دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / فرهنگ و هنر / چهره ها /

بیوگرافی و زندگی شخصی و اجتماعی غلامعلی حدادعادل و همسرش + فیلم و عکس های جذاب و دیدنی 

سه شنبه، 04 مهر 1402
غلامعلی حداد عادل (زاده 19 اردیبهشت 1324) سیاستمدار ایرانی و دانشیار بازنشسته دانشگاه است که رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و بنیاد سعدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و همچنین عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی است. از حداد عادل به عنوان پدر معنوی جناح اصول‌گرایان یاد می‌شود.برای مطالعه بیوگرافی این شخصیت سیاسی می توانید ادامه مطلب را مطالعه کنید.

فهرست مطالب


خلاصه بیوگرافی


نام : غلامعلی

نام خانوادگی : حدادعادل

متولد : 1324/02/19

تحصیلات : دکتری فلسفه

سمت فعلی : مشاور عالی رهبر جمهوری اسلامی

زندگی شخصی و خانواده


غلامعلی مشهد محمدعلی حداد در 19 اردیبهشت 1324 در خیابان ری تهران به دنیا آمد. او بعدها نام خانوادگی خود را به حداد عادل تغییر داد. پدربزرگ او در دوران سلطنت ناصرالدین‌شاه برای تعمیرات ماشین دودی بین تهران و شهرری استخدام شد و به همین جهت به حداد معروف بود. غلامعلی کودکی را در یکی از مناطق پایین شهر به نام «پای خط» گذراند.

تحصیلات غلامعلی حدادعادل


دبستان را در مدرسه عمومی بندار رازی در خیابان لرزاده طی کرد. برای دبیرستان به مدرسه علوی رفت و در آنجا زیر نظر علامه کرباسچیان تعلیمات دینی دید. او در سال 1342 از دبیرستان علوی فارغ‌التحصیل شد. در سال‌های 1345 و 1347 لیسانس و فوق لیسانس خود را در رشته فیزیک از دانشگاه‌های تهران و پهلوی دریافت کرد. بین سال‌های 1345 تا 1347 او در دانشگاه پهلوی و از 1347 تا 1350 در دانشگاه ملی ایران فیزیک درس می‌داد. در سال 1351، کارشناسی ارشد فلسفه را از دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران دریافت کرد. دروس دوره دکتری فلسفه در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران را در سال 1353 به پایان برد.

همسر غلامعلی حدادعادل


همسر او طیبه ماهرو زاده دارای دکترای فلسفه تعلیم و تربیت است و در سمت‌های اجرایی بسیاری چون، مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، مدیر پژوهشکده مطالعات زنان دانشگاه الزهرا و دانشیار دانشگاه الزهرا، همچنین عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، عضو هیئت مؤسس انجمن فلسفه ایران، عضو هیئت امنای سازمان انجمن اولیاء و مربیان، مؤسس شبکه زنان دانشمند مسلمان و سردبیری چندین مجله تخصصی و… ایفای نقش کرده‌است. طیبه ماهرو زاده دبیرستان دخترانه فرهنگ مخصوص علوم انسانی را تأسیس کرد و تا چند سال این موسسات با نظر او اداره می‌شد. دبیرستان دخترانه فرهنگ در سال (1382) از طرف وزارت آموزش و پرورش به عنوان 4 مدرسه عالی ایران معرفی شد. وی در کنار سایر فعالیت‌های علمی و اجرائی خود از آغاز تأسیس، مدیریت این دبیرستان را خود بر عهده داشته‌است. او عضو شورای عالی آموزش و پرورش است.

فرزندان غلامعلی حدادعادل


حداد عادل و زنش چهار فرزند دارند: فریدالدین، متولد 1352، دکترای علوم سیاسی از دانشگاه امام صادق، آزاده، متولد 1354، دکترای فناوری نانو از دانشگاه کانازاوای ژاپن، زهرا، متولد 1358، کارشناسی ارتباطات از دانشگاه علامه طباطبایی، کارشناسی ارشد مدیریت خبر از دانشکده صدا و سیما، دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت فرهنگی و بنت الهدی، متولد 1364، کارشناسی فلسفه از دانشگاه تهران و کارشناسی ارشد فلسفه دین هستند.

دامادهای حدادعادل


همسر بنت‌الهدی حدادعادل روح‌الله رحمانی است که متولد و بزرگ شده اهایوی آمریکاست، دارای مدارک لیسانس تا پی اچ دی علوم کامپیوتر از دانشگاه واشینگتن، سنت لوییس است، سابقه کار در شرکت‌های آمازون و بینگ را دارد و هم‌اکنون رئیس هیئت مدیره دیجی‌کالا ست و استاد دانشکده علوم و فنون دانشگاه تهران است. رحمانی که خواهرزاده محسن وزوایی است از مرداد تا آبان 1395 مدیرکل دفتر نوآوری و حمایت از سرمایه‌گذاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بود که به دلیل دوتابعیتی بودن استعفا داد.

آزاده در ژاپن دکترای ژنتیک مولکولی گرفت و بعداً به همراه همسرش به آمریکا رفت و دو سال در آنجا زندگی کرد. غلامعلی حداد عادل می‌گوید در آمریکا نوه‌هایش در مدرسه اسلامی درس می‌خواندند؛ اما شرایط زندگی برای آن‌ها راحت نبود و در نهایت دخترش و خانواده او به ایران برگشتند. دخترش در ایران کار نانوتکنولوژی را دنبال نکرد و با مادرش همراه شد و شبکه زنان دانشمند جهان اسلام را راه‌اندازی کردند تا زنان دانشمند را به زنان جهان اسلام و خارج از جهان اسلام معرفی کنند.

مجتبی خامنه‌ای (پسر آیت الله سیدعلی خامنه‌ای) داماد دیگر حدادعادل و همسر زهرا حداد عادل است. به غیر از زهرا، همگی در منزل پدری در منطقه دروس تهران زندگی می‌کنند.

زندگی سیاسی و اجتماعی غلامعلی حدادعادل


غلامعلی حداد عادل (زاده 19 اردیبهشت 1324 با نام غلامعلی مشهد محمدعلی حداد) سیاستمدار ایرانی و دانشیار بازنشسته دانشگاه است که رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و بنیاد سعدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و همچنین عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی است از حداد عادل به عنوان پدر معنوی جناح اصول‌گرایان یاد می‌شود.

او نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادوار ششم تا نهم و پنجمین رئیس مجلس شورای اسلامی و اولین رئیس غیر روحانی مجلس شورای اسلامی بوده‌است. حداد عادل با شعار تقوا و تدبیر در انتخابات ریاست جمهوری سال 1392 نامزد شد و صلاحیت او از سوی شورای نگهبان تأیید شد. اما چهار روز پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری به نفع اصول‌گرایان از نامزدی کناره‌گیری کرد.

پیش از انقلاب

حداد عادل در 1 شهریور 1350 زمانی که مدرس فیزیک دانشگاه ملی بود، جزو 44 نفر وابسته به نهضت آزادی به‌شمار می‌رفت که به همراه برادرش مجید حداد عادل به جرم تلاش برای خرابکاری در جشن‌های 2500 ساله شاهنشاهی دستگیر شد و 66 روز زندانی بود. این گروه اولین بیانیه خود را در زندان به عنوان بیانیه نهضت مجاهدین خلق ایران منتشر کردند و پس از خروج از زندان، در آذر همان سال، بنای اولیه تشکیل سازمان مجاهدین خلق ایران را گذاشتند. لطف‌الله میثمی در گفتگو با حسین دهباشی در مجموعه تاریخ شفاهی ایران می‌گوید غلامعلی حدادعادل در آن ماجرا اشتباهی دستگیرشده و در واقع این برادر او مجید حدادعادل بوده که با مجاهدین خلق در ارتباط بوده، اما مأموران ساواک او را به همراه برادرش و دو تن دیگر با این تصور که این‌ها اعضای یک خانه‌تیمی هستند دستگیر کرده‌بودند.

پس از انقلاب

با پیروزی انقلاب 1357 حداد عادل در معاونت وزارت ارشاد وقت به فعالیت مشغول شد. از دیگر مسئولیت‌های وی در این دوران، شورای مدیریت صداوسیما بود. کمی بعد از آن وی به وزارت آموزش و پرورش رفت و در آنجا نیز از سال 1361 تا 1372 ابتدا مشاور و بعد معاونت این وزارت خانه را بر عهده گرفت. از اقدامات مهم دوران مدیریت وی در آموزش و پرورش و ریاست وی بر سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی (1362–1372)، تغییر تمام کتب درسی زمان پهلوی، در ظرف سه سال بود. از جمله اقدامات انجام‌شده در دوره او، راه‌اندازی مرکز المپیادهای علمی بود.

او که بعد از انقلاب سال 57 همواره مواضع اصول‌گرایانه داشته برای نمایندگی مجلس ششم کاندید شد و در جریان بازشماری آرای تهران به جای علیرضا رجایی به این مجلس راه یافت. شورای نگهبان اعلام کرده بود که صندوق‌هایی که مخدوش بودن آن از نظر شورای نگهبان به اثبات رسیده‌است و با معیارهای شورای نگهبان تأیید کردنی نیست، باید ابطال شود. برای همین تصویب اعتبارنامه حدادعادل نزدیک به شش ماه طول کشید. بعد از انجام رأی‌گیری‌ها اعتبارنامه حدادعادل تأیید شد. حدادعادل رئیس فراکسیون اقلیت در مجلس ششم شد.

تأسیس مدارس خصوصی

حدادعادل مؤسس 12 مدرسه غیرانتفاعی فرهنگ در تهران است. این مدارس اولین مدارسی بودند که به‌طور تخصصی به آموزش علوم انسانی می‌پرداختند. از مجموعه مدارس فرهنگ تهران پنج مدرسه غیرانتفاعی زیر نظر حداد عادل تأسیس شده و خانواده او در حال حاضر مدیریت آن‌ها را برعهده دارند.

تحریم آمریکا

در 13 آبان 1398، وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا 9 تن از نزدیکان آیت الله خامنه‌ای از جمله حداد عادل را تحریم کرد. به گفته مقامات آمریکایی این تحریم‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که محدودیت‌های بیشتری را به حلقه اطرافیان آیت الله خامنه‌ای تحمیل کنند.

جوایز و افتخارات

  • برگزیده چهره‌های ماندگار در فلسفه (1387)

  • نشان افتخار جهادگر عرصه فرهنگ و هنر (1393)

  • نشان درجه دو تعلیم و تربیت (1374)

  • جایزه در پژوهش مرکز پژوهش تاریخ، هنر و فرهنگ اسلامی سازمان کنفرانس اسلامی (2008)

  • جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران برای کتاب تمهیدات امانوئل کانت (1368)

  • چهره پیشکسوت اهل قلم از سوی انجمن قلم ایران (1398)

مسئولیت فعلی


غلامعلی حدادعادل از 8 تیر 1387 به مقام مشاور عالی رهبر جمهوری اسلامی ایران توسط خود رهبری منصوب شدند و تاکنون نیز در این مقام هستند.

اینستاگرام غلامعلی حدادعادل


غلامعلی حدادعادل در اینستاگرام از طریق صفحه خود با نام کاربری haddadadelir با مخاطبان خود در ارتباط است.

آلبوم تصاویر غلامعلی حدادعادل


فیلمی از شوخی غلامعلی حدادعادل با رهبری



پسندیدم 2 دیدگاه

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز جمعه 29 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
ویدیو/ سوال چینی "حامد آهنگی" از مترجم‌ زبان چینی/ اومد اداشونو دربیاره ولی محتواش جالب‌تر شد
ترجمه تخصصی متن
تبدیل پایان نامه به مقاله و کتاب
ویراستاری تخصصی مقاله
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
خطای دید/ حتی افرادی با ضریب هوشی بالا نمی‌توانند "تخم‌مرغ عید پاک" را که در "مهمانی خرگوشی" گم شده است، در 4 ثانیه پیدا کنند
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب