دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / پوست و مو /

چه نوع ضدآفتابی بخریم؟ 

جمعه، 19 دی 1399
بسیاری از کرم‌های ضد آفتاب تنها از پوست شما در برابر اشعه‌های UVB آفتاب محافظت می‌کنند و اشعه‌های خطرناک UVA هنوز همان‌جا هستند. برای آن که تفاوت بین UVA و UVB را به صورت دقیق متوجه شوید، نکات زیر را بخوانید

همه ی کرم های ضد آفتاب از پوست شما محافظت نمی کنند!

بسیاری از کرم های ضد آفتاب تنها از پوست شما در برابر اشعه های UVB آفتاب محافظت می کنند و اشعه های خطرناک UVA هنوز همان جا هستند. برای آن که تفاوت بین UVA و UVB را به صورت دقیق متوجه شوید، نکات زیر را بخوانید:

  • اشعه های UVB خورشید موجب آسیب به لایه ی رویی پوست و آفتاب سوختگی می شود.
  • اشعه های UVA مسئول به وجود آمدن چین و چروک ها، پیری زودرس و آسیب رسیدن به DNA پوست هستند.
  • طبق بررسی های صورت گرفته آنچه در نهایت موجب بیماری های پوستی و به ویژه سرطان پوست می شود، اشعه های UVA است.

چه نوع ضدآفتابی بخریم؟ فیزیکی یا شیمیایی؟

همانطور که خواندید، ضد آفتابی برای شما مناسب است که با آن راحت تر باشید و بتوانید هر روز از آن استفاده کنید. این ضد آفتاب باید دست کم SPF 30 یا بالاتر باشد. علاوه بر این، دقت کنید «طیف گسترده» باشد تا بتواند از آسیب های خطرناک پرتوهای فرابنفش (UVA و UVB) جلوگیری کند. همچنین، برای اینکه انتخابی آگاهانه داشته باشید، باید بدانید پوست شما با کدام فرمولاسیون انواع ضد آفتاب سازگارتر است: فیلترهای فیزیکی، فیلترهای شیمیایی یا ترکیبی از هر دو.

ویژگی های کرم ضد آفتاب فیزیکی

  • به محض مصرف، اثرگذار است. اما، برای عملکرد مؤثرتر لازم است جذب شود. این ضد آفتاب ممکن است با تماس لباس با پوست یا تعریق پاک شود.
  • تقریباً هیچ گاه پوست را تحریک نمی کند.
  • ممکن است رد سفید رنگی از خود به جای بگذارد، به ویژه روی پوست های تیره تر.
  • از آنجا که به آسانی پاک می شود به مراقبت بیشتری نیاز دارد. همچنین، به دلیل نوع فرمولاسیون آن باید مقدار زیادی از این نوع کرم را مصرف کنید تا بهتر از پوستتان محافظت کند.

ویژگی های کرم ضد آفتاب شیمیایی

اثرگذاری این ضد آفتاب حدود ۳۰-۱۵ دقیقه پس از مصرف آغاز می شود. اما برای عملکرد مؤثرتر لازم است که جذب شود. همچنین باید اطمینان یابید که با لباس پوشیدن پاک نمی شود و از بین نمی رود.

  • معمولاً در انواع ضد آفتاب، ضد آفتاب های شیمیایی نسبت به فیزیکی بافت رقیق تری دارند.
  • این نوع ضد آفتاب ها بیشتر به دلیل فرمولاسیون های مقاوم در برابر آب شان انتخاب می شوند. چراکه هنگام خیس شدن یا تعریق، رد سفید رنگی از خود به جای نمی گذارند. اما به هر حال باید هر دو نوع ضد آفتاب را به طور مرتب تجدید کنید.

  • این نوع ضد آفتاب ممکن است برای افرادی که پوست های بسیار حساس دارند، حساسیت زا باشد.

هر نوع ضد آفتابی را که انتخاب کردید، باید در تمام طول سال از آن استفاده کنید. حتی اگر فکر می کنید احتمال آفتاب سوختگی وجود ندارد. باید بدانید نور خورشید (حتی از پشت ابر) پوست را پیر می کند و خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می دهد.

ضد آفتاب ها چگونه جلوی اشعه مضر را می گیرند؟

ضد آفتاب ها برای بلوک کردن اشعه UVAو UVB حاوی مواد شیمیایی می باشند که اشعه را جذب می کنند.
ضد آفتاب های فیزیکی حاوی اکسید تتانیوم و اکسید روی هستند که اشعه UVA و UVB را منعکس می کنند و برای افرادی که نسبت به مواد شیمیایی حساسیت دارند مناسب هستند.

آيا مصرف ضد آفتاب برای همه لازم است؟

بله. تماس زیاد با آفتاب می تواند به طور حاد باعث آفتاب سوختگی بصورت قرمزی و تورم و درد بکند و در دراز مدت اثراتی مثل چین و چروک، کک و مک، لکه های صورت و همچنین شلی پوست و گشاد شدگی عروق پوستی را به همراه داشته باشد. سرطان های پوستی از عوارض جدی و مهم تماس طولانی با آفتاب است.به همین دلیل ضد آفتاب برای جلوگيری از ايجاد سرطان های پوستی و پيری زودرس پوست لازم است که در همه افراد استفاده شود. جالب است بدانيد که حدود هشتاد درصد از آفتابی که در طول عمر دريافت مي کنيم مربوط به زير هيجده سالگی مي باشد و اين مساله بر لزوم استفاده از ضد آفتاب در کودکان و نوجوانان تاکيد مي کند.

بايد نيم ساعت قبل از خروج از خانه و سپس هر دو ساعت ضد آفتاب تکرار شود، ضد آفتاب های خارجی مزيتی بر انواع ايرانی در تکرار کمتر يا روش استفاده متفاوت ندارند. باید دقت داشت که بیشترین آسیب نور آفتاب در ساعات بین 10 صبح تا 4 بعد ازظهر است و محافظت در این ساعات از روز بسیار مهم می باشد.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز سه شنبه 11 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
گام به گام مراحل چاپ کتاب
تبدیل پایان نامه به مقاله !
مراحل اکسپت مقاله