دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / گردشگری /

بازدید از دیدنی‌ترین موزه‌های زنجان + آدرس 

شنبه، 15 مهر 1402
شهر زنجان که شهری باستانی می‌باشد، جاذبه‌های دیدنی و تاریخی بسیاری دارد. برای آشنایی بیشتر با موزه‌ها و بناهای تاریخی این شهر با ما همراه باشید.

موزه مردم شناسی رختشویخانه زنجان

موزه مردم شناسی رختشویخانه زنجان در ساختمانی قرار دارد که در گذشته داخل آن لباس می‌شستند. فضای داخلی موزه را با مجسمه‌های مومی به فضایی خاص تبدیل کرده‌اند تا تداعی گذشته باشد. بازدید از این موزه برای بسیاری از افراد یادآور خاطرات خواهد بود.

آدرس: زنجان، خیابان سعدی، کوچه رختشویخانه

موزه باستان شناسی مردان نمکی زنجان

در عبور از محله دالان آلتی، در بخش شمالی سبزه میدان و کنار مسجد جامع، موزه باستان شناسی مردان نمکی زنجان به چشم می‌خورد. این موزه را با نام عمارت ذوالفقاری نیز می‌شناسند. دلیل این نام‌گذاری آن است که موزه باستان شناسی مردان نمکی زنجان در عمارت قدیمی متعلق به قاجار قرار دارد که آن را با نام عمارت ذوالفقاری می‌شناسند. در موزه مردان نمکی زنجان می‌توانید اسکلت‌های انسانی را مشاهده کنید که این اسکلت‌ها مربوط به کارگران معدن نمک بوده‌اند که در زیر آوار مانده و جان باختند.

آدرس: استان زنجان، زنجان، سیزه میدان، خیابان زینبیه

موزه دانشگاه زنجان

موزه دانشگاه زنجان یکی دیگر از موزه‌های زنجان است که ارزش بازدید دارد. در این موزه می‌توانید شاهد ظروف سفالی قدیمی تا چرتکه‌های دوران قاجار باشید. همچنین این موزه قالب فرهنگی دارد و شما را با تاریخ و فرهنگ این منطقه بیشتر آشنا می‌کند.

آدرس: زنجان، بلوار دانشگاه، دانشگاه زنجان

موزه خانه توفیقی زنجان

خانه توفیقی یکی از خانه‌های قدیمی زنجان است که در بافت قدیمی این شهر قرار دارد. این خانه در یکی از محله‌های معروف زنجان، یعنی محله غریبیه بالا واقع شده است که آن را با نام محله خرابه رجی نیز می‌شناسند. قدمت این خانه به دوران قاجار و اوایل دوره پهلوی باز می‌گردد. این خانه ظاهری بسیار زیبا دارد و تزئینات خاصی در آن به کار رفته است. خانه توفیقی زنجان در حال حاضر جزو آثار ملی ایران است و در حال حاضر آن را به موزه تبدیل کرده‌اند.

آدرس: زنجان، خیابان امام خمینی، خیابان خواجه نصیرالدین طوسی

موزه تاریخ طبیعی زنجان

زنجان در یک منطقه طبیعی بسیار خاص قرار دارد. این شهر از سمتی در همسایگی آذربایجان و از سمتی در همسایگی استان گیلان قرار دارد. به همین خاطر دارای بافت جنگلی و کوهستانی بسیار خاص است. همین موضوع باعث شده تا پوشش گیاهی و جانوری خاصی در این منطقه وجود داشته باشد. در سال 1373 موزه تاریخ طبیعی زنجان در این شهر افتتاح شد. در این موزه هم می‌توانید با پوشش جانوری منطقه آشنا شوید و هم انواع سنگواره قدیمی که در این منطقه کشف شده است را از نزدیک ببینید.

آدرس: زنجان، ابتدای جاده تبریز، پارک جنگلی ارم

موزه صنایع دستی عمارت دارایی زنجان

عمارت دارایی یکی از قدیمی‌ترین عمارت‌های زنجان است. قدمت این عمارت به دوران قاجار باز می‌گردد. عمارت دارایی پلانی مستطیل‌ شکل دارد و در دل باغی بسیار بزرگ به مساحت 18 هزار مترمربع قرار گرفته است. معماری این عمارت بیشتر به سبک پهلوی نزدیک است. در سال 1390 این عمارت را به محل برگزاری موزه دائمی هنرهای سنتی و صنایع‌دستی این شهر تبدیل کردند. در این موزه می‌توانید شاهد انواع ظروف مسی قلم‌زنی‌ شده متعلق به دوران قاجار، شمشیر، گلیم، چاقو، ملیله‌کاری باشید.

آدرس: زنجان، ضلع شمالی مجموعه تاریخی سبزه میدان و قسمت غربی خیابان طالقانی

موزه سنگ نوشته‌های تاریخی زنجان

موزه سنگ نوشته‌های تاریخی زنجان یکی از موزه‌های دیدنی زنجان است که محل نگهداری انواع سنگ‌نوشته می‌باشد. در گذشته پیش از آنکه کاغذ ابداع شود، انسان‌ها بر روی سنگ حکاکی می‌کردند. این موزه محل نگهداری از این کتیبه‌‌های قدیمی است. کتیبه‌هایی که صدها سال قدمت دارند. موزه سنگ نوشته‌های تاریخی زنجان از نظر تاریخی بسیار ارزشمند است. روی تمامی این کتیبه‌ها تحقیقات بسیاری انجام داده‌اند و اطلاعات مفید بسیاری از آن‌ها به دست آورده‌اند.

آدرس: زنجان، امجدیه، خیابان امام خمینی، مقبره مرحوم ابوالقاسم مجتهد

موزه صنعت و معدن زنجان

موزه صنعت و معدن زنجان در ساختمانی قدیمی قرار دارد. ساختمانی که قدمت آن به دوران قاجار باز می‌گردد. این ساختمان پس از بازسازی اتاق بازرگانی زنجان بوده است که بعدها به موزه صنعت و معدن زنجان تبدیل شد. در حال حاضر حتی برخی رویدادهای فرهنگی در این موزه برگزار می‌شود.

آدرس: زنجان، خیابان صفا

موزه نسخ خطی زنجان

موزه نسخ خطی زنجان در آرامگاه میرزا مهدی قرار دارد. بنای آرامگاه در محوطه‌ای به وسعت 700 مترمربع واقع شده است. این آرامگاه یک درب ورودی بسیار زیبا با پلان پنج‌ضلعی دارد. بخشی از این آرامگاه را به موزه نسخ خطی زنجان تبدیل کرده‌اند که انواع نسخ خطی و کتاب‌های ارزشمند را در این موزه نگهداری می‌کنند.

آدرس: زنجان، بلوار استقلال، روبروی شهرداری ناحیه 2، مقبره میرزا مهدی


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز پنجشنبه 28 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
کپسول خودکشی هم ساخته شد+عکس/ وقتی دکمه را فشار دادید دیگر امکان تغییر تصمیم نیست
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
ترجمه تخصصی کتاب
وقتی رونالدو همه ی عروسک های لوناپارک رو با گلزنی برای همسرش جورجینا جایزه گرفت / جورجینا مثل بچه ها ذوق زده شد 😍
ترجمه تخصصی متن
تبدیل پایان نامه به مقاله و کتاب