دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / گردشگری /

باغ سیب مهرشهرکرج و زیبایی های آن! 

دوشنبه، 11 اردیبهشت 1402
باغ سیب مهرشهرکرج، مشهور به باغ سیب شمس از گنجینه‌های ژنتیکی گیاهی و یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌های زیست‌محیطی و از جاذبه‌های گردشگری کلان‌شهر کرج می‌باشد. باغی که قدمت آن به دوره پهلوی برگشته و قسمتی از محوطه تاریخی کاخ زیبا و معروف مروارید به حساب می‌آید.
فهرست []

باغ سیب مهرشهر باغی در بلوار ارم مهرشهر است.این باغ یکی از جاذبه‌های گردشگری سرسبز و وسیع کلانشهر کرج به‌شمار می‌رود که متعلق به فرح پهلوی است.این باغ به مثابه ریه تنفسی برای این شهر عمل می‌کند. این باغ که به باغ سیب شمس یا باغ سیب مهرشهر مشهور است، دارای 340 هکتار مساحت و از اموال مصادره شده‌است، این باغ سال‌هاست در اختیار بنیاد مستضعفان بوده‌است. باغ سیب مهرشهر کرج در نزدیکی کاخ مروارید (شمس سابق) در جنوب غربی این شهر واقع است و اکنون توسط بنیاد مستضعفان اداره می‌شود. این باغ دارای 70 هزار اصله درخت میوه شامل گلابی، سیب، هلو، گردو و آلو می‌باشد. باغ سیب که دیرینگی آن به دوران پهلوی بازمی‌گردد، دارای درختانی کهنسال و چشم‌اندازی زیبا است. باغ سیب مهرشهر به رغم داشتن مالکان حقیقی و حقوقی جزء سرمایه‌های طبیعی شهر کرج محسوب می‌شود.

باغ سیب مهرشهر از گنجینه‌های ژنتیکی گیاهی و یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌های زیست‌محیطی و از جاذبه‌های گردشگری کلان‌شهر کرج است. این باغ که قدمت آن به دوره پهلوی بازمی‌گردد و جزئی از محوطه تاریخی کاخ مروارید به‌شمار می‌آید، زمانی دارای 70 هزار اصله درخت شامل گلابی، سیب، هلو، گردو و آلو بود اما از دهه‌های گذشته و به‌طور خاص‌تر در چند سال اخیر تعداد زیادی از درختان باغ توسط مالکان قطع شد.

باغ سیب مهرشهر کرج که به عنوان به باغ سیب شمس نیز شناخته می شود و شهره است، از از عظیم ترین سرمایه های زیست محیطی و از جاذبه های گردشگری شهر بزرگ کرج است که از ارزش بسیار بالایی برخوردار میباشد. قدمت باغ سیب مهرشهر به دوره پهلوی باز می گردد و قسمتی از محوطه تاریخی کاخ زیبا و معروف مروارید محسوب می شود و بخشی از آن است. در روزگاران قدیم باغ سیب مهرشهر کرج هفتاد هزار هزار اصله درخت از گلابی، سیب و هلو گرفته تا آلو و گردو را در دل خود جای داده بود که البته امروزه دیگر اینطور نیست و تعداد بسیار بالایی از این درختان ارزشمند به وسیله مالکان این باغ قطع شده و از بین رفته اند.

باغ سیب مهرشهر کرج سیصد هکتار می باشد و بخشی از اموال مصادره شده محسوب می شود. بد نیست بدانید که این باغ از دو قسمت شکل گرفته است. یک بخش از این باغ مساحتی برابر با دویست و هشتاد هکتار دارد و مالکیت آن را بنیاد مستضعفان بر عهده گرفته است. بخش دیگر از این باغ که هشتاد هکتار است متعلق به دانشگاه علامه طباطبایی تهران می باشد. اما با این وجود، باغ سیب مهرشهر کرج رو به ویرانی می باشد و آسیب های بسیار زیادی دیده است و ریشه درختان این باغ به دو علت در حال خشک شدن می باشند .

یکی از این دلایل خشک شدن درختان، کاشتن صیفی جات و سبزیجات در این باغ ارزشمند است، به شکلی که با وجود هشت حلقه چاه در باغ سیب، آب آن‌ها جهت کاشت این محصولات مورد استفاده قرار می گیرد که به همین دلیل ریشه درخت های این باغ نمی توانند آب مورد نیاز خود را از زمین تامین کنند و کم کم خشک می شوند. می توان گفت که حدود دو هزار اصله از درخت های خشک باغ سیب مهرشهر کرج به علت خشک شدن، شبانه قطع شده و از بین رفته اند. با توجه به افزایش تعداد درخت های خشک شده در این باغ، جهاد کشاورزی استان تهران دستور قطع این درختان و کاشت نهال های جوان را صادر کرد که البته سال ها طول خواهد کشید تا این باغ به شکل قبلی خود بازگردد.

خلاصه

باغ سیب مهرشهر که در مهرشهر واقع شده است یکی از جاذبه‌های گردشگری کرج به ‌شمار می‌رود و به مثابه ریه تنفسی برای این شهر عمل می‌کند. این باغ که به باغ سیب شمس یا باغ سیب مهرشهر مشهور است، دارای 340 هکتار مساحت است. این باغ که قدمت آن به دوره پهلوی بازمی‌گردد و جزئی از محوطه تاریخی کاخ مروارید به شمار می‌آید، زمانی دارای 70 هزار اصله درخت شامل گلابی، سیب، هلو، گردو و آلو بود اما از دهه‌های گذشته و به‌طور خاص‌تر در چند سال اخیر تعداد زیادی از درختان باغ توسط مالکان قطع شد.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز پنجشنبه 28 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
تبدیل پایان نامه به مقاله و کتاب
ویدیو/ بازسازی دیجیتالی ویرانه‌های باستانی "تخت‌جمشید" توسط "میثم کشاورز" طراح ایرانی/ تصویرسازی و پویانمایی به سبک فیلم‌های هالیوودی
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
ویدیو/ "حسین ثابت بکتاش" مالک هتل داریوش: دوران دانشجویی روزنامه می‌فروختم/ اولین هتل خودم را در جزایر قناری که فقط بز وحشی داشت، ساختم
وقتی رونالدو همه ی عروسک های لوناپارک رو با گلزنی برای همسرش جورجینا جایزه گرفت / جورجینا مثل بچه ها ذوق زده شد 😍
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
دکوراسیون دلنشین و دهه شصتی حیاط خانه احسان علیخانی+عکس/ حوض آبی رنگ وسط حیاط با دو صندلی مخصوص آقای مجری و مادرش
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه