دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / پوست و مو /

بیماری های ناخن چیست؟ 

شنبه، 24 خرداد 1399
ناخن ها از نقاط حساس انگشتان محافظت و نگهداری می کنند. ناخن ها همچنین به ما کمک می کنند که اشیا را برداریم، قسمت های خارشی بدن را بخارانیم یا گره را باز کنیم.ناخن های دست سه برابر سریع تر از ناخن های پا رشد می کنند.مشکلات ناخن بر افراد سنین مختلف تاثیر می گذارد.

ناخن ها از نقاط حساس انگشتان محافظت و نگهداری می کنند. ناخن ها همچنین به ما کمک می کنند که اشیا را برداریم، قسمت های خارشی بدن را بخارانیم یا گره را باز کنیم.ناخن های دست سه برابر سریع تر از ناخن های پا رشد می کنند.مشکلات ناخن بر افراد سنین مختلف تاثیر می گذارد. رژیم غذایی به طور کلی در تغییر ناخن های غیر طبیعی مسئول نیست، مگر اینکه فرد از سو تغذیه شدید رنج ببرند.ن به درمان حرفه ای به یک پزشک یا یک متخصص پوست نیاز دارند، در حالی که مشکلات دیگر به تکنیک های ساده و تغییر سبک زندگی نیاز دارند. اگر شک دارید، به مشاوره پزشکی بروید.مشکلات ناخن انگشتان پا می توانند در همه سنین تاثیر بگذارند، اما در افراد مسن شایع تر است.علل رایج مشکلات ناخن شامل آسیب، عفونت و بیماری های پوستی مانند اگزما هستند.علل مشکلات ناخن شامل آسیب دیدگی (تروما)، کفش های نامناسب، ضعف عصب و عفونت است. مشکلات ناخن های پا می توانند با موفقیت درمان شوند.

عفونت پارونیشیای ناخن ها (Paronychia infections)

عفونت پارونیشیا، عفونت پوست کنار ناخن و شایع ترین عفونت دست است. این عفونت می تواند به علت باکتری، قارچ یا ویروس ها ایجاد شود.علت ابتلا به این عفونت به طور کامل مشخص نیست، اما عوامل زیر می توانند فرد را برای ابتلا به عفونت کنار ناخن مستعد کنند.گرما و رطوبت، محیط را برای رشد این قارچ مناسب می کنند. به همین خاطر اگر فردی اغلب چکمه یا پوتین بپوشد، پایش گرم می شود و عرق می کند، قارچ به محیط مناسبی را برای رشد پیدا کرده و در نواحی ناخن انگشتان پا رشد کندکسانی که دستشان مدت زیادی در آب است، مثل کسانی که مرتب ظرف یا لباس می شویند.کسانی که به گوشه ناخن خود صدمه زده اند، مانند جویدن ناخن یا صدمه گوشه ناخن در حین آرایش آن و یا کندن گوشه ناخن. استفاده از دستکش یا ناخن مصنوعی به مدت طولانی و بوجود آمدن محیط مرطوب که مساعد رشد میکروب است.در افراد مبتلا به دیابت نیز احتمال بروز این عفونت بیشتر است.برای درمان عفونت ناشی از پارونیشیا از آنتی بیوتیک استفاده می شود. در مواردی که تجمع چرک در گوشه ناخن وجود داشته باشد ممکن است نیاز به عمل جراحی کوچکی نیز باشد.در این عمل جراحی، پزشک معالج آبسه گوشه ناخن را شکاف می دهد تا چرک آن تخلیه شود و ممکن است نیاز باشد تا قسمت کوچکی از گوشه ناخن هم برداشته شود.

ناخن های شکننده

ناخن های نازک، شکننده یا نرم، از کمبود کلسیم در بدنتان خبر می دهند. اگر بخاطر ضعیف بودن ناخن هایتان نمی توانید آنها را بلند کنید، با کاشت ناخن صورت مسئله را پاک نکنید. شاید بدن شما به جذب میزان بیشتری کلسیم و ویتامین های گروه D نیاز دارد.

ناخن های پوسته پوسته شده

پوسته پوسته یا ورقه شدن سر ناخن ها، یکی از نشانه های دچار بودنتان به کمبود ویتامین B است. اگر گیاه خوار باشید، بدنتان احتمالا از بعضی از انواع ویتامین B محروم و به همین دلیل ناخن هایتان هم آسیب پذیر شده اند.برای برطرف کردن این مشکل، می توانید از مکمل های بیوتین کمک بگیرید. اما قبل از تزریق بیوتین یا مصرف خوراکی آن، حتما با یک آزمایش خون، از کمبود این ویتامین در بدنتان مطمئن شوید.

عفونت قارچی ناخن (Onychomycosis)

عفونت ناخن انگشتان که به وسیله قارچ ها ایجاد می شود را انیکومایکوزیس می نامند. احتمال بروز عفونت در ناخن انگشت شست پا بیشتر از ناخن های دیگر انگشتان است.این عفونت باعث ضخیم شدن ناخن و تغییر رنگ آن می شود. همچنین ممکن است ناخن شکننده شود یا شکل آن تغییر کند. حتی ممکن است دچار درد نوک انگشتان شوید.این نوع عفونت در افراد مسن بالاتر از 60 سال رایج تر است. همچنین این نوع عفونت در بیماران مبتلا به دیابت و مشکلات عروقی شایع است. احتمال بروز عفونت قارچی ناخن در کودکان کم است.گرما و رطوبت، محیط را برای رشد این قارچ مناسب می کنند. به همین خاطر اگر فردی اغلب چکمه یا پوتین بپوشد، پایش گرم می شود و عرق می کند، قارچ به محیط مناسبی را برای رشد پیدا کرده و در نواحی ناخن انگشتان رشد کند.افرادی که دستشان اغلب اوقات خیس است و یا در تماس بیشتری با آب هستند، به احتمال بیشتری دچار این عفونت خواهند شد.

ناخن های قاشقی

ناخن های شما به دلایلی مختلفی ممکن است حالت گود و قاشقی به خود بگیرند. در بعضی موارد فقر آهن و کم خونی دلیل این تغییر شکل است و گاهی هم به دلیل کم کاری تیروئید یا مشکلات قلبی ناخن ها شکل طبیعی شان را از دست می دهند.بیماری رینود که در آن گردش خون در بدن دچار اختلال می شود هم یکی از عواملی است که می تواند ناخن ها را قاشقی و گود کند و به بیماری ناخن دچارتان کند.

ناخن های شیاردار

خط های عمیق افقی روی ناخن که Beau نامیده می شود، ممکن است نشانه سوء تغذیه باشند. اما حتی اگر از منابع مهم غذایی محروم نباشید هم نباید از کنار این شیارها ساده بگذرید. خط های عمیق روی ناخن، چهعمودی باشند و چه افقی، مشکلی جدی را در سلامت شما هشدار می دهند. بیماری دیابتی که کنترل نشده، کمبود روی یا بیماری های کلیوی، از جمله مشکلاتی هستند که باعث ایجاد شیار افقی روی ناخن ها می شوند.

عفونت باکتریایی سودوموناس (Pseudomonas bacterial infection)

سودوموناس نوعی باکتری گرم منفی است که می تواند به ناخن تهاجم کند. این باکتری ممکن است در ناخن طبیعی و یا بین ناخن طبیعی و کاشته رشد کند. وجود رطوبت به نفوذ و رشد باکتری کمک می کند. مشخصه بارز این عفونت تغییر رنگ ناخن به رنگ سبز است. با افزایش شدت بیماری رنگ سبز نیز پررنگ تر می شود و ممکن است صفحه ناخن از بستر خود جدا شود.درمان این عفونت باکتریایی معمولا از سایرین سخت تر است. سودوموناس آئروژینوزا معمولا در برابر آنتی بیوتیک های معمول پایداری می کند، ولی برخی گونه ها به جنتامایسین، توبرامایسین، کولیسیتین، نورفوکساسین، سیپروفلوکسازین و آمی کاسین پاسخ می دهد.

کچلی ناخن (Tinea Unguis)

کچلی ناخن به دو صورت ممکن است بروز کند. دسته اول آن به صورت لکه های سفید سطحی در روی ناخن دیده می شود و نوع دوم که فرم مهاجم کچلی ناخن است، با تغییر رنگ ناخن و بروز لکه های کوچک به رنگ زرد یا سفید از لبه های جانبی یا انتهایی ناخن شروع شده و به تدریح در سطح ناخن گسترش می یابد و سال ها بطور ثابت باقی می ماند.به تدریج ناخن ها از بستر زیرین خود جدا شده و زیر آن ذرات پنیری شکل جمع شده و ناخن ها ضخیم شده و تغییر شکل داده و در نهایت خرد و متلاشی می شوند. در کچلی ناخن معمولا ماهک ناخن ها سالم می ماند.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز سه شنبه 11 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
تبدیل پایان نامه به مقاله !
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)