دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / حوزه روانشناسی /

با همسر بد دهن و فحاش خود چه کنیم؟ 

شنبه، 08 آذر 1399
خشونت کلامی یکی از انواع خشونت خانگی است که هیچ توجیهی برای آن وجود ندارد. بیشتر افراد بد دهن برای توجیه رفتار خود قربانی را مقصر جلوه می دهند و او را عامل پرخاشگری خود قلمداد می کنند. هر چند بهتر است در رفتارهای خود بازنگری کنید و همسرتان را خشمگین نکنید، اما این دلیلی برای قربانی شدن نیست.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، احتمالا یکی از مشکلاتی که در زندگی زناشویی بسیاری از خانم ها را اذیت می کند بی ادبی و بد دهن بودن همسرشان است. بسیاری از آقایان جدی و یا شوخی گاه به خانم شان حرف های آزار دهنده ای می زنند که بسیار ناخوشایند است، اما حواستان جمع باشد که بعضی از موضوعات بسیار ریز در زندگی وجود دارد که اگر آن ها را رعایت نکنیم، رابطه تان با همسرتان را به تدریج خراب می کند، اما دلیل بد دهنی چیست و نحوه ی برخورد با همسر بد دهن چگونه است؟

همه ما حق داریم خشمگین شویم، اما مهم این است که چگونه خشم مان را ابراز کنیم. خشم می تواند یک رنجش و ناراحتی جزیی یا در نوع حاد آن، واکنشی فیزیکی و خارج از عرف باشد. واکنش افراد مختلف در مقابل احساس خشم متفاوت است. برخی افراد خشم خود را فرو می خورند و نمی خواهند کسی متوجه شود که آن ها تا چه حد عصبانی و ناراحت هستند. آن ها به شدت رفتار خود را کنترل می کنند و هیچ نشانه ای از عصبانیت از خودشان بروز نمی دهند.

عده ای از افراد نیز هنگام احساس خشم، رفتار های پرخاشگرانه ای از خود نشان می دهند. با صدای بلند فریاد می زنند، ناسزا می گویند، دیگران را کتک می زنند، آن ها را مسخره می کنند، به صحبت دیگران گوش نمی کنند و حقوق دیگران را نادیده می گیرند.

برخی دیگر زمان احساس خشم آرام ولی محکم صحبت می کنند و سخن دیگران را قطع نمی کنند، همچنین احساسات خود را شفاف و محترمانه بیان می کنند آن هم بدون این که حقوق دیگران را نادیده بگیرند. به این رفتارها، رفتار های جرات مندانه می گویند. فرد با کمک رفتار جرات مندانه می تواند بدون پرخاشگری، بددهنی و خودخوری به دیگران نشان دهد که عصبانی و ناراحت شده است.

برخورد با بد دهنی همسر:

قطع این عادت اکتسابی به خصوص اگر مدت زمان زیادی از نهادینه شدن آن گذشته باشد، کار ساده ای نیست. شما با فردی رو به رو هستید که به این رفتار عادت کرده است. ترک بد دهنی همسر به صبوری و درک شما نیاز دارد. از راهکارهای زیر کمک بگیرید:

شناسایی علت بد دهنی همسر:

چه چیزی باعث تحریک این رفتار در او می شود؟ آیا او را بیش از حد عصبانی می کنید؟ تحقیر، توهین، تهدید، سرزنش و پرخاشگری نکنید. دقت کنید اگر صدای تان بلندتر از همسرتان باشد یا به تندی و با پرخاشگری با وی صحبت می کنید کمی مکث کنید تا آرام شوید. آیا با افرادی در ارتباط است که بد دهن هستند؟ سعی کنید ارتباط خود با این افراد را کمتر کنید. تقلید و الگوبرداری یکی از رفتارهای اجتناب ناپذیر بشر است.

صبور باشید و مقابله به مثل نکنید:

شنیدن فحش و ناسزا، به خصوص در صورتی که به والدین داده شود، تحمل زیادی می خواهد. کار ساده ای نیست که بنشینید و شاهد فحش های همسرتان به پدر و مادرتان باشید. اما برای آرامش زندگی و کمک به ترک این رفتار، صبور باشید. اگر خودتان هم به استفاده از الفاظ زشت عادت کرده اید، سعی کنید اولین نفری باشید که این رفتار را ترک می کند تا بهانه ای برای ادامه آن از سوی همسرتان نباشد. در دعواها مقابله به مثل نکنید و سکوت اختیار کنید. سعی کنید منطقی صحبت کنید و در برابر همسرتان از کلماتی با بار مثبت و مودبانه استفاده کنید. اگر همسرتان حاضر به ترک فحاشی خود در طول دعوا نیست، بحث را رها کنید و موقعیت را ترک کنید.

پاداش بدهید:

مسلما همسرتان همیشه فحاشی نمی کند. زمان هایی که همسرتان از الفاظ زیبا استفاده می کند را با پاسخ مثبت و تشویق همراه کنید. کنایه هایی مانند «تو هم بلدی این طوری حرف بزنی؟» یا «چه عجب یه کلمه قشنگ از دهنت درآمد!» کمکی به ترک عادت بد دهنی همسر شما نمی کند، بلکه اوضاع را بدتر می کند. در عوض، رفتار او را با رفتار مثبت پاسخ دهید تا این نوع حرف زدن در او تقویت شود.

مزیت بد دهنی را قطع کنید:

بد دهنی همسر با چه هدفی صورت می گیرد؟ آیا با آن شما را وادار به انجام خواسته هایش می کند؟ آیا با فحاشی شما را می ترساند و از خواسته هایتان می گذرید؟ از زیر بار مسئولیت شانه خالی می کند؟ تا حد امکان تلاش کنید مزیت هایی را که از طریق فحاشی به دست می آورد قطع کنید و به رفتار غلط او پاداش ندهید.

با او حرف بزنید:

در زمانی که همسرتان خلق و خوی خوبی دارد، با او در مورد احساستان نسبت به رفتارش صحبت کنید. او را متهم نکنید و در مورد علت پرخاشگری و راه حل رفع این مشکل نظر خواهی کنید.

مشکل را حل کنید:

هرگز مشکل را بدون راه حل رها نکنید. پس از فروکش کردن خشم همسرتان از او در مورد علت عصبانیتش سوال کنید و تلاش کنید مشکل را حل کنید تا در آینده دوباره به منبعی برای دعوا و پرخاشگری تبدیل نشود. حرف زدن در آرامش و یافتن راه حل به همسرتان می آموزد که روش های بهتری نیز برای رسیدن به خواسته هایش و حل مشکلات زناشویی وجود دارد.

قربانی نباشید:

خشونت کلامی یکی از انواع خشونت خانگی است که هیچ توجیهی برای آن وجود ندارد. بیشتر افراد بد دهن برای توجیه رفتار خود قربانی را مقصر جلوه می دهند و او را عامل پرخاشگری خود قلمداد می کنند. هر چند بهتر است در رفتارهای خود بازنگری کنید و همسرتان را خشمگین نکنید، اما این دلیلی برای قربانی شدن نیست. اگر از رفتارهای همسرتان خسته شده اید و او حاضر به تغییر رفتار نیست، از یک مشاور زوج درمان کمک بگیرید. بسیاری از افراد پرخاشگر توجیه های زیادی برای رفتار خود دارند. کمک گرفتن از یک مشاور می تواند به شناسایی الگوهای غلط در زندگی زناشویی و اصلاح رفتارهای غلط کمک کند. اگر همسرتان به مشاور اعتقادی ندارد، از مطلبی که در این مورد نوشته ایم کمک بگیرید.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 09 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
ترجمه رسمی انگلیسی اسناد و مدارک
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
دارالترجمه رسمی فوری ترکی استانبولی