دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / مجله خودرو / معرفی و بررسی خودرو /

بررسی مزایا و معایب خودروی لیفان X50 

چهارشنبه، 18 تیر 1399
لیفان X50 را می‌توان یکی از خودروهای ناکام در بازار ایران دانست که حتی در زمان تولید نیز نتوانست به میزان فروش برنامه‌ریزی‌شده دست پیدا کند. لیفان X50 در رقابت با خودروهایی همچون ام وی ام X22 و دانگ فنگ H30 کراس، بازی را واگذار کرد و به‌مرور حاشیه‌نشین بازار شد تا این‎که در سال 1397 برای همیشه از گردونه تولید خارج شد.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز ، لیفان ایکس 50 - Lifan X50 یک کراس اوور شهری کوچک چینی است که چند سال قبل توسط کرمان موتور برای بازار ایران عرضه شد. لیفان X50 در حال حاضر با موتور 1.5 لیتری و با دو جعبه دنده دستی و اتوماتیک به فروش می رسد. این محصول لیفان رقبایی چون رنو ساندرو، پژو 206، پژو 207، ام وی ام 315، برلیانس H320 و دانگ فنگ H30 کراس را در مقابل خود دارد.در ادامه این مطلب قصد داریم به بررسی مزایا و معایب لیفان X50 بپردازیم، لطفا تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

مزایای لیفان X50

طراحی زیبا

طراحی زیبا اولین گزینه از مزایا در مقاله مزایا و معایب لیفان X50 است؛ لیفان در ابتدا همانند دیگر خودروسازان چینی اقدام به کپی برداری از خودروهای روز دنیا می کرد، اما در سال های اخیر این شرکت نیز توانست به معنای واقعی خودروساز باشد و به جای کپی برداری، خودروها را طراحی کند. البته همچنان روند الگوبرداری از محصولات مشهور جهان در خودروهای این شرکت به چشم می خورد، اما روند الگوبرداری هوشمندانه تر از قبل به نظر می رسد و اکنون می توان نمای ظاهری زیبا را، یکی از مزایای محصولات این شرکت و همین طور لیفان X50 برشمرد.

چهره لیفان ایکس 50 در جلو از محصولات اوپل و در عقب از محصولات آلفارومئو وام گرفته شده که در کمال تعجب، ظاهری زیبا را برای این خودرو فراهم کرده است. سقف خودرو شیب دار بوده و به روف رک مجهز است که حس ماجراجویی آن را تقویت می کند. رینگ ها نیز طراحی جالبی دارند، هرچند که برای این خودرو کمی کوچک به نظر می رسند. درمجموع می توان لیفان X50 را خودرویی زیبا و تا حدودی موزون دانست که از این نظر نسبت به برخی رقبا برتری دارد.

طراحی ظاهری لیفان X50

کابین زیبا و جادار

طراحان هاچبک های کراس همواره با مشکل فضای اندک دست به گریبان هستند؛ به همین دلیل در این سگمنت، خودرویی موفق تر است که بتواند از کمترین فضا، بیشترین استفاده را داشته باشد. خوشبختانه طراحان لیفان ایکس 50 قادر به انجام این کار بودند و از پلتفرمی با فاصله محوری 2550 میلی متر، خودرویی جادار پدید آورده اند که به خوبی پاسخگوی یک خانواده کوچک خواهد بود.

از سوی دیگر این کابین طراحی قابل قبولی دارد و مانند ظاهر خارجی این خودرو راضی کننده به نظر می رسد. حالت خاص طراحی داشبورد، غربیلک فرمان زیبا به همراه دکمه های کنترلی و طراحی نوآورانه صفحه کیلومتر از نکات مثبت کابین لیفان X50 هستند که برای خودرویی اقتصادی، مطلوب به نظر می رسند.

امکانات قابل قبول

بهره مندی از امکانات رفاهی رنگارنگ همواره جزو نقاط قوت خودروهای چینی قرار دارد. Lifan X50 نیز از این قاعده مستثنی نیست و باوجود آن که یک خودروی اقتصادی بوده و کوچک ترین عضو در سبد محصولات لیفان محسوب می شود، بازهم از تجهیزات مناسبی بهره می برد و می تواند نظر مثبت خریداران را جلب کند.

ازجمله امکانات لیفان X50 می توان به مواردی همچون سانروف، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، کامپیوتر سفری، صندلی چرمی، رینگ آلومینیومی، دیلایت، سنسور دنده عقب، تنظیم الکترونیکی ارتفاع چراغ های جلو، ایزوفیکس، سیستم صوتی با خروجی AUX و USB، 4 اسپیکر و کنترل سیستم صوتی روی فرمان اشاره کرد.

طراحی ظاهری لیفان X50

معایب لیفان X50

قوای فنی ضعیف و شتاب نامطلوب

قوای فنی را می توان اولین گزینه از معایب در مقاله مزایا و معایب لیفان X50خودروهای اقتصادی چینی به طور معمول از پیشرانه های تنفس طبیعی کم حجم و گیربکس های CVT استفاده می کنند؛ به همین دلیل از لحاظ توان خروجی و چالاکی در وضعیت قابل قبولی قرار ندارند. لیفان ایکس 50 نیز از یک پیشرانه 1.5 لیتری چهار سیلندر برخوردار است که توان تولید 102 اسب بخار قدرت و 133 نیوتن متر گشتاور را دارد. این خروجی از طریق گیربکس CVT به دیفرانسیل جلو ارسال می شود تا این خودروی 1175 کیلوگرمی بتواند طی زمانی در حدود 13 ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت دست یابد.

طراحی داخلی لیفان X50

باتوجه به این پیشرانه ی کم حجم و همچنین چالاکی ضعیف این خودرو، می توان گفت لیفان ایکس 50 یک خودروی اتوماتیک شهری است که برای رفت وآمدهای روزمره انتخاب مناسبی خواهد بود، اما به دلیل کشش ضعیف پیشرانه در سفرهای خانوادگی و سبقت های ناگهانی به راحتی شما را ناامید خواهد کرد. درواقع کشش ضعیف، یکی از معایب لیفان X50 محسوب می شود و طی سال های حضور این خودرو در بازار کشور، نقش پررنگی را در به حاشیه رانده شدن آن ایفا کرده است.

بازار دست دوم کم رونق

لیفان X50 در ابتدای ورود به بازار، فروش موفقی را تجربه کرد. اما پس از مدتی به دلیل معایبی همچون ایرادهای مونتاژی، پیشرانه ضعیف، هجوم رقبا و… دچار افت شدید فروش شد و کرمان موتور به تدریج آن را از سبد محصولات خود حذف کرد. این دلایل سبب شده اند تا بازار خریدوفروش کم رونق، یکی از معایب لیفان X50 باشد و مصرف کنندگان ایرانی تمایلی به خرید این خودرو از خود نشان ندهند.به نظر می رسد این مشکل به تدریج در حال حاد تر شدن است و در حال حاضر خریداران لیفان X50 به سختی می توانند این خودرو را به فروش برسانند. بنابراین اگر می خواهید یک کراس اوور کوچک خریداری کنید، لیفان X50 را جزو آخرین انتخاب های خود قرار دهید!.

مشکل قطعات یدکی و خدمات فنی

حدود دو سال از زمان توقف تولید لیفان X50 می گذرد. محصولات برند لیفان در این دوره بین کرمان موتور و خودروسازان بم سردرگم مانده اند و وضعیت تولید آن ها مشخص نیست. مدت ها است که هیچ خودرویی از برند لیفان در کشور به تولید نرسیده است و به نظر می رسد پرونده حضور لیفان در ایران حداقل برای مدتی طولانی بسته شده باشد.

این مسئله موجب نگرانی مالکان خودروهای لیفان شده است، چراکه آن ها در حال حاضر هم با مشکل دسترسی به قطعات یدکی و خدمات فنی خودروهای خود مواجه هستند. ازهمین رو مشکل دسترسی به قطعات یدکی و خدمات فنی یکی دیگر از معایب لیفان X50 محسوب می شود.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان
سابمیت مقاله چیست؟
ترجمه رسمی انگلیسی اسناد و مدارک
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
تبدیل پایان نامه به مقاله !
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری