ساعدنیوز
ساعدنیوز

بهترین مناطق دیدنی برای گردش در اسفراین کجاست؟

  چهارشنبه، 12 مهر 1402   زمان مطالعه 5 دقیقه

پارک ملی سالوک اسفراین

پارک ملی سالوک در 20 کیلومتری اسفراین واقع شده است و وسعت آن به حدود 8 هزار هکتار می‌رسد. این در حالی است که وسعت منطقه‌ حفاظت‌شده‌ سالوک 11 هزار هکتار است. در سال 1357 این منطقه، به‌ عنوان منطقه‌ امن انتخاب شد و در سال 1381 به پارک ملی ارتقا یافت. سالوک زیستگاه گونه‌های متنوعی است که از جمله‌ آن‌ها می‌توان به آهو، کل، بز، پلنگ، گربه‌ وحشی، سمور، قوچ، میش، خرس و… اشاره کرد. پرندگانی از قبیل کبوتر چاهی، قمری، جغد، سبز قبا، هدهد، قرقاول، چکاوک، چلچله، پرستو، گنجشک، سهره، لاشخور، بلبل و… نیز در این منطقه دیده‌ شده‌اند. مهم‌ترین تهدید زیست‌محیطی سالوک، چرای بیش از حد دام است که موجب آسیب‌رساندن به پوشش گیاهی منطقه می‌شود.

پارک ملی سالوک

پارک ملی ساریگل اسفراین

پارک ملی ساریگل در فاصله‌ 8 کیلومتری شرق شهرستان اسفراین، فاصله‌ 90 کیلومتری بجنورد و فاصله‌ 105 کیلومتری سبزوار قرار دارد. این منطقه در سال 1353 با نام منطقه‌ حفاظت شده‌ شاه جهان، تحت حفاظت سازمان محیط‌زیست قرار گرفت. پس از انقلاب اسلامی نام آن به منطقه‌ حفاظت شده‌ ساریگل تغییر کرد و در سال 1381 با تصمیم شورای عالی حفاظت از محیط‌ زیست به پارک ملی ساریگل ارتقا یافت. پارک ملی ساریگل مناطق مختلفی چون دشت‌ها، تپه‌های ماهور کم‌ ارتفاع و ارتفاعات کوهستانی سرد را در بر گرفته است. چشمه‌های فراوانی در این منطقه از اسفراین می‌جوشند که از میان آن‌ها می‌توان به چشمه‌ پولاد، چشمه‌ چهل مرغ، چشمه‌ آلبلاغ، چشمه‌ ترکال، آق چشمه، گاو ارکی، چشمه‌ یاغ، شفالستان، چشمه‌ کلوخی و… اشاره کرد. آبشار ایزی، رودخانه‌ اردغان، دره‌ اردغان، روستای سرچشمه و سد اسفراین از جمله جاذبه‌های طبیعی پارک ملی ساریگل هستند.

پارک ملی ساریگل

منطقه‌ گردشگری بیدواز اسفراین

منطقه‌ گردشگری بیدواز، در 19 کیلومتری شمال شرق اسفراین و در بخش مرکزی این شهرستان قرار دارد. ناحیه نمونه گردشگری بیدواز از شمال به دهستان گلیان، از شرق به دهستان شاه جهان، از جنوب به دهستان بام‌آباد و صفی‌آباد و از غرب به دهستان رویین محدود می‌شود. از جاذبه‌های تاریخی، گردشگری و طبیعی بیدواز می‌توان به چشمه‌ علی‌برق، چشمه‌ رشیدالدین بیدوازی، چشمه‌ معبد، رودخانه و سد بیدواز، حمام قدیمی، قلعه بالا، آرامگاه شیخ رشیدالدین بیدوازی و… اشاره کرد.

منطقه گردشگری بیدواز

منطقه‌ شکار ممنوع شاه جهان اسفراین

شاه جهان، در شمال روستای بام و با بیش از 3 هزار متر ارتفاع، مرتفع‌ترین قله‌ رشته‌کوه‌هایی است که امتداد رشته‌کوه‌های البرز محسوب می‌شوند. دره‌های اطراف این ارتفاعات در اسفراین به‌ خاطر برف فراوانی که در زمستان می‌بارد، بسیار سرسبزند. ارتفاعات شاه جهان مملو از صخره‌ها و طاقدیس‌های فراوان است و دامنه‌ آن‌ها از سنگ‌های ریز و درشت پوشیده شده است. این ارتفاعات با جنگل‌های پراکنده‌ ارس پوشیده شده است و درختانی چون پسته، انار، سماق، انجیر، گلابی وحشی و گیاهانی چون پیاز کوهی، اسپند، قارچ، پونه، درمنه در این منطقه دیده می‌شود. همچنین در این منطقه حیواناتی چون شغال، آهو، گرگ، گورکن، روباه، خرگوش، پلنگ، خوک، کفتار مشاهده شده است.

منطقه شکار ممنوع شاه جهان

مجموعه‌ تاریخی بلقیس اسفراین

شهر تاریخی بلقیس یا همان اسفراین کهن، با وسعتی بیش از 180 هکتار در 3 کیلومتری جنوب غربی شهرستان اسفراین قرار گرفته است. قدمت این مجموعه به بیش از 4 هزار سال پیش می‌رسد. بنیان‌گذار آن را شخصیت اسطوره‌ای شاهنامه، اسفندیار، پسر گرشاسب می‌دانند. این مجموعه‌ تاریخی شامل آب‌انبار، کاروانسرا، منطقه‌ صنعتی، گورستان، ارگ، خندق، مقبره‌ شیخ آذری، تپه منار یا همان مسجد جامع و شارستان است. شهر تاریخی بلقیس دومین بنای عظیم خشتی و گلی ایران پس از ارگ بزرگ بم است. این بنا در فهرست آثار ملی ثبت و در سال 1388 به‌ عنوان پایگاه میراث فرهنگی اسفراین انتخاب شد. ارک تاریخی بلقیس به نارین قلعه هم معروف است و از مهم‌ترین آثار این مجموعه با هزار و 200 سال قدمت است. این بنا از خشت و گل، بر اساس معماری ساسانی ساخته شده است. ارگ بلقیس 29 برج دارد که اطرافشان خندق حفر شده است و ارتفاع هر کدام از برج‌ها به 11 متر می‌رسد. حفاران غیرقانونی در اسفراین همواره به این شهر دستبرد زده‌اند و فضای داخلی آن به‌ دلیل همین حفاری‌ها کاملاً تخریب شده است.

مجموعه تاریخی بلقیس

آبشار توی اسفراین

آبشار توی در چهل کیلومتری غرب اسفراین و در نزدیکی روستای توی واقع شده است. رودخانه‌ای که از کوه‌های سالوک در شمال این روستا، سرچشمه می‌گیرد به‌ علت اختلاف در جنس زمین، چندین آبشار زیبا را به وجود آورده است. در فاصله پنج کیلومتری شمال روستا سه آبشار زیبا به فاصله 200 تا 300 متر واقع شده‌اند که آبشار توی یکی از آن‌ها است.

آبشار توی

آبشار ایزی اسفراین

آبشار ایزی در پنج کیلومتری روستای ایزی و در دامنه‌های غربی کوه‌های شاه‌جهان قرار دارد و رودخانه ایزی سر منشأ آن است. این رودخانه که از جاذبه‌های دیدنی اسفراین به حساب می‌آید، از لوشی بینی در جهت جنوب شروع می‌شود و پس از عبور از آبشار ایزی، مقداری از اراضی کشاورزی ایزی را آبیاری می‌کند. با ریزش از فراز صخره‌ای 30 متری، اطراف این آبشار دو طبقه را محیطی سبز و زیبا دربرگرفته است. در کناری از آبشار می‌توان سرخس داروی پرسیاوشان را یافت. همچنین از آب آبشار جهت سیراب کردن مزارع روستا استفاده می‌شود.

آبشار ایزی

آبشار جم اسفراین

آبشار جم یا همان آبشار سالوک، در دامنه‌ قله‌ سالوک واقع شده است و ارتفاع آن از سطح دریا به 2 هزار و 400 متر می‌رسد. این آبشار در فصل زمستان یخ می‌زند و علاقه‌مندان به یخ‌نوردی را به خود جذب می‌کند. آبشار سالوک در پارک ملی سالوک اسفراین قرار دارد که تحت حفاظت سازمان محیط زیست است. این آبشار در حد فاصل روستاهای حصار حسین و رختیان قرار دارد و برای رسیدن به آن باید مسیری تقریباً یک‌ ساعته را به سمت جنوب ارتفاعات اسفراین، طی کنید که شیب نسبتاً زیادی هم دارد.

آبشار جم

آبشار دره جاج اسفراین

آبشار دره جاج در 6 کیلومتری شمال شرقی روستای سست از توابع اسفراین قرار گرفته است. فاصله این روستا از شهر اسفراین 6.5 کیلومتر است. روستای سست از جمله بزرگ‌ترین روستا‌های شهرستان اسفراین است. آبشار از 2 پله تشکیل شده و ارتفاع آن در حدود 40 متر است. این آبشار که از مکان‌های دیدنی اسفراین محسوب می‌شود، از چشمه‌ای در بالادست سرچشمه گرفته و پس از تشکیل آبشار وارد دره جاج می‌گردد.

آبشار دره جاج

آبشار دره زاری اسفراین

آبشار دره زاری در منطقه حفاظت شده سالوک و در دره‌ای در این منطقه به نام دره زاری واقع شده است. این آبشار از جاهای دیدنی اسفراین به حساب می‌آید و ارتفاع آن حدود 30 متر و آبشاری فصلی است. دسترسی به این آبشار از طرقی جاده ارتباطی اسفراین به جاجرم، روستای چهارماران میسر است. آبشار در فاصله 6 کیلومتری شمال روستا واقع شده است. سالوک در شمال غربی اسفراین قرار دارد و در این منطقه دره‌های زاری، جوزی و چهار برج جنگل‌های پراکنده مشهود است. این منطقه زیستگاه پرندگان و حیوانات بسیاری همچون آهو، قوچ، میش است و جاذبه‌های گیاهی مانند گلابی و آلوچه وحشی، زرشک، قره میغ، ریخوک، زالزالک، نسترن وحشی، افرا کرکو، گز انجیر و گردو است. دره توی سالوک با طول حدود 15 کیلومتر دارای 15 چشمه دایمی به صورت نهر است.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
چهره دلنشین و معصومانه رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ رهبری اینجا 12 ساله بودند و معمم (264 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (113 نظر) پذیرایی منحصربفرد رهبر معظم انقلاب از مهمانان؛ چای، شیرینی نارگیلی و یک پارچ آب به جای آب معدنی! (43 نظر) بنر جالب شهرداری اصفهان برای حمایت از سگ ها در سطح شهر/ بهتر از این نمیشد مردمو قانع کرد! (35 نظر) عرص ارادت احساسی روحانی، هاشمی و احمدی نژاد به رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ صف کشیدن روسای جمهور برای احوالپرسی با حضرت آقا (15 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (14 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (12 نظر) نگاهی به میز عزای لوکس و تجملاتی زنداداشِ پزشکِ رابعه اسکویی با رونمایی از عکس‌های آتلیه‌ای مرحومه+ویدیو/ روحش شاد چقد جوون بود (10 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز نقاش خوش ذوق خیابانی در زیبا سازی شهر/ دستت طلا هنرمند+ عکس (10 نظر) نگاهی به کیک تولد 1 سالگی و 4طبقه آروکو پسر سپهر حیدری و آرام خانوم/ کیک نیست کاخه برا خودش+ عکس (9 نظر) تبریک برادر عروس رهبر معظم انقلاب بابت تولد سومین فرزندِ پسرِ رهبری+عکس/ ماشالا خدا حفظش کنه (8 نظر) (فیلم) خاطره جالب روحانی معروف از آوازخوانی در حضور رهبر معظم انقلاب و آیت الله جوادی آملی / آقا فرمودند آوازشو بیشتر کن ... (8 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه سحر ولدبیگی +عکس / عاشقانه های سحر و نیما فلاح ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (9 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی در مورد زلیخا: من نمی تونم روی زلیخا را زمین بیاندازم 😅+ویدئو (7 نظر) تعریف و تمجید و شوخی خنده دار رهبر معظم انقلاب با اشعار یک شاعر درباره عشق و عاشقی دو درخت کاج+ویدیو/ بچه دار هم شدن (7 نظر)
دیگران می‌خوانند   
(عکس) رونمایی از چهره واقعی خرم سلطان، همسر سلطان سلیمان، پادشاه عثمانی ترکیه / اصلا شباهتی به مریم اوزرلی داره؟ روایتی از جشن تولد 40 هزار دلاری فرح پهلوی با بهترین آشپز دنیا/ از آمدن آشپز مخصوص از فرانسه تا شترسواری همسر محمدرضا شاه به خاطر تولد نامبارکش! ویرایش تخصصی نیتیو ترجمه تخصصی مقاله ترجمه تخصصی کتاب دارالترجمه رسمی به زبان انگلیسی نگاهی به خانه ابدی زیبای مرتضی پاشایی، خواننده محبوب ایرانی ها/ طرفدارانش گلباران کردند+عکس دارالترجمه رسمی ترکی استانبولی جواد رضویان تغییر جنسیت داد/ تو نبودی که میگفتی قربون دماغ قلمیت برم! +فیلم دارالترجمه رسمی آنلاین رونمایی از تصاویر زهرا یزدانی خواهر کشتی گیر امیرمحمد یزدانی/ ماشالا به این خانواده ورزشکار بهانه گیری یک دانش آموز برای نرفتن به مدرسه به او جان دوباره دارد/دروغی که به واقعیت پیوست... رونمایی از یک سنگ قبر عجیب و لاکچری و به شدت لوکس/ معلومه مُرده خیلی ماشین باز بوده+عکس (تصاویر) ژست صمیمی سروش رفیعی، بازیکن پرسپولیس، در کنار پدر پر انرژی و مادر جوانش/ میبینین سروش رفیعی چقدر زیاد شبیه پدرشه! (تصاویر) جدیدترین مدل کفش هایی که هیچ ایرانی حاضر به پوشیدنشان نیست/ شما حاضرین این کفشهای اسکلتی رو پا کنین؟ (فیلم) عوارض واکسن آسترازنکا چیست؟ / نگرانی این روزهای مردم درباره عوارض واکسن کرونا به چه علت است؟! (تصاویر)تیپ دهه شصتی جالب و بامزه ی بازیگران زن ایرانی/ فقط مانتو اپل یکتا ناصر (عکس)خونه ی فوق لوکس و شیک بهنوش بختیاری با مبلمان کلاسیک و ترکیب رنگ خاص/پذیرایی شاهانه و لاکچری از میهمانانش نگاهی به ژست داش مشتی و لوتی وار محسن تنابنده و احمد مهرانفر، نقی و ارسطوی پایتخت پای دیگ آبگوشت در جنگل+عکس/ رفیق جینگ که میگن این دوتان (فیلم) مجلس گرم کن فقط مهران مدیری، چه میکنه این مدیری خوراکه مهمونیه😂/ شاهکارترین سکانس سریال دراکولا شیر را در این زمان بخورید لاغر می شوید اتفاق عجیب و وحشتناک برای لادن ژاوه وند همبازی نوید محمدزاده/ خانم بازیگری که 7 روز بعد از کفن پیچ شده زنده شد! (ویدئو) عاشقانه های علیرضا طلیسچی در خیابان های دانمارک / یه روز نگذشته عاشق شد ولی عجب سلیقه ای داره چه خوشگله 😂 مهم ترین عامل چاقی معلم بختیاری برای نجات دانش‌آموزانش به دل سیلاب زد+ویدئو علت گریه کردن بعد از رابطه جنسی چیست؟ (عکس) مبلمان خاص و سنتی خونه عروس شیرازی محمود پاک نیت به سبک نچرالیسم/ ای جانم چه نوه زیبایی! مقایسه تتر (USDT) و دای (DAI): دو استیبل کوین محبوب (فیلم) هوش مهمانان برنامه اسکار همه رو نابود کرد / این چه حدسایی بود زدن، مدیری خودش ترکید از خنده (فیلم) حرکات عجیب و تامل برانگیز صحرا اسداللهی در برنامه اسکار جنجال آفرید! (عکس) احتمال خودکشی زهره فکورصبور رد شد/تایید محکومیت قطعی فردی مرموز در قتل مشکوک مرحوم فکور صبور! عشق و حال شبانه با خودروی پلاک دولتی کار دست آقای راننده داد! / راننده از صحنه تصادف گریخت + فیلم نگاهی به کیک تولد خاص رضا اسدی ستاره سپاهان با طرح شامپیون/ مبارکا باشه +عکس عکس های تاثیر گذار دیده نشده از زیبایی ذاتی و لباسهای خاص دختران ایرانی که 120 سال پیش توسط پدر عکاسی ایران گرفته شده رپر سرشناس در تهران بستری شد + جزئیات (ویدئو) اتفاقی عجیب در صداتو که همه را غافلگیر کرد /شرکت کننده برنامه صداتو با تلاوت قرآن اشک داوران رو درآورد! (ویدئو) چیدمان شیک میز پذیرایی تولد سردار آزمون و سوپرایز ویژه هنرمندان برای این فوتبالیست/ آخه ببین چطور مثل بچه ها ذوق میکنه!! دورهمی دونفره حامد آهنگی به همراه مادرش در یک رستوران شیک+عکس/ ماشالله چه مامان جوان و خوش پوشی😍 همه چیز درباره متاورس: دنیای مجازی فراتر از واقعیت بدهکاری خنده دار و جالب مهران غفوریان به مردم ایران بخاطر لاغری‌اش/ مدیری از خنده ترکید+ویدیو
تیتر امروز   
روایتی از جشن تولد 40 هزار دلاری فرح پهلوی با بهترین آشپز دنیا/ از آمدن آشپز مخصوص از فرانسه تا شترسواری همسر محمدرضا شاه به خاطر تولد نامبارکش!
بهانه گیری یک دانش آموز برای نرفتن به مدرسه به او جان دوباره دارد/دروغی که به واقعیت پیوست...
رپر سرشناس در تهران بستری شد + جزئیات
معتاد سرقت با پابند هم دزدی کرد! + عکس
سردار رادان: اگر حجاب را بگیرند خود به خود وطن و دین هم نیست می‌شود
ماجرای پادشاهی که 112 همسر داشت!
خلاقیت جالب دانشجویان آمریکایی برای اعلام انزجار از اسرائیل و رژیم صهیونیستی با الهام از ایرانی‌ها! + فیلم
تعطیلات آخر هفته خاص و دلپذیر هادی چوپان در جوار حرم امام رضا(ع)/ آمدم ای شاه پناهم بده...+عکس
از مهاجرت عمو پورنگ به شبکه نمایش خانگی تا پیگیری بازی های سپاهان توسط مورینیو در حواشی داغ امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403
رونمایی از نام جدید و خفن ورزشگاه اختصاصی تیم خیبر خرم آباد +جزئیات
گفتگوی درگوشی جواد نکونام با محسن فروزان جنجال به پا کرد/ پای یک تبانی بزرگ در میان است؟ +فیلم
تجدید دیدار وزیر ورزش با سرمربی سابق تیم ملی در خانه اش/ مدال ها و افتخارات محمد مایلی کهن در دیوار ساده خانه اش +عکس
فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403+فیلم
فال روزانه امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403