دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / بیماری ها و راههای درمان /

علائم بیماری ذالریه و راههای درمان آن 

پنجشنبه، 18 بهمن 1397
ساعد نیوز : ذات الریه (پنومونی) عفونت یا التهاب بسیار شدید ریه ها می باشد که منجر به التهاب و پرشدن فضاهای داخل ریه و مجاری هوایی از مایع می‌گردد.

ذات الریه چیست ؟

به التهاب یکی از ریه ها یا هر دوی آنها سینه پهلو یا ذات الریه می گویند. سینه پهلو معمولا ناشی از عفونت باکتریایی است. در انتهای لوله های تنفسی در ریه ها دسته هایی از کیسه های هوایی ریز وجود دارند که اگر به سینه پهلو مبتلا شوید، این کیسه های هوا ملتهب و با مایعات پر می شوند. به دنبال ایجاد عفونت، گلبول های سفید به طرف ریه ها حرکت می کنند تا با عفونت مبارزه نمایند. اما این جریان منجر به بروز اختلال در عملکرد اصلی ریه یعنی دریافت اکسیژن از هوا و انتقال آن به سیستم گردش خون می گردد.

علل بیماری

میکروب های متفاوتی عامل ذات الریه هستند. اگرچه بعضی از این میکروب ها شایع و تشخیص آنها آسان است، اما در مواردی تشخیص عامل بیماری بسیار مشکل می باشد. عفونت ریه می تواند در اثر باکتری ،ویروس یا قارچ ایجاد شود. در اغلب موارد باکتری ها عامل اصلی ایجاد بیماری هستند. انواع دیگری از باکتری ها مانند هموفیلوس آنفلوانزا یا استافیلوکوکوس اورئوس نیز می توانند باعث سینه پهلو شوند. ابتلا به سینه پهلو در اثر عفونت ویروسی نیز ممکن است. در موارد نادر، این بیماری می تواند ناشی از عفونت قارچی باشد. عوامل عفونی معمولا در ریه افراد سالم وجود ندارند. گاهی اوقات آن ها توسط جریان خون به ریه ها می رسند، ولی اغلب همراه با نفس کشیدن توسط قطرات ریز آب موجود در هوای تنفسی به ریه ها منتقل می شوند.

علائم ذات الریه

ذات الریه بسته به عامل ایجادکننده می تواند علائم مختلفی داشته باشد.معمولا نشانه های ذات الریه پس از ۲۴ تا ۴۸ ساعت بروز می کند. اما ممکن است سرعت بروز آنها آهسته تر باشد و چند روز طول بکشد.

  • سرفه ممکن است این سرفه ها خشک و محتوی خلط غلیظ زرد، سبز، قهوه ای یا همراه با لکه های خون باشند
  • سختی در تنفس. ممکن است تنفس تان سریع و بریده شود. حتی ممکن است در زمان استراحت نفس نفس بزنید
  • بالا رفتن ضربان قلب
  • تب
  • احساس ناخوشی عمومی
  • عرق کردن و لرزیدن
  • کاهش اشتها
  • درد در قفسه ی سینه که با تنفس یا سرفه بدتر می شود

درمان ذات الریه با نسخه خانگی

آب سبزیجات : سبزیجاتی مانند خیار، چغندر، هویج و اسفناج به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کنند و سم زداهای خوبی هستند. آب اسفناج را با آب هویج به نسبتی که طعم و مزه ی مورد علاقه تان را بسازد مخلوط کنید و این ترکیب را چندین بار در روز بنوشید تا نایژه ها پاکسازی شوند.

آب هویج : با استفاده از دستگاه آبمیوه گیری، آب 3 یا 4 هویج را بگیرید. کمی هم فلفل کاین روی آن بپاشید و بعد میل کنید.

سیر: چند حبه سیر را له کنید و یک خمیر از آن آماده کنید و قبل از رفتن به رختخواب آن را روی پای تان بکشید. جوراب تان را بپوشید و بخوابید.

زنجبیل : یک تکه زنجبیل را بردارید و آب آن را بگیرید. سپس آن را با 1 قاشق چایخوری عسل و چند قطره آب لیمو مخلوط کنید. این ترکیب را هر روز قبل از رفتن به رختخواب میل کنید.

ترکیب آب و نمک : دست کم 3 بار در روز با استفاده از آب نمک غرغره کنید. این کار کمک می کند تا دستگاه تنفسی تان پاکسازی شود و دیگر سرفه نکنید.

جوش شیرین : جوش شیرین به حذف سموم از بدن کمک می کند. 1/4 قاشق چایخوری جوش شیرین را با 300 میلی لیتر آب گرم مخلوط کنید و ترکیب حاصل را دو بار در روز بنوشید.

زردچوبه : زردچوبه بهترین داروی گیاهی شناخته شده است. این ادویه به عنوان یک عامل ضد قارچ، ضدعفونی کننده، ضد ویروسی و همچنین ضد باکتریایی عمل می کند. یک قاشق چایخوری زردچوبه را با یک لیوان شیر گرم یا آب مخلوط کنید و کمی نمک به آن اضافه کنید. هر روز قبل از رفتن به رختخواب این ترکیب را بخورید. اگر شیر را انتخاب می کنید، دست کم به مدت نیم ساعت آب ننوشید.

درمان ذات الریه

درمان بیماری کاملا با توجه به علت آن انجام می شود. گاهی بیمار به صورت سرپایی درمان می شود و گاهی نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارد. البته در اکثر بیماران درمان این عفونت در منزل انجام می گیرد.

مصرف داروهای ضد باکتری، ضدویروس یا ضد قارچ به صورت خوراکی یا تزریقی، فیزیوتراپی قفسه سینه و در مواردی اکسیژن، درمان های اصلی بیماری محسوب می شوند. برای درد خفیف، تب و احتقان ممکن است از داروهایی نظیر استامینوفن یا قطره های بینی، اسپری ها یا قرص های ضداحتقان استفاده شود. بیماران می توانند از یک دستگاه مرطوب کننده با بخار سرد برای مرطوب کردن هوا استفاده کنند.برای تخفیف درد سینه می توان از یک بالشتک گرم کننده یا کمپرس گرم بر روی قفسه سینه استفاده کرد. پزشکان توصیه می کنند برای کمک به تخلیه ترشحات ریوی (خلط)، بیمار سرفه کند و تنفس عمیق بکشد.

سخن پایانی

این بیماری یک بیماری تنها نیست و علائم آن بسیار شبیه به خیلی بیماری های دیگر است. اگر تشخیص بیماری اشتباه صورت گیرد، مشکلات آن می مانند و اگر از زمان درمان آن بگذرد این مشکلات رفته رفته حادتر می شوند. احتمال مرگ در بیمارانی که با باکتری های ضد آنتی بیوتیک، دچار سینه پهلو شده باشند، بیشتر است. همچنین افراد سالخورده و آنهایی که از داروهای ضد پادتن و آنتی ژن استفاده می کنند، مقاومت کمتری دربرابر عفونت ها دارند و درنتیجه احتمال به وجود آمدن انواع حاد این بیماری در آنها بیشتر است.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز شنبه 15 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
گام به گام مراحل چاپ کتاب
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
مراحل سابمیت مقاله