دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / مجله خودرو / دانستنی های خودرو /

برگ سبز به عنوان سند مالکیت خودرو محسوب میشود؟ 

شنبه، 29 شهریور 1399
شما در جایگاه خریدار اختیار دارید در صورت صلاح‌دید خود اقدام به ثبت رسمی سند اتومبیل کنید ولی الزامی برای آن وجود ندارد زیرا که شما با در دست داشتن برگ سبز خودرو، مالک قانونی خودرو محسوب می‌شوید.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز،برگ سبز برای اثبات مالکیت خودرو کافی است یا خیر، این پرسشی است که موجب ابهام افراد در معاملات خودرو شده است. به همین منظور در این مقاله برای آشنایی در خصوص این که برگ سبز خودرو دارای اعتبار بیشتری است یا سند مالکیت توضیح داده شده است.

برگ سبز خودرو چیست؟

برگ سبز که روی آن عبارت «سند مالکیت وسیله نقلیه» ثبت شده است، سندی قانونی است که از سوی نیروی انتظامی صادر شده و بر اساس آن، پلاک جدید و کارت خودرو صادر می شود. به دلیل آن که رنگ این برگه سبز روشن است، در بین مردم به برگ سبز شهرت یافته است.
از جمله اطلاعات مندرج در برگ سبز خودرو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

•مشخصات مالک؛ نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد، نام پدر، شماره شناسنامه، شماره ملی، کد پستی، آدرس

•مشخصات خریدار؛ نام و نام خانوادگی یا نام شرکت، تاریخ تولید یا تاریخ تاسیس، نام پدر یا به نمایندگی، شماره شناسنامه یا شماره ثبت، شماره ملی، کد پستی، نشانی محل سکونت یا نشانی محل فعالیت، شماره تلفن ثابت، شماره تلفن همراه

•مشخصات وسیله نقلیه؛ نوع، سیستم، تیپ، رنگ، ظرفیت، تعداد سیلندر، نوع سوخت، تعداد محور، تعداد چرخ، شماره موتور، حجم سیلندر، شماره شاسی، شماره وسیله نقلیه (VIN)

اختلاف میان پلیس راهنمایی و رانندگی با کانون سردفتران

در دی ماه سال ۱۳۸۹، مجلس شورای اسلامی اقدام به تصویب ماده قانونی در خصوص مالکیت خودرو کرد که شروعی بر اختلافات بین پلیس راهنمایی و رانندگی با کانون سردفتران شد و در پی آن سردرگمی مردم را به همراه داشت؛ بر اساس این قانون، سند خرید و فروش خودرو باید به ثبت دفاتر اسناد رسمی برسد و این یک امر اجباری است.

از طرفی هیئت وزیران در شهریور ماه سال ۱۳۹۱، آیین نامه اجرایی ماده ۲۹ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی را تصویب کرد؛ در متن این مصوبه آمده است: «دارندگان وسایل نقلیه موظفند قبل از هرگونه نقل و انتقال وسیله نقلیه در دفاتر اسناد رسمی، ابتدا با در دست داشتن مدارک مالکیت وسیله نقلیه به اداره های راهنمایی و رانندگی یا مراکز تعویض پلاک مراجعه کنند و دفاتر اسناد رسمی نیز موظفند بعد از تعویض پلاک، سند خودرو را صادر کنند»

درست است که این ماده قانونی اشاره به ثبت سند در دفاتر رسمی دارد؛ اما مشکل از آن جایی شروع شد که برگ سبز خودرو از نظر پلیس راهنمایی و رانندگی به عنوان سند رسمی و قانونی مالکیت خودرو شناخته شد؛ طبق ادعای این نهاد، خریدار خودرو بعد از دریافت برگ سبز، دیگر نیازی برای مراجعه به دفاتر اسناد رسمی و ثبت سند دومی ندارد؛ اما کانون دفتریاران و سردفتران همچنان تاکید دارند که ثبت نقل و انتقال خودرو در دفترخانه الزامی است و در واقع برگ سبز، سند پلاک است و سند خودرو محسوب نمی شود.

برگ سبز به عنوان سند مالکیت خودرو

در نهایت بعد از کش و قوس های فراوان، سخنگوی نیروی انتظامی پس از مکاتبه با مجلس شورای اسلامی برای تعیین و تکلیف نهایی این مشکل چند ساله از قول مجلس اعلام کرد: «براساس ماده ۲۲ قانون حمل و نقل و عبور کالاهای خارجی از قلمرو جمهوری اسلامی ایران مسئولیت صدور گواهینامه رانندگی، اسناد مالکیت و پلاک خودرو برعهده نیروی انتظامی است. بنابراین سند مالکیت خودرو صادر شده از طرف پلیس راهنمایی و رانندگی رسمیت قانونی دارد و دیگر الزامی به ثبت سند در دفترخانه نیست»

سخنگوی نیروی انتظامی در سخنرانی خود به این نکته هم اشاره کرد که طبق ماده ۱۲۸۷ قانون مدنی، سند خودرو صادره از طرف پلیس راهنمایی و رانندگی رسمیت دارد.

رهگیری وضعیت برگ سبز خودرو

تمامی مدارک مربوط به نقل و انتقال خودرو همچون برگ سبز و کارت مشخصات ماشین، به واسطه پست برای مالک ارسال می شود. پس از انجام مراحل قانونی، مدارک در بازه زمانی یک هفته تا یک ماه به دست خریدار می رسد؛ در نظر داشته باشید که ابتدا کارت مشخصات و سپس برگ سبز پست می شود.

برای پیگیری وضعیت پستی مدارک ماشین خود، به بخش مرسولات سازمانی سامانه اداره پست مراجعه کنید.

ثبت سند در دفترخانه اختیاری است

با این حال در صورتی که طرفین معامله ماشین خواستار ثبت و دریافت سند در دفترخانه باشند، همچنان انجام این امر امکان پذیر است و در عین اختیاری بودن قانونی هم هست. باید در نظر داشته باشید در صورتی که شکایت قانونی برای خودرو در دستگاه قضایی رخ دهد، دادگاه سند ثبت شده دفاتر اسناد رسمی را نسبت به برگ سبز در اولویت می داند و حکم را به نفع دارنده سند ثبتی دفتر اسناد رسمی صادر می کند.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز دوشنبه 17 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم
سابمیت مقاله چیست؟
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه