دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / خواص خوراکی ها /

با فواید و مضرات کره بادام زمینی بیشتر آشنا شوید 

دوشنبه، 24 تیر 1398
براساس مطالعات دانشگاه وندربیلت (Vanderbilt University) که در سال ۲۰۱۵ انجام شد، مصرف روزانه‌ی آجیل خطر مرگ را کاهش می‌دهد، زیرا وجود مقادیر بالای مواد مغذی در آجیل‌ها سبب افزایش سلامتی و حفاظت از بدن می‌شود.

فواید کره بادام زمینی

اين كره ضد كلسترول است

کره بادام زميني براي كساني كه مستعد ابتلا به بيماري هاي قلبي هستند، مفيد مي باشد، زيرا چربي هاي موجود در بادام زميني از نوع چربي هاي خوب هستند. به علاوه داراي فيتوسترول است که ساختاري شبيه به کلسترول موجود در غذاهاي حيواني دارد، با اين تفاوت که بر خلاف کلسترول، فيتوسترول براي سلامت قلب و عروق مضر نيست.

در ضمن، هر 32 گرم کره بادام زميني حدود 50 ميلي گرم فيتوسترول دارد و بررسي ها نشان داده مصرف روزانه 2 گرم فيتوسترول مي تواند تا 10 درصد از ميزان کلسترول LDL يا کلسترول بد بکاهد و در صورتي که فرد رژيم کم چربي داشته باشد، مي تواند ميزان کلسترول بد را تا 20 درصد پايين آورد.

در كل تحقيقات نشان داده اند که مصرف حداقل 4 بار بادام زميني در هفته، تا 37 درصد از خطر بيماري هاي قلبي مي کاهد. پس اگر مي خواهيد از بيماري هاي قلبي در امان باشيد، از يک مشت بادام زميني (حاوي ده عدد) يا يک قاشق غذاخوري کره بادام زميني، آن هم 4 بار در هفته شروع كنيد.

ضد سرطان

تحقيقات ديگري نشان داده اند كه مصرف يک واحد بادام زميني (10 عدد بادام زميني) در هفته مي تواند از بروز سرطان روده در زنان پيشگيري کند. فيتوسترول موجود در بادام زميني و کره بادام زميني نيز مي تواند رشد سلو ل هاي سرطان پستان، روده بزرگ و پروستات را کند كرده و حتي از بروز سرطان ريه در افراد مستعد بكاهد. به علاوه، بادام زميني حاوي نوعي آنتي اکسيدان به نام رزوراترول است که مي تواند به نوعي ترکيب ضدسرطاني به نام پيساتانول تغيير شکل يابد. اين تغيير شکل به کمک نوعي آنزيم که در تومورهاي سرطاني يافت مي شود، ايجاد مي شود و به اين ترتيب مانع رشد تومورها خواهد شد.

ضد ديابت

جالب است بدانيد ثابت شده که مصرف منظم کره بادام زميني (حداقل 5 قاشق غذاخوري در هفته) مي تواند از بروز ديابت نوع 2 در زنان پيشگيري کند. فيبر و منيزيم موجود در کره بادام زميني از جمله دلايل خاصيت ضدديابتي اين ماده غذايي هستند.

دشمن سنگ كيسه صفرا

تحقيقات بي شماري نشان داده اند مصرف مرتب کره بادام زميني مي تواند احتمال ابتلا به سنگ صفرا را در مردان و احتمال برداشتن کيسه صفرا را در زنان کاهش دهد. دليل اين خاصيت بادام زميني نيز وجود فيبرهاي غذايي، فيتوسترول و منيزيم است. مطالعه 20ساله روي بيش از 80 هزار زن نشان مي دهد زناني که حداقل دو قاشق غذاخوري بادام زميني يا کره بادام زميني در هفته مصرف مي کنند تا 25 درصد کمتر به سنگ صفرا مبتلا مي شوند.
شايد باور نکنيد، اما اين راه ساده و آساني براي پيشگيري از ابتلا به اين بيماري است.

فيتواسترول

اما در مورد مصرف منظم اين نوع كره توسط خانم هاي باردار بايد بگوييم، امروزه بحث فيتواستراديول بسيار داغ بوده و محققان اثرات گوناگوني را به آن نسبت مي دهند؛ مثلا مشکلات قاعدگي را به کمک آن مي توان برطرف کرد، و يا اينکه اين مواد قادرند احتمال بروز پوکي استخوان را كم كنند.
از آنجايي که فيتواستراديول در بادام زميني وجود دارد (يعني در هر 100 گرم کره بادام زميني، 100 ميلي گرم از اين ماده يافت مي شود)، مي تواند براي بيماري هاي زنانه موثر باشد، اما مصرف آن در بارداري دلخواه است، يعني نه ضرر خاصي براي مادر و جنين دارد و نه منفعت خاصي، فقط مصرف اش بايد به اندازه و در وعده صبحانه باشد، زيرا در صورت افزايش مصرف کره بادام زميني به دليل داشتن چربي و انرژي زياد، مشکل اضافه وزن پيش خواهد آمد.
افرادی هم که مي خواهند شب ها شام سبکي بخورند، مي توانند با يك فنجان چاي، يك يا دو واحد نان آغشته به اين نوع کره را ميل کنند.

از دیگر فواید کره بادام زمینی

۱. کاهش خطر مرگ

جنیفر مک دنیل (Jennifer McDaniel) می گوید: «آجیل ها دارای اسیدهای چربِ غیراشباع (تک و چند زنجیره) و غنی ازآنتی اکسیدان ها هستند و موادی مغذی مانند پتاسیم دارند که به حفظ فشار خون کمک می کند، همچنین غنی از فیبر و دارای فیسترول هستند که برای سلامت قلب بسیار مفید است. اسیدهای چربِ غیراشباع (تک و چند زنجیره) با کاهش میزان کلسترول بد (LDL) و سطح تری گلیسرید، موجب کاهش خطر بیماری قلبی، دیابت نوع ۲ و سندرم مرتبط با سوخت و ساز می شود.

۲. ایجاد احساس سیری

اسید چرب تک زنجیره و پروتئینِ موجود در کره بادام زمینی سبب ایجاد احساس سیری می شود. مصرف کره بادام زمینی همراه با نان تست یا بدون آن به عنوان صبحانه ، برای ناهار یا به همراه سیب به عنوان میان وعده می تواند باعثجلوگیری از پرخوری شما می شود. اما همیشه در مصرف کره بادام زمینی میانه روی کنید. بهترین مقدار مصرف کره بادام زمینی دو قاشق غذاخوری است.

۳. کاهش خطر ابتلا به دیابت

مصرف کره بادام زمینی می تواند خطر پیشرفت دیابت را کاهش دهد. براساس مطالعه ای که توسط جکوبسون (Jacobson) در مجله ی انجمن پزشکی آمریکا منتشر شده است، مصرف ۳۱ گرم آجیل یا کره بادام زمینی (در حدود ۲ قاشق غذاخوری)، حداقل ۵ روز در هفته می تواند خطر گسترش دیابت را تا ۳۰ درصد کاهش دهد.

۴. تقویت انرژی

پروتئین، فیبر و اسیدهای چربِ موجود در کره بادام زمینی کمک می کنند تا انرژی لازم را از شروع روز تا نیمه ی شب حفظ کنید. همچنین در پایدار نگه داشتن قند خون مؤثرند و از افت ناگهانی آن جلوگیری می کنند.

۵. کاهش وزن

اگر می خواهید یک رژیم کم کالری بگیرید، مصرف آجیل می تواند به کاهش وزن شما کمک کند. کره بادام زمینی، پروتئین بیشتری نسبت به سایر آجیل ها دارد و این مقدار در دو قاشق غذاخوری چیزی در حدود ۸ گرم است. همچنین به دلیل داشتن چربی و فیبر بالا می تواند به عنوان میان وعده، برای مدت طولانی تری شما را سیر نگه دارد. درنتیجه میزان کالری دریافتی درطول روز کاهش پیدا می کند. مصرف ۲۰۰ کالری از کره بادام زمینی در مقایسه با مصرف ۲۰۰ کالری نان پرتزل (pretzels)، بیشتر قادر به سیر نگه داشتن شماست.

براساس مطالعاتی که در نشریه ی بین المللی «چاقی و اختلالات سوخت وساز مرتبط با آن» منتشر شده است، بادام زمینی می تواند باعث افزایش سوخت و ساز بدن شود. براساس این تحقیق زمانی که افراد به طور روزانه ۵۰۰ کالری کره بادام زمینی را به مدت ۱۹ هفته مصرف می کنند، میزان سوخت و ساز آنها تا ۱۱ درصد افزایش می یابد.

۶. افزایش وزن

اگر به دنبال یک رژیم چاقی سریع هستید، به شما مصرف کره بادام زمینی را پیشنهاد می کنیم. مک دنیل می گوید: «خواص موجود در کره ی آجیل ها درصورتی که با مواد دیگری مانند نان سفید یا کراکر و ژله یا شکلات مصرف شوند از بین می رود. همچنین کره بادام زمینیِ فرآوری شده دارای مواد افزودنی ناسالم و مقدار زیادی نمک است.

چربی کاهش یافته ی کره بادام زمینیِ فرآوری شده معمولا قند را بالا می برد. همچنین از مصرف کره بادام زمینی که در فهرست ترکیبات آن از روغن هیدروژنه (چربی ترانس) استفاده شده است خودداری کنید، زیرا سبب گرفتگی عروق می شود. معمولا این نوع از کره ی آجیل ها به دلیل کالری بالا، به افرادی که می خواهند وزن خود را بالا ببرند توصیه می شود. این مواد در هر قاشق غذاخوری ۱۰۰ کالری انرژی دارند و نمی توان مقدار زیادی از آنها را مصرف کرد. همچنین کره بادام زمینی دارای شکر اضافی است تا طعم بهتری داشته باشد. ترکیب قند و چربی، ذخیره سازی چربی را تحت تأثیر قرار می دهد.

مضرات کره بادام زمینی

با وجود تمامي فوايد ياد شده، بادام زميني جزء مواد غذايي آلرژي زا (حساسيت زا) است. حساسيت به بادام زميني مي تواند شديد باشد، طوري که مصرف مقدار کمي از آن مي تواند به شوک آنافيلاکسي منجر شود. در نتيجه افراد مبتلا به آلرژي بايد از مصرف هر گونه غذاي حاوي بادام زميني خودداري کنند، حتي خوردن كره بادام زميني هم به دليل داشتن ذرات پروتئين درست نيست. بنابراين در دو سال اول زندگي نبايد از بادام زميني و فرآورده هاي آن براي تأمين انرژي كودك استفاده كرد، ولي بعد از آن در صورت نداشتن حساسيت، مي توان آن را در برنامه غذايي گنجاند.
از سوي ديگر، گاهي پزشک به افرادي كه مستعد ابتلا به سنگ كليه و مثانه هستند، توصيه مي کند از خوردن مواد غذايي حاوي اگزالات ها از جمله بادام زميني و كره ي آن خودداري کنند، زيرا اين ترکيبات احتمال بروز اين سنگ ها را بالا مي برند.
يادتان نرود كه کره بادام زميني طبيعي را مي توان براي يک يا دو هفته در هواي آزاد و دو ماه در يخچال نگه داشت.


3 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
عکس قدیمی دیده نشده از جواد نکونام و لیلا اوتادی با یک ژست عجیب و غریب! / واقعا مغز طراح این ژست رو باید تو موزه نگه داشت!
طلاق بی سر و صدای آرام جوینده و سپهر حیدری در پی انتشار ویدئوهای مستهجن و غیراخلاقی
ماجرای تسبیح رایگانی که به زائران حج امسال هدیه داده می شود!
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
نگاهی به تغذیه مدرسه ساده و سالم پناه و نبات دخترای شاهرخ استخری در بلژیک+عکس/ مثل همیشه مقوی و مفید
تماشای بازی تیم استقلال در کنار مزار جوان تازه فوت شده توسط دوستان بامعرفتش+ویدیو/ بامرام شما هستن بقیه اداتون رو درمیارن👌
(فیلم) بالکن زیبا و پر از گل سوگل طهماسبی با ویویی ابدی رو به کوه / چقدر خوش سلیقه‌اس ...