بازار قزوین و جاذبه های آن!

  سه شنبه، 26 اردیبهشت 1402   زمان مطالعه 6 دقیقه
بازار قزوین و جاذبه های آن!
بازارهای سنتی و رنگارنگ ایران که اگر ردشان را بگیریم به روزگاری می رسیم که در تجارت های بین المللی کشور نقش بزرگی داشته اند، امروزه چه از حیث معماری، چه هنر، فرهنگ یا تاریخ علاقه‌مندان و طرفداران زیادی پیدا کرده اند. برای دیدن یکی از بازارهای هزار ساله ایران باید با تهیه بلیط هواپیما، سفری به قزوین داشته باشید.

بازار قزوین یکی از جاهای دیدنی قزوین به شمار می‌رود که قدمت آن به دوران صفویه و قاجاریه می‌رسد. این بازار نه‌تنها معماری بی‌نظیری دارد و از بخش‌های مختلفی تشکیل می‌شود، بلکه انواع و اقسام کالا در آن به فروش می‌رسد که گزینه‌های خوبی برای سوغاتی هستند. مهم‌ترین فضاهای بازار قزوین شامل مسجدالنبی، سرای سعدالسلطنه، سرای وزیر، سرای قیصریه، سرای حاج رضا، سرای رضوی، تیمچه‌های روباز و سر پوشیده می‌شود که قطعا ارزش یک بار بازدید را دارند. این بنای تاریخی در پنجم دی‌ماه 1356 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

مجموعه بازار قزوین یکی از مکان‌های شهر قزوین است. پیشینه بازار در قزوین به یک‌هزار سال می‌رسد و با گذشت زمان این بازار تا دوره صفوی رشد می‌کند و در این دوره با انتخاب قزوین به‌عنوان پایتخت ایران و پس از آن با ساخت طرح‌های قابل توجهی در دورهٔ قاجار مانند کاروان‌سرای سعدالسلطنه در همجواری بازار به علت قرار گرفتن شهر قزوین در محور ارتباطی پایتخت به‌غرب و شمال ایران ارزش فوق‌العاده‌ای به‌آن داده می‌شود. ولی مجموعه بازار کنونی به دوره صفویه نسبت داده می‌شود و قسمت اعظم بناهای کنونی آن در دوران قاجار ساخته شده‌است. به نقل از خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، «معماری بازار قزوین در زمان صفوی شکل گرفته و معماری بازارهای اصفهان، شیراز نیز به همان دوره برمی‌گردد، این بازار در طول 9 قرن یک جابجایی از جنوب به شمال داشته بطوری که در این جابجایی مسجد جامع کاملاً از بافت بازار جدا شده‌است و هم‌اکنون ارتباطی بین بازار و مسجد جامع مشاهده نمی‌شود.»

در دوره صفویه محیط بازارها وسعت یافته‌اند و هر بازار به صنفی خاص تعلق داشته‌است. در گذر هر کدام از این بازارها، مسجد، حمام، سراها، تیمچه‌ها و قیصریه‌های وجود دارد که از این میان، تیمچه‌ها مرکز تجارت و قیصریه محل صنعتگران بوده‌است. بازار قیصریه قزوین با تاقهای آجری و ارتفاع بسیار زیاد، بخش‌هایی از بازار قزوین است که دارای چهار دروازه بوده و هنوز آثار آن به جای مانده است. درب شمالی به تیمچهٔ سرباز، درب جنوبی به تیمچهٔ سر پوشیده، درب شرقی به سرای وزیر و درب غربی به چهارسوق کوچکی متصل می‌شود.

 بازار قزوین

تاریخچه بازار قزوین

بازار قزوین از یادگارهای دوره صفویه است که در دوره‌ قاجار به رشد و توسعه‌ خود ادامه داد و کاروان‌سراها، سراها و تیمچه‌هایی به آن اضافه شد. در دوره صفویه و پس از انتخاب این شهر به‌عنوان پایتخت، ساخت‌وسازهای عظیمی در طی 50 سال در آن صورت گرفت. در همان زمان میدان بزرگی به نام بازار در قزوین ساخته شد که اکنون اثری از آن باقی‌ نمانده است. جالب اینکه میدان نقش جهان اصفهان بر اساس الگوی میدان بازار ساخته شد. در این میدان اجزای مختلف بازار قزوین شکل گرفت. یکی از بخش‌های مهم بازار در آن دوران کاروانسرای بزرگ عباسی بود که بعدها تخریب و جای خود را به مسجد‌النبی داد. با ساخت این مسجد از اهمیت مسجد جامع کاسته و گذرگاه‌های جدیدی از مسجد النبی (مسجد جامع جدید) به بازار اضافه شد.

اوج شکوفایی بازار قزوین را می‌توان دوره قاجار تا آغاز جنگ جهانی اول دانست. علت شهرت این بازار در آن دوران به‌واسطه تجارت‌های بین‌المللی بود که بازار قزوین را به قلب اقتصادی در منطقه تبدیل کرد. در واقع، قزوین در مسیر جاده تهران به روسیه و اروپا قرار داشت و اهمیت زیادی در تجارت فرامرزی را پیدا کرده بود.

این بازار در طول چندین دهه حیات خود شاهد تغییرات زیادی بود؛ به‌طوری که مسجد جامع قزوین کاملا از بافت بازار جدا شد و ‌اکنون ارتباطی بین بازار و مسجد جامع وجود ندارد. بازار قزوین در تاریخ پنجم دی‌ماه 1356 با شماره 1021 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

 بازار قزوین

معماری بازار قزوین

بازار قزوین مجموعه زیبا و بزرگی است که با گذشت زمان، بخش‌های مختلف آن کامل شد و به‌شکل بازار توسعه یافته امروزی درآمد. این بازار اکنون مساحتی حدود 14 هکتار دارد و هر بخش از آن مختص به صنف خاصی است.

اگر بازارهای اصفهان و شیراز را دیده باشید، بازدید از بازار قزوین شما را به یاد معماری آن بازارها می‌اندازد. بیشتر تزیینات این بازار شامل آجرکاری و کاشی‌کاری می‌شود. بخش‌هایی از آن نیز دارای طاق‌های آجری با ارتفاع بسیار زیاد است که همچنان سالم هستند؛ ولی قسمت‌هایی از بازار از ناملایمت‌های روزگار در امان نمانده و معماری‌شان کمی تخریب شده است.

 بازار قزوین

در بازار قزوین از چه چیزهایی می توان بادید کرد؟

بازار قزوین مجموعه ای است که شامل راسته های مختلف، سراها، تیمچه ها، گرمابه ها، مسجد النبی و بخش های مختلف دیگری است که به هنگام عبور از بازارهای مختلف از کنار این بناها نیز می گذرید. در بازار قزوین هر بازاری به صنف خاصی تعلق داشت؛ از بزازها و نجارها گرفته تا خراط ها، عطارها، چیتگرها، پالان دوزها، پنبه فروش ها، زرگرها، کهنه فروش ها، مسگرها، آهنگرها که هنوز بعضی از آن ها را می توانید در بازار سرپوشیده قزوین ببینید.از معروف ترین و بزرگ ترین آن ها سرای سعدالسلطنه بگیرید تا سرای شاه، سرای وزیر، سرای حاج محمدباقر، سرای ضرابخانه، سرای نقدعلی و سراهای دیگر.

  • سرای سعدالسلطنه بازار قزوین: سرای سعدالسلطنه فضای بسیار بزرگی را در بازار قزوین به خود اختصاص داده است؛ مساحت 26 هزارمتری این سرا که محوطه تاریخی بزرگی را شامل می شود، خود مجموعه بزرگی است که شامل چهارسوق، کاروانسرا، بازار، چندین حمام، مسجد، چایخانه و بخش های دیگر است و ورودی اصلی آن از خیابان امام خمینی است. این سرا به عنوان کارونسرای سعدالسلطنه نیز شناخته می شود.

  • مسجد النبی: در بخش دیگری از بازار، یادگار دیگری از دوران قاجار آرمیده که مساحت 14 هزار متری و معماری منحصر به فردش ابهت خاصی به آن داده است. این مسجد دارای 3 ورودی است که ورودی ضلع شمالی، سردر مجلل و باشکوهی دارد. گفته می شود که این مسجد در دوران فتحعلی شاه ساخته شده است.

  • سرای رضوی: سرای رضوی که با نام های دیگری همچون سرای شاه یا کاروانسرای شاه شناخته می شود، در بخش دیگری از بازار قزوین واقع شده که قدمت آن به دوران صفویه برمی گردد. معماری 2 ایوان زیبا و چشم نواز این سرا از اصلی ترین جذابیت های آن است. سرای رضوی با سه ورودی به قیصریه، بازار وزیر و بازار بزازها وصل است.

  • سرای وزیر: نزدیک به چهار سوق بزرگ و رو به روی در شرقی قیصریه، بنای 2 طبقه ای می بینید که حیاط بزرگش با حجره های متعددی احاطه شده و طاق های جناغی این حجره ها و نقش و نگارها و کاشی کاری های زیبایشان، نگاهتان را به سمت خود جلب می کند، آنجا همان سرای وزیر است.

  • بازار قیصریه: در شمال مسجد النبی بازاری با چهار ورودی قرار دارد که زیبایی‌اش را مدیون طاق های آجری زیبا و مرتفعشان است. این بازار، بازار قیصریه نام دارد که محل ارائه خدمات صنعتگران بوده و از بازارهای اصلی دوران صفوی به شمار می رود.

  • تیمچه سرباز: در شمال بازار قیصریه، تیمچه سرباز را می بینید که سر در زیبا و کاشی کاری های فوق العاده اش از همان دور توجه همه را جلب می کند. چیزی که باعث جذابیت این تیمچه شده، حجره های زیبای آن است که به تازگی در دست بازسازی بوده اند. درهای این حجره ها دارای ارسی چوبی و طاق نماهایشان با طرح های متنوعی مزین شده‌اند.

خلاصه

بازارهای سنتی و رنگارنگ ایران که اگر ردشان را بگیریم به روزگاری می رسیم که در تجارت های بین المللی کشور نقش بزرگی داشته اند، امروزه چه از حیث معماری، چه هنر، فرهنگ یا تاریخ علاقه‌مندان و طرفداران زیادی پیدا کرده اند. بازار قزوین، شاهکاریست که از دوره های قبل و بعد از صفوی و قاجار زندگی در آن جریان داشته و دارد.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سلن اردم کیه؟ ما خودمون شهربانو منصوریان داریم؛ باور ندارید؟ تصاویر جدید ‌شیرزن قهرمان رو ببینید! +ویدئو (147 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (60 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: دختره بهم میگه شما آخوندا به دو تا مو و فوکول ما گیر ندید منم بهش گفتم اگه منم عماممو دو سانت جلوتر بذارم توام به من گیر میدی +ویدئو😂👌 (37 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (35 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (34 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (33 نظر) مادر شوهر جوان آیسان آقاخانی +عکس / رضا گلزار چه مامان مهربونی داره😍 (32 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (32 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (29 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (27 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (26 نظر) نگاهی به سبک چیدمان مدرن رستوران علی دایی در کامرانیه تهران / از صندلی های بنفش و گیاهان تا سقف شیشه ای و پرده های ساده +عکس (25 نظر) خلاقیت خنده دار یک مادر ایرانی برای تزئین موز مهمانی حماسه آفرید/ مامان نگو هنرمند بگو+عکس (23 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (22 نظر) نگاهی به میز ناهار رنگارنگ و نان محلی دستپخت صبا راد برای همسر و مادرشوهرش/ شیک و باکلاس+عکس (20 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
بریدن سر زن تهرانی با داس توسط شوهرش / اظهارات عجیب قاتل پس از اعتراف به جنایت
بازگشت قاتل آی‌نور به محل جنایت
فال روزانه امروز سه شنبه 30 مرداد ماه 1403
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 30 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 30 مرداد 1403
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 30 مرداد 1403
فال حافظ با تفسیر سه شنبه 30 مرداد 1403 + فیلم
فوت و فن خانه‌داری؛ 6 روش کاربردی برای رسوب گیری سر دوش حمام
روستای تاریخی حیرت انگیز در کردستان؛ خانه های سنگی و پلکانی زیبا به سبک ماسوله و جنگلی با درختان گلابی وحشی
وقتی رهبر معظم انقلاب پول میوه و آجیلی که در هواپیمای مخصوص مسئولان به ایشان داده بودند را پرداخت کردند
زنوزی: یک تنه حریف همه شما هستم نیازی به دخالت پزشکیان نیست!
فوت و فن خانه‌داری؛ 8 ترفند خانگی از بین بردن زردی لیوان و استکان و برق انداختن آن‌ها
عضو پیشین شورای اطلاعات ملی آمریکا: پاسخ ایران به ترور اسماعیل هنیه با هدف قرار دادن مقامات اسرائیلی
آموختن موسیقی، راه حلی برای درمان اختلال یادگیری کودکان
ناهید کیانی احساس قلبی اش درباره کیمیا علیزاده را فاش کرد
منتخب روز   
نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد!