ساعدنیوز
ساعدنیوز

معرفی شهر زیبای بجستان

  پنجشنبه، 15 مهر 1400   زمان مطالعه 14 دقیقه
معرفی شهر زیبای بجستان
شهرستان بجستان در فاصله ۲۷۸ کیلومتری جنوب غربی مشهد با مساحتی بالغ بر ۳۷۰۰ کیلومتر مربع از نظر موقعیت در طول جغرافیایی ۴۳ درجه و ۳۱ دقیقه در ارتفاع ۱۲۵۰ متری از سطح دریا واقع گردیده‌است.این شهرستان از شمال به خلیل آباد و از جنوب به فردوس، از شرق به گناباد و از غرب به بشرویه منتهی می‌شود.

بَجِستان ، مرکز شهرستان بجستان، در استان خراسان رضوی است. شهر بجستان، از سطح دریا ۱۲۶۵ متر ارتفاع دارد و در سال ۱۳۹۵، ۱۱٬۷۴۱ نفر جمعیت داشته است.انار، کلوچه و زعفران بجستان معروف است.نام بجستان در منابع مختلف با نگارش های مختلف نام

  • «بُجِستان» Bojestan
  • «بَجِسْتان» Bajestan
  • «بوزستان» Buzestan

آمده است بجستان مانند سجستان که به گونه سگستان و سیستانن نیز آمده و به سگاها (سکاها) پیوند داشت از بغستان است این نام، با نام بیستون که اصل ان بغستان و بگستان بود یکی است «بَغِستان» یا «بگستان» به پرستشگاه گفته می شده و بجستان گویه دیگری از بگستان است که در پارسی پهلوی رواج داشت باور پاره ای که بُجستان، را «باجستان» می دانند یک برداشت عامیانه است و با زبانشناسی و تاریخ جور نیست و چون روستاهای آن تحت نفوذ اعیان و اشراف بوده است، آنان از توابع خود باج می گرفتند. در بین اهالی، مشهور است که در ازمنه قدیم، دریاچه ای ترشیز و بجستان وجود داشته که در حال حاضر از بین رفته و تبدیل به کویر نمک شده است. در دو طرف این دریاچه، دو محل باجگیرخانه وجود داشته، یکی به نام «بجستان» که اصل آن «باج ستان» بوده و دیگری در طرف کاشمر در راه سبزوار، مشهور به «باج وَر» که به معنی «باج بده» می باشد و اکنون هم دهنه بَجْوَرْد، در راه سبزوار و کاشمر، معروف است و در راه مزار دو کیلومتری جنوب بجستان، تپه خاکی است که آثار ساختمانی در آن می باشد و معروف به باجگیرخانه است.

موقعیت جغرافیایی شهر بجستان

شهر بجستان، در جنوب استان خراسان رضوی، در فاصله ۵۰ کیلومتری غرب گناباد و ۶۲ کیلومتری شمال فردوس و در کنار محور اصلی ارتباطی استان های جنوبی کشور به مشهد (جاده ۹۱ و بزرگراه AH-78) قرار گرفته است.

جمعیت شهر بجستان

بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این شهر ۱۱٬۷۴۱ نفر (در ۳٬۷۶۸ خانوار) بوده است.

پیشینه شهر بجستان

در تورفان چین کتیبه ای به زبان و خط پهلوی کشف شده، که از وجود شخصیتی تاریخی با نام «مهر» یاد کرده، و محل درگذشت او را بجستان آورده است.نخستین جغرافی دانی که از بجستان نام برده یاقوت حموی است. او در کتابش معجم البلدان بجستان را دهکده ای از قرای نیشابور دانسته است.حافظ ابرو بجستان را عنوان ناحیه ای «مختصر» مشتمل بر ۳ قریه بانامهای زین آباد، مارندز و یونسی؛ و ۲۰ مزرعه نام برده و آن را از نواحی هرات به شمار آورده است.ظاهراً لشکریان تیمور در مسیر حرکت به خراسان از بجستان گذشته اند. این شهر در عهد صفویه نیز در معرض تاخت و تاز ازبکان بود. بجستان در ۱۲۸۹ق /۱۸۷۲م قحطی شدیدی را به خود دید که باعث مرگ و میر و مهاجرت گروه هایی از این ناحیه گردید. بجستان در دوران قاجاریه از اهمیت و رونق بالایی برخوردار بوده و شبکه گسترده راه ها و رباطهای متعدد از جمله فخر آباد، قاسم آباد، زین آباد وجود راه فیض آباد به بجستان و فردوس دلایل رونق و داد و ستد در این ناحیه بوده است.

