بهترین روش های گرفتن آروغ نوزاد

  پنجشنبه، 16 تیر 1401   زمان مطالعه 10 دقیقه
بهترین روش های گرفتن آروغ نوزاد
بعضی نوزادان برای خارج کردن هوایی که بعد از غذا خوردن و یا گریه کردن داحل شکمشان جمع می شود، نیاز به کمک دارند. با ما باشید تا با روش های صحیح برای آروغ گفتن نوزاد آشنا شویم.

آروغ گرفتن نوزاد

آروغ گرفتن نوزاد یکی از کارهای مهمی است که والدین باید انجام دهند و شاید این سوال برایشان پیش بیاید که لزوم این کار در چیست. وقتی که نوزادان شیر می خورند به دلیل ضعیف بودن فک هوای زیادی به معده شان وارد می شود. هوای وارد شده به معده نوزاد می تواند برای او ایجاد ناراحتی کرده و حتی خوابش را بر هم بریزد. نوزادان به تنهایی قادر نیستند هوای محبوس شده در شکمشان را خارج کنند و برای انجام این کار به کمک نیاز دارند. یادگیری نحوه درست گرفتن آروغ نوزاد می تواند به شما کمک کند تا بی قراری های نوزاد خود را حل کنید و جلوی دردهای شکمی او را بگیرید. علاوه بر این ها آروغ گرفتن نوزاد باعث می شود تا او بهتر و راحت تر شیر بخورد.

دلایل آروغ گرفتن از نوزاد

به طورکلی بهتر است بعد از شیر خوردن، دو تا سه آروغ از شیرخوار گرفته شود. آروغ های کوچک نوزاد، هوای گیرکرده در معده کودک را آزاد می کند، به او احساس راحتی و آسودگی بیشتری می دهد و باعث می شود کمتر بی قراری و بهانه گیری کند. همچنین آروغ زدن فضای بیشتری را در معده نوزاد آزاد می گذارد، در نتیجه او می تواند مدت طولانی تری شیر بخورد. آروغ زدن همراه با دادن شیر کمتر در یک وعده، اما وعده های تغذیه بیشتر می تواند برای کودکانی که زیاد استفراغ می کنند یا نشانه هایی از ریفلاکس معده به مری دارند نیز مفید باشد. با این حال، هیچ قانونی وجود ندارد که نوزادان پس از هر تغذیه باید آروغ بزنند. برخی از نوزادان خیلی آروغ می زنند، درحالی که نوزادان دیگر به ندرت به آن نیاز دارند.

همچنین نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند به اندازه نوزادانی که شیر خشک می خورند به آروغ زدن نیاز ندارند، زیرا آنها هنگام تغذیه، هوای کمتر می بلعند. اگر نوزاد را با شیر خشک تغذیه می کنید، ممکن است دریابید که انواع خاصی از سرشیشه به نام سرشیشه های ضدنفخ شاید به نوزاد شما کمک می کند تا هوای کمتری ببلعد و نیاز به آروغ زدن کاهش یابد.

با این حال، بسیاری از پزشکان امروزه به والدین گوشزد می کنند که گرفتن اروغ نوزادان اختیاری است و به تصمیم پدر و مادر بستگی دارد. حتی اگر آروغ گرفتن کودکان سبب کاهش گاز معده آنها شود، هنوز هیچ مدرکی دال بر لزوم گرفتن آروغ نوزادان پس از هر وعده غذایی، وجود ندارد. نگرفتن آروغ نوزاد، آسیبی به آن ها وارد نمی کند.

والدینی که تمایل به گرفتن آروغ نوزادان خود دارند، می توانند روش های مختلفی را آزمایش کنند تا راحت ترین و بهترین نحوه آروغ گرفتن نوزاد را برای کودک خود پیدا کنند.

بهترین زمان برای آروغ گرفتن نوزاد

بهترین زمان برای آروغ گرفتن نوزاد، به خصوص در شش ماه اول تولد، بلافاصله پس از شیردهی است. اگر کودک پیش از این که شما به او غذا دهید، گریه کرد ممکن است دلیلش هوای درون گلوی او باشد و گریه او به معنی درخواست کمک از شما است. بهتر است قبل از غذا دادن به او، کمکش کنید تا آن را خارج کند. اگر شما با شیشه شیر به کودکتان شیر می دهید، احتمال این که کودک به درستی نتواند شیر را از بطری بمکد، زیاد است. در این شرایط او هوای بیشتری به گلو خود راه خواهد داد. اگر یکی از شرایط بالا برای کودکتان اتفاق افتاد، به او در آروغ زدن کمک کنید.

نوزادانی که مبتلا به رفلاکس هستند باید هر 5 دقیقه پس از شیر خوردن آروغ شان گرفته شود.

چه مدت باید صبر کنیم تا شیرخوار آروغ بزند؟

برای آروغ گرفتن نوزاد باید حداکثر 20 دقیقه بعد از پایان شیردهی صبر کنیم. البته در این مورد هیچ زمان بندی مشخصی وجود ندارد و طول این فرایند برای نوزادان مختلف، متفاوت می باشد. زمانی که والدین عادت های نوزاد را درک کنند، می توانند مدت زمان لازم برای گرفتن آروغ کودک خود را پیدا کنند. اگر کودک در این مدت آروغ نزند و نشانه های ناراحتی از خود بروز ندهد، می توانید فرایند گرفتن آروغ را متوقف کنید.بهتر است قبل از این مدت شیرخوار را نخوابانید. بهتر است او را سردوش بگذارید یا اگر واقعا سرتان شلوغ است برای چند دقیقه ای او را به شکم بخوابانید. البته در این حالت باید مراقب او باشید.

نوزاد در بغل مادر

آیا آروغ نزدن مشکلی پیش می آورد؟

خیر. اگر شیرخوار شما بعد از شیرخوردن آروغ نزد به این معنی است که هوای زیادی در معده اش جمع نشده است. البته بهتر است قبل از خواباندن او بعد از شیرخوردن کمی او را سردوش خود نگه دارید.

چه زمانی نیازی آروغ گرفتن نیست؟

از نظر پزشکی، گرفتن آروغ نوزادان اجباری نیست با این حال برخی از والدین معتقد هستند که این کار می تواند سبب راحتی نوزادشان شود. بسیاری از کودکان از ۴ الی ۶ ماهگی به بعد، هوای کمتری را در خلال شیر خوردن می بلعند. والدین باید عادات کودک خود را دنبال کنند. بر اساس این عادات می توانند متوجه شوند که ایا کودک به گرفتن آروغ نیاز دارد و یا اینکه نیازی به انجام این کار نیست. اگر کودک شما پس از خوردن شیر آرام و راحت به نظر می رسد، گرفتن آروغ ضرورتی ندارد.

نوزادان چند بار آروغ می زنند؟

این امر برای هر نوزادی متفاوت است. والدین باید علائم نوزاد خود را دنبال کنند تا در خصوص احساس نیاز به آروغ و یا راحتی کودک خود، اطمینان حاصل کنند. پس از هر وعده غذایی و یا در صورت عصبی بودن نوزاد و وجود نفخ، والدین باید نسبت به گرفتن آروغ نوزاد خود اقدام کنند. علاوه بر این موراد، اگر نوزاد شما علایم زیر را از خود نشان داد، ممکن است احتیاج به گرفتن آروغ پیدا کرده باشد:

● لجبازی

● سر و صدا کردن و غر زدن

● سر برگرداندن از سینه و یا شیشه شیر

● وقتی نوزاد هنگام تغذیه مکث می کند تا به اطراف خود نگاه می کند.

● قبل از تعویض سینه در خلال تغذیه نوزاد

● به ازای هر ۶۰ الی ۹۰ میلی لیتر شیر در تغذیه با شیشه شیر

روش های آروغ گرفتن از نوزاد

بیشتر از یک راه برای آروغ گرفتن از نوزادتان وجود دارد. توجه کنید که هنگام استفاده از یک روش آروغ زدن، اگر بعد از ۳۰ دقیقه نتوانستید آروغ بگیرد، آن روش را رها کنید یا موقعیت متفاوتی را امتحان کنید. همچنین ممکن است کودک در آن لحظه هنوز آمادهٔ آروغ زدن نباشد. برای انجام این کار می توانید به شکل های زیر عمل کنید تا ببینید کدام یک برای شما و نوزادتان راحت تر و مؤثرتر است.

روی سینه

سینه نوزاد را در برابر قفسه سینه خودتان نگه دارید، به طوری که چانه او روی شانه شما قرار بگیرد. با یک دست او را نگه دارید و با دست دیگر به آرامی به پشت او ضربه بزنید یا پشت او را آرام مالش دهید. قبل از امتحان این روش آروغ گرفتن، برای تمیز نگه داشتن لباس خود، یک پارچه روی شانهٔ خود و حتی روی تمام پشتتان بیندازید.

نوزاد در بغل مادر

بالاتر از شانه

روش دیگر این است که نوزاد را کمی بالاتر از شانه خود نگه دارید، طوری که شان شما با شکم نوزاد تماس پیدا کند و فشار ملایمی بر شکم او ایجاد کند که باعث آروغ زدن شود. با یک دست او را نگه دارید و با دست دیگر به آرامی به پشت او ضربه بزنید یا پشت او را مالش دهید. یادتان باشد نوزاد را هرگز روی شانه خود خم نکنید. اگر از این روش استفاده می کنید، مطمئن شوید که کودک می تواند به راحتی نفس بکشد و بیش از حد به جلو خم نشده است. یک نگاه سریع در آینه برای بررسی وضعیت سر او می تواند مفید باشد. این روش ممکن است هنگامی که کودک کنترل بیشتری بر سر و گردن خود دارد بهتر عمل کند. پیش بند یا پارچه آروغ گیر را هم فراموش نکنید.

نشسته در دامن

نوزاد را در دامن خود بنشانید، طوری که پشتش به شما باشد. از یک دست برای نگه داشتن بدن او استفاده کنید، طوری که کف دست شما قفسه سینه او و انگشتانتان با ملایمت چانه و فک او را نگه دارد. مراقب باشید که انگشتان خود را دور گلوی او قرار ندهید. کودک را کمی به جلو خم کنید و با دست دیگر به آرامی به پشت او ضربه بزنید یا پشت او را مالش دهید. قبل از امتحان این روش آروغ گرفتن، بهتر است یک پیش بند روی سینه کودک ببندید یا یک پارچه روی دامن خود بیندازید.

روش چرخاندن

همان نکات اولیه روش قبلی را تکرار کنید. نوزاد را روی ران پایتان بنشانید، انگشتان خود را به حالت C در آورید و چانه نوزاد را بگیرید، با کف دستتان هم سینه نوزاد را کنترل کنید. حالا به جای زدن پشت نوزاد یا ماساژ دادن کمر او، به کمکی دستی که در پشت بچه قرار دارد او را آرام به شکل دورانی بچرخانید. این روش نوزاد را بسیار آرام می کند.

روش خوابیده روی شکم

نوزاد را روی شکم بخوابانید. یک پارچه روی پایتان بگذارید تا شلوارتان کثیف نشود. یک دست خود را زیر سر نوزاد بگذارید و دست دیگر را پشت نوزاد گذاشته و ماساژ دهید تا آروغ بزند. مراقب تنفس و راحتی نوزاد باشید. این را هم فراموش نکنید که نباید محکم به پشت نوزاد ضربه بزنید.

اگر نوزاد آروغ نزد، چه کار باید بکنیم؟

نوزادان برای آنکه سالم باشند، نیازی به اروغ زدن ندارند. اگر کودک شما احساس ناراحتی نمی کند یا کج خلق نیست، احتمالا یا دچار گاز معده نشده است یا میزان این گاز او را اذیت نمی کند. اگر کودک شما احساس ناراحتی می کند یا کج خلق شده است اما آروغ نمی زند، راه های زیر را امتحان کنید.

  • ماساژ دادن شکم نوزاد
  • خواباندن نوزادان به پشت و حرکت دادن پاها برای کمک به حرکت گاز.
  • اگر کودک شما سابقه ریفلاکس معده یا بالا آوردن را دارد، او را پس از غذا دادن برای مدتی به حالت نشسته نگه دارید.
  • در آغوش گرفتن و آرام کردن نوزاد. گاهی تماس با والدین باعث تسکین درد و ناراحتی می شود.
  • حواس کودک را پرت کنید. کودکان را در موقعیت عمودی یا نشسته نگه دارید و یا آن ها را در این موقعیت راه ببرید، اشیای جالب را به آنها نشان دهید و یا برایشان آواز بخوانید.

نکات مهم ولی ساده در مورد آروغ زدن نوزاد

  • بهتر است تعداد دفعاتی که نوزاد در روز نیاز به آروغ زدن دارد را بدانید.
  • اگر کودکتان در طول آروغ زدن گریه شدید می کند حتما گرسنه است بهتر است شیردهی او را ادامه دهید.
  • سعی کنید هر ۶۰ الی ۹۰ میلی لیتر شیری که به نوزاد می دهید یک بار آروغش را بگیرید.
  • مالش آرام پشت نوزاد در هنگام آروغ گرفتن، موجب تسریع کار می شود.
  • اگر کودک شما همراه با گاز مقدار زیادی تف از دهان خارج می کند یعنی مبتلا به بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD) است در این شرایط سعی کنید هر ۵ دقیقه یکبار در خلال شیردهی آروغ او را بگیرید.
  • در ۶ ماه اول زندگی کودک پس از شیردهی برای جلوگیری از بالا آمدن شیر ۱۰ الی ۱۵ دقیقه کودک را در حالت نشسته قرار دهید. پس از بزرگ شدن نوزاد کم کم آروغ زدن های او کم می شود هیچ جای نگرانی نیست این معمولا به این دلیل است که کودک یاد گرفته که چگونه غذا بخورد به همین دلیل میزان هوای کمتری را در طی تغذیه خود می بلعد.
  • نوزادان مبتلا به کولیک ( کودکی که ۳ ساعت یا بیشتر در روز گریه می کند) مقدار هوای بیشتری را در طی فرآیند گریه می بلعد این می تواند کودک را بیشتر ناراحت کند.
  • اگر نوزاد آرام و راحت است، نیازی نیست او را مجبور به آروغ زدن کنید.

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (169 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (95 نظر) الهام چرخنده: من که آبرو ندارم خودم را سنجاق کرده ام به اهل بیت (84 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (83 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (74 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (62 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (54 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (48 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (48 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (41 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (39 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (39 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (38 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (38 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (31 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
منتخب روز   
تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه سکانسی فراموش نشدنی از سریال عاشقانه شهرزاد / وقتی شهرزاد و قباد برای اولین بار باهم تفاهم دارن (عکس) تصویری معنادار از تکیه رهبر انقلاب بر اسلحه هنگام سخنرانی / علی به وقت حماسه عصا به دست نمی‌گیرد ...