ساعدنیوز
ساعدنیوز

با همسر یائسه خود چگونه رفتار کنیم؟

  پنجشنبه، 29 اردیبهشت 1401   زمان مطالعه 5 دقیقه
با همسر یائسه خود چگونه رفتار کنیم؟
یائسگی با تغییرات زیاد جسمی و همچنین عاطفی همراه است که عدم آگاهی از نحوه رفتار با این زنان می تواند آسیب روحی جدی برای آن ها به وجود آورد. در این مطلب به شما میگوییم با همسر یائسه خود چگونه باید رفتار کنید.

یائسگی یا منوپوز یکی از دوره های طبیعی زندگی اغلب زنان است که در آن قاعدگی برای همیشه متوقف می گردد و آنان ديگر قادر به بچه دار شدن نخواهند بود. یائسگی معمولاً در حدود سن ۴۹ تا ۵۲ سالگی شروع می شود.ولی می تواند در هر سنی اتفاق بیفتد در این موقع تخمدانها به مقدار کمتری هورمونهای زنانه، به خصوص استروژن را ترشح کرده و باعث بروز علایم یائسگی می شوند. در آغاز عادت ماهانه بی نظم شده و آن گاه بطور کامل قطع می شود. زنانی که به مدت یک سال عادت ماهانه نداشته باشند یائسه محسوب می شوند.

تعریف بالینی دوره نزدیک یائسگی متمرکز بر تغییرات عملکردی در سیستم تولیدمثلی میباشد ولی با این حال، علایم این دوره بطور عمده به صورت طبیعی عصبی هستند. شرایط چندگانه ایی که در طول دوره نزدیک یائسگی ظاهر می شوند مانند بی خوابی، افسردگی، شکایت های ذهنی و کاهش شناختی با افزایش خطر بیماری های عصبی، به خصوص بیماری آلزایمر همراه است.

بیماری های چندگانه تحلیل برنده عصبی، از جمله بیماری آلزایمر و مالتیپلکس اسکلروزیس( MS)، در زنان یائسه نسبت به زنان در قبل از یائسگی شایع تر می باشد. اکثر زنان از دوره نزدیک یائسگی بدون اثرات نامطلوب طولانی مدت عبور می کنند؛ با این حال، بخش چشمگیر از زنان از این گذار با افزایش خطر ابتلا به بیماری های عصبی روبرو می شوند. دوره نزدیک یائسگی با تغییرات شدید در علایم عصبی شناخته شده است که این امر با کاهش متابولیسم گلوکز در مغز همراه می باشد.

اثرات عاطفی یائسگی

علائم جسمی یائسگی می تواند عوارض جانبی عاطفی نیز ایجاد کند. تغییر سطح هورمون می تواند در خواب و خلق خوی زنان تداخل ایجاد کند و باعث خستگی، اضطراب، تحریک پذیری و افسردگی شود.کاهش میل جنسی یا عدم توانایی در لذت بردن از رابطه جنسی نیز می تواند منجر به از بین رفتن عزت نفس و صمیمیت بین زوجین شود. بروز عوارض عاطفی به ویژه در مورد رابطه جنسی می تواند به اندازه اثرات جسمی نگران کننده و جدی باشد. درد و ناراحتی می تواند لذت بردن از رابطه جنسی را دشوار کند.

بسیاری از تغییرات جسمی مربوط به افزایش سن و کهن سالی می تواند علائم عاطفی یائسگی را نیز تشدید کند. در صورت تشدید برانگیختگی یا حساسیت جنسی برخی از خانم ها ترجیح می دهند به طور کلی از فعالیت جنسی دست بکشند و این موضوع می تواند علائم عاطفی را هم در زن و هم شریک او بدتر کند. رایج ترین عوارض جانبی عاطفی که می توانند در برقراری رابطه جنسی تداخل ایجاد کنند، عبارتند از:

  • خستگی
  • پشیمانی
  • تحریک پذیری
  • افسردگی یا غم
  • عدم تمرکز و انگیزه
  • از دست دادن صمیمیت
  • از دست دادن اعتماد به نفس
  • احساس بی ارزشی یا ناتوانی
  • از دست دادن میل جنسی یا علاقه
  • اضطراب، عصبی بودن یا عدم اطمینان

در یک نظرسنجی مشخص شد که ۷۰ درصد از زنان یائسه که در طول رابطه جنسی خود درد و مشکل داشته اند، اعتراف کرده اند که این مشکل باعث ایجاد تنش جدی بین آن ها و شریک زندگی شان شده است. با این حال، همه زنان علائم عاطفی منفی مرتبط با یائسگی را تجربه نمی کنند.

 یائسگی

روابط جنسی بعد از یائسگی

علایم جسمی یائسگی میتواند عارضه های جانبی عاطفی هم ایجاد کند. تغيير سطح هورمون میتواند در خواب و خلق خوی زنان تداخل ایجاد کند و باعث خستگی، اضطراب، تحریک پذیری و افسردگی شود. کاهش میل جنسی یا عدم توانایی در لذت بردن از رابطه جنسی در دوران یائسگی نیز می تواند منجر به از بین رفتن عزت نفس و صمیمیت بین زوجین شود. بروز عوارض عاطفی به ویژه در مورد رابطه جنسی میتواند به میزان اثرات جسمی نگران کننده و جدّي باشد. درد و ناراحتی میتواند لذت بردن از رابطه جنسی را مشکل کند.بسياري از تغییرات جسمی مربوط به افزایش سن و کهن سالی میتواند علایم عاطفی یائسگی را هم تشدید کند. در صورت تشدید برانگیختگی یا حساسیت جنسی بعضی از خانم ها ترجیح میدهند بطور کلی از فعالیت جنسی دست بکشند و این مسئله میتواند علایم عاطفی را هم در زن و هم شریک او بدتر کند.

اصول رفتار آقایان با همسر یائسه شان

درک برخی چیزها برای آقایان کمی دشوارتر است، مثلا آنها نمی دانند یائسگی چطور بر روح و روان خانم تاثیر می گذارد. به همین دلیل در این بخش به چگونگی رفتار آقایان با همسر یائسه می پردازیم:

  • خود را برای بدخلقی همسرتان آماده کنید :خود را برای بد اخلاقی همسر آماده کنید، احتمال نوسانات روحی به دلیل افزایش و کاهش هورمون های زنانه استروژن و پروژسترون وجود دارد.
  • او را برای انجام رابطه جنسی درک کنید :به طور کلی، رابطه جنسی واقعا می تواند برای یک زن یائسه دردناک باشد. زیرا با کاهش سطح استروژن ، بافت داخل و اطراف واژن خشک و حساس تر می شود. همچنین بسیاری از خانم ها تمایل به رابطه جنسی را در دوران یائسگی از دست می دهند
  • به او اطمینان دهید زیبا است : بسیاری از زنان پس از یائسگی تصور می کنند زیبا نیستند و برای از دست دادن توانایی باروری خود ناراحت هستند. برخی دیگر ممکن است متوجه تغییرات وزن شوند.
  • بدانید علائم یائسگی همیشگی نیست : ممکن است فکر کنید یائسگی اتفاق ناخوشایندی است که می تواند هشت سال یا بیشتر طول بکشد، اما بیشتر زنان تنها حدود دو سال، نشانه های یائسگی را احساس می کنند.
  • اطلاعات کسب کنید : علائم ناشی از یائسگی را می توان غیرقابل پیش بینی دانست، پس یاد بگیرید که چه چیزی را دنبال کنید.سردرد یا گر گرفتگی مانند بیشتر علائم یائسگی، به طور ناگهان ظاهر می شوند، بنابراین نگران نشوید.
  • او را باور کنید: دوران یائسگی واقعا می تواند زمان امتحان برای شما باشد، بنابراین اگر خانم شما می گوید بهترین کاری را که می توانسته انجام داده است ، باور کنید.
  • پیشنهاد کمک دهید : همکاری در انجام امور منزل هنگامی که در خانه حضور دارید می تواند به آسودگی او کمک کند. هر کاری که می توانید انجام دهید تا او را از احساس افسردگی و پوچی در امان نگه دارید.
  • تأییدش کنید: این دوران زمان مناسبی است که او را تحسین و حمایت کنید البته در ستایش خود صادق باشید.
  • به یاد داشته باشید که چرا با هم هستید: در سخت ترین لحظات ، به خود یادآوری کنید که چرا تصمیم به ماندن در کنار او گرفتید. در یک لحظه آرام و مناسب، ممکن است بخواهید این موضوع را با او در میان بگذارید.
  • مراقب سلامتی او باشید: آخر هر هفته پیاده روی شبانه در اطراف دریاچه را پیشنهاد دهید. این کار می تواند به یک برنامه تبدیل شود که هر دو شما نسبت به آن احساس خوبی دارید.اگر همسرتان از افزایش وزن خود نگران است ، تصمیم به مصرف غذاهای سالم بگیرید.

با همسر بیمار خود چگونه رفتار کنیم؟

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
چهره دلنشین و معصومانه رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ رهبری اینجا 12 ساله بودند و معمم (275 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (113 نظر) بنر جالب شهرداری اصفهان برای حمایت از سگ ها در سطح شهر/ بهتر از این نمیشد مردمو قانع کرد! (66 نظر) پذیرایی منحصربفرد رهبر معظم انقلاب از مهمانان؛ چای، شیرینی نارگیلی و یک پارچ آب به جای آب معدنی! (42 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (15 نظر) عرص ارادت احساسی روحانی، هاشمی و احمدی نژاد به رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ صف کشیدن روسای جمهور برای احوالپرسی با حضرت آقا (15 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (11 نظر) نگاهی به کیک تولد 1 سالگی و 4طبقه آروکو پسر سپهر حیدری و آرام خانوم/ کیک نیست کاخه برا خودش+ عکس (10 نظر) نگاهی به میز عزای لوکس و تجملاتی زنداداشِ پزشکِ رابعه اسکویی با رونمایی از عکس‌های آتلیه‌ای مرحومه+ویدیو/ روحش شاد چقد جوون بود (10 نظر) تعریف و تمجید و شوخی خنده دار رهبر معظم انقلاب با اشعار یک شاعر درباره عشق و عاشقی دو درخت کاج+ویدیو/ بچه دار هم شدن (10 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز نقاش خوش ذوق خیابانی در زیبا سازی شهر/ دستت طلا هنرمند+ عکس (9 نظر) تبریک برادر عروس رهبر معظم انقلاب بابت تولد سومین فرزندِ پسرِ رهبری+عکس/ ماشالا خدا حفظش کنه (8 نظر) (فیلم) خاطره جالب روحانی معروف از آوازخوانی در حضور رهبر معظم انقلاب و آیت الله جوادی آملی / آقا فرمودند آوازشو بیشتر کن ... (7 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه سحر ولدبیگی +عکس / عاشقانه های سحر و نیما فلاح ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (7 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی در مورد زلیخا: من نمی تونم روی زلیخا را زمین بیاندازم 😅+ویدئو (7 نظر)
دیگران می‌خوانند   
چهره دلنشین و معصومانه پارسا پیروزفر، مولانای فیلم مست عشق در کودکی/ زیبایی ذاتی و خیره کننده سوپراستار ایرانی+عکس خلاقیت جذاب و تحسین برانگیز شهرداری شیراز در نصب المان زیبا و فاخر/ اصیل و ایرانی پسند+عکس گوشه‌ای از خانه شیک و امروزی پیمان معادی با دکوراسیون لوکس و منحصر به فرد/ ساده ولی زیبا و خاص+عکس دلتنگی شدید فرزاد حسنی برای مادرش و گلباران کردن خانه ابدی مادر ساداتش+عکس/ روحش شاد چیدمان میز کنسول شیک و خاص خانه مدرن علیرضا بیرانوند با لوازم دکوری آنتیک/ خونه اس یا عتیقه فروشی؟ فال انبیاء روزانه چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403 ابتکار هوشمندانه و زیبای یک شخص در ایجاد کندوی عسل مدرن پشت پنجره خانه اش+ویدیو/ مغز تو رو واقعا باید طلا گرفت (ویدئو) غوغای صدای بهشتی پسر چوپان در صحرا با خوانندگی آهنگِ خدایا بی پناهم ،زتو جز تو نخواهم/حنجرشو فرشته ها بوسیدن... سکانس فراموش نشدنی از سریال باغ مظفر/حیف نون میگه به من رحم نمی کنین به عیالم رحم کنین!😂 تجدید دیدار وزیر ورزش با سرمربی سابق تیم ملی در خانه اش/ مدال ها و افتخارات محمد مایلی کهن در دیوار ساده خانه اش +عکس تنها قاب خانوادگی کامبیز دیرباز در کنار همسر و دخترش+عکس/ کنار هم خوشبخت بشین نگاهی به خلاقیت زیبا و جذاب شهرداری ایرانی برای طراحی نیمکت پارک/ چقدر خاص و دلپسند+عکس تبرک جستن رهبر معظم انقلاب از تربت حرم امام حسین (ع) +ویدئو/یا رب این گل از شش جهتش دار نگاه... نوه خوشگل و دوست داشتنی ایرج طهماسب با موهای فرفری در پارک/ چقدر ناز و گوگولیه+عکس (ویدئو) سکانسی خنده دار و فراموش نشدنی از دعوای برره ای/ فقط آخرش که کیانوش میپره!! عکس باورنکردنی و زیبا از خواهر و شوهرخواهر خوشتیپ و باکلاس هانده ارچل/ چه خانواده صمیمی و باحالی داره! عکس های 55 سالگی بانو یومیول، پیشگوی دربار» سریال جومونگ نگاهی به تیپ و استایل هندی و رنگارنگ عمو پورنگ بخاطر عشق اهل هندیش؛ از ساده تا آتلیه ای+عکس/ یعنی باید بادا بادا مبارک بادا رو بخونیم یا زوده؟ آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی) فال ابجد روزانه چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403 تولد حیرت انگیز یک نوزاد عجیب الخلقه ایرانی با یک بدن اما دو سر و گردن در قم+عکس خواهر دکتر و تحصیلکرده پوریا پور سرخ با شباهت ظاهری زیاد به برادر هنرمندش !! شباهت بی حد و اندازه مادر جوان ملیکا زارعی به دخترش مریلا زارعی و خاله شادونه پرانرژی/ چقدر کم سن و سال به نظر میرسه+عکس فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403+فیلم فال روزانه امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403 (فیلم) بالکن زیبا و پر از گل سوگل طهماسبی با ویویی ابدی رو به کوه / چقدر خوش سلیقه‌اس ... بهترین پنجره های مدرن برای داشتن ویلایی لوکس عکس قدیمی دیده نشده از جواد نکونام و لیلا اوتادی با یک ژست عجیب و غریب! / واقعا مغز طراح این ژست رو باید تو موزه نگه داشت! ظاهر متفاوت فریبا متخصص، احترام السادات سریال گیلدخت در 23 سالگی/ مگه داریم این همه تغییر؟+عکس افشاگری جنجالی در خصوص علی دایی: خودش به خودش آمپول می‌زد پَرپَر کردن گل و درد و دل محمد علیزاده با پدرش بر سر مزار او+عکس/ روحشون شاد پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی رونمایی از شیوه جدید یک ایرانی در گدایی از ماشین ها در کرج بدون زحمت فقط با یک قلاب و سطل ماست+ویدیو/ قابل توضیح نیست خودتون ببینید دستور پخت فوق حرفه ای و استادانه کته به سبک مهران مدیری+ویدیو/ این آموزش ارزش صد بار دیدن رو داره😂 آخرین جلسه دادگاه تتلو برگزار شد + تصاویر / روزشماری برای اعلام حکم خواننده پرحاشیه ... (عکس) همه خانم های خانواده امیر مقاره در بک استیج کنسرتش / آقای خواننده حسابی خانواده دوسته! باریکلا پسر ... خلاقیت بی نظیر یک معمار در طراحی خانه ای با الهام از نیمرو/ مغز تو رو باید تو موزه نگه داشت+عکس عکس معنادار پیمان معادی در پشت صحنه افعی تهران بعد از هجمه‌های شدید به این سریال / بابا همش فیلمه!
تیتر امروز   
تجدید دیدار وزیر ورزش با سرمربی سابق تیم ملی در خانه اش/ مدال ها و افتخارات محمد مایلی کهن در دیوار ساده خانه اش +عکس
فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403+فیلم
فال روزانه امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403
فال ابجد روزانه چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403
فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403
فال انبیاء روزانه چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403
تولد حیرت انگیز یک نوزاد عجیب الخلقه ایرانی با یک بدن اما دو سر و گردن در قم+عکس
افشاگری جنجالی در خصوص علی دایی: خودش به خودش آمپول می‌زد
آخرین جلسه دادگاه تتلو برگزار شد + تصاویر / روزشماری برای اعلام حکم خواننده پرحاشیه ...
طلاق بی سر و صدای آرام جوینده و سپهر حیدری در پی انتشار ویدئوهای مستهجن و غیراخلاقی
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 18 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز سه شنبه 18 اردیبهشت 1403+فیلم
قتل فجیع کودک 11ساله به دست نامادری حسود
تمام کشورهای خارجی که رهبر معظم انقلاب به آن سفر کردند+عکس