سوغات شهر بجستان

در میان سوغات سفر بجستان می توان ازیاقوت سرخ کویر یا همان انار بجستان نام برد که به بسیار ی از کشورهای شرق دور صادر می شود و کام هر رهگذری و مسافری را که به این شهر می گذارد شیرین می کند. انار بجستان از مرغوب ترین رقم های انار ایران می باشد که تیمور گورکانی در کتاب منم تیمور جهانگشای می گوید در قریه بجستان، اناری خوردم که هسته نداشت و در هیچ جا اناری به خوش طعمی آن نخوردم. از سوغات مشهور شهر بجستان می توان از کلوچه و حلوای این شهر نام برد که در بازاز شهرهای اطراف، جایگاه ویژهای دارد. از دیگر سوغات و محصولات این منطقه می توان زعفران، زیره، حنا، پسته و محصولات خشکباری اشاره کرد که می تواند بخش زیادی از سبد خرید مسافران را پر نماید.

جاذبه های گردشگری شهر بجستان

این شهرستان آب و هوایی مناسب، طبیعتی بسیار زیبا و کم یاب دارد و با داشتن جاذبه های گردشگری طبیعی گوناگون، همه ساله پذیرای گردشگرانی از سراسر استان و کشور می باشد.

پارک ملی بجستان

مجموعه پارک طبیعی و باغ زیبای پرندگان بجستان یکی از کم نظیرترین مجموعه های استان خراسان رضوی می باشد. این مجموعه شامل حیات وحش و نمایشگاه جلوه هایی از طبیعت و باغ پرندگان و سایت نگهداری آهو و جبیر می باشد. این پارک نسبتاً طبیعی چون نگینی زیبا در مرکز شهر بجستان است و دارای پرندگان زیبا و خوش الحانی همچون زاغی پا قرمز، طوطی های رنگارنگ، طاووس و … می باشد. این مجموعه همه روزه پذیرای علاقمندان به طبیعت و مسافرین نوروزی و گردشگرانی است که از این مسیر عبور می کنند.

پارک ملی بجستان

مسجد جامع بجستان

مهمترین اثری که از قرن نهم هجری در شهرستان بجستان باقی مانده مسجد جامع بجستان است که در زمان شاهرخ تیموری به همت «محمدبن فخرالدین بن سیف الدین بن مقدم بجستانی» بنا شده و تاریخ اتمام آن بر اساس کتیبـه موجود در مسجد سال ۸۲۸ هجری می باشد .این مسجد که در کوچه طاهری قرار دارد در حال حاضر دارای دو ایوان بر دو سوی صحن مربع شکل آن می باشد و بر انتهای ایوان قبلی محرابی مقرنس کاری تعبیه شده و در سمت مغرب مسجد شبستانی است که سقف آن بر فراز ستون هایی استوار شده است. بر اساس کتیبه ای در ایوان شمالی در سال ۱۰۲۴ ه.ق این مسجد در زمان شاه عباس کبیر توسط حاج ناصرالدین محمدابن احمد مرمت شده است.این مسجد در حال حاضر از سوی معاونت میراث فرهنگی در حال بازسازی و مرمت است.

مسجد جامع بجستان

پل یونسی

پل یونسی مربوط به دوره صفوی است و در شهرستان گن آباد، بخش بجستان، روستای یونسی واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۷۴۹۶ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.این پل بر روی رودخانه فصلی کالب شو در ۲۰۰ متری روستای یونسی از توابع بخش بجستان شهرستان گناباد ساخته شده و ظاهرا از آثار دوره صفویه است که در دوره های بعد تعمیراتی در آن صورت گرفته است. پل یونسی دارای ۹ دهانه به ابعاد مختلف است پایه های پل در جهت مخالف جریان آب به صورت مثلثی ساخته شده اند. بر بالای پایهها و حدفاصل چشمه های اصلی پل دهانه های کوچکتری جهت کاهش وزن پل صرفه جویی در مصالح و عبور دادن آبهای طغیانی تعبیه کرده اند مصالح پل آجر و ملات ساروج وگچ است. در نزدیکی پل بقایای آب انباری با پوشش گنبدی و مصالح آجرو ساروج وجود دارد و به نظر میرسد که پل و آب انبار مزبور در دوره صفویه در مسیر راه کاروان رو بوده است. پل یونسی در سالهای اخیر بازسازی شده است.

پل یونسی شهر بجستان

رباط زین آباد

این بنای با ارزش در ۶۰ کیلومتری گناباد و به فاصله ۱۵ کیلومتریی جنوب شرقی بجستان و در امتداد جاده بجستان- فردوس واقع است . رباط زین آباد با وسعت تقریبی ۲۵۰۰ متر مربع به صورت نقشه چهار ضلعی و فضاهای معماری متفاوت توقف گاه کاروانیانی بوده است که مسیر کویر را طی می نموده اند . در اضلاع شمالی و جنوبی در هر طرف از صحن رباط فضاهایی به عرض سه متر برای اقامت مسافران و اتاق هایی نیز به ابعاد ۳ * ۴ متر تعبیه شده است . شاه نشین بنا که قسمت شاخص این اثر معماری محسوب می شود در ضلع غربی صحن قرار گرفته و ورودی آن با سه چشمه طاق و دو دالان که به پشت شاه نشین منتهی می شود مشخص است . رباط زین آباد از یادگارهای معماری عصر قاجاریه است.

رباط زین آباد شهر بجستان

رباط فخر آباد

رباط فخر آباد یکی از مناطق تاریخی در روستای فخرآباد است که در شهرستان بجستان استان خراسان رضوی واقع شده است اين مکان با فضاهاي وسيع خود ظاهرا مورد استفاده کاروانياني است که قصد سفر به سوي کوير را داشته اند . بناي رباط متعلق به دوره قاجار است و از معماري آن شامل سردر ورودي ايوانچه هاي طرفين ورودي به عنوان توقف گاه تابستاني،شاه نشين، فضاي اصطبل، بارانداز و صحن است تزيينات قابل توجه اين رباط استفاده از آجرهاي با پخت ناقص است که با تلفيق آن با آجرهاي معمولي اشکال هندسي زيبايي در قسمت پيشاني سردر ورودي و بخش شاه نشين آن به وجود آمده است.

رباط فخر آباد شهر بجستان

كاروانسراي قاسم آباد

كاروانسراي قاسم آباد يكي از بناهاي با ارزش بجا مانده از دوره صفوي در شهرستان بجستان، روستای قاسم آباددراستان خراسان رضوی واقع شده است ودر سال81 در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيده است. اين بنا كه يكي از كاروانسراهاي شاه عباسي هفتگانه بجستان است در قديم مسير جاده ابريشم بوده كه هم اكنون راه آهن بافق – مشهد از حاشيه آن مي گذرداین کاروانسرا مركزيت روستا واقع گرديده و از خصوصيات آن به معماري بسيار زيبا، تزئينات، نوع پوشش سقفها و بادگير چهارضلعي آن مي توان گفت .كاروانسرای قاسم آباد بنايی تاریخی است در دل كوير زيبای بجستان كه بادگير چهارضلعی آن در خراسان بسیار معروف است.

