمی‌توانند در 4 ثانیه "جوجه کوچولو" را در میان "گوسفندان" پیدا کنند
مدل موی انتخابی ساده زهرا گونش در هر موقعیت و با هر استایلی/ حدس میزنید چی باشه؟ این سبک رو هر دختر اسپرتی میپسنده +عکس
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان