باتری را چگونه از خودرو خارج کنیم؟

  یکشنبه، 24 مرداد 1400   زمان مطالعه 9 دقیقه
باتری را چگونه از خودرو خارج کنیم؟
باتری خودرو، برق مورد نیاز سیستم الکتریکی خودرو را تأمین می کند. برای جدا کردن باتری از خودرو ادامه این مطلب را بخوانید.

باتری خودرو یک منبع تولید کننده جریان الکتریسیته است که جریان مورد نیاز مصرف کننده ها را تامین می کند. در حقیقت باتری و دینام تواما جریان مصرف کننده ها را تامین می کنند.دینام و باتری هر دو تولید کننده جریان هستند، ولی دلیل استفاده از هر دو در یک مجموعه به خاطر این است که دینام نیروی خود را از موتور می گیرد و با خاموش شدن موتور، از کار می افتد.اگر بخواهیم در زمانی که دینام جریان تولید نمی کند مصرف کننده ای را به کار اندازیم، از باتری استفاده می کنیم، چون نیروی باتری به صورت یک انرژی ذخیره شده می باشد. مخصوصا برای راه اندازی موتور و به کار انداختن استارت از جریان باتری استفاده می کنیم. در خودرو ها از باتری های سرب اسیدی قابل شارژ استفاده می شود.در اکثر موارد لازم نیست که خیلی به فکر باتری خودرو باشید، اما در بعضی مواقع احتیاج است که باتری خودرو را از آن جدا کنید. خوشبختانه این کار بسیار آسان است و می توانید با ابزار اولیه ای که دارید این کار را خودتان انجام دهید.

بررسی کردن باتری خودرو

به طور کلی دو نوع باتری برای خودرو ها وجود دارد. باتری های اسیدی یا تر که در اتومبیل های قدیمی نصب شده و باتری های اتمی که چند سالی است بر روی خودرو ها قرار می گیرد.باتری های اسیدی دارای صفحات سربی هستند. به منظور بررسی کردن این نوع باتری باید درپوش محفظه های آن را بردارید و سطح آب باتری را کنترل کنید.

آب باتری باید حدود ۱۵ میلیمتر بالاتر از صفحات سربی باشد. افزون بر این می توانید دو قطب باتری را با یک سیم ضخیم به یکدیگر متصل کنید. اگر آب باتری در هر یک از محفظه ها به جوشش افتاد آن خانه باتری خراب است و بهتر است باتری خودرو تعویض شود.تشخیص خرابی باتری های اتمی به صورت چشمی صورت می گیرد. بر روی این باتری ها یک چشمی یا نشانگر قرار دارد. این چشمی در واقع یک اسیدسنج است که غلظت اسید داخل باتری را اندازه گیری کرده و با توجه آن تغییر رنگ می دهد. رنگ های این چشمی به شرح زیر است:

رنگ سبز: به معنای سلامت و شارژ بودن باتری است

رنگ سیاه یا قرمز: به معنای پایین بودن شارژ باتری است

رنگ سفید: به معنای تخلیه کامل باتری است که در اغلب موارد باید باتری خودرو تعویض شود.

نحوه خارج کردن باتری خودرو

دو دلیل اصلی وجود دارد که چرا شما باید باتری خودرو را از آن جدا کنید:زمانی که بخواهید آن را تعویض کنید و یا اینکه بخواهید کارآیی آن را چک و بررسی کنید. در هر صورت، مراحل اولیه یکسان هستند. تنها چیزی که برای خارج کردن باتری در خودروهای مختلف با هم فرق دارد مربوط به نوع پایانه های باتری است.

با وجود ٥ نوع مختلف ترمینال باتری، ممکن است استفاده از ابراز برای جدا کردن هر نوع ترمینال کمی گیج کننده باشد، هرچند که روند حذف در اصل برای تمام باتری ها یکسان است. ترمینال های مختلف، SAE post، GM side، combination، L و stud می باشند. در خودروهای آمریکایی معمولاً از ترمینال های SAE post، GM side و یا combination استفاده می شود، در حالی که در خودروهای اروپایی ترمینال ها نوع L هستند و خودروهای الکتریکی معمولاً دارای ترمینال stud هستند. برای جدا کردن بیشتر انواع باتری، شما احتیاج به دو انبردست یا دو تا آچار فرانسه دارید. برای جدا کردن باتری های با ترمینال GM side شما احتیاج به آچار بکس و چرخ جغجغه دارید.

 باتری خودرو

١-آماده شدن و توصیه های ایمنی

از آنجایی که باتری وظیفه ی نگه داری شارژ را دارد می تواند باعث ایجاد شوک شود. برای محافظت در هنگام کار کردن با باتری همیشه دستکش کار عایق بپوشید. هنگام کار با باتری همیشه عینک ایمنی بزنید چون همیشه این احتمال وجود دارد که مایع خورنده ی داخل باتری به بیرون نشت کند. صرف نظر از اینکه خودروی شما دارای چه نوع باتری است، قبل از هرگونه تلاش برای جدا کردن باتری از خودرو، ابتدا خودرو را خاموش کنید، زیرا مایع خورنده ی داخل باتری قابل اشتعال نیز است. در خودروی روشن به دلیل وجود جرقه ممکن است خطرناک باشد. زمانی که این نکات ایمنی را رعایت کردید و ابزار مورد نیاز را آماده کردید، شما آماده هستید که باتری را از خودرو جدا کنید.

در حالی که روند جدا کردن باتری از خودرو ساده است در ادامه توصیه هایی برای اطمینان از ایمنی کار آمده است:

نکته ١:از گیره برای نگه داشتن کابل ها استفاده کنید. این کار باعث می شود تا هنگام خارج کردن باتری، کابل ها به هم برخورد نکنند. زیرا برخورد کابل ها با هم باعث ایجاد جرقه می شود و چون محتویات داخل باتری قابل اشتعال است، به همین دلیل خطرناک است.

نکته ٢:شما می تواند قسمت مثبت کابل باتری را با یک پارچه بپوشانید. این کار باعث می شود تا همگام خارج کردن باتری فلزها با هم تماس نداشته باشند در نتیجه از خود شما و سیستم الکتریکی خودروی شما حفاظت می شود.

نکته ٣:در آوردن زیورآلات. قبل از خارج کردن باتری هرگونه زیور آلات خود را در بیاورید. زیورآلات فلزی مانند گردن بند، ساعت و دستبند ممکن است به طور اتفاقی با باتری تماس پیدا کنند و ایجاد شوک کنند.

نکته ٤:در محیطی با تهویه مناسب کار کنید. برای خارج کردن باتری به دلیل قرار گرفتن در معرض گازهای مضر بهتر است در یک فضای باز و یا یک گاراژ با تهویه مناسب این کار را انجام دهید.

نکته ٥:اگر ترمینال ها ذوب شده اند از ابزار مناسب استفاده کنید. برای این کار ممکن است احتیاج باشد که شما از ابزار خاصی استفاده کنید که در اکثر فروشگاه های قطعات خودرو در دسترس است.

٢- استاندارهای خارج کردن باتری(همه ی ترمینال ها به جز GM side)

وسایل مورد نیاز:

١- دستکش کار عایق

٢-عینک محافظ

٣- دو انبر دست یا دو آچار فرانسه

مرحله یک:ترمینال منفی را پیدا کنید. ترمینال منفی معمولاً دارای یک کاور پلاستیکی مشکی است، در غیر این صورت یک علامت منفی در اطراف ترمینال وجود دارد.

مرحله دو:با یک آچار و یا انبردست ترمینال منفی را نگه دارید.

مرحله سه:مهره را باز کنید و کابل را خارج کنید. از انبردست یا آچار دوم برای باز کردن مهره استفاده کنید. کابل منفی را در یک جای امن و دور از باتری نگه دارید.

مرحله چهار:همین کار را برای کابل مثبت نیز انجام دهید. مراقب باشید که دو کابل مثبت و منفی نباید با هم برخورد کنند. همچنین باید مراقب باشید که کابل مثبت با قسمت های فلزی برخورد نکند. زیرا جریان باقی مانده در این کابل می تواند به اجزای الکتریکی خودرو آسیب برساند.

مرحله پنج:اگر باتری به خودرو پیچ شده است، به کمک انبردست یا آچار پیچ و مهره ها را باز کنید.

مرحله شش:بیرون کشیدن باتری. باتری را به صورت مستقیم بالا بیاورید تا از محل قرارگیری اش خارج شود. در نظر بگیرید که یک باتری می تواند تا ٤٠ پوند وزرن داشته باشد.

٣- خارج کردن باتری با تومینال GM post

وسایل مورد نیاز:

١- دستکش عایق

٢- چرخ جغجغه(در صورت نیاز)

٣-انبردست یا آچار فرانسه

٤-عینک محافظ

٥-آچار بکس

مرحله یک:شناسایی ترمینال ها. ابتدا تشخیص دهید کدام ترمینال مثبت و کدام منفی است، با استفاده از رنگ( ترمینال منفی مشکی و ترمینال مثبت قرمز است.) و یا با استفاده از علامت اطراف ترمینال ها.

مرحله دو:سری با انداره ی مناسب را پیدا کنید. اگرچه اندازه ی بیشتر ترمینال های GM post ٣/٨ اینچ است، اما ممکن است در بعضی مواقع این اندازه متفاوت باشد. اگر سری به صورت مناسب چسبیده است، اندازه ی آن درست است. در غیر این صورت، از مجموعه سری ها اندازه های دیگر را تست کنید تا سری مناسب را پیدا کنید.

مرحله سه:سری مناسب را به چرخ جغجغه ای وصل کنید.

مرحله چهار:مهره را باز کنید. با یک چرخش در خلاف جهت عقربه مهره را باز کنید. همین کار را برای ترمینال مثبت نیز تکرار کنید و مطمئن شوید کابل مثبت با قسمت فلزی از خودرو در تماس نباشد.

مرحله پنج:باتری را خارج کنید.

دلایل خراب شدن باطری

به طور متوسط یک باطری اتومبیل باید بین یک و نیم تا دو سال عمر مفید داشته باشد و پس از آن ضعیف شده و در نهایت قادر به روشن کردن خودرو نباشد.اصلی ترین دلایلی که می تواند باعث ضعیف و در نهایت از کار افتادن یک باتری شود عبارتند از:

  • بطور کامل تخلیه کردن باطری
  • قرار دادن باطری در مجاورت گرمای زیاد
  • لرزش بیش از حد
  • سولفاته شدن باطری
  • رسوب گرفتن
  • درست عمل نکردن دینام خودرو و شارژ نکردن باطری
  • نگهداری باطری در شرایط بدون شارژ برای مدت طولانی

این موارد تنها بخشی از عواملی هستند که ممکن است موجب تضعیف باطری خودرو و در نهایت از کار افتادن آن شوند. عدم توجه به موارد بالا و نگهداری باطری در شرایط نامناسب باعث کاهش طول عمر باطری می گردد، به طوری که ممکن است تنها پس از چندماه از خرید باطری، مجبور شوید دوباره یک باطری تازه تهیه کنید.

شرایط نگهداری باطری خودرو

پس از آگاهی از دلایل خراب شدن باطری نوبت به این می رسد که بدانیم شرایط نگهداری باطری خودرو چگونه باید باشد تا عمر مفید باطری خودروی خود را افزایش دهیم. باید این نکته را مد نظر قرار دهیم که ما نمی توانیم بیش از عمر استاندارد یک باطری از آن کار بکشیم و این امر موجب می شود که در شرایط آب و هوایی سخت به مشکل بخوریم و خودرو خود را نتوانیم روشن کنیم. در ادامه به بهترین و ساده ترین روش هایی که ممکن است باعث افزایش عمر باطری شود اشاره خواهیم داشت.

  • در مواقعی که قصد استفاده نکردن از خودروی خود را برای مدتی بیش از چهار روز دارید، حتما بست باتری را جدا کرده و ارتباط آن را با خودرو قطع کنید.
  • برای نگهداری باطری خودرو با عمر بیشتر، هیچگاه آن را بیش از حد شارژ نکنید.
  • هر چند وقت یک بار بست باطری ها را چک کرده و از عدم سولفاته شدن آن اطمینان حاصل کنید.
  • در فصول سرد سال خودرو را در مکان های گرم نگهداری کنید.
  • سطح اتکای باطری را چک کرده و از محکم بودن آن اطمینان حاصل کنید.
  • اگر از باطری های اسیدی استفاده می کنید، حتما سطح مایع درون آن را چک کنید و در صورت کم بودن، از آب مقطر برای افزایش سطح مایع استفاده کنید.
  • از استارت زدن های بی جهت و طولانی مدت بپرهیزید.
  • هیچگاه نگذارید باطری به طور کامل تخلیه شود.
  • هیچگاه دو قطب باطری با یک دیگر اتصال ندهید.
  • برای جدا کردن باطری از خودرو، همیشه ابتدا قطب منفی را جدا کنید و سپس مثبت
  • رطوبت زیاد باعث کاهش طول عمر باطری می شود.
  • هر چند وقت یکبار قطب های باطری را چک کرده و آن ها را شستشو کنید.
  • درب سلول های باتری را چک کرده تا در صورت شل شدن، آن ها را سفت کنید.

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (435 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (231 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (174 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (155 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (148 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (144 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (99 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (92 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (82 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (79 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (79 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (71 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس استاندار بصره راننده شخصی مسعود پزشکیان در سفر به این شهر شد+عکس/ چهره خندان رئیس جمهور سوار بر BMW