كاروانسراي قاسم آباد شهر بجستان

کویر بجستان

منطقه طبیعی کویر بجستان در شمال غربی شهرستان بجستان و در ۴ کیلومتری شمال روستاهای منصوری و زبیس آباد قرار دارد و یکی از کویرهای استان خراسان رضوی به شمار می رود. کویر بجستان (کویر سعدالدین) از سطح دریاهای آزاد ۸۰۳ متر ارتفاع دارد و با وسعت تقریبی ۸۰۰۰ هکتار متعلق به دوران سوم(کرتاسه) و چهارم(آئوسن) زمین شناسی است که با جهتی شمال شرقی ـ جنوب غربی در شمال غربی شهرستان بجستان واقع شده و به طور کلی اتفاقات زمین شناسی منطقه موجب پدید آمدن چشم اندازی زیبا از طبیعت بیابانی ـ کویری و رسوبات تبخیری نمکی شده است.این منطقه دشتی هموار است که در آن پستی و بلندی خاصی مشاهده نمی شود و از نظر اقلیمی در ناحیه گرم وخشک بیابانی قرار گرفته، تعداد ماه های خشک آن ۷ ماه و حدود ۹۵ روز در سال یخبندان است.هرچند که در این کفه نمکی امکان رشد گیاهان وجود ندارد، اما در حاشیه های این زیستگاه کویری گونه های گیاهی شورپسند از جمله سالسولا، سالیکورنیکم، گز، آتریپلکس رشد می کنند و همچنین گونه های مختلفی از پرندگان دیده می شوند.جلوه های زیبای بلورهای نمک در حال شکل گیری، تراکم ساختاری بلورهای نمک بر روی شن زارها، ایجاد چاله های نمکی و حوضچه های آب حاصل از تعریق خاک از دیگر ویژگی های منحصر به فرد این زیستگاه طبیعی است و آن را در کشور و منطقه به یک زیستگاه منحصر به فرد تبدیل کرده است. طبیعت زیبا و منحصر به فرد کفه نمکی بردسکن در ۸ دی ۱۳۹۰ به عنوان نخستین اثر طبیعی از استان خراسان رضوی در فهرست آثار طبیعی ایران با شماره ۱۵۷ به ثبت رسید.سطح کویر بجستان (کویر سعدالدین) در فصل زمستان و بهار از آب پوشیده شده و در ماههای تیر و مرداد بصورت قشر نمک کاملاً سفید است.درخشندگی سطح نمک به حدی است که بدون عینک دودی (و ترجیحاً عینک برف) نمی توان بیشتر از چند لحظه طاقت آورد! در اواخر فصل خشکی (حدود آذر ماه) سفیدی سطح نمک به دلیل نشستن گرد و غبار بر روی آن بتدریج به رنگ قهوه­ای روشن در می آید. بیشترین مقاومت قشر نمک در اواخر فصل خشکی است. ضخامت قشر نمک بین ۱ تا حدود ۱۰ سانتی متر متغیر است و زیر آن گِل خیس و بسیار چسبنده ای وجود دارد که جنس آن از همان خاک­های شط است. همانطور که گفته شد خاک شط که در ظاهر بسیار نرم و شبیه خاک های حاصل خیز شخم زده بنظر می رسد، در واقع از ترکیبی از ماسه و نمک و خاک می باشد و رشد گیاهان در آن بکلی غیر ممکن است. این خاک اگر مرطوب باشد بسیار چسبناک است و اگر خشک باشد نیز نرم است بنحوی که امکان گیر کردن خودرو در آن زیاد است.قسمت شط: در اوج خشکی سال ممکن است بتوان با تمهیداتی از آن گذشت (هرچند خطر گیر کردن هست) در زمان مرطوب بودنِ شط، گیر کردن خودرو قطعی است. قسمت نمکزار: در فصل زمستان و بهار پوشیده از آب است ونمی توان وارد آن شد. حتی در اوایل فصل خشکی (تیر و مرداد) نیز احتمال شکستن قشر نمک و گیر کردن خودرو هست. در اواخر فصل خشکی که استقامت قشر نمک زیاد می شود می توان با خودرو به قسمت های مختلف کویر رفت اما تا جایی که دیواره­ی بین چند ضلعی های نمک اجازه بدهد. توضیح اینکه چندضلعی های نمک که قطر هر کدام حدود ۱ تا ۳ متر است بوسیله دیواره ای به ارتفاع چند سانتی متر از هم مجزا می شوند. از اجتماع تعداد زیادی از این چندضلعی ها، چندضلعی های بزرگتری تشکیل می شود. (هر یک به قطر۵۰ تا ۱۰۰ متر یا بیشتر). حد بین چند ضلعی­های بزرگ، ارتفاع بیشتری دارد و در قسمت سفید کویر این ارتفاع به حداکثر نیم متر می رسد که می توان با خودرو با احتیاط از آنها گذشت. اما هنگامی که به قسمت کویر سیاه می رسیم تراکم این برجستگی ها بشدت زیاد شده و ارتفاع آنها به یک متر نیز میرسد و با توجه به اینکه کاملاً سفت و سخت هستند، عبور اتومبیل و موتورسیکلت و حتی چهاپایان از این نواحی غیر ممکن می شود و فقط بصورت پیاده می توان به این نواحی رفت. بدترین قسمت کویر از نظر ناهمواری “کاسه” نام دارد.وجه تسمیه کویر سیاه: سیاه بودن قسمت­های مرکزی نمکزار در تصاویر ماهواره­ای دیده می­شود. (شکل …..) عملاً در داخل کویر نیز می توان این مناطق را تشخیص داد. علت تیره بودن این نواحی آنست که دیواره بین چند ضلعی های نمک به هم نزدیک شده و ارتفاع آنها افزوده می شود. علاوه برآن بر روی لبه­های چند ضلعی­ها ماده کف آلود خشک شده ای دیده می شود که برنگ تیره است. در زمان خیس بودن، این ماده حالت شبیه چربی دارد (چربه­ کویر). چربه کویر بین گل زیرین و قشر نمک قرار دارد.

کویر بجستان

منطقه حفاظت شده افتخاری

منطقه حفاظت شده افتخاری در 16 کیلومتری شرق بجستان در استان خراسان رضوی واقع شده است. وسعت این منطقه 66880 هکتار می باشد . از نظر توپوگرافی به صورت کوهستانی ، تپه ماهوری و دشتی است . منطقه حفاظت شده افتخار جزو مهم ترین زیستگاه های کویری ایران محسوب می شود به نحوی که صدها کل و بز، قوچ و میش، خرگوش، روباه و گرگ، پلنگ، آهو و هزاران پرنده از قبیل کبک، تیهو، کبوتر و کوکر را می توان در نواحی دشتی آن مناطق مشاهده کرد. منطقه افتخار به لحاظ داشتن یک گونه باارزش و در خطر انقراض به نام یوزپلنگ آسیایی از اهمیت و جایگاه بسیار خوبی در سطح کشور برخوردار است. در سال ۱۳۸۴ با ممنوعیت شکار آن موافقت گردید و اقدامات لازم جهت ارتقا سطح و تبدیل آن به منطقه حفاظت شده انجام شده است.در این نقطه پوشش گیاهی اکثر گونه های شور پسند قادر به رشد و نمو می باشند. مثل درمنه، علف شوروتاغ.

منطقه حفاظت شده افتخاری شهر بجستان

غار بلور یونسی

غار بلور یک غار زیبا و کوچک بلوری در ۸ کیلومتری جنوب روستای یونسی شهرستان بجستان در استان خراسان رضوی قرارداردواقع این غار در روز جمعه ۳/۸/۸۷ توسط ۹ نفر از اعضای باشگاه بصورت کامل کشف و نقشه برداری شد. ارتفاع دهانه ورودی غار حدود 2.5متر بوده که به صورت راهرویی تنگ وباریک است که محل لانه سازی و زیست گونه های جانوری همچون روباه وگربه وحشی است و سپس به دالان بزرگی می رسد که به طرز بسیار زیبا به طور طبیعی همچون اتاقی خوش نقش ونگاری به قندیل ها واستالاکتیک واستالاگمیت ها دیده شده است.بدلیل داشتن چکنده های بسيار زیبا و کریستال که همانند بلور شیشه درخشان و شفاف است یکی از زیباترین غارهای استان خراسان رضوی است. وجود چاهها در داخل غارباعث شده تا افراد عادی نتوانند وارد غار شوند و اغلب زیبایی های غار سالم و دست نخورده باقی مانده است.

غار بلور یونسی شهر بستنجان

و در پایان...

شهرستان بجستان در فاصله ۲۷۸ کیلومتری جنوب غربی مشهد با مساحتی بالغ بر ۳۷۰۰ کیلومتر مربع از نظر موقعیت در طول جغرافیایی ۴۳ درجه و ۳۱ دقیقه در ارتفاع ۱۲۵۰ متری از سطح دریا واقع گردیده است.این شهرستان از شمال به خلیل آباد و از جنوب به فردوس، از شرق به گناباد و از غرب به بشرویه منتهی می شود.بلندترین نقطهٔ آن در محدودهٔ روستای آهنگ (ارتفاعات سیاه کوه) بالغ بر ۲۴۴۰ متر و پست ترین نقطه در اطراف مرندیز و سر دق به ارتفاع ۸۳۶ متر از سطح دریا می باشد. بر اساس آخرین تقسیمات کشوری بجستان دارای دو بخش مرکزی و یونسی و ۳ دهستان است. امیدواریم از خواندن این مطالب لذت ببرید با ساعد نیوز همراه باشید.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (87 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (77 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (39 نظر) چهره دلنشین و معصومانه رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ رهبری اینجا 12 ساله بودند و معمم (36 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (33 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (31 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (25 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (24 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (20 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (19 نظر) عرص ارادت احساسی روحانی، هاشمی و احمدی نژاد به رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ صف کشیدن روسای جمهور برای احوالپرسی با حضرت آقا (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (16 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: پلیس یه خانومی رو گرفته که چرا یکطرفه میری گفته به شما ربطی نداره من زن آقای قرائتی ام +ویدئو😂👌 (14 نظر) عکسی از خانه ابدی زهره فکور صبور و هنرمندی که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... (14 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (13 نظر)
دیگران می‌خوانند   
چیدمان میز شام مفصل و رنگارنگ نرگس محمدی، بازیگر سریال ستایش در مهمونی مجردی / خوش به حال علی اوجی 😍 بازسازی چهره نئاندر تال 78000 ساله‌ + فیلم خرید انواع میز چوبی و کنسول چوبی از سایت دکورال علی دایی: اولین ماشینم پیکان اردبیل 11 بود+ویدئو/ 420 تومن سود کردم شریکم برایم پیکان خرید نه با پول فوتبال! غذاهای ابتکاری حاج قاسم سلیمانی به روایت دخترش/ اضافه کردن کاکائو و شکر به تخم مرغ تا علاقه زیاد به زیره به دلیل اهل کرمان بودن سردار اخبار اقتصادی و سیاسی روی فارکس و کریپتو تاثیر دارد؟ خونه زندگی بشاش نسرین مقانلو قبل از فوت پسرش/ یه بوفه پر از عکس جگرسوز ارشیا+عکس سامانه استعلام انگ طلا کدام است؟ دلبری های نو عروس ایرانی برای بردن دل مادر شوهر با تزیین ماکارونی/ مغز این عروس رو باید طلا گرفت+ عکس مقایسه مزایا و معایب سوراخکاری با دستگاه برشکاری و مته گردبر هنرنمایی های شگفت انگیز نقاش خوش ذوق خیابانی در زیبا سازی شهر/ دستت طلا هنرمند+ عکس سفر اردشیر رستمی، بازیگر نقش شهریار به زادگاهش اهر در آذربایجان شرقی و توصیفات دلنشینش از این شهر تاریخی+ویدیو (فیلم) واکنش خنده دار دختر جواد خیابانی به سوتی های پدرش/ میشینیم دورهم میخندیم!😂 چهره و تیپ دهه شصتی بازیگران مشهور ایرانی در جوانی؛ از شبنم قلی خانی تا یکتا ناصر+ عکس/ فقط مقنعه چانه دار الیکا عبدالرزاقی و ابروی پیوندی سمانه پاکدل😍 مادرانگی‌های نیکی کریمی برای پارسا قره خانلو، بازیگر نقش پسر بهاره رهنما در سریال پژمان / چقدر مادر بودن بهش میاد ... تغییر چهره و سرنوشت بازیگران سریال زندگی به شرط خنده بعد از 17 سال+عکس/ قابل باور نیست! ابتکار خنده دار راننده ال نود با نوشته روی شیشه ماشینش برای پرت کردن حواس بقیه/ سلطان جملات نامفهوم😂 پاسخ خنده دار دانش آموز ایرانی در برگه امتحانی عربی حماسه آفرید +عکس/ ناامیدی رو میشه تو نوشته معلم دید نگاهی به تراس باصفا و سرسبز پریچهر قنبری همسر سابق شهاب حسینی / تراس نیست که جنگله +عکس تزئین میز عزای ساده و بدون تجملات ارشا اقدسی با پارچه سفید و گل شیپوری +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی... (عکس) پریا انوری بازیگر نقش عشرت در سریال گیلدخت به همراه آقای قهرمان کونگفو کنار دریاچه / خلوت پر از آرامش خانم بازیگر ... نجات هزاران تن سیب کشاورزان توسط تاجر آذربایجانی با سرمایه گذاری در پوره سیب ! (عکس) عکس دو نفره مانی آخشی و شقایق فراهانی در پشت صحنه سریال گیلدخت / جاسوئیجی خانم بازیگر چقدر بانمک و کیوته! قرآن خوانی رهبر معظم انقلاب برای پدر محمود احمدی نژاد+عکس/ روحش شاد و یادش گرامی ویلچر نشینی مریم امیرجلالی در کنار رفیق کهنه اش همراه یه عالمه سورپرایز+ عکس دردناک ترین تولد مادری که مهمانانش 3 قاب عکس بودند+ویدئو/بازم شب تولدم شد... تمرینات سخت هادی چوپان به بچه گرگ برای جانشینی خودش/ پسر کو ندارد نشان از پدر+ فیلم نگاهی به ماشین های لاکچری و هوش پران بابک جهانبخش با رونمایی از ژست لاکچری و بچه مایه داریِ آقای خواننده+عکس/ از نوستالژیک تا شورلت ایده بکر شهرداری شیراز برای ساخت خونه نقلی به شکل هندوانه وسط پارک/ این زیبایی رو فقط تو ایران میشه دید سورپرایز خانوادگی پدر در کلاس درس توسط بچه هاش که همگی مثل خودش معلم اند+ویدئو/ماشاءالله به این دخترا و پسرایی که تربیت کردی... نوآوری خنده دار هموطن ایرانی در ضد سرقت کردن خانه ‌اش با این ابزارها حماسه آفرید + عکس/قیافه ها موقع بیرون رفتن دیدنیه🤣 نگاهی به محتویات بوفه خوشگل و خاص خونه هادی چوپان/ بوفه نیس که گنجینه افتخاره😍👌+عکس تجلیل هاشمی رفسنجانی از مریم میرزاخانی بعد از کسب مدال طلای المپیاد ریاضی+ فیلم بی ریاترین نماز دسته جمعی موتوربازان در مزرعه /این سر بجز درگاه خدا خم شدنی نیست+ویدئو ابتکار منحصربفرد قصاب خوش ذوق در تهیه کادوی روز تولد همسرش با قلب واقعی گاو+ عکس/ اگه خانومت رمانتیک باشه کار تو تمومه🤣 (فیلم) مچ گیری المیرا شریفی مقدم از شوهرش وقتی جلوی جمع سوتی میده/ رفته بودم شاباش بدم...😂 جشن تولد دونفره و خودمونی مستانه مهاجر با حضور دختر یکی یدونه‌ش نفس بازغی+عکس/ مبارک باشه تغییر قیافه رضا اکبرپور، بازیگر نقش اسماعیل سریال گیلدخت دریک فیلم متفاوت+عکس ایده خنده دار کارگر ساختمونی برای طراحی پله تاریخی شد/ لامصب راه پله نیست تست هوشه واسه خودش😂+عکس همایِ پایتخت دوباره مادر شد؟ / عکس باور نکردنی از ریما رامین فر با نوزاد دختر در بغلش
تیتر امروز   
غذاهای ابتکاری حاج قاسم سلیمانی به روایت دخترش/ اضافه کردن کاکائو و شکر به تخم مرغ تا علاقه زیاد به زیره به دلیل اهل کرمان بودن سردار معمای المپیادی عبور قورباغه از برکه (ویدئو) غار یخی، شاهکاری از طبیعت که نفس را در سینه حبس می‌کند! این تصویر چیزی جز توهم مغز شما نیست! (ویدئو) کشف اسرار کهکشان / سفری علمی به ناشناخته‌های راه شیری (تصویر) به این میگن فرهنگ‌سازی ترک سیگار! (ویدئو) انفجار رنگ‌ها در حباب‌های پلاستیکی / نقاشی خلاقانه با سرنگ و پلاستیک! (تصاویر) با جاده‌ی مرگ آشنا شوید! (ویدئو) با این معلم کاربلد در سه دقیقه شاهنامه را یاد بگیرید! (تصویر) راز سمت تاریک ماه فاش شد! زمین زیر پای مدارس سست است! مردی که در ماشین‌های پارک‌شده را قفل می‌کند! / وقتی مرزهای انسانیت جا به جا می شود لطفاً کمی با مستأجرت مهربان باش+عکس اقتدار معلمان دهه شصت یا دانش‌آموزان دهه نود؟ / برخورد پیمان معادی با معلم دهه شصتی در سریال افعی تهران درست بود؟ جزئیات مرگ تلخ «ماهی جان» مادر کازرونی که به خاطر نجات یک پیرمرد سیل نفسش را برید+فیلم
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...