دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / خواص خوراکی ها /

با فواید و مضرات کنجد بیشتر آشنا شوید 

دوشنبه، 07 مرداد 1398
دانه کنجد یکی از بهترین انواع دانه های روغنی خوراکی غنی از پروتئین و از سالم ترین مواد غذایی جهان است که به رنگ سفید، قهوه ای و سیاه در طبیعت یافت می شود. دانه کنجد حاوی بالاترین مقدار روغن در بین دانه های روغنی است.

فواید کنجد

خواص کنجد برای سلامتی پوست

از ویژگی های برتر دانه کنجد می توان به این مورد اشاره کرد که از ایجاد چین و چروک بر روی پوست جلوگیری می کند. بدین صورت که روغن موجود در دانه های کنجد از آسیب اشعه ماورا بنفش پیش گیری می کند.

هم چنین محتوای بالای روی در کنجد در تولید کلاژن نیز کمک شایانی می کند. کلاژن نیز موجب ایجاد الاستیسیته و ترمیم بافت های آسیب دیده می شود. با مصرف منظم روغن کنجد از سرطان پوست پیش گیری کنید.

مصرف کنجد برای سلامتی استخوان ها

طبق مطالعات انجام یافته یک مشت دانه کنجد بیش تر از یک لیوان شیر، دارای کلسیم است. هم چنین وجود روی در این دانه ها چگالی مواد معدنی استخوان ها را افزایش می دهد.

خاصیت شگفت انگیز کنجد برای کاهش اضطراب

وجود منیزیم و کلسیم به عنوان دو ماده معدنی در کنجد باعث کاهش استرس و اضطراب می شود. هم چنین علاوه بر این ها ویتامین های تیامین و تریپتوفان در کنجد نقش آرامش بخش کننده را دارند و در تولید سروتونین بسیار موثر هستند. لازم به ذکر است که سروتونین می تواند در کاهش درد، بهبود خلق و خواب نیز مفید باشد.

پیش گیری از سرطان با خوردن کنجد

از خواص کنجد که بسیار با ارزش و مهم نیز تلقی می شود، وجود ترکیبات ضد سرطانی مانند اسید فیتیک، منیزیم و فیتوسترول ها در آن است. فیتوسترول در دانه های کنجد بیش تر از سایر آجیل ها است.

غنی بودن کنجد از پروتئین

پروتئین بیست درصد از دانه کنجد را در بر می گیرد و می تواند یک منبع خوب برای تامین پروتئین لازم بدن باشد.

فایده کنجد برای پیش گیری از دیابت

استفاده از روغن کنجد در پیش گیری از دیابت تاثیر به سزایی دارد. به طوری که روغن کنجد می تواند گلوکز پلاسما را که در دیابت خیلی حساس بهبود ببخشد. هم چنین علاوه بر ای دانه کنجد توانایی کاهش فشار خون را نیز دارد. بر اساس مطالعات صورت گرفته در این زمینه دانه های کنجد این توانایی را دارند که فشار خون را در افراد دیابتی پایین بیاورند. منیزیم موجود در این دانه ها نقش کلیدی در کاهش فشار خون دارد.

کاهش کلسترول خون با کمک کنجد

دانه های کنجد با دارا بودن فیتوسترول توانایی این را دارند که تولید کلسترول را مسدود کنند و موجب کاهش سطح کلسترول خون در بدن شوند. هم چنین ذکر این نکته نیز لازم است که دانه های کنجد سیاه دارای فیتوسترال بالاتری هستند.

خواص کنجد برای بهبود هضم و گوارش

فیبر های موجود در این دانه ها در روند هضم و گوارش غذا بسیار مفید هستند.

دانه های شگفت انگیز کنجد و سلامت قلب

روغن کنجد با پیش گیری کردن از ضایعات آترواسکلروتیک توسط آنتی اکسیدان و هم چنین ضد تورم شناخته شده به عنوان سسامول موجب افزایش سلامتی قلب می شود.

مصرف دانه های کنجد برابر با بهبود بیماری کم خونی

از دیگر خواص کنجد می توان به سرشار از آهن بودن آن اشاره کرد. به همین خاطر اشخاصی که دچار بیماری کم خونی و ضعف هستند مصرف دانه های کنجد پیشنهاد می شود.

مضرات کنجد

مانند سایر خوراکی های دیگر، دانه های کنجد نیز باید در حد معمول مصرف شوند و مصرف بیش از حد آن ممکن است باعث ایجاد برخی مشکلات شود که در بخش سلامت نمناک و در مطلب خواص و عوارض کنجد به آنها پرداخته ایم و شامل:

  • مشکلات روده و کولون
  • آلرژی
  • افزایش سطح قند خون
  • عفونت پوستی
  • سقط جنین
  • ریزش مو
  • سرطان سینه
  • وزن ناسالم بدن

در کل اگر به برخی انواع آجیل آلرژی دارید، برای مصرف کنجد حتما با پزشک مشورت کنید.


1 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 16 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
گام به گام مراحل چاپ کتاب
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
تبدیل پایان نامه به مقاله !