دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / رژیم غذایی /

باورهای غلط در مورد تخم مرغ 

دوشنبه، 05 آبان 1399
تخم‌مرغ به علت داشتن منابع غنی از پروتئین، چربی، روی، آهن، فسفر، سلنیوم، و پتاسیم باید در برنامه‌ غذایی گروه‌های مختلف سنی بخصوص کودکان گنجانده شود.

درباره خواص تخم مرغ که به روش های مختلفی نظیر آب پز کردن، سرخ کردن در ماهیتابه، سوخاری کردن آماده و طبخ می شود باورهای نادرست اما رایجی وجود دارد که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد

1. سفیده تخم مرغ پروتئین فراوانی دارد

شهرت سفیده ی تخم مرغ در داشتن پروتئین زیاد و کم کالری بودن است، اما اگر زرده را دور می ریزید و فقط سفیده ی تخم مرغ را می خورید تا پروتئین دریافت کنید اشتباه می کنید. زرده تخم مرغ را هم بخورید تا نه تنها چربی مفید و سیر کننده و مواد مغذی آن را دریافت کنید بلکه پروتئینی که به بدن می رسانید را نیز دوبرابر کنید.

2. تخم مرغ قهوه ای سالم تر از تخم مرغ سفید است

برنج قهوه ای بهتر از برنج سفید است، نان سبوسدار بهتر از نان سفید است، اما تخم مرغ قهوه ای بهتر از تخم مرغ سفید نیست. رنگ پوست تخم مرغ هرگز شاخص درستی برای بهتر و سالم تر بودن یا مغذی تر بودن تخم مرغ نیست. در واقع رنگ تخم مرغ هیچ ارتباطی با کیفیت غذایی آن ندارد. علت گران تر بودن تخم مرغ های قهوه ای نسبت به تخم مرغ های سفید این نیست که مرغ هایی ک. تخم های قهوه ای گذاشته اند بهتر یا سالم ترند، بلکه علتش این است که این تخم مرغ ها از مرغ های بزرگ تر به دست آمده اند که هزینه ی پرورش آن ها بیشتر است.

3. تخم مرغ برای صبحانه فوری مناسب نیست

صبح وقتی برای بیرون رفتن از خانه عجله دارید، احتمالا تخم مرغ درست کردن به نظرتان کار سخت و وقت گیری می رسد که انتخابش نمی کنید. اما اشتباه می کنید؛ تخم مرغ باید جزئی از روتین صبحگاهی تان باشد. می توانید وقتی منتظرید تا قهوه تان آماده شود تخم مرغ درست کنید. حتی می توانید تخم مرغ آبپز را از شب قبل آماده کنید.

4. تخم مرغ هایی که برچسب «بدون هورمون» خورده اند سالمند

در اینکه تخم مرغ محلی اولویت دارد شکی نیست، چون مرغ های محلی آزادانه خارج از قفس می چرخند و تغذیه می کنند، ولی اگر به این دلیل که آن ها فاقد هورمون هستند پول بیشتری برای خریدشان می دهید در اشتباه هستید. ماجرای هورمونی و غیرهورمونی بودن اغلب فقط یک حقه تجاری است، چون اساسا قرار نیست تخم مرغ های غیررسمی هم هورمونی باشند. این شایعه را که به مرغ ها هورمون تزریق می شود تا زودتر رشد کنند باور نکنید. اگر دنبال برچسب های معتبر هستید فاقد آنتی بیوتیک بودن به مراتب قابل اعتناتر و مهم تر است.

5. اگر کلسترول بالا دارید، تخم مرغ مصرف نکنید

معمولا به افرادی که کلسترول بالایی دارند توصیه می شود تا از خوردن تخم مرغ خودداری کنند که در این مورد باید توجه داشته باشید که با این حال که زرده تخم مرغ حاوی مقدار چربی و کلسترول بالاتری نسبت به سفیده می باشد اما الزاما همه چربی های آن مضر نیستند و شما می توانید روزانه یک عدد تخم مرغ را مصرف کنید و یا اگر بیماری قلبی و عروقی دارید برای احتیاط بیشتر می توانید هفته ای یک عدد تخم مرغ مصرف کنید

6. تخم مرغ باعث افزایش وزن می شود

بسیاری از افرادی که تصمیم به کاهش وزن می گیرند از خوردن زرده تخم مرغ خودداری می کنند که در این هنگام باید در نظر داشته باشید که زرده تخم مرغ از پروتئین و ویتامین هایی نظیر ویتامین D که باعث جذب بهتر کلسیم می شود برخوردار است و دو ماده کولین و لوتین موجود در آن به ترتیب باعث بهبود عملکرد کبد و تقویت چشم ها می شود در صورتی که سفیده تخم مرغ این ویژگی ها را ندارد و از طرف دیگر طبق نظر دانشمندان، خوردن تخم مرغ در صبحانه می تواند مصرف مواد غذایی توسط فرد را در طول روز کاهش دهد.

7. تخم مرغ ها را فقط باید در جا تخم مرغی ِ روی در ِ یخچال نگهداری کنید

جا تخم مرغی تعبیه شده روی در یخچال، تنها جای مناسب برای تخم مرغ ها نیست. در یخچال زیاد باز و بسته می شود و برای همین تخم مرغ هایی که در آن قرار می گیرند در معرض تغییرات مداوم دما هستند. گذاشتن تخم مرغ داخل فضای یخچال آن ها را از این نوسانات دمایی دور نگه می دارد، بنابراین تخم مرغ ها مدت بیشتری سالم می مانند.

8. تاریخ مصرف تنها ملاک سالم یا ناسالم بودن آن است

اگر تخم مرغ ها را داخل فضای یخچال و ترجیحا در انتهای آن نگهداری کنید مجبور نیستید فقط به تاریخ مصرف ذکر شده روی پوست آن اکتفا کنید که معمولا تاریخ انقضای آن تا یک ماه پس از تاریخ تولید آن است. تخم مرغ ها تا زمانی که ترک برندارند و همیشه ته یخچال باشند، تا شش هفته پس از تاریخ تولید هم قابل مصرف اند. برای تست کردن کیفیت تخم مرغ، آن را در یک ظرف آب بیندازید؛ اگر به ته ظرف رفت هنوز خوب و سالم است، اما اگر روی آب ماند، فاسد شده است.

9. تخم مرغ را نمی توانید فریز کنید

اگر تاریخ مصرف تخم مرغ رو به اتمام است و می دانید که به این زودی ها قرار نیست آن را مصرف کنید لازم نیست دور بیاندازیدش. اینکه تخم مرغ را همانطور با پوستش داخل فریزر بگذارید ایده خوبی نیست، چون در اثر یخ زدن و انبساط خواهد ترکید، اما راهی هست که بتوان به عمر تخم مرغ افزود. تخم مرغ را شکسته قدری هم بزنید سپس داخل ظرف های مخصوص یخ یا هر ظرف مناسب فریزر بریزید. وقتی خواستید مصرف کنید بگذارید یخ آن باز شود. البته این روش همیشه مناسب نیست، چون به هرحال طی فریز شدن بخشی از خواص و ارزش غذایی آن از بین می رود، اما برای پخت کیک و کوکو و مصارف مشابه می توان از آن استفاده کرد و لااقل اسراف نمی شود.

10. به چه افرادی بیشتر توصیه به مصرف تخم مرغ می کنیم؟

مصرف تخم مرغ در زنان باردار و شیرده ،کودکان و نوجوانان در حال رشد،ورزشکاران و کلیه بزرگسالان سالم و همچنین در دوران پس از بیماری بدلیل ارزش غذایی بالا توصیه می شود در این افراد مصرف یک تخم مرغ در روز بلامانع ست و در برخی موارد توصیه می شود بیشتر هم ممکن است انجام شود.در هر تخم مرغ از 8 ماهگی در کودکان قابل مصرف بوده و توصیه می شود تا یک سالگی 1 زرده کامل،یک روز در میان و از 2 سالگی به بالا یک تخم مرغ در روز در برنامه ی غذایی کودکان وارد شود.

11. چه افرادی باید در مصرف تخم مرغ احتیاط کنند؟

گرچه در برخی شرایط باید در مصرف تخم مرغ کامل ملاحظاتی صورت پذیرد ولی بدلیل خواص ویژه و منحصر بفردی که در تخم مرغ وجود داشته است و عدم مصرف آن می تواند کمبود ترکیبات ضروری مثل کولین ،لوتئین و گزانتین را بهمراه داشته باشد لذا نباید مصرف تخم مرغ در هیچ گروه سنی حذف شود بلکه باید در موارد محدودیت مصرف ،مقدار مصرف آن با پزشک معالج کاهش یابد که حتی در بیماران مبتلا به دیابت ،فشار خون بالا و بیماری قلبی-عروقی تا حدود 3 عدد در هفته نیز پیشنهاد می شود البته در اینصورت باید از خوردن غذاهای چرب و پرنمک نیز همراه تخم مرغ خودداری شود و روش پخت تخم مرغ نیز بدون روغن صورت پذیرد که در اینصورت نه تنها خطری نخواهد داشت بلکه در این گرو های خاص مفید هم خواهد بود


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز شنبه 15 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت
سابمیت مقاله چیست؟
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
مراحل سابمیت مقاله
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی