دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / گردشگری /

بهترین مناطق دیدنی برای گردش در اسفراین کجاست؟ 

چهارشنبه، 12 مهر 1402
شهر اسفراین در شمال شرق ایران و در خراسان شمالی واقع شده است. برای آشنایی با جاذبه‌های گردشگری دیدنی و زیبا در اطراف اسفراین با ما همراه باشید.

پارک ملی سالوک اسفراین

پارک ملی سالوک در 20 کیلومتری اسفراین واقع شده است و وسعت آن به حدود 8 هزار هکتار می‌رسد. این در حالی است که وسعت منطقه‌ حفاظت‌شده‌ سالوک 11 هزار هکتار است. در سال 1357 این منطقه، به‌ عنوان منطقه‌ امن انتخاب شد و در سال 1381 به پارک ملی ارتقا یافت. سالوک زیستگاه گونه‌های متنوعی است که از جمله‌ آن‌ها می‌توان به آهو، کل، بز، پلنگ، گربه‌ وحشی، سمور، قوچ، میش، خرس و… اشاره کرد. پرندگانی از قبیل کبوتر چاهی، قمری، جغد، سبز قبا، هدهد، قرقاول، چکاوک، چلچله، پرستو، گنجشک، سهره، لاشخور، بلبل و… نیز در این منطقه دیده‌ شده‌اند. مهم‌ترین تهدید زیست‌محیطی سالوک، چرای بیش از حد دام است که موجب آسیب‌رساندن به پوشش گیاهی منطقه می‌شود.

پارک ملی ساریگل اسفراین

پارک ملی ساریگل در فاصله‌ 8 کیلومتری شرق شهرستان اسفراین، فاصله‌ 90 کیلومتری بجنورد و فاصله‌ 105 کیلومتری سبزوار قرار دارد. این منطقه در سال 1353 با نام منطقه‌ حفاظت شده‌ شاه جهان، تحت حفاظت سازمان محیط‌زیست قرار گرفت. پس از انقلاب اسلامی نام آن به منطقه‌ حفاظت شده‌ ساریگل تغییر کرد و در سال 1381 با تصمیم شورای عالی حفاظت از محیط‌ زیست به پارک ملی ساریگل ارتقا یافت. پارک ملی ساریگل مناطق مختلفی چون دشت‌ها، تپه‌های ماهور کم‌ ارتفاع و ارتفاعات کوهستانی سرد را در بر گرفته است. چشمه‌های فراوانی در این منطقه از اسفراین می‌جوشند که از میان آن‌ها می‌توان به چشمه‌ پولاد، چشمه‌ چهل مرغ، چشمه‌ آلبلاغ، چشمه‌ ترکال، آق چشمه، گاو ارکی، چشمه‌ یاغ، شفالستان، چشمه‌ کلوخی و… اشاره کرد. آبشار ایزی، رودخانه‌ اردغان، دره‌ اردغان، روستای سرچشمه و سد اسفراین از جمله جاذبه‌های طبیعی پارک ملی ساریگل هستند.

منطقه‌ گردشگری بیدواز اسفراین

منطقه‌ گردشگری بیدواز، در 19 کیلومتری شمال شرق اسفراین و در بخش مرکزی این شهرستان قرار دارد. ناحیه نمونه گردشگری بیدواز از شمال به دهستان گلیان، از شرق به دهستان شاه جهان، از جنوب به دهستان بام‌آباد و صفی‌آباد و از غرب به دهستان رویین محدود می‌شود. از جاذبه‌های تاریخی، گردشگری و طبیعی بیدواز می‌توان به چشمه‌ علی‌برق، چشمه‌ رشیدالدین بیدوازی، چشمه‌ معبد، رودخانه و سد بیدواز، حمام قدیمی، قلعه بالا، آرامگاه شیخ رشیدالدین بیدوازی و… اشاره کرد.

منطقه‌ شکار ممنوع شاه جهان اسفراین

شاه جهان، در شمال روستای بام و با بیش از 3 هزار متر ارتفاع، مرتفع‌ترین قله‌ رشته‌کوه‌هایی است که امتداد رشته‌کوه‌های البرز محسوب می‌شوند. دره‌های اطراف این ارتفاعات در اسفراین به‌ خاطر برف فراوانی که در زمستان می‌بارد، بسیار سرسبزند. ارتفاعات شاه جهان مملو از صخره‌ها و طاقدیس‌های فراوان است و دامنه‌ آن‌ها از سنگ‌های ریز و درشت پوشیده شده است. این ارتفاعات با جنگل‌های پراکنده‌ ارس پوشیده شده است و درختانی چون پسته، انار، سماق، انجیر، گلابی وحشی و گیاهانی چون پیاز کوهی، اسپند، قارچ، پونه، درمنه در این منطقه دیده می‌شود. همچنین در این منطقه حیواناتی چون شغال، آهو، گرگ، گورکن، روباه، خرگوش، پلنگ، خوک، کفتار مشاهده شده است.

مجموعه‌ تاریخی بلقیس اسفراین

شهر تاریخی بلقیس یا همان اسفراین کهن، با وسعتی بیش از 180 هکتار در 3 کیلومتری جنوب غربی شهرستان اسفراین قرار گرفته است. قدمت این مجموعه به بیش از 4 هزار سال پیش می‌رسد. بنیان‌گذار آن را شخصیت اسطوره‌ای شاهنامه، اسفندیار، پسر گرشاسب می‌دانند. این مجموعه‌ تاریخی شامل آب‌انبار، کاروانسرا، منطقه‌ صنعتی، گورستان، ارگ، خندق، مقبره‌ شیخ آذری، تپه منار یا همان مسجد جامع و شارستان است. شهر تاریخی بلقیس دومین بنای عظیم خشتی و گلی ایران پس از ارگ بزرگ بم است. این بنا در فهرست آثار ملی ثبت و در سال 1388 به‌ عنوان پایگاه میراث فرهنگی اسفراین انتخاب شد. ارک تاریخی بلقیس به نارین قلعه هم معروف است و از مهم‌ترین آثار این مجموعه با هزار و 200 سال قدمت است. این بنا از خشت و گل، بر اساس معماری ساسانی ساخته شده است. ارگ بلقیس 29 برج دارد که اطرافشان خندق حفر شده است و ارتفاع هر کدام از برج‌ها به 11 متر می‌رسد. حفاران غیرقانونی در اسفراین همواره به این شهر دستبرد زده‌اند و فضای داخلی آن به‌ دلیل همین حفاری‌ها کاملاً تخریب شده است.

آبشار توی اسفراین

آبشار توی در چهل کیلومتری غرب اسفراین و در نزدیکی روستای توی واقع شده است. رودخانه‌ای که از کوه‌های سالوک در شمال این روستا، سرچشمه می‌گیرد به‌ علت اختلاف در جنس زمین، چندین آبشار زیبا را به وجود آورده است. در فاصله پنج کیلومتری شمال روستا سه آبشار زیبا به فاصله 200 تا 300 متر واقع شده‌اند که آبشار توی یکی از آن‌ها است.

آبشار ایزی اسفراین

آبشار ایزی در پنج کیلومتری روستای ایزی و در دامنه‌های غربی کوه‌های شاه‌جهان قرار دارد و رودخانه ایزی سر منشأ آن است. این رودخانه که از جاذبه‌های دیدنی اسفراین به حساب می‌آید، از لوشی بینی در جهت جنوب شروع می‌شود و پس از عبور از آبشار ایزی، مقداری از اراضی کشاورزی ایزی را آبیاری می‌کند. با ریزش از فراز صخره‌ای 30 متری، اطراف این آبشار دو طبقه را محیطی سبز و زیبا دربرگرفته است. در کناری از آبشار می‌توان سرخس داروی پرسیاوشان را یافت. همچنین از آب آبشار جهت سیراب کردن مزارع روستا استفاده می‌شود.

آبشار جم اسفراین

آبشار جم یا همان آبشار سالوک، در دامنه‌ قله‌ سالوک واقع شده است و ارتفاع آن از سطح دریا به 2 هزار و 400 متر می‌رسد. این آبشار در فصل زمستان یخ می‌زند و علاقه‌مندان به یخ‌نوردی را به خود جذب می‌کند. آبشار سالوک در پارک ملی سالوک اسفراین قرار دارد که تحت حفاظت سازمان محیط زیست است. این آبشار در حد فاصل روستاهای حصار حسین و رختیان قرار دارد و برای رسیدن به آن باید مسیری تقریباً یک‌ ساعته را به سمت جنوب ارتفاعات اسفراین، طی کنید که شیب نسبتاً زیادی هم دارد.

آبشار دره جاج اسفراین

آبشار دره جاج در 6 کیلومتری شمال شرقی روستای سست از توابع اسفراین قرار گرفته است. فاصله این روستا از شهر اسفراین 6.5 کیلومتر است. روستای سست از جمله بزرگ‌ترین روستا‌های شهرستان اسفراین است. آبشار از 2 پله تشکیل شده و ارتفاع آن در حدود 40 متر است. این آبشار که از مکان‌های دیدنی اسفراین محسوب می‌شود، از چشمه‌ای در بالادست سرچشمه گرفته و پس از تشکیل آبشار وارد دره جاج می‌گردد.

آبشار دره زاری اسفراین

آبشار دره زاری در منطقه حفاظت شده سالوک و در دره‌ای در این منطقه به نام دره زاری واقع شده است. این آبشار از جاهای دیدنی اسفراین به حساب می‌آید و ارتفاع آن حدود 30 متر و آبشاری فصلی است. دسترسی به این آبشار از طرقی جاده ارتباطی اسفراین به جاجرم، روستای چهارماران میسر است. آبشار در فاصله 6 کیلومتری شمال روستا واقع شده است. سالوک در شمال غربی اسفراین قرار دارد و در این منطقه دره‌های زاری، جوزی و چهار برج جنگل‌های پراکنده مشهود است. این منطقه زیستگاه پرندگان و حیوانات بسیاری همچون آهو، قوچ، میش است و جاذبه‌های گیاهی مانند گلابی و آلوچه وحشی، زرشک، قره میغ، ریخوک، زالزالک، نسترن وحشی، افرا کرکو، گز انجیر و گردو است. دره توی سالوک با طول حدود 15 کیلومتر دارای 15 چشمه دایمی به صورت نهر است.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز چهارشنبه 09 خرداد
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
ویراستاری تخصصی مقاله
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
دارالترجمه رسمی به زبان انگلیسی
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
تبدیل پایان نامه به مقاله و کتاب
ترجمه تخصصی کتاب
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
ترجمه رسمی انگلیسی اسناد و مدارک
هزینه چاپ یک کتاب