چای ساز رو با این روش های خیلی راحت رسوب زدایی کن + آموزش

  یکشنبه، 03 تیر 1403   زمان مطالعه 6 دقیقه
چای ساز رو با این روش های خیلی راحت رسوب زدایی کن + آموزش
اگه میخوای کتری برقی سالم بمونه و هیچ وقت سوراخ نشه، پس تا آخر این مقاله از ساعد نیوز با همراه باشید تا آموزش دهیم چگونه چای سازتو رسوب زدایی کنی

روش های رسوب زدایی چای ساز


رسوب زدایی چای ساز نیاز به یک عامل اسیدی دارد چراکه با رسوبات معدنی قلیایی واکنش نشان می‌دهد و حذف آن‌ها را آسان می‌سازد. موادی تجاری در بازار وجود دارند که برای رسوب زدایی چای ساز یا کتری، مناسب و در دسترس هستند اما در غیر این صورت به راحتی می‌توان دستگاه خود را با مواد معمولی و خانگی نیز رسوب زدایی کرد.

تمیز کردن رسوب چای ساز با آب و سرکه


ساده ترین راه برای رسوب زدایی کتری یا چای ساز استفاده از محلول سرکه با آب است.

  • مقدار مساوی آب و سرکه (مثلاً 500 میلی لیتر آب و 500 میلی لیتر سرکه) را در کتری یا چای ساز (¾ ظرفیت دستگاه) بریزید و بگذارید بجوشد. بسته به اندازه کتری شما، این مقدار را می‌توانید کم یا زیاد کنید. از سرکه سیب و یا سایر سرکه‌ها نیز می‌توانید برای این کار استفاده کنید.

  • پس از مدت 20 الی 30 دقیقه، شعله زیر کتری را خاموش کنید یا چای ساز را از برق بکشید و اجازه دهید محلول سرکه و آب یک ساعت قبل از بیرون ریخته شدن، در داخل کتری بماند.

  • در نهایت، مخلوط را بیرون بریزید و کتری یا چای ساز خود را کاملاً با آب تازه بشویید تا از شر محلول سرکه و رسوبات شل شده خلاص شوید.

نکته مهم :هنگام جوشیدن آب و سرکه در کتری بوی آن را حس می‌کنید اما پس از تخلیه آن، بر طعم چای، قهوه و یا دمنوش شما تأثیرگذار نیست. با این حال، برای جلوگیری از احتمال هرگونه بوگرفتگی، بهتر است پس از اتمام کار، دستگاه خود را با آب خنک بشویید و آن را مجدد بو کنید. اگر هنوز بوی سرکه را حس می‌کنید، می‌توانید آب معمولی را در کتری یا چای ساز بریزید و بجوشانید و پس از مدتی آن را بیرون بریزید. با این روش معمولاً بوی آن را از بین می‌رود. فراموش نکنید که اگر رسوبات آهکی شدید باشند، هرگز با یک بار رسوب زدایی از بین نمی‌روند.

چای ساز

از بین بردن جرم چای ساز با لیمو ترش


برای تمیز کردن دستگاه خود می‌توانید به آسانی از آب لیمو ترش نیز استفاده کنید. از آنجایی که آب این مرکبات بسیار اسیدی هستند، می‌توانند تکه‌های رسوبات آهک را به راحتی از بین ببرند. ناگفته نماند که این روش برای رسوب زدایی چای ساز یا کتری شما سمی نیست.

  • نصف لیمو ترش متوسط و 240 میلی لیتر آب را در یک ظرف بریزید و کاملاً با هم مخلوط کنید. براساس اندازه چای ساز یا کتری خود می‌توانید این مقدار را تغییر دهید.

  • نصف دیگر لیمو را به ورقه‌های کوچک برش دهید و همه آن‌ها را در مخلوط فوق بریزید. اگر لیمو ترش ندارید، می‌توانید به جای آن از 1 فنجان آب لیمو استفاده کنید.

  • محلول را داخل دستگاه خود بریزید و تا نیمه آن را پر کنید.

  • اجازه دهید محلول به جوش بیاید.

  • سپس چای ساز خود را از برق بکشید یا کتری را از روی حرارت بردارید. بگذارید روی سطح خنکی، به مدت یک ساعت بماند.

حال محلول را دور بریزید و قبل از استفاده مجدد از دستگاه خود، آن را به خوبی با آب تازه بشویید. بهتر است حدود 4 الی 5 بار آبکشی کنید تا کاملاً تمیز شود. اگر کتری یا چای ساز برقی دارید، از زیر آب بردن کامل آن خودداری کنید. فقط داخل آن را بشویید تا ناخواسته به هیچ یک از اجزای الکتریکیش آسیب نرسانید.

رسوب زدایی چای ساز با جوش شیرین


می‌توانید از جوش شیرین برای تمیز کردن چای ساز خود استفاده کنید. جوش شیرین یک پاک کننده و ضد عفونی کننده طبیعی است، بنابراین به عنوان یک رسوب زدای طبیعی عمل می‌کند.

  • یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را به دستگاه خود که تا نیمه از آب شده است، اضافه کنید.

  • اگر چای ساز برقی دارید، آن را به برق بزنید، اگر کتری دارید، آن را روی حرارت بگذارید تا آب به مدت یک دقیقه بجوشد.

  • کتری را از روی حرارت بردارید یا چای ساز خود را از برق بکشید تا فرصت خنک شدن داشته باشد. اجازه دهید محلول 30 دقیقه تا یک ساعت در داخل کتری یا چای ساز شما بماند.

  • کتری یا چای ساز خود را با آب تازه بشویید تا از شر باقی مانده جوش شیرین یا رسوبات آهکی که هنوز داخل آن گیر کرده اند، خلاص شوید. هر بار که رسوب زدایی می‌کنید، یک یا دو بار آب جدید در دستگاه ریخته و بجوشانید تا مطمئن شوید که طعم و بویی از جوش شیرین باقی نمی‌ماند.

همچنین می‌توانید با نصف فنجان جوش شیرین و چند قطره آب نیز خمیر درست کنید و با استفاده از یک مسواک تمیز یا یک اسفنج مرطوب، به کمک این خمیر به پاک کردن رسوبات داخل و خارج دستگاه خود بپردازید. قبل از استفاده مجدد، کتری را خوب بشویید و آن را یک یا دو بار با آب جدید بجوشانید.

رسوب زدایی چای ساز با کوکاکولا


از آنجایی که کوکاکولا حاوی سه نوع اسید است، اگر به مدت کافی با چای ساز یا کتری در تماس باشد، ممکن است به اندازه آب لیمو ترش یا سرکه در از بین بردن رسوب‌های آهکی موفق و مؤثر واقع شود.

  • نوشابه گازدار را داخل چای ساز یا کتری خود بریزید.

  • مقدار آن را طوری در نظر بگیرید که تا کمی بیشتر از نیمه، پر شود.

  • اجازه دهید محلول بجوشد.

  • پس از اینکه به جوش آمد، دستگاه را خاموش کنید و بگذارید به مدت 40 الی 45 دقیقه خنک شود.

  • در نهایت نوشابه گازدار را از دستگاه خود بیرون ریخته و آن را شسته و آبکشی کنید.

برای از بین بردن بوی باقی مانده از نوشابه، بهتر است مقداری آب تازه در کتری یا چای ساز ریخته و بگذارید بجوشد، سپس آن را تخلیه کنید.

نحوه رسوب زدایی چای ساز با اسید سیتریک


اگر می‌خواهید کتری یا چای ساز را بدون سرکه یا هر یک از روش های طبیعی ذکر شده در فوق رسوب زدایی کنید، استفاده از رسوب زداهای تجاری می‌توانند انواع کتر‌ی‌ها را به خوبی تمیز کنند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک قاشق غذاخوری اسید سیتریک را به نصف کتری آب اضافه کنید. اجازه دهید آب جوش بیاید و یک ساعت بماند. در مرحله بعد، آب را بیرون بریزید و هر گونه رسوب آهکی ماندگار را با آب تازه بشویید. اسید سیتریک مزه ای باقی نمی‌گذارد، بنابراین دیگر نیازی به جوشاندن مجدد کتری نیست.

کتری

نکات مهم درباره رسوب زدایی چای ساز


علاوه بر تمیز کردن منظم چای ساز، یکی از نکات مهمی که باید برای تمیز نگه داشتن دستگاه بدان توجه کنید، این است که پس از هر بار استفاده، آب آن را کاملاً خالی و با یک پارچه تمیز، خشک کنید، زیرا باقی مانده آب در وسیله شما می‌تواند احتمال تجمع رسوبات معدنی را در داخل آن افزایش دهد.

  1. برای جلوگیری از رسوب و هدر رفتن آب، سعی کنید دستگاه خود را تنها با مقدار آب مورد نیاز خود پر کنید. فرقی نمی‌کند برای آماده سازی چه چیزی نیاز دارید. چه آب جوش را برای پختن غذا مانند پختن ماکارونی بخواهید، چه برای درست کردن چای یا قهوه نیاز داشته باشید.

  2. برای جلوگیری یا به تأخیر انداختن شکل گیری رسوبات آهکی، علاوه خالی و خشک کردن کتری یا چای ساز، در صورت امکان می‌توانید از آب معدنی استفاده کنید یا از فیلترهای آب بهره مند شوید.

  3. فراموش نکنید هنگامی که به جلوگیری از مشکل کمک می‌کنید، روش‌های رسوب زدایی کتری یا چای ساز شما بیش از پیش ساده می‌شوند.

  4. هنگامی که چای ساز برقی خود را تمیز می‌کنید و در سر جای خود می‌گذارید، همیشه مراقب باشید که پایه و قطعات الکتریکی آن کاملاً خشک باشند.

  5. برای تمیز کردن چای ساز برقی، ایمن ترین کار این است که آن را به طور کامل از برق بکشید، سپس تمیز کنید.

  6. اگر کتری یا چای ساز شما دارای درب متحرک است، این درب را بردارید تا شستشوی داخل آن آسان ‌تر شود. می‌توانید درب را به تنهایی بشویید تا از تمیز بودن آن نیز مطمئن شوید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (302 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (178 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (120 نظر) شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند (75 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (46 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (34 نظر) عاشقانه های بیرانوند و اکرم بانو با نمایی از ویلایی لاکچری/ بیرانوند استخر شنا و زمین فوتبال ویلایش را به نمایش گذاشت (29 نظر) خلاقیت خنده دار کارمند کوتاه قامت برای افزایش ارتفاع صندلی‌اش در اداره با چهارپایه حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (24 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (23 نظر) نگاهی به خونه زندگی مجلل کاظم نوربخش، سلمان سریال نون خ+ویدیو/ چه چیدمانی، خوش سلیقگی از در و دیوار میباره (22 نظر) لب مرز پاکستان خبری است؟ / پشت پرده فراوانی انبه در وانت‌های میوه فروشان خیابانی (20 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (19 نظر) نگاهی به کیک تولد چند طبقه و هزار رنگ رضا داوودنژاد/ لبخندهای از ته دل آقای بازیگر کنار همسرش غزل بانو (17 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (16 نظر) نگاهی به ورودی خانه ویلایی پوریا پورسرخ در میزبانی از بازیگر معروف ترکیه ای+ویدیو/ میز بیلیارد با پرده هایی خوش رنگ و خاص 😍 (15 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
دختر پشت کنکوری قصد کشتن کل خانواده را داشت
دانلود آهنگ جدید «بیا بریم کوه» از رضا ملک زاده+فیلم/ پاشو دنیا رو جمع کن بریم دریا کنار...
فال روزانه امروز جمعه 8 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه جمعه 8 تیر 1403
اولین برنامه جوکر با حضور خانم‌ها ؛ اسامی شرکت‌کنندگان +عکس/حتما از خنده تلف میشیم با اینا...
فال قهوه با نشان روز جمعه 8 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 8 تیر 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 8 تیر 1403+فیلم
فال انبیاء روزانه جمعه 8 تیر ماه 1403
زاکانی از انتخابات انصراف داد
درخواست کمک مالی از محمود احمدی نژاد در مراسم ختم مادر سردار سلیمانی و پاسخ وی
رئیس دانشکده علوم پایه تربیت مدرس در مکه مکرمه درگذشت+ بیوگرافی مرحوم رسول ملک‌فر
جشن تولد ساده و خودمونی پسر دوم المیرا شریفی مقدم با کیک توت فرنگی با حضور یک مهمان ویژه
بررسی همه راه‌های ممکن حمله بایدن و ترامپ به یکدیگر در مناظره امروز
غذا با گوشت انسان در این رستوران بین راهی جاده چالوس! جنایتی که این گونه برملا شد