ساعدنیوز
ساعدنیوز

برای باردار شدن چقدر زمان لازم است؟

  شنبه، 18 بهمن 1399   زمان مطالعه 11 دقیقه
برای باردار شدن چقدر زمان لازم است؟
اگر هرچقدر تلاش می‌کنید، باز هم موفق به بارداری نمی‌شوید، لازم است تا دنبال دلیل آن بگردید. در برخی موارد توجه به سیکل‌های ماهانه و زمان تخم‌گذاری به سادگی مشکل را حل می‌کند. 

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، هیچ کس نمی تواند به طور دقیق بگوید چقدر طول می کشد تا باردار شوید. اما می توان تا حدی گفت چقدر برای زوج ها طول می کشد تا نطفه بسته شود.

چقدر طول می کشد تا نطفه بسته شود؟

بیشتر زوج ها در طول سه ماه باردار می شوند. البته این زمان با بالا رفتن سن مادر، داشتن عادت های غلط (همچون سیگار کشیدن) یا داشتن شرایطی که به باروری صدمه می زند، افزیش می یابد.
آمار زیر نشان دهنده فاصله زمانی و احتمال بسته شدن نطفه در بیشتر زوج ها است:

  • 30 درصد از زوج ها در دور اول باردار می شوند (حدود یک ماه)
  • 59 درصد از زوج ها در دور سوم باردار می شوند (حدود سه ماه)
  • 80 درصد از زوج ها در دور ششم باردار می شوند (حدود شش ماه)
  • 85 درصد از زوج ها در دور دوازدهم باردار می شوند (حدود یک سال)
  • 91 درصد از زوج ها در دور 36 باردار می شوند (حدود 3 سال)
  • 93 تا 95 درصد از زوج ها در دور 48 باردار می شوند (حدود 4 سال)

چه مدت زمان می برد تا باردار شوم؟

اگر در ماه های نخستی هستید که برای بارداری اقدام می کنید، شاید برایتان عجیب باشد که به محض این که اراده می کنید، باردار نمی شوید! بسیاری از زوجین حدود یک سال برای بارداری تلاش می کنند.

اگر زیر 35 سال هستید و پس از یک سال باردار نشدید، لازم است به متخصص مراجعه کنید؛ اگر بالای 35 سال هستید، لازم است پس از 6 ماه به متخصص مراجعه کنید.

چرا باردار نمی شم؟

دلایل احتمالی برای عدم بارداری شامل موارد زیر است:

زمان مناسب

برای این که بارداری اتفاق بیفتد، لازم است که اسپرم خودش را به سلول تخمکی برساند که طی فرآیند تخمک گذاری آزاد شده است؛ بنابراین هر روزی از ماه برای این کار مناسب نیست.

اگر تاکنون به زمان تخمک گذاری دقت نکرده اید، ممکن است همه مشکل از آن باشد.
از این که در زمان مناسبی یعنی زمان تخمک گذاری برای بارداری اقدام نکرده اید.
دانستن تاریخ دقیق سیکل های ماهانه کمک کننده است.

در نظر گرفتن این نکته هم مهم است که حتی اگر در زمان تخمک گذاری، اقدام به بارداری کنید لزوما بادار نمی شوید؛ یک زن 30 ساله هر ماه حدود 20 درصد شانس بارداری دارد.

مشکلات تخمک گذاری

اگر تخمک گذاری ندارید، تقریبا غیرممکن است که باردار شوید؛ در این زمینه لازم است با فوق تخصص نازایی مشورت کنید تا علت عدم تخمک گذاری مشخص شود. بیشتر زنانی که در تخمک گذاری دچار مشکل هستند، پریودهای منظمی ندارند.
با این حال داشتن پریودهای منظم هم لزوما به این معنی نیست که تخمک گذاری رخ می دهد.

مشکلات اسپرم/ منی

حدود 20 تا 30 درصد دلایل نازایی مرتبط با مردان است؛ در 40 درصد موارد هر دو، زن و مرد مشکل دارند. با این که این جمله که مردان در تمام طول عمرشان اسپرم تولید می کنند، درست است؛ اما تعداد اسپرم ها هم مهم است. علاوه بر این شکل و حرکت اسپرم ها هم بر روی باروری و نازایی تاثیرگذار هستند. اگر نگران این موضوع هستید، تست آنالیز منی می تواند کمک کننده باشد.

مشکلات مرتبط با سن

فارغ از جنسیت، شانس بارداری با افزایش سن کاهش می یابد. عموما در سنین 20 تا 30 هر زن در هر ماه 25 درصد شانس بارداری دارد؛ با افزایش سن این احتمال کاهش می یابد تا جایی که در سنین بعد از 40 سال به زیر 10 درصد می رسد. در سن 45 سالگی، شانس بارداری به میزان قابل توجهی کم می شود.

در فرد مذکر هم با افزایش سن شانس بارداری کم می شود، ولی نه به اندازه زنان.

مشکلات لوله فالوپ

لوله فالوپ لوله ای است که تخمدان را به رحم مرتبط می کند؛ در صورتی که این لوله مسدود شود، تخمک نمی تواند برای لانه گزینی و بارداری خودش را به رحم برساند. با این که برخی زنان مبتلا به این مشکل، درد لگنی دارند اما ممکن است برخی افراد مبتلا هرگز علامتی را از خود بروز ندهند. برای تشخیص این مسئله HSG درخواست می شود؛ HSG یک تصویر اشعه ایکس است که نشان می دهد لوله های فالوپ باز هستند یا نه.

مشکلات رحمی

برای این که بارداری رخ دهد، تخمک لقاح یافته یا همان سلول تخم لازم است که در رحم لانه گزینی کند. شکل بد رحم و یا بافت نابجا در رحم دو مثال از مشکلات رحمی هستند که می توانند باعث بروز مشکل در بارداری شوند.

کنترل بارداری

برخی شیوه های بارداری می توانند بر روی باروری تاثیر بگذارند و یا در آینده آن را به تاخیر بیندازند؛ حتی اگر استفاده از این روش ها را متوقف کرده باشید.

روش های پیشگیری از بارداری از قبیل قرص و یا کاندوم تاثیری بر روی باروری در آینده نمی گذارند؛ اما داروهای تزریقی پیشگیری از بارداری، می توانند بارداری را برای چند ماه به تاخیر بیندازند. ( مطالعه ای که بر روی 188 زن صورت گرفت، نشان داد که زنانی که مصرف داروی دپو- پروورا را ادامه دارند، به طور میانگین 10 ماه پس از تزریق دارو زمان برد تا باردار شوند).

سایر روش های پیشگیری از بارداری از قبیل بستن لوله ها و یا وازکتومی به مراتب اثر بلندمت تری دارند و ممکن است بارداری را تا همیشه غیرممکن کنند.

سلامت عمومی

چنانچه قصد بارداری دارید، داشتن پریودهای منظم و سلامتی عمومی می تواند به بالابردن احتمال بارداری موفق در شما کمک کند. اگر پریودهایتان منظم نیست، لازم است به یک متخصص زنان مراجعه کنید.

رژیم غذایی سالم، تمرین های منظم و سبک زندگی سالم می تواند شما را برای بارداری آماده کند.

سایر مشکلات پزشکی

مشکلات پزشکی بسیار زیادی هستند که می توانند بارداری را تحت تاثیر قرار دهند؛ دو تا از انواع شایع آن سندروم تخمدان پلی کیستیک یا PCOS و اندومتریوز است. تخمین زده شده است که حدود 70 تا 80 درصد افراد مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک با مشکلات بارداری روبه رو هستند؛ از سویی دوبرابر بیشتر از سایر افراد احتمال دارد با مشکلاتی از قبیل سقط جنین، تولد نوزاد نارس و یا دیابت بارداری روبه رو شوند.

اندومتریوز نوعی ناهنجاری است که طی آن بافت مشابه بافت رحمی در نواحی دیگری از بدن رشد می کند؛ زنان مبتلا ممکن است پریودهای دردناک همراه با درد لگنی را تجربه کنند.
حدود 50 درصد از افراد مبتلا به اندومتریوز دارای مشکلات باروری هستند. اندومتریوز اغلب دیر تشخیص داده می شود؛ تشخیص آن با آزمایش و یا سونوگرافی نیست و نیاز به لاپاروسکوپی تشخیصی دارد.

اگر مشکلی دارید که احتمال می دهید ممکن است بارداری شما را در آینده تحت تاثیر قراردهد، بهتر است پیش از این که دیر شود به پزشک مراجعه کنید.

علاوه بر این درصورتی که سابقه سقط های مکرر داشته اید و یا مشکل ژنتیکی مرتبط با باروری دارید، لازم است به متخصص نازایی مراجعه کنید.

سایر بیماری هایی که می توانند باروری را تحت تاثیر قرار دهند:

• کم کاری و پرکاری تیروئید و سایر مشکلات هورمونی

• فیبروم رحمی

• برخی بیماری های سیستم ایمنی از قبیل لوپوس

• برخی عفونت های منتقله از راه تماس جنسی

نازایی بدون علت

در 10 تا 30 درصد موارد هیچ علتی برای نازایی پیدا نمی شود. برخی موارد نازایی بدون علت است و با وجود انجام تمام بررسی ها هیچ گونه علت شناخته شده ای برای آن پیدا نمی شود.
ناامید نشوید؛ توصیه های پزشکتان را دنبال کنید تا درنهایت شیوه ای مناسب برای بارداری پیدا کنید. با این حال عدم پیدا کردن دلیل مشخص، به این معنی نیست که درمانی وجود ندارد. شما هنوز هم می توانید درمان های نازایی را دریافت کنید و شانس خود را برای یک بارداری موفق امتحان کنید.

چرا باردار شدن سخت است؟

تجربه افراد مختلف از اقدام به بارداری و باردار شدن با یکدیگر فرق می کند؛ این مسئله به عوامل مختلفی بستگی دارد که هر یک می توانند بر روی فرآیند بارداری در شما تاثیر بگذارند.

عموما شانس بارداری به شرح زیر است:

• 75درصد پس از 6 ماه تلاش

• 90 درصد پس از یک سال تلاش

• 95 درصد پس از دو سال تلاش

اما این ارقام و آمار همه چیز را نمی گویند؛ عوامل مختلفی از قبیل سن، سلامتی و هر مسئله مرتبط دیگری در خودتان یا همسرتان می تواند بر روی این اعداد تاثیر بگذارد. همه می دانیم که رابطه جنسی به حاملگی منتهی می شود، اما مردم اغلب سایر مراحلی را که باید برای یک بارداری موفق طی شود، در نظر نمی گیرند:

• لقاح و مقاربت باید همزمان با تخمک گذاری اتفاق بیفتد

• در مرحله بعد لازم است که تخمک با اسپرم لقاح پیدا کند؛ بدین منظور لازم است هر دو از لحاظ ژنی در شرایط مناسبی باشند

• در مرحله بعد سلول تخم لازم است در جایی لانه گزینی کند که برای رشد صحیح جنین شرایط فراهم باشد

• همه چیز باید به خوبی پیش برود تا بارداری به مدت 38 تا 41 هفته ادامه پیدا کند

• در آخرین مرحله زایمان باید به خوبی صورت بگیرد

شاید در نگاه اول بارداری و به دنیا آمدن کودک دشوار بنظر برسد، اما بد نیست بدانید که سالانه حدود 3.8 میلیون کودک در ایالات متحده آمریکا به دنیا می آیند.

چطور شانس باردار شدن را بالا ببریم؟

اگر برای باردار شدن ناامید شده اید و هنوز آمادگی این را ندارید که به متخصص نازایی مراجعه کنید، کارهایی هست که می توانید انجام دهید:

زمان تخمک گذاری را پیدا کنید

اگر رابطه جنسی را در روزهای قبل و حین تخمک گذاری انجام دهید، شانس بارداری چندبرابر می شود. برای این که باردار شوید، لازم است بدانید چه زمانی تخمک گذاری رخ می دهد. برای دانستن زمان تخمک گذاری لازم است زمان دقیق سیکل های ماهانه خود را بدانید:

• هر روز دمای بدنتان را اندازه گیری کنید.

هر صبح دمای بدنتان را اندازه بگیرید و برای این کار از دماسنجی استفاده کنید که تا ده درجه را اندازه گیری کند. تخمک گذاری معمولا با کاهش خفیف دما و سپس افزایش دما به مدت سه روز خودش را نشان می دهد.

• دنبال تغییرات مخاط دهانه رحم بگردید.

در زمان تخمک گذاری سطح استروژن افزایش می یابد که می تواند باعث افزایش مخاط دهانه رحم و نازک شدن و لغزنده شدن آن شود.
اگر قصد بارداری دارید، این نشانه خوبی است که بهترین زمان برای برقراری رابطه جنسی است. پس از تخمک گذاری، مخاط دهانه رحم دوباره ضخیم و چسبناک می شود.

• از نوارهای تخمک گذاری استفاده کنید.

این نوارها بسیار شبیه تست های بارداری هستند و می توانید آن ها را از داروخانه تهیه کنید. تغییرات دمایی و مخاط دهانه رحم می تواند شما را راهنمایی کند که چه زمان از این تست ها استفاده کنید.

• تست های پزشکی درخواست کنید.

اگر موارد گفته شده کمک کننده نبودند می توانید موضوع را با پزشکتان درمیان بگذارید تا شما را به یک متخصص نازایی ارجاع دهد. آن ها می توانند از شیوه های تخصصی از قبیل آزمایش خون و یا سونوگرافی استفاده کنند تا تشخیص دهند تخمک گذاری رخ می دهد یا خیر. آن ها همچنین ممکن است دنبال این مسئله بگردند که آیا لوله های فالوپ بسته هستند یا خیر.

از روان کننده های مناسب استفاده کنید

در مورد لوبریکانت هایی که استفاده می کنید، فکرکنید. برخی لوبریکانت ها می توانند تاثیر منفی بر روی اسپرم بگذارند.

به سلامت عمومی تان اهمیت بدهید

سبک زندگی تان را به گونه ای تغییر دهید که تا حد امکان زیست سالمی داشته باشید و بدنتان را برای یک حاملگی احتمالی آماده کنید. اگر پریودهای منظمی ندارید، ورزش منظم، تغذیه مناسب و سبک زندگی سالم می تواند به بهتر شدن آن کمک کند. ( حتی اگر پریودهایتان منظم است، در نظر گرفتن این موارد می تواند برای یک بارداری بهتر شما را آماده کند؛ بنابراین ضرر ندارد!)

همچنین بهتر است به یک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید تا درباره هر مشکل زمینه ای که دارید با وی مشورت کنید و نیز در صورت نیاز، غربالگری های لازم برای مشکلات ژنتیکی برایتان انجام شود. برای داشتن سبک زندگی سالم، می توانید کارهای زیر را انجام دهید:

• داشتن یا تلاش برای رسیدن به وزن ایده آل

• عدم مصرف الکل، دخانیات و هرنوع ماده مخدر

• پیدا کردن راه هایی برای کاهش اضطراب

• مصرف ویتامین های ضروری پیش از بارداری

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
چهره دلنشین و معصومانه رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ رهبری اینجا 12 ساله بودند و معمم (230 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (113 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (38 نظر) پذیرایی منحصربفرد رهبر معظم انقلاب از مهمانان؛ چای، شیرینی نارگیلی و یک پارچ آب به جای آب معدنی! (27 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (25 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (14 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (13 نظر) بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری (13 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: پلیس یه خانومی رو گرفته که چرا یکطرفه میری گفته به شما ربطی نداره من زن آقای قرائتی ام +ویدئو😂👌 (13 نظر) عرص ارادت احساسی روحانی، هاشمی و احمدی نژاد به رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ صف کشیدن روسای جمهور برای احوالپرسی با حضرت آقا (13 نظر) رونمایی از 8 مادرشوهر مهربون غزل بدیعی، همسر داغ دیده رضا داوودنژاد/ خدا حفظشون کنه (13 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (12 نظر) شوخی رهبر انقلاب با حامد حدادی بسکتبالیست تیم ملی ایران/ نیازی به پریدن نیست....+فیلم (12 نظر) ایده خنده دار یک ایرانی برای احداث برج آزادی روی پشت بوم خونه اش حماسه آفرید/یه پا جاذبه گردشگریه واسه خودش😂+عکس (11 نظر) 3 روز از مفقود شدن یسنا، دختر 4 ساله، گذشت/ اعزام بالگرد به منطقه (10 نظر)
دیگران می‌خوانند   
غوغای خوانندگی بی نظیر بهرام افشاری، بهتاش سریال پایتخت در نانوایی/ مردم چه استقبالی میکنن+ویدیو خواستگاری الناز شاکردوست از رضا گلزار در رستوران شیک/ چشم آیسان خانوم روشن + فیلم بنر جالب شهرداری اصفهان برای حمایت از سگ ها در سطح شهر/ بهتر از این نمیشد مردمو قانع کرد! راز معمای جسد بی‌سر مرد افغانستانی در اتوبان همت تهران فاش شد دانش آموزی که داماد معلمش شد+ ویدئو/به این میگن دانش آموز زرنگ ... 7 راه حل ساده برای جلوگیری از سر خوردن فرش روی سرامیک 5 ترکیب ساده و ارزان برای تمیز کردن لیوان کدر با 3 ترفند ساده لباس آب رفته را به حالت اول بازگردانید 4 خاصیت عجیب وایتکس برای شاداب شدن گیاهان آپارتمانی (فیلم) حامد آهنگی: ما تو جکوزی چیزایی از سید جواد هاشمی دیدیم که تا حالا ندیده بودیم! معرفی مهم‌ترین موزه‌های استانبول اعتراف جالب طناز طباطبایی/ عاشق این فوتبالیست بودم! جنجالِ بیلبورد پرحاشیه در تهران؛ شباهت کاراکتر مافیای زباله به بهنام بانی!+عکس آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت +عکس خوانندگی خنده دار حامد آهنگی به زبان چینی/ سلطان اشعار نامفهوم😂+فیلم تعریف و تمجید پسر شقایق فراهانی از مادرش + ویدئو/مامانش چه ذوقی میکنه باورش نمیشه ...! تحلیل خنده دار مهران مدیری از تبلیغات تلویزیونی/ رب گوجه فرنگی چه ربطی به کیک داره آخه!! +فیلم کادوی عجیب و معنادار بهرنگ علوی برای مهران غفوریان؛ آدامس ترک سیگار!+ویدیو/ بخاطر دخترت خریدم (فیلم) ماجرای عکس معروف حاج قاسم که روی زمین خوابیده و برگ های پاییزی روی ایشان ریخته / عسل خانم تنها تسکین دهنده روزهای ناراحتی سردار ... چیدمان قاشق چنگال های خوشگل و شبرنگ فریبا نادری روی میز شام رنگی و مفصلش برای بازیگران/ چه باسلیقه عکس هایی که شایعه رابطه داماد و مادرزن بودن مریم امیرجلالی و مجید یاسر را بر سر زبان‌ها انداخت! تاب بازی سپیده بزمی پور، همسر شاهرخ استخری با دخترش پناه در بلژیک+ویدیو/ چه مامان باحوصله و پایه‌ای😍 صفی الدوله “سریال گیل دخت” در کنار همسر هنرمند و دختر زیباش +عکس عجیب و غریب ترین تولیدات ایران خودرو که از آن بی اطلاعید/ از سمند کوپه تا پیکان جدید با ظاهری عجیب +فیلم عربی حرف زدن دم دری و خنده دار حامد آهنگی با علی انصاریان/ اهلا وسهلا حبیبی😂+فیلم تصاویر جهانی از پَرش بلند حسن یزدانی کشتی گیر ایرانی/ برگای رونالدو با این عکس ریخت +عکس گریه‌های تلخ و دردناک ساکنین روستای امامزاده ابراهیم در رشت پس از آتش سوزی مهیب چند روز پیش+ویدیو/ تصاویر قبل و بعد گویای همه چیزه تصویری از منوچهر هادی و یکتا ناصر در پشت صحنه سریال دل قبل از طلاقشان/چهره شاد هنرمندان و لبخندی که دیگر نیست +عکس رونمایی از مادر کم سن و سال و محجبه امید نورافکن ستاره فوتبال/ همیشه کنار هم و سلامت +عکس آیت‌الله جنتی: رهبر انقلاب، جوانی ما را قبول ندارند! +فیلم نگاهی به موتور سوزوکی امیرمحمد یزدانی کشتی گیر افتخار آفرین/ علاقه خاص آقای ورزشکار به موتورها +عکس روایت قابل تامل مهناز افشار از شکست و سرخوردگی پس از مهاجرتش+ویدیو/ داغ بودم نفهمیدم! (عکس) وقتی همسر خلاق یک آقا تی شرتی منحصر به فرد برای او می دوزد! / مروری بر تی شرت های دو سال اخیر با یک مارک و سراسر جیب!!! چهره دلنشین و مظلوم آقای شمر سریال مختارنامه در واقعیت/ با این استایل عمرا بشناسیدش!+عکس وقتی رضا داوودنژاد خودش زمان فوتش را اعلام میکنه+فیلم (عکس) روش خلاقانه یک کارگر ساختمانی برای صرفه جویی در وقت در فضای مجازی پربازدید شد / قشنک تهدید صاحبکار رو به فرصت تبدیل کرده! امتناع مقام معظم رهبری از خوردن غذای لاکچری در یک رستوران چینی و سفارش غذای معمولی+ عکس/ ثبت این لحظه توسط صاحب رستوران و قاب کردن و نصب آن بر دیوار (عکس) وقتی یک مادر حداکثر استفاده رو از شلوارهای جین خانواده میکنه! / یعنی نذاشته یک سانتی متر به هدر بره!😃 (فیلم) شوخی خنده دار شهاب حسینی و پژمان جمشیدی با اسم یک دختر/ بیچاره دختره کشت خودشو😂 (عکس) کیک تولد پروانه ای بارانا، دختر علیرضا بیرانوند / تولد با تم دلتنگی برای بابا و پاسخ بابا به یکی یه دونش از هزاران کیلومتر دورتر!
تیتر امروز   
راز معمای جسد بی‌سر مرد افغانستانی در اتوبان همت تهران فاش شد اعتراف جالب طناز طباطبایی/ عاشق این فوتبالیست بودم! امتناع مقام معظم رهبری از خوردن غذای لاکچری در یک رستوران چینی و سفارش غذای معمولی+ عکس/ ثبت این لحظه توسط صاحب رستوران و قاب کردن و نصب آن بر دیوار (تصاویر) ابتکار جالب هوش مصنوعی در ایجاد ضرب‌المثل‌های فارسی! (2) باهوشا بگن این عکس چه مشکلی داره؟! رونمایی از مدارک فساد پسر معاون اول سابق قوه قضائیه که اعترافات خود را پس گرفته بود! (تصویر) نمونه‌ای از یک معلم خوش‌ذوق که عاشق کار خود است! (ویدئو) صحنه‌ی آخرالزمانی همنشینی آتش‌فشان و صاعقه! راز قدرت مانور مگس‌ها در این تصویر فاش شد! (ویدئو) بیک، از فرانسه تا ایران به روایت علی‌اکبر رفوگران ویدئویی عجیب از بازی کردن یک دانشجو سر کلاس درس / وقتی پدر و مادرت فکر می‌کنن داری تو دانشگاه درس می‌خونی 😂 (ویدئو) چند لحظه قبل از انقراض دایناسورها را ببینید (تصویر) با عجیب‌ترین میوه‌ی دنیا آشنا شوید! بازگشت دلار به کانال 59هزار/ دلار تلگرامی خریدار ندارد دانلود آهنگ جدید «خط قرمز» سهراب پاکزاد +فیلم/ انگار اصلا بی تو یجوریه تنها برم توی جمعا میره توهم اخمام...
منتخب روز   
عجیب و غریب ترین تولیدات ایران خودرو که از آن بی اطلاعید/ از سمند کوپه تا پیکان جدید با ظاهری عجیب +فیلم کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